Dimenzió #21

Magyar nők a dualizmus korában

(történelem)

              5. Alapművek a nőkérdésről a XVIII-XIX. században


   A  XVIII. század végén több gondolkodó szentelt figyelmet a nőknek, és ez
írásaikban  is  tükröződött.  Észak-Amerikában  és Európában egyaránt széles
körben  hatottak  a felvilágosodás eszményei, és számos filozófus, politikus
és  író  fordult a női nem felé; természetéről és a női szerepekről egyaránt
gondolkodtak.  Igaz, a korabeli műveket vizsgálva nem mondhatjuk azt, hogy a
korszak  jeles  gondolkodói  túlságosan nagy teret szenteltek a nőkérdésnek.
Sokkal  inkább  jellemezte  írásaikat  az,  hogy  részleteikben vagy egy-egy
alfejezet szintjén fordultak a nők felé.

   Kétségkívül  lehetne a XVIII. század előtti korokból is nőkkel foglalkozó
műveket  kiemelni  (pl.:  Christine  de  Pisan híres könyvét, a "La cité des
Dames"  címűt 1405-ből) [15], hiszen - miként Sághy Marianne is írja - a nők
történetének  és  életének  kutatása  több  évszázados  múltra tekint vissza
Európában.  A  múlt  század  végén élt magyar nők megítélésének, helyzetének
vizsgálatakor  azonban  célszerűbbnek  tartjuk azokat a műveket áttekinteni,
melyek  a  korabeli  magyar  gondolkodókat  és  a  szélesebb közvéleményt is
befolyásolták.

   Számos  kutató  Abigail  Adams   nevéhez   kapcsolja   a   XVIII.  század
első   lényeges,   és   valóban  szimbolikus  értékű  írását  a  nőkérdéssel
kapcsolatosan. [16] Abigail európai kortársnője, Mary Wollstonecraft volt az
a  hölgy,  aki  kontinensünk  gondolkodóira  jelentős  hatást  gyakorolt  az
Angliában  1792-ben  megjelent  híres művével, melynek címe: "Vindication of
the  Right  of  Women" volt. Wollstonecraft (1759-97) angol író- és nevelőnő
volt,  aki  élénken  figyelemmel  kísérte a francia forradalom eseményeit. A
forradalmi   eszmények,   a   nők  követelései  angol  földön  egyébként  is
visszhangra  találtak,  és  az  írónő  híres művében megfogalmazást nyertek.
Ebben  a  művében az angol hölgy többek között azt is kifejtette, hogy a nők
is  a  férfiakhoz hasonló lények, akik szintén értelemmel megáldottak, éppen
ezért  őket  is  ugyanolyan  jogok  illetik  meg  a  tanulás  és a személyes
előmenetel  terén. A nőnevelés új útjait próbálta felvázolni Wollstonecraft,
hiszen  biztosra  vette,  hogy csakis új nevelési-oktatási rendszer idézheti
elő   a   női   szerepkörök  megváltozását,  a  nők  társadalmi  helyzetének
módosulását.  Az  angol  írónő  szerint  kora  iskolái nem arra tanították a
lányokat,   hogy  önmagukat  kibontakoztassák.  Ellenkezőleg,  hazugságokra,
színlelésekre  tanították  és  kényszerítették  őket  annak  érdekében, hogy
erényeseknek látsszanak.

   Meglepően  hasonlóan vélekedett 1794-ben a königsbergi polgármester, Kant
barátja,  Theodor  Gottlieb von Hippel is a "Nők polgári fejlődéséről" írott
művében.  Bár  vitatta, hogy a nők képességei ugyanolyanok, mint a férfiaké,
mégis így írt:

        "Az  értelem olyan ajándék, melyet a Természet valamennyi emberi
     lénynek    ugyanolyan    mértékben    adott.   A   Természettörvény
     legalapvetőbb   elve...   az   az  elv,  hogy  ellenálljunk  minden
     veszélynek,  ami  az emberi lények teljes fejlődésének útjában áll.
     Ez az elv rejlik az erkölcs legmagasabb törvényében, »minden emberi
     lény fejlődésében, míg lehetőségeit beteljesíti«." [17]

