Dimenzió #20

Csillagnézők

(csillagászattörténet, csillagászat, űrkutatás, fizika, asztrofizika)

               2.2 AZ ŰRTEVÉKENYSÉG ALAPVETŐ GAZDASÁGI TÉNYEZŐ

   Az   űrtevékenység  gazdaságba  integrálódása  megtörtént.  Ma  már  több
területen  az  "űrszegmens" meghatározóvá, uralkodóvá válása zajlik. Megnőtt
az  űripari tevékenység jelentősége. Az űripar (műholdak és egyéb űreszközök
gyártása,  felbocsájtása, üzemeltetése, űrrendszerekkel végzett szolgáltatás
stb.) a valamikori biztonsági-honvédelmi jellegét végleg elvesztette, s éles
gazdasági  verseny  alakult  ki  e  téren. Természetesen az űrtevékenységnek
vannak  fontos  biztonsági,  védelmi  stb.  területei,  de  az űrtevékenység
önmagában  sem  nem  honvédelem,  sem  nem  alapkutatás,  hanem  a  jelen és
különösen  a  jövő  meghatározó  ipari-szolgáltatási versenyszférája. Ma már
egy-egy  űreszköz  felvitele  a  világűrbe nem nemzeti-biztonsági ügy, hanem
sokszereplős  szolgáltatás. Már e téren is komoly ár- és garanciális verseny
alakult  ki,  amelynek  fő szereplői az USA (elsősorban a NASA), Oroszország
(az  RSA) és Ukrajna (az NSAU), az ESA (!), Kína és Japán. Mivel a szükséges
startok  száma,  azaz  a  piaci  igény  megnőtt, s gyorsan nő tovább, nagy a
verseny.  Jellemző, hogy amerikai cégek műholdjai pályára szállítását nagyon
sok  esetben  nem  a  NASA-tól,  hanem pl. az ukránoktól rendelik meg. Ennek
következtében  rendkívül  kiélezett  veseny  indult  meg  a  start-költségek
csökkentése  terén.  Ebben  pedig a gazdaság természetéből adódóan nemcsak a
tényleges   technikai   megoldások  (a  hordozórakéták,  űrrepülőgépek  stb.
technikai  színvonala  és  gazdaságossága)  játszanak  meghatározó szerepet,
hanem a gyártás költségei, azaz a versenyző cégek gyártó bázisai országainak
munkabér  színvonala is. A magasabb életszínvonalú országok, országcsoportok
e  versenyben  a  közeli jövőben éppen a magas munkabérek következtében csak
alapvetően  új,  megbízható  és  olcsó  rakétagyártási  eljárásokkal illetve
szállítóeszköz  konstrukciókkal  képesek  versenyben maradni. Előre tekintve
látni  kell,  hogy  az  űripar  munkás  szinten  is  nagy felkészültséget és
megbízhatóságot  igényel. Éppen ezért várható, hogy az e téren dolgozók bére
a  ma  alulfizetettek  esetében  is növekedni fog, éppen a mai olcsóságukkal
megszerzett piaci pozícióik megőrzése érdekében. - Különösen érdekes a jövőt
illetően  is az ESA országaiban megfigyelhető fejlődés. A szállító eszközök,
rakéták   gyártása  terén  a  fejlesztési  és  ipari  integráció  már  régen
megtörtént.  A  nagy  és  megbízható  hordozórakéták gyártása ugyanis mind a
fejlesztésben,   mind   a   gyártásban,   mind   a   szükséges  befektetések
biztosításában  olyan  nagy feladatot jelentett és jelent, amit a legnagyobb
tagországok  (Nagybritannia,  Franciaország,  Németország,  Olaszország) sem
tudtak   egyedül  megoldani.  Ez  volt  éppen  az  ESA  létrejöttének  egyik
legfontosabb  mozgatórugója  is.  Azonban az egyéb űripari területeken eddig
érdemi integráció nem zajlott le. Az egyéb űripari megrendelések nagy tételű
megjelenése az ezekhez kapcsolódó szolgáltatások, elsősorban az űrhírközlés,
robbanásszerű  növekedése  következtében  felvetették  azt a kérdést, hogy a
világ  űrpiacán  az  európai  cégek meg tudnak-e maradni vagy elsorvadnak. A
kérdés az, hogy vagy összeolvadnak, vagy meghalnak [9]. Ma ez a legélesebben
az  űrhírközlésben  érdekelt  gyártó  cégek előtt merül fel, de a folyamat a
maga teljes kegyetlenségében végigmegy az egész űriparon. Úgy fogalmazhatunk
