Dimenzió #21

Magyar nők a dualizmus korában

(történelem)

                         a./ Európában és Amerikában

   Az   újkori  nők  történetének  tanulmányozásához  és  megismeréséhez  az
alapművek  értelmezésén  kívül  elengedhetetlenül  szükséges a sajtótermékek
vizsgálata,  hiszen az újságok, folyóiratok mindig meglehetősen jól tükrözik
azt a kort, amelyben íródtak.

   Az  európai  sajtó  történetében  a  XVII.  század végén tűntek fel a női
lapok.  A  legkorábbi  újságok  közül  való  a  Francisca  de  Aculodi által
szerkesztett,  San  Sebastiánban  megjelent  lap,  a "Noticias Principales y
Verdaderas"  (Legfontosabb  és  Igaz  Hírek), mely 1687-89 között kéthetente
jelent   meg;  és  az  1693-ban  kiadott  angol  "Ladies  Mercury"  (Hölgyek
Hírmondója).   E   korai  kezdeményezések  folytatásaként  a  XVIII.  század
közepétől   indult  meg  szélesebb  körben  olyan  lapok  kiadása,  melyeket
szerkesztőik   női   olvasóközönségnek   szántak.   E  tény  egyrészt  azzal
magyarázható,   hogy   a   felvilágosodás  századában  egyre  nagyobb  teret
szenteltek  Európa-szerte  a  lányok oktatásának, nevelésének, így az olvasó
nők  köre egyre bővült. Másrészt az emberi (női) jogokról való gondolkodás -
mely a filozófiai alapművek megírását is serkentette - szintén hozzájárult a
női sajtó kibontakozásához.

   Ekkoriban még természetesen nagyon kis példányszámban jelentek meg ezek a
lapok  (is),  a  Lipcsében  1725-ben  kiadott "Die vernünftigen Tadlerinnen"
(Értelmes  Kritikus  Nő) például mindössze 2000 példányban kelt el. Jellemző
volt  azonban  -  és  ez még a XIX. század Magyarországán is uralkodó szokás
volt  -,  hogy egybekötve, évkönyv vagy kalendáriumszerűen árusították a női
lapok  egyes  számait.  (Angliában  ilyen volt többek között az 1744-46 közt
megjelent "The Female Spectator" (Női Szemlélő), mely 1771-ben 7 kiadást ért
meg egybekötve.) [41]

   Spanyolországban  a  XIX. század első, nőknek szóló lapját 1822-ben adták
ki, "El Periodico de las Damas" (Nők Újságja) címmel, mely ugyan csak néhány
hónapig  működött,  mégis  megnyitotta a hasonló lapok sorát. [42] A gyakran
lírai, hangzatos címekkel ellátott spanyol magazinok (például a "Virágfüzér"
(1867-83),  a  "Pillangó"  (1839-40.  és  1866-67.), a "Képes Elegáns Divat"
(1864-1927)) legtöbbje éppúgy rövid életű volt, mint hasonló európai társaik
többsége. [43]

   Azokban  az  országokban,  ahol  a  nőemancipációs mozgalmak már a század
közepétől   kialakultak  és  felerősödtek,  mint  például  az  USA-ban  vagy
Franciaországban,  a  különböző egyesületek, szövetségek, szervezetek nagyon
radikális  hangú,  a  nők  oktatásáért,  egyenjogúságáért  fellépő újságokat
jelentettek  meg.  Az  angol szabadgondolkodók és a francia saint-simonisták
gyakoroltak  különösen nagy hatást az első nőmozgalmi lapok íróira. Az angol
Elisabeth   Sharples   például   "Isis"   (Ízisz)   című   lapjában  nyíltan
megkérdőjelezte az egyház és állam jogát az uralkodásra.

   1832-ben  a francia saint-simonisták kiadták a "La Femme Libre" (A Szabad
Nő)  című  lapot,  azután  pedig  a  "La Femme Nouvelle" (Az Új Nő) és a "La
Tribune  des Femmes" (Nők Emelvénye) címűeket. [44] E lapok nagy visszhangot
keltettek,  az  ország  valamennyi  részéből érkeztek különféle adományok és
üdvözletek.  Ezekben  az  újságokban is, miként a korszak több más lapjában,
szó  esett  a  főbb gazdasági, politikai kérdésekről, és olyan problémákról,
melyek  az évtized asszonyait érdekelték: a nők munkábaállásáról és a szabad
szerelemről.

   Bizonyos   francia   újságok   óriási   hatást   gyakoroltak  az  európai
lapkiadásra,  és  így,  a  lapokon  át,  a  közvéleményre. A divatot például
egyértelműen  a francia lapok diktálták, nem csupán magyar laptársaik vettek
át  gyakorta modellrajzokat és cikkeket, de a spanyol, német, osztrák, olasz
és  angol  magazinok  is.  (Sőt, a magyar divatlapokhoz általában német vagy
osztrák  közvetítéssel érkezett a divatrajzok és hírek egy része Párizsból.)
Egyes  esetekben  megfigyelhető,  hogy  még  a  címét  is  francia kifejezés
tükörfordításaként kapta egy-egy magazin. A magyar "Hölgyfutár" (Pest, 1854)
vagy   a  spanyol  "Hölgyek  futára"  (1811,  1833)  például  a  franciáknál
nyomtatott "Petit Courrier des Dames" címével csengett egybe.