   A  XVIII.  század végén tehát a nőkről való gondolkodás elsősorban a jogi
kérdések  körül  összpontosult, hiszen a törvényhozás központi feladata lett
több  országban  is  a  jogrendszer  átalakítása, a törvények újraalkotása a
felvilágosodás  szellemiségének, a forradalmi követeléseknek megfelelően. Az
egyén  jelentőségének  felismerése és hangsúlyozása magával hozta a nő, mint
egyén,  a  nő, mint (hasznos) állampolgár elismerését is a XVIII-XIX. század
fordulóján,  természetesen csak egy szűk gondolkodói elit körében. Jóllehet,
a  politikai  változások  miatt a francia forradalom eszményei a XIX. század
elején  elhalványultak  Európában,  még  a  Szent  Szövetség időszakában sem
lehetett  már  a  nőket  teljesen  figyelmen  kívül  hagyni.  Bár valamennyi
országban   megemlíthetőek   olyan  híres  (hírhedt)  művek,  melyek  a  nők
szerepéről,  helyzetéről  íródtak  abban  az  időszakban,  mégis  elsősorban
Angliát  kell  kiemelnünk, mint olyan helyszínt, ahol a nők emancipációjának
előmozdítása érdekében a XIX. századi Európában a legtöbb mű született.

   Geneviève  Fraisse  azt  írta  egyik  átfogó tanulmányában, melyben a kor
híres filozófiai műveit mutatta be, hogy míg a forradalom utáni időszakban a
jogi  és  természeti  szempontú  vizsgálódások  jellemezték  a  nőkről szóló
műveket, addig a későbbiekben egészen más témák alkották az írások gerincét.
Ilyen  újabb  témák  voltak  a  különböző viták a szerelemről, a férfi és nő
közötti  különbség  metafizikájáról,  valamint  a  nő  családban  és polgári
társdalomban   betöltött   helyéről.  [18]  A  történésznő  szerint  egyesek
"jóindulattal"  írtak  a  nőkről  (pl.:  Pierre  Leroux, Karl Marx vagy John
Stuart  Mill),  míg  mások  a  "hagyományos"  módon,  úgy,  hogy  írásaikban
hajlottak  arra,  hogy  a  nőt  "rossz"  erőnek tüntessék fel, de legalábbis
megkérdőjelezzék   társadalmi,   politikai   szerepvállalását   (pl.:  Kant,
Schopenhauer,  Proudhon).  [19]  Fraisse  emígyen  meghúzott két irányvonala
tovább  finomítható.  Egyrészt  külön-külön kiemelhetőek az egyes politikai-
filozófiai  áramlatok  gondolkodói,  illetve műveik a nőkérdésről. Ha külön-
külön   vizsgáljuk   a   liberális,  konzervatív,  szocialista,  keresztény,
pozitivista    és    egyéb    irányzatok   nőképét,   akkor   teljesen   más
csoportosításokat  tehetünk.  Úgy  Marx  mellé kétségkívül Friedrich Engels,
Flora  Tristan,  August Bebel neve illik tartalmi szempontból. Egy következő
lehetséges  elemzési  szempont  az, hogy melyik országban született az adott
mű. Ezeken kívül pedig korszakokat is vizsgálhatunk, melyeket általában egy-
két  neves  író  neve  fémjelez,  akik  a  nőkről is írtak. Suzanne Grinberg
például  az  alábbi  csoportosításokat  tette 1926-ban megjelent művében: az
1848  utáni  első  időszak  vezéregyénisége:  Flora  Tristan.  A  2. időszak
Proudhon  hatásával  jellemezhető;  a  3. szakasz európai gondolkodóit pedig
leginkább  John  Stuart  Mill,  ifj. Dumas, és L. Michel és L. Richer írásai
befolyásolták.  [20]  Bármelyik  csoportosítási módot követi is a kutató, az
eredmény  végül  ugyanaz:  rendkívül  tarka  kép bontakozik ki a XIX. század
nőirodalmáról pro és contra.

