Dimenzió #20

Csillagnézők

(csillagászattörténet, csillagászat, űrkutatás, fizika, asztrofizika)

                          7.4 PROBLÉMÁK ÉS TEENDŐK

   Röviden  úgy  foglalhatjuk  össze a látottakat, hogy egy-két nagyon szűk,
"tűszerű"  szakmai  teljesítménytől  eltekintve  a  hazai  űrtevékenység nem
meghatározó  a nagy trendek szempontjából. Persze ezek a "tűk" is már nagyon
nagy  eredmények,  hiszen  a  nagy  trendekben még részterületen is domináns
hatást  csak  pár  ország  fejt ki. Tevékenységünk általában társuló illetve
követő  jellegű.  Azt  is  mondhatjuk,  hogy  a  közeli jövőben helyes, ha a
meglévő  főirányokban dolgozunk a változó helyzethez, a feltáruló nemzetközi
lehetőségekhez   és  a  ténylegesen  megszülető  hazai  eredményekhez,  azok
nemzetközi  elfogadásához  rugalmasan  igazodva;  a  főirányok súlyozását és
definiálását  rendszeresen  újragondolva.  Továbbra sem tűnik fontosnak vagy
helyesnek  a  presztizs-szempontok  figyelembe  vétele,  például  nem  lenne
értelme  saját  műholdat  építeni  és felbocsájtatni, egyelőre biztosan nem.
Viszont kulcsfontosságú az űreszközök adatai, pontosabban az első főirányban
használható (távérzékelési stb.) műholdas adatok sokoldalú vételére alkalmas
hazai  állomás  létrehozása, hiszen a hiánya már ma is hátránnyal jár. Az is
fontos,  hogy  a  nemzetközi  téren sikeres űreszköz-fedélzeti és gyakorlati
hasznosítási programok továbbra is prioritást élvezzenek.

   Az  elmúlt  néhány  év  alatt a ráfordítások belső arányait a rangsorolás
szerint  tartani  lehetett,  s  ez  a  súlyozás jónak bizonyult. Így például
1996-ban  az  1. főirány 43.7%-kal, a 2. főirány 18,3%-kal, a 3. 24,5%-kal a
4.  és  5.  együtt  13,3%-kal  részesült a központi irányítás keretében futó
ráfordításokból.   Ezeken  kívüli,  egyéb  célra  összesen  0,2%-ot  kellett
fordítani. Így azt mondhatnánk, hogy minden rendben.

   A  helyzet  azonban  más,  amit  a  negyedik  főirány bemutatott helyzete
látványosan  jelez,  s  a többi terület gondos elemzése szintén megmutat. Az
űrtevékenységünk  is,  az  ország  részeként  Európába  és  az Észak-Atlanti
Régióba  kell  integrálódjon.  A korábbi részekben elmondottak alapján az is
világos,  hogy ennek elmaradása az országnak gazdaságilag is mérhető kárt, a
magyar  tudománynak érdemi veszteséget, a hazai űrtevékenységnek elsorvadást
hozna.   Az  integrációnak  pénzügyi  és  szervezeti  feltételei  vannak.  A
szervezeti feltételek biztosításának első lépéseként 1991-ben aláírták a ESA
és  Magyarország  között  az  együttműködési  szerződést.  A következő lépés
sokáig  váratott  magára, 1997-ben írták alá az ún. Prodex egyezményt hazánk
és  az ESA között. Az integráció további lépései az ESA társult tagság, majd
a  teljes  tagság  lenne.  Itt azonban beleütközünk a hazai K+F ráfordítások
elképesztően  alacsony  szintjébe,  ami  természetesen az űrtevékenységet is
sújtja,  valamint  az  ipari  felkészületlenségünkbe.  Az  ESA  ugyanis  úgy
működik,  hogy az ország befizeti a Prodex-re fordítandó összeget, illetve a
tagsági  díjat, a kutató bázisaink programjaikkal bejelentkeznek az ESA-hoz,
ahol  azokat  elbírálják, beillesztik a közösség egész tevékenységébe egyben
alakítva  is  azt  javaslatainkkal, majd megrendelik az űripari cégeinktől a
szükséges fejlesztéseket, gyártmányokat, miközben a program felett a szakmai
irányítást  a javaslattevő kutatóhely látja el. (Lásd pl. [17]-ben.) Azonban
Magyarországnak  1957  és  1990  között nem jött létre űripara, az ez irányú
kezdeményezéseket csírájukban fojtották el. Azóta pedig az átszervezés utáni
időben  az általános gazdasági szorítás akadályozza kialakulását, amit pedig
stimulálni  kellene.  Ez  pedig  általános  gazdasági  hátrányok  forrása és
integrációs   zavart   is   okoz.   A   mai,  fedélzeti  elektronikát  építő
kutatóhelyeink  (a  KFKI  két intézete és a BME két tanszéke) a Prodexben az
indulási  képességünket biztosítja, de már néhány év távlatában is ez nagyon
kevés.