alkalmazási  területtől  függetlenül,  hogy  Európában  sok  kis űripari cég
működik.  A  léptéket  érzékeltetendő  ilyen  "kis"  cég pl. a Matra-Marconi
Space,  az  Aerospatiale  vagy  a Daimler-Benz Aerospace, amelyek egyesülése
most  folyik.  Ahhoz,  hogy  hosszabb  távon  nyereségesen tudjanak működni,
nemcsak  központilag  irányított  és  finanszírozott európai megrendeléseket
kell  elnyerniök, hanem Európán kívüli nagy megrendelőket megszerezni. Ehhez
pedig  el  kell  érni a 'kritikus tömeget', csak ekkor van remény arra, hogy
elsősorban  a  nagy  amerikai  cégekkel a siker reális esélyével versenyezni
lehessen  a  piacon.  Ez  az  egyesülés azonban nemcsak az általános űripari
tevékenység  integrálását  jelenti,  hanem  egyben  a  hordozórakéta-gyártás
további  összeolvadását  is  Európán  belül, növelve e téren is az európaiak
versenyképességét. A növekedés látványos, hiszen az 1989-es kb. 0,5 milliárd
$-os  termelési  érték  1996-ra meghaladta az 1 milliárd $-t, s az egyesülés
után  az  "új"  cég Nagybritanniában, Franciaországban és Németországban kb.
8000  embert  foglalkoztatva  több, mint 2 milliárd $-os termelést produkál.
(Az  összevethetőség  érdekében  az  adatokat  USA  $-ban  adom meg.) Fontos
tényező,  hogy  addig,  amíg  a  rakéták,  szállítóeszközök  terén - a dolog
természetéből   adódóan  -  Oroszország,  Kína,  Ukrajna  meghatározó  piaci
szereplő,   az  általános  űriparban  (műholdak,  űreszközök)  terén  sokkal
rosszabb   pozícióban   vannak.  Itt  a  technológiai  fejlettségben  sokkal
nagyobbak  a  különbségek  közöttük és az USA, Európa, Japán, Kanada, de még
India  között  is,  az  utóbbiak  javára.  Ezért  jellemző  az  USA és az EU
űriparának  összehasonlítása. 1991-ben az európai űripar össztermelése 2,5-3
milliárd  $  volt,  míg  az Egyesült Államok űriparáé min. 22-24 milliárd $,
több,   mint   tízszerese   az   európainak.  (E  becslésnél  az  európaival
összevethető  területeket  tekintették,  az  USA  űriparát  alulbecsülték. A
számok  a  nagyobb  részt képviselő űrszolgáltatásokat nem tartalmazzák!) Az
integrálódás  után  egy  európai  cég  termelése eléri a korábbi összeurópai
szintet,  s  az európai űripar egésze az ezredfordulón a piaci sikerességtől
függően  legalább 6 milliárd $ lesz, de meghaladhatja érdemben a 10 milliárd
$-t.  Mivel  a  megrendelések  mennyisége  is gyorsan nő, ezért ez mostanság
összességében  nem jelent amerikai piacvesztést, de arányváltozást már igen,
illetve  egy-egy  területen, adott cégek esetében részleges piacvesztést is.
Nyilvánvaló a többi versenytárs kényszerűen agresszív, piacszerző és megőrző
fellépése. E helyzet az űriparban a közeli jövő meghatározója marad. A trend
következtében az effajta integráció részeként a korábban Európában pl. éppen
védelmi   okokból  állami  tulajdonban  létrejött  űripari  cégeket  gyorsan
privatizálják,  hogy azután az egyesülésekbe problémáktól mentesen bevihetők
legyenek.  A  globális  űripar  és  szolgáltatás  forgalma ma már bizonyosan
meghaladja  az  évi  500  milliárd $-t és gyorsan növekszik. (Kína, Ukrajna,
Oroszország  ipari-szolgáltatási  tevékenysége ma már e szabad piac lényeges
része,  de  ma még pontosan nem becsülhető, ezért a globális képre pontosabb
számokat   mondani  e  pillanatban  nem  lenne  helyes.  A  nagyságrend  jól
érzékelhető.)  A  szolgáltatási-alkalmazási  területek áttekintése után majd
nyilvánvalóvá  válik,  hogy  e  piaci  növekedésben többé-kevésbé egészséges
világgazdaság esetén robbanásszerű szakasz kezdetén állunk.