   A  fentebb  már  említett  Pierre  Leroux  meghatározó  egyéniség volt az
emancipáció teoretikusai közül. Ő főként a férfi és nő kapcsolatát elemezte,
melynek  két  formáját  különböztette  meg  fejtegetéseiben: egyrészt a nemi
(szerelmi)  kapcsolatot  emelte ki, melyet a nemek közötti különbség mozgat.
Másrészt  a  nőnek,  mint  individumnak  a kapcsolatát a férfiakkal, melynek
során a nőt nem érheti semmilyen formában hátrányos megkülönböztetés, hiszen
ő is mint "emberi személy" szerepel a társadalmi életben. [21]

   Feltétlenül  kell  utalnunk  - alapművekről szólva - August Comte nevére,
aki  az 1852-ben megjelent "Catéchisme positiviste" című művében a nőknek is
figyelmet  szentelt,  és  amely műve a későbbiekben Magyarországon is hatást
gyakorolt.  Manapság  is  közismertek  Comte  korabeli nézetei arról, hogy a
forradalmi  korszak  lezárását "erkölcsi forradalommal" képzelte el, és ezen
nem  értett  mást,  mint  a  "nők  forradalmát",  akik az "érzelmi tényezőt"
jelentik az értelem (= burzsoázia) és a cselekvés (= proletariátus) mellett.
[22]  Comte  "Madonnája"  Clotilde de Vaux volt, aki a pozitivizmusban Mária
helyére  lépett,  bár  -  miként  Zsigmond  László,  Comte életművének neves
elemzője  és  kutatója  írja  - ezzel a pozitivista gondolkodók többsége nem
igazán értett egyet. [23]

   Szinte  Comte e művével egy időben jelent meg IX. Pius pápa dogmája Mária
szeplőtelen  fogantatásáról  ("Ineffabilis  Deus",  1854.  dec.  8.), mely a
keresztény   gondolkodók   nőképének   formálódásához  járult  hozzá.  Ezzel
ösztönzött  a vallásos buzgóságra, és a Szent Szüzet állította példaképnek a
nők  elé.  [24]  Míg a nem vallásos eszmeáramlatok követői elsősorban XVIII-
XIX.  századi  írásokhoz  nyúltak  a  nők  helyzetének  elemzésekor  vagy az
emancipációs  gondolatok  kifejtésekor,  a  keresztény  írók,  filozófusok -
természetesen  - a Biblia részleteit idézték, illetve olyan egyházi emberek,
teológusok  véleményét  a  nőkről,  akik  már  korábban  is, évszázadokon át
befolyásolták  a  nők  megítélését.  (Pl.: Szent Pál, Szent Jeromos, Aquinói
Szent Tamás és mások.) [25]

   Az  utópista szocialisták illetve a proudhonisták nőkről szóló gondolatai
sem   maradtak   visszhang  nélkül.  Fourier  például  határozottan  nőbarát
írásaiban  kifejtette  azt,  hogy  a  nőknek  is  jár a szexuális szabadság,
részükre  is  követelte  a  teljes  kibontakozási lehetőséget az élet minden
területén,  és  a munkavégzéssel összefüggően egyenlő bérezést. Sullerot azt
írta  róla,  hogy  saját  korára ugyan kevés hatást gyakorolt, de számos női
tanítványa  és  követője  volt,  akik  a  francia munkásmozgalomban jelentős
szerepet játszottak. [26]

   Proudhonnak kora számos "feministájával" voltak vitái, az ú. n. "igazság-
teóriájában"  vázolt, nővel kapcsolatos elképzelései miatt. Proudhon szerint
ugyanis  a  nő a férfi kiegészítő része, szépségét adja a férfias erőhöz, de
ezen  erénye a fejlődés kimerülése. A "La Pornocratie" című művében Proudhon
a  nő alacsonyabbrendűségét a férfihoz képest még törtszám formájában is (!)
képes  volt  kifejezni:  az  arány  8:27-hez  a  férfiak javára. Éppen ezért
Proudhon  alapgondolata  az  volt,  hogy  a  nőknek felesleges tanulniuk, ha
dolgoznak,   nem  jár  egyenlő  bér  nekik,  és  szerinte  jó,  fegyelmezett
feleségeket  genetikus  kiválasztással  kellene  "kitenyészteni". [27] Bár e
nézetek  sem  maradtak visszhang nélkül, csak sok más írással és véleménnyel
együtt   járultak  hozzá  a  mysogin  gondolkodás  erősödéséhez  a  korabeli
Európában.

