Almási Pál:
(paja@iif.u-szeged.hu)
AZ INTERNET HASZNÁLATA EGY ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN
(Networkshop'97 konferencia - Keszthely, 1997. május 27-29.)
(http://www.iif.hu/rendezvenyek/networkshop/97/tartalom/NWS/index.htm)
Almási Utcai Általános Iskola, Makó
http://www.jate.u-szeged.hu/csongrad/niifp/almasi/almasi.htm
+------------------------------+
| EZ A DOKUMENTUM A |
| 'MAGYAR ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁR' |
| ÁLLOMÁNYÁBA TARTOZIK |
+------------------------------+
Az Internet kapcsolat létrejötte iskolánkban NIIF alapú. Még ma is csak
dial-up lehetőségünk van, ami lassú és költséges. Ezért elsősorban a tanárok
használják on-line üzemben. A diákok számára egyedi igényeken és
érdeklődésen alapuló rövid idejű on-line használat lehetséges. A WWW-
böngészés a legjellemzőbb, az FTP-zés a leghasznosabb, az e-mail forgalom
jelentéktelen, a gopher pedig egyáltalán nem használt. Kialakultak
költségkímélő technikák, melyek "intranetesítik" az Internet oktatását. Van
esély arra, hogy a következő tanévet már Frame Relay technológián alapuló
teljes körű és időkorlátozás nélküli internetezési lehetőséggel kezdjük
el...
A cím: Az Internet használata EGY általános iskolában - itt a hangsúly az
EGY szócskán van. Ez nem véletlen! Az Internet és mindennapi használata -
miután az akadémiai-egyetemi szférát teljesen "behálózta" - napjainkban a
középiskolák irányában terjed. E terjedést az MKM és miniszter úr is
támogatja mind anyagi, mind erkölcsi tekintetben. Az általános iskolák majd
csak ezután - egy következő "ötéves tervben" következnének.
Ennek mind többen elébe próbálunk vágni. Vannak, akik az egyetemi - vagy
nevezzük inkább NIIF - szférán keresztül érik el a Nagy Világhálót, vannak,
akik az üzleti szolgáltatókon át. Így a hozzáférés köre, sebessége,
költségei is különbözőek.
Iskolám - azt hiszem az első IIF programba bekapcsolódó általános iskola
volt. Mind az IIF, mind a szegedi JATE részéről a lehető legpozitívabb
hozzáállást tapasztaltam és sok segítséget kaptam az indulásnál.
Először azt hittem, hogy a WWW a csúcs, maga az Internet, a többi pedig a
sallang. Ebből is látszik, hogy mennyire gyermeteg vagyok. Nem kellett sok
idő ahhoz, hogy átértékelődjön bennem ez a megközelítés. Mint tanár, a
költségvetésért felelős igazgató ma már szinte kizárólag e-mailezésre
használóm a Hálót. Ha meg akarok tudni valamit, le akarok tölteni valamit,
akkor csak megkeresem és feljegyzem az adott helyet, majd elmegyek egy olyan
helyre, ahol nem az én költségemre böngészhetek, FTP-zhetek. Hogy miért?
Azért, mert hiába gyártottam pályázatok sokaságát, nem sikerült még eljutnom
az ötről a hatra, a mai napig is csak modemes hozzáférésünk van, ami
relatíve a legdrágább.
De azt hiszem, hogy a cím azt sejteti, hogy nem egy tanár gondjairól és
lehetőségeiről kellene most beszélnem, hanem a gyerekek és az Internet
kapcsolatáról. Nagyon jól elkülöníthető témakörök ebben a
kapcsolatrendszerben a World Wide Web, az FTP és az e-mail. Nézzük meg ebben
a bontásban!
A gyerek - legalábbis egy kisvárosszéli iskolába járó, átlagos képességű,
kétkezi munkásszülőktől származó - számára az Internet egy program, ami a
számítógépen fut. A tanáron múlik, hogy ez a Netscape Navigator vagy az
Microsoft Internet Explorer. És nem érdekes, hogy az, amit a képernyőn lát
Amerikából jött vagy Szegedről. Tehát nem a technikai csodát látja, hanem
csak azt, hogy a képernyőtartalom érthető-e, látványos-e, stb... Tehát az
animált GIF-ekkel teletűzdelt, háttérhangokban gazdag, esetleg VRML alapú
oldalak keltik fel az érdeklődésüket. Mindenki tudja, hogy ez milyen
sávszélességet igényelne, a modem pedig mennyit tud. Tehát, ha a szabad on-
line böngészést lehetővé tesszük, az unalmas a gyerek számára. És drága az
intézmény számára. De nincs tiltva nálunk mindez. Minden délután nyitva a
terem, tanári felügyelettel lehet szörfözni. Hogy merre? Amit a gyerekek TV
reklámokban vagy újságokban látnak, megnézik. Sítábor vagy osztálykirándulás
előtt rákeresnek a célállomásra, hójelentés, árak, érdekességek, stb.
felkutatására. (AltaVista, Heuréka, ill. az iskolába minden képes
számítástechnikai lapot járatok.)