   Az  újságok  a  múlt  század  közepén leginkább férfiak tollából származó
írásokat közöltek, s noha a szerkesztők vagy tulajdonosok között akadtak nők
is,  az  újságírás  elsősorban  férfiszakmának  számított. Valamennyi ország
esetében  elmondható  -  Magyarországról  is -, hogy egyes városokban rendre
megpróbálkoztak  külön, helyi lap életrehívásával, melyben a város társasági
életének eseményeiről is tudósítottak.

   Az  1848-as  forradalmi  események  több  országban  arra  ösztönözték  a
hölgyeket, hogy külön lapot alapítsanak, melyek hasábjain kifejezhetik saját
követeléseiket.  Franciaországban  ekkor  jött  létre a "La Voix des Femmes"
(Nők  Hangja)  és  a "L'Opinion des Femmes" (Nők Véleménye), Lipcsében ekkor
született  meg  Louise  Otto  "Frauenzeitung" (Nők Lapja) című újságja. Több
lapot  üldözött  a  rendőrség,  bátor  hangja,  a  nők  jogainak  határozott
követelése miatt.

   A  forradalmak  leverése  után  a  női mozgalmak - és így a női lapkiadás
terén - bizonyos hanyatlás volt érezhető Európában. A politikai tárgyú lapok
egy  időre  háttérbe  szorultak,  inkább  az  irodalom és a divat újdonságai
szerepeltek  a  hölgyeknek szóló újságokban. (Magyarországon szinte teljesen
leapadt  a  magyar  nyelvű  újságok  száma. Lásd: 1. táblázat) A történészek
kutatásai  szerint  az  1860-as  évek  hoztak újabb fordulatot. Marie Goegg-
Pouchoulin  Genfben  10  éven  át  szerkesztett  egy  lapot  "La Solidarité"
(Szolidaritás)  címmel, mely a nőmozgalmi aktivisták első nemzetközi újságja
volt.  Itáliában  1868-ban  Anna  Maria  Mozzoni  a  "La  Donna" (A Nő) című
kozmopolita  lapot  jelentette  meg.  1869-ben  francia  földön Léon Richter
lépett  színre  "Le  Droit des Femmes" (A Nők Joga) című újsággal, Angliában
pedig  a  Ladies' National Association adta ki a "The Shield"-et (Pártfogó),
melynek   hasábjain   többek   között   kampányt   kezdtek   a   prostitúció
törvényesítése  ellen.  Az  1860-as évek jelentős, európai hírű vállalkozása
volt  a  lipcsei  "Bazar"  című  divatlap, amelyet 6 nyelven és negyedmillió
példányban   adtak  ki.   Magyarországon  is  ez   volt  a   legelterjedtebb
divatlap. [45]

   Az  1880-as  évekre,  amikor  is a sajtótermékek száma jelentős mértékben
megemelkedett,  sokszorosára  nőtt  mind  a  lapok,  mind  pedig  az eladott
példányok  száma,  a  sajtó valódi tömegsajtóvá vált. A városokban mindenütt
megjelentek   az   újságosbódék,   és  valamennyi  társadalmi  réteg  tagjai
megtalálhatták  a  nekik  tetsző lapokat. Jóllehet, az általános és kötelező
népoktatás mindenütt bevezetésre került, s ezzel nagymértékben nőtt az írni-
olvasni  tudók  száma,  egy  ideig  még  a  műveltebb és tehetősebb családok
(nő)tagjai alkották a lapok olvasóközönségének nagyobb részét. A magazinokat
olvasók  jelentősebb  hányada előfizető volt. A lapkiadók, akik mind nagyobb
bevételre  törekedtek,  és  a lapkiadást általában gazdasági vállalkozásként
fogták  fel,  újságjaikban  próbálták  egymást  túllicitálni  érdekes hírek,
kuriózumok,    levelezési   rovatok,   illusztrációk   és   vonzó   reklámok
tekintetében.

   A    francia    sajtó   történetét   vizsgálva   egyik   elemző   szerint
Franciaországban  is  az  1880-as  évektől vált tömegsajtóvá a sajtó. [46] A
számos  francia  női  lap  (mint  pl.  a  Costumes Parisiens, La Gazette des
Salons,  La  Iris,  Journal  des  Dames, Magazine des Demoiselles, Modes des
Femmes,  Modes  de Paris stb.) nem csupán a francia közvéleményre hatott, de
Európa  ízlését  is formálta. Egyes lapok, mint például a "Le Monde Moderne"
egészen  bizonyosan  eljutottak  számos  jómódú  magyar  hölgy  kezébe  is a
századfordulón.  Ez  a  lap  kifejezetten  a  művelt  felső  és  felső-közép
rétegekhez  szólt.  A  földrajzi,  művészeti,  történelmi és irodalmi tárgyú
cikkek  mellett a havilap rendszeresen közölt szépségápolással, háztartással
kapcsolatos írásokat, kottákat a zongorázáshoz, divatképeket és híres nőkről
szóló  tudósításokat.  A  lap  főként a hagyományos értékek mellett tette le
voksát,  csak  elvétve  jelentek  meg  benne  a  feminista  küzdelmek, a női
emancipáció   eredményeit   bemutató   írások.   [47]   Nagyon   gazdag   és
figyelemreméltó  a  magazin  képanyaga, mely - a híres nők portréi mellett -
gyakorta  ábrázolta  valamilyen - szabadidős - tevékenység közben a nőt, így
tehát az életmód kutatásánál is hasznos forrás lehet.