   Ellenpontként  azonban  a  századközéptől  kezdve megtalálhatjuk azokat a
gondolkodókat, akik Wollstonecraft, Lapierre és mások nyomdokain járva a nők
emancipációjáért   léptek   fel.   Közülük   minden   bizonnyal   az   egyik
legkiemelkedőbb   John  Stuart  Mill  volt  (1806-1873),  akinek  neve  máig
összefonódik  a  nők jogaiért vívott küzdelmek történetével, és akiről éppen
ezért  számos  monográfia,  műveiről  sok  elemzés  született.  Míg  a többi
jelentős mű magyarországi hatása nagyon nehezen érhető tetten vagy mutatható
ki, Mill "The subjection of Women" című műve 1876-ban magyarul is megjelent,
tehát  feltételezhető,  hogy  volt  magyar  közönsége is Mill gondolatainak.
Igaz, a megjelenés helye Szatmár, és nem a főváros volt. A művet Egei György
fordította.  [28]  Mill  e  művének  angliai megjelenésekor 63 éves volt, és
nemcsak  jelentős politikusi múlt állt mögötte, hanem több fontos, liberális
szellemű  könyv  is.  (Pl.: 1832-ben a házasságról és válásról írt, 1851-ben
pedig  a  nők  felszabadításáról.)  Fiatal korában apja, James Mill és annak
barátja,  mestere,  Jeremy  Bentham  együtt  dolgozták  ki  John  tanulmányi
rendjét.   Bár  meglehetősen  szigorúan  fogták,  később  hasznát  látta  az
elsajátított    klasszikus    nyelveknek    és    számos    természet-    és
társadalomtudományi  ismeretnek.  [29] J. S. Mill már ifjú korában is ellene
volt  Proudhon nézeteinek, és levelezőtársával, Comte-tal is annak nőellenes
gondolatai   miatt   szakította   meg   kapcsolatait.  Felnőtt  fejjel  apja
gondolataival  is  szembefordult,  főleg  apjának  azon véleményével, hogy a
nőket  továbbra  is ki kell zárni a szavazati jogból. [30] Szinte valamennyi
elemzője  egyetért  abban,  hogy  Mill  gondolkodását  rendkívüli  mértékben
befolyásolta  az a nő, akivel 20 éven át volt viszonya, és akit férje halála
után vett feleségül: Harriet Taylor.

   Mill  úgy  vélte  -  miként  ezt  műve  elején is kifejtette -, hogy a nő
alávetettsége  csakis  elméleti  alapokon  nyugszik. A múltbeli állapotokhoz
képest  szerinte  az  előrehaladás,  a  boldogulás  alapja  csakis az egyéni
szabadság  lehet.  [31]  Mill  két  érdekes  előzményt  is  kiemelt, mikor a
nőellenes  megnyilatkozásokat  taglalta.  Egyrészt úgy vélte, hogy a férfiak
egyszerűen  nem  ismerik a nőt eléggé, a testét igen, de a lelkét nem, ezért
szerinte   a   legjobb   módszer   lenne   a   feleség  vagy  a  családtagok
"tanulmányozása".  Másrészt  úgy vélte, hogy koráig az írónők is "férfiasan"
írtak.

        "A  mit  eddig  a  nők  nőkről  írtak,  az  a férfiak körül való
     rókafarkcsóválás"

-  vélte Mill, és például Mme de St„elra utalt. [32] Művében hosszasan szólt
a  házasságról,  a női szerepvállalásról, tanulásról, és befejezésképpen azt
fejtette   ki,  hogy  mi  lenne  jobb  a  világban  a  nő  felszabadításának
eredményeképp.  Az  egyik  legfontosabb,  amit  e  vonatkozásban  kiemelt, a
közerkölcsök javulása [33], amit egyébként már Comte is megfogalmazott, mint
fentebb utaltunk rá.