Költségcsökkentő és sebességnövelő ötletem támadt a webezéssel
kapcsolatban. Manapság minden, magára valamit adó számítástechnikai lap CD-
melléklettel jelenik meg. Mi lenne, ha a CD mellékletre felkerülne minden
hónapban egy-egy WEB csomag ízelítőül. Előnyei? Nincs telefonszámla, olyan
is webezhet, akinek semmiféle hozzáférése sincs. Biztosan van még egyéb is,
de ennyi is elegendő szerintem. Hátrányai sem tagadhatók! Valahol a CD-n
lévő anyag véget ér, tehát oda az a szabadság, amit on-line szörfözve
érezhetnénk. Na és a szerzői jogok... Ez ügyben számos lapszerkesztőt és
rendszergazdát kerestem meg. Napi e-mail forgalmam 50 körül járt ebben az
időszakban. Az eredménye az lett, hogy a CHIP Magazin Bata László
személyében "ráharapott", meg is jelent néhány anyag. De elsősorban állandó
időhiányom és a modemezés költségvonzatai miatt mára leült ez a dolog. Ha
valaki ebben a témában - sok ódzkodó rendszergazdával ellentétben - látja
igazamat ez ügyben és úgy érzi tudna időben és hozzáférésben segíteni, akkor
folytatódhatna a megkezdett sorozat...
A Webet a CD-ken megjelent anyagok és az általam a cache-be előre
letöltött és feldolgozott oldalak alapján mutatjuk be, tanítjuk meg a
gyerekekkel, és bizton állíthatom, élvezik!
Az FTP témakör egy viszonylag egyszerű probléma. Ha kollégáknak vagy a
gyerekeknek szüksége van valamire, akkor megkeresem a fellelési helyet és
általában megkérek valakit az egyetemen, hogy szedje le és tegye a HOME
könyvtáramba. Azután vagy elhozom lemezen, vagy letöltöm és kész. Elsősorban
driverek, shareware-ek és játékdemók szerepelnek az "étlapon".
Az e-mail egy nagyon érdekes dolog viszont. A Novell hálónkon Pegasus for
Windows segítségével mindenkit megtanítunk az elektronikus levelezésre.
Rettenetesen élvezik mindaddig, amíg ismerőssel leveleznek. Viszont
mindössze három Internet postafiókunk van, ami elegendő lehetne egy Waffle
vagy MS Mail gyűjtőn keresztül, de egyszerűen nincs rá igény. Ha másik makói
iskolában is lenne Internet hozzáférése a gyerekeknek, akkor azt hiszem,
hogy azonnal igény mutatkozna az iskolai hálózatból való kilépésre. De
nincs... Így csak a levelező listákról érkező, gyerekeknek is való HIX
mókákat és guru leveleket szoktam összeszedni, átszerkeszteni és szétosztani
a Novell hálónkon.
A saját e-mail forgalmam ellenben elég jelentős. Levelezek volt
tanítványaimmal, volt tanáraimmal, ismerősökkel, szakmabeliekkel és
ismeretlenekkel. Néha napokat késve a válaszokkal. Elektronikus levélben
próbálom hivatalos kapcsolatainkat fenntartani, ami nem mindig sikeres.
Erről a témáról egy soha elő nem adott előadási anyagot készítettem, amit
szívesen elküldök az érdeklődőknek...
Mindez, így a tanév vége felé, már szinte történelem. Makó város egy
nagyobb összeget nyert informatikai eszközfejlesztésre, melynek
közbeszereztetési eljárása a végéhez közeledik. Ennek során talán sikerül
úgy irányítani az eseményeket, hogy szeptemberre a makói általános iskolák
között Frame Relay alapú állandó kapcsolat lesz, nevezzük városi
intranetnek. Amelyre, ha nem építjük rá a teljes körű és folyamatos Internet
elérést minden tanár és tanuló számára, akkor bűnt követünk el. Ezzel
kapcsolatban azért csak az általános iskolákat említettem, mert a
középiskolák - szerintem téves logika alapján - nem csatlakoznak egyenlőre,
arra várva, hogy a miniszterünk által ígértek az ölükbe hulljanak. Kívánom,
hogy ne csalatkozzanak ...