   Az   egyéb  nemzetközi  együttműködéseink  is  szabaddá  váltak.  Gyorsan
fejlődik  a  NASA  (USA)  kooperáció,  ami különösen fontos, hiszen a teljes
integrációnk nem korlátozódik Európára, hanem teljességében az Észak-Atlanti
Régióba  beépülésünket  jelenti.  Így  az  USA  és a kanadai együttműködések
mindegyike  különösen  értékes.  Sok  kétoldalú kapcsolat jött létre Európán
belül, részei vagyunk a Középeurópai Kezdeményezés (CEI) űrkutatási részének
(is), jó kapcsolataink épültek ki Indiával, újra Oroszországgal, Ukrajnával,
és  természetesen  a korábbiak folytatásaként is a lengyelekkel, románokkal,
csehekkel  is.  De alakulnak a hazai csoportok aktív kapcsolatai délafrikai,
újzélandi, kanadai, japán űrkutatókkal és felhasználókkal egyaránt.

   Visszatérve  a  Prodex-hez,  az elmondottakon túlmenően is komoly zavarok
forrása  az  eluralkodott  pénztelenség. Ez gond az ESA integrációnál is, de
általában is. Hazánk űrtevékenységi ráfordítása mindösszesen nem is közelíti
Ausztria  csak  Prodex-en  belüli  ráfordításait sem. A hazai űrtevékenységi
költségek  két  részből tevődnek össze. Egyrészt egy közvetlen költségvetési
részből,  ami  70  millió Ft-ot alig meghaladó összeg és az elmúlt hét évben
névlegesen  sem nőtt, egy kicsit csökkent. Ez reálértékben azt jelenti, hogy
1998-ban  a  tényleges  ráfordítás az 1992-es felénél kevesebbet ér, a több,
mint  700  ezer  $-ról kevesebb, mint 350 ezer $-ra csökkent. E pénz egy kis
része  a  MŰI  stb. működtetését, többsége a legfontosabb űrkutató csoportok
fennmaradását  biztosítja. Emellett ún. pályázati keret biztosítaná az egyes
programok   fedezetét,   a   Prodex   befizetésünket  stb.  Erre  azonban  a
költségvetésben  tényleges  pénzt  nem  hagytak  jóvá,  kizárólag  egy  elvi
engedélyt, hogyha a MŰI és az ŰTT a minisztériumoktól, már forrásokból össze
tud  szedni pénzt, akkor nem tilos kutatnia. (A két rész együtt alig haladta
meg  1997-ben  az  1  millió  $-ral  ekvivalens  forint mennyiséget.) Ez azt
jelenti,   hogy   nincs   biztosítva   az  űrtevékenység  hazai  művelésének
minimálisan   szükséges  anyagi  feltétele.  Természetesen  általában  sincs
biztosítva  a  K+F  anyagi  háttere.  Ez  hazánk  lehetőségeit  egyre jobban
korlátozza,  a  jövőt veszélyezteti. Mindez, szemben más országokkal, egyben
alapjaiban akadályozza az űrtevékenység végzésére és oktatására felkészítést
egyetemi  szinten.  Így  hazánkban  a  jövő  egyik kulcsterülete utánpótlási
gondokkal  küzd,  a  szakterületnek  nincs egyetlen egyetemi tanszéke sem, s
teljes  mértékben  kimarad  a  tanárképzésből  is. Ezzel az űrtevékenységgel
átszőtt  világban  felnövekvő magyar nemzedék elzáródik attól, hogy érdemben
valamit is halljon az emberi civilizáció e fontos pilléréről...

   Meg  kell  még említeni az integrációnk egyéb területeit is. Ugyanis NATO
felvételünk megnyitja az utat a katonai céllal működtetett műhold-rendszerek
adataihoz,  az északatlanti nem nyílt űrtevékenységi együttműködéshez. Ennek
következtében  érdemi  fejlődést érhetünk el, ha egyébként akarjuk és készen
vagyunk   rá,   mind   a  honvédségünk  vezetésében,  biztonsági  helyzetünk
javításában   űrtechnikai   oldalról   is,  mind  a  környezetvédelemben,  a
meteorológiában,   a   növényzet  vizsgálatában,  a  térképészetben  stb.  E
lehetőség  kiaknázásához  felkészült emberekre és a haszonhoz képest kis, de
önmagában érdemi ráfordításokra van szükség.

   Összegezve:   A  hazai  űrtevékenység  szervezetileg  a  szükséges  módon
átalakult,  a  szervezeti  feltételek elfogadhatók. Megkezdtük az európai és
nemzetközi  integrációt.  Ezt  folytatva  a globális trendekhez igazodó és a
hazai fejlődést szolgáló űrtevékenység művelhető itthon. Azonban megoldatlan
az  űrtevékenység  pénzügyi fedezete, így a meglévő tevékenység is veszélybe
került,  s  nincs meg a feltétele a hazai űripar megszületésének, a műholdas
szolgálatok,   elsősorban  a  távérzékelési  műholdrenszerek  szolgáltatásai
(adatai)  szükséges  mértékű  és  biztonságú  igénybevételének  (lásd  az 5.
részben  írtakat).  A helyzet jobb, mint a rendszerváltozás előtt volt, de a
globális    fejlődésből    kiszakadásunk    megakadályozása   haladéktalanul
beavatkozást igényel anyagi téren.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.