   Mill  tanulmánya  tehát bejárta Európát, de talán sehol nem aratott olyan
fergeteges  sikert,  mint  Amerikában.  Az 1870-es években az USA-ban számos
példány  kelt el az angol politikus műveiből, a szüfrazsett összejöveteleken
rendszeresen árulták a könyvet. [34]

   A  század  második  felében  a nőkérdés szempontjából is jelentős műveket
tettek  le  az asztalra a szocialista gondolkodók. Marx és Engels mindketten
foglalkoztak   a  család  és  a  nő  szerepével,  társadalmi  helyzetével  a
megváltozott,  és folytonosan változásban lévő gazdasági-politikai viszonyok
közepette.  Marx  már  első  cikkeiben,  1842-től  kezdve  letette  voksát a
monogámia  és  a  válás  mellett,  és  elutasította a "primitív kommunizmus"
különböző  lehetőségeit.  Úgy vélte, hogy a nők emancipációjának a gazdaság,
és nem a jog az alapja. Már 1844-ben megjelent "Kézirataiban" is szólt a nők
helyéről  a  társadalomban,  e  mű  azonban  a magyar gondolkodók többségére
aligha  gyakorolt  akkoriban  hatást,  a  közvéleményre  pedig  valószínűleg
egyáltalán nem. Magyar fordítása csak 1962-ben jelent meg. [35] (Ratzky Rita
irodalomtörténész  egy  cikke  alapján  képet alkothatunk arról, Marx melyik
műveit  olvashatták  magyarul  az érdeklődők a múlt század végén.) [36] Marx
kortársa  és  eszmei társa, Engels (1820-1895) 1884-ben jelentette meg művét
Németországban  "A  család,  az  állam  és  a magántulajdon eredete" címmel,
melynek  megírásakor felhasználta - az akkor már halott - Marx feljegyzéseit
is.

   Marx és Engels kortársa, a német szociáldemokraták vezéregyénisége, Bebel
(1840-1913)  is  jelentős  kérdésnek  tekintette  a  nőkérdést.  "A  nő és a
szocializmus"   címmel   megjelent  műve  a  nőkérdés  valamennyi  területét
felölelte.  A  kötet  1879 februárjában jelent meg Lipcsében, de már március
24-én  betiltották.  A  következő  kiadásoknál  a  szerző  az  alábbi  címet
használta:  "A  nő  a  múltban,  a  jelenben  és  a  jövőben".  [37] A német
szociáldemokrata   párt   egyik   alapítójaként   Bebel   különösen   a  nők
munkavállalásának  kérdésével  foglalkozott.  A  kötet még a szerző életében
több, mint 50 kiadást ért meg, valamennyi jelentősebb nyelvre lefordították.

   Cathrein Győző (a művei címoldalán magyarosan megnevezett francia szerző)
azt  írta  1904-ben  Marx,  Engels,  Bebel műveiről (hozzávéve még Morgan és
Lewis nevét), hogy

        "számos   szociáldemokrata   iratban  és  gyűlésen  a  hiszékeny
     közönség  elé  ily  fantáziákat tárnak, azon következtetés levonása
     végett,  hogy  a  nőnek  a  férfi  alá  való rendelése csak a nyers
     erőszak    következménye    az    addigi   gazdasági   viszonyokkal
     kapcsolatban,   és   azért   a  szociáldemokraták  által  hirdetett
     közgazdasági  fordulat  magától  meg  fog  szünni és a nő teljes és
     mindenoldalú egyenjoguságának helyet fog csinálni." [38]

A  katolikus  szerző  gúnyos  ítélkezéséből  látszik,  hogy  a századforduló
Európájában  szélesebb  körben  ismertek  voltak  a  fenti szerzők nézetei -
legfeljebb  sokan  nem rokonszenveztek velük. A nőkről való gondolkodásmódot
azonban így vagy úgy, mégiscsak befolyásolták.