   Más,  nem  kifejezetten  nőknek  szóló  lapok  is egyre több hölgyolvasót
vonzottak,  amint ez valószinűsíthető a reklámok alapján. Olyan folyóiratok,
mint  például  a  "Revue  des deux Mondes", a hirdetések között rendszeresen
közzétett    ruhafélékről,    iskolai   eszközökről,   verseskönyvekről   és
regényekről,  ritkábban  pedig  gyógyászati  termékekről  és kozmetikumokról
szóló   reklámokat.  Emellett  többször  közöltek  nőkről  és  nőknek  szóló
írásokat, nők tollából származó memoárokat. [48]

   Ha  röviden  kitekintést  teszünk  az  amerikai lapkiadás története felé,
akkor  tapasztalhatjuk,  hogy  a múlt század végére európai fogalmak szerint
szinte  elképesztő  mennyiségű  sajtóterméket - köztük igen nagy számban női
magazinokat  -  adtak  ki  az  USA  államaiban.  Ez  nem csupán a terület és
népesség  nagysága  miatt  volt  így, de árulkodik ez az adat a nőkérdés, az
emancipáció  előtérbe  kerüléséről is; arról, hogy a nők a társadalom fontos
tagjai  voltak,  és  potenciális vásárlóerőt jelentettek az áruházak, boltok
számára,  ami  egyáltalán  nem  volt utolsó szempont a magazinok kiadásánál.
Számos   lap   például   kifejezetten   termékei   reklámozását  helyezte  a
középpontba.  A  "Harper's  Bazar" (Harper Bazár), a "Frank Leslie's Ladies'
Journal"  (F.  L.-féle  Nők  Lapja), a "Wood's Household Magazin" (Wood-féle
Háztartási  Magazin)  széles  olvasóközönségre  számíthattak. Városonként és
államonként  lehetne  hosszasan  sorolni  a megjelent divat és egyéb témájú,
nőknek  szánt  lapokat. Míg Bostonban a "Woman's Home Journal" (A Női Otthon
Lapja)  (1878-1909),  addig  Minneapolisban  a  "Housekeeper"  (Háziasszony)
(1877-1913), San Franciscoban a "Ladies' Home Journal" (Hölgyek Otthona Lap)
(1877-87),  Chicagoban  a  "Chicago  Magazine  of  Fashion,  Music  and Home
Reading"   (Chicagói  Divat,  Zene  és  Házi  olvasmányok  Lapja)  (1870-76)
bizonyult  viszonylag  hosszú életűnek. Természetesen voltak lapok, melyek a
gyermek- illetve nőneveléssel foglalkoztak, mások pedig a nők jogaival. [49]

   Az  európai  -  s  így a magyar - sajtóban is kimutatható ennek a sok-sok
amerikai  lapnak  a  hatása,  számos  cikket és tudósítást vettek át ezekből
kontinensünk  újságírói  is.  Magyarországon  -  mint ez a későbbi fejezetek
forrásanyagánál látható lesz - főként az amerikai nők munkábaállásával, jogi
helyzetével   kapcsolatos   írások  kaptak  helyet  a  női  magazinokban  és
hetilapokban,  valamint  érdekes  (sokszor  vitatható értékű) hírek, hírlapi
"kacsák".

   A  századforduló  európai  színterén  a  női lapok és a női újságírók már
jelentős  szerepet  töltöttek  be  a  kulturális  életben.  Több meghatározó
jelentőségű  lap  is  kiemelhető,  például  az 1897 és 1903 között megjelent
francia  havilap, a "La Fronde" (A Front), mely a korabeli feminista kultúra
igazi tükre, és amely a korszak párizsi nőinek egy új életstílust jelenített
meg.  Marguerite  Durand,  a  szerkesztőnő,  utat  nyitott  a  hivatásos női
újságírásnak, és kolléganője, a "Séverine" álnéven ismert Caroline Rémy volt
az  első  női  újságíró, aki cikkírásból élt. Szintén nagy jelentőségre tett
szert  német földön az "Arbeiterin" (Munkásnő) című lap, melyet Clara Zetkin
személyesen  támogatott,  s  mely Hamburgban jelent meg 1891-től; valamint a
"Gleichheit" (Egyenlőség), melynek szerkesztésében és írásában a szocialista
nőmozgalom  olyan  neves  alakjai  közreműködtek,  mint Angelica Balabanova,
Adelheid Popp vagy Inés Armand.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.