   A  XIX. századi nőkérdéssel kapcsolatos említésre méltó alapművek sorában
utolsóként jelent meg Charlotte Perkins Gilman (1860-1935) könyve, 1898-ban.
Az  Amerikában  írt  és nyomtatott könyv a "Nők és a gazdaság" címmel látott
napvilágot,  melyet  szerzője  mindössze néhány hónap leforgása alatt írt. A
hölgyet   hazájában  "Militant  Madonna"  gúnynévvel  illették,  nőtársainak
milliói   olvasták  viszont  harcos  szellemben  megírt  művét.  Világszerte
százezer-számra  találhatunk  dolgozó  nőket  a  századfordulón,  akiknek  a
helyzetét  Gilman  nemcsak elemezte, hanem tovább is gondolta. Számos, a nők
életével  összefüggő  témát  érintett  művében  (mint  például  a  házasság,
anyaság,  otthon,  férfias és nőies foglalkozások, új életvitel, stb.). [39]
Perkins  megírta, hogy alapvető fontosságúnak tartja az intézményi struktúra
megváltozását  ahhoz, hogy a dolgozó nők válláról levegyék a terheket. Abban
az  évben jelent meg műve magyarul (1906), mikor hazánkban járt. Művét Bédi-
Schwimmer  Róza fordította magyarra, a Feministák Egyesületének aktív tagja.
A  kötetről  érdekes,  kissé "vitriolos" kritikát olvashattak a kortársak "A
Hét"  című  lapban,  Ignotus  tollából.  "Emma"  neve  mögé  bújva  a  neves
publicista kifejtette a könyv erényeit és hibáit. Hibaként említette például
a  felesleges terjengősséget, az erőszakolt tudományos indoklásokat. Érdekes
kiemelni  azon  mondatait,  melyek  rámutatnak,  hogy  ez a rendkívül haladó
szellemben  gondolkodó,  nőemancipációért kiálló újságíró mennyire utópiának
tartotta a magyar nőkre vonatkoztatva Perkins kijelentéseit.

        "Minálunk  ilyesmitől  még  igen  sokáig nem kell tartani - írta
     Ignotus  az  amerikai  írónő  gondolatairól  -,  s nincs illúzióm a
     körül,  hogy  minálunk  a  feminizmust nehányadmagával tulajdonképp
     csak  intellektuális  sportképpen,  mintegy  pusztába való teniszül
     míveli a maga szkeptikus barátnéja, Emma." [40]

   A   fentebb   felsoroltakon  kívül  természetesen  még  számos  írást  és
gondolatot  lehetne  kiemelni,  melyek  hatással  voltak korukra, illetve az
utánuk   következő   nemzedékek   nőképére,   törekvéseire,   és   a  magyar
közgondolkodásra  is.  Egyrészt  a  filozófusok, másrészt az írók (pl.: ifj.
Dumas),  harmadrészt  pedig neves tudósok (Spancer, Morgan, Darwin és mások)
gondolatai  rendkívül  nehezen feltérképezhető hatást váltottak ki a korszak
közvélekedését  illetően.  A  sajtótermékek  szaporodása  és  a  könyvkiadás
kiszélesedése   mind   jelentősebb   néprétegek  számára  tette  lehetővé  a
tájékozódást  más  országok fontosabb történéseit, eszmeáramlatait illetően.
Ugyanakkor  az  is  többé-kevésbé  bizonyosra  vehető,  hogy  a  társadalmi-
gazdasági  helyzet,  a  vallás,  a családi- és munkakörülmények minden ember
esetében   "kijelölték"   az   olvasmányok   körét.  A  századforduló  táján
feltehetőleg  csak  egy  szűkebb  értelmiségi  réteg  és  maroknyi feminista
szószóló   esetében   volt   igaz   az,  hogy  -  lehetőségeikhez  képest  -
"naprakészen"  nyomon  követték  a  megjelent  műveket illetve a jelentősebb
megmozdulásokat.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.