   A  verseny  további  következménye,  hogy  a  gyártás gazdaságossága és a
termék- (műhold- stb.) ár lényeges, sok esetben meghatározó szemponttá vált.
Ez  már  a  kiemelt,  központi  (NASA,  ESA stb.) K+F esetében is érezteti a
hatását.   Például   az   ESA  fejlesztési  rendszerében  a  fő  szempontok:
költségcsökkentés   és   gazdasági   (pl.   gyártási)  hatásfok,  technikai-
technológiai  színvonal,  a  hasznosítási  és  az  űrtevékenységből származó
előnyök  növekedése. A piacon kirajzolódott a következő évek néhány domináns
alkalmazási  területe,  összhangban  a korábbi helyzetképben leírtakkal [2].
Ezek:  hírközlés,  helymeghatározás  és  távérzékelés.  Az  űrbeli  gyártás,
elsősorban   a   nagy  űrállomás  késedelmes  építés-kezdése  következtében,
önmagában  még nem meghatározó gazdasági tényező. Mindenek előtt, mint azt a
továbbiakban  be  is  mutatjuk,  az űrhírközlésben olyan nagy számú műholdat
használnak  illetve  fognak  használni,  hogy  az  árverseny kikényszeríti a
műholdak alaprendszerének (szerkezet, energiaellátás, hőszabályozás, tájolás
és  navigáció stb.) szabványosítását. Ennek első lépéseként az egyes gyártók
saját  szabványosított  megoldásokat vezetnek be, például a fentebb említett
integrálódó   európai  cég  "Spacebus  3000",  "Spacebus  4000"  stb.  néven
különféle  méretű  változatokat. E folyamatnak műszaki-technikai szempontból
lényeges  átalakulást,  műszaki  fejlődést  jelentő következményei lesznek a
világűrbeli   emberi   tevékenység  egészére  nézve.  A  korábban  megindult
folyamatok  mára az űr-gazdaság illetve űr-üzlet rendkívül gyors növekedését
hozták. A következő évtizedben ez a teljes üzletág gazdasági súlyát tekintve
nagyon  megerősödik!  Erre  azért  kell figyelni, mert az ún. űrnagyhatalmak
(USA,  Oroszország,  az  EU első tizenkét tagja, Japán, Kína, Ukrajna) és az
űrtechnika  által  látványosan  érintett,  azaz  nélküle üzemképtelenné váló
országok  (pl.  India)  kivételével  a gazdaságpolitika és a gazdaság vezető
személyei  és  csoportjai  nem  is  követik  e folyamatokat, azaz nem tudnak
minderről,   s   ennek   következtében   megnőtt  ezen  országok  gazdasági,
technológiai  és  infrastruktúrális  visszaesésének  a veszélye. A következő
évtizedben  ugyanis,  elsősorban  a  globális  információs  társadalom piaci
igénye  következtében  e terület gazdasági súlya várhatóan megtízszereződik.
(Megjegyzés:  Véleményem  szerint néhány területen a növekedés nagyobb lesz,
mivel a ma becsült piaci szolgáltatási igény-növekedés mellett a biztonságos
és hosszútávú üzemvitel, a lezajló változások megkívánják további, eddig nem
is  létezett  feladatok  megoldását,  megnövelve ezzel az űrbeli tevékenység
méretét.  -  Lásd  még  a  3.  pontot.)  Ha  csak  az európai űrpiac várható
alakulását   nézzük,  akkor  pl.  holland  szakértői  becslések  szerint  az
1996-2006   közötti   évtized  teljes  űrpiaca  csak  a  három  legfontosabb
szolgáltatás  területén a következők szerint alakul összesen, milliárd $-ban
(1 milliárd $ = 10^9 $):

                               1. sz. Táblázat
                      ┌──────────────┬──────────────────┬─────────────────┐
                      │ Távközlés és │ Helymeghatározás │ Földmegfigyelés │
                      │  műsorszórás │   és navigáció   │ és meteorológia │
  ┌───────────────────┼──────────────┼──────────────────┼─────────────────┤
  │ Űrszegmens,       │      43      │      *  1        │       14,2      │
  │ műholdak          │      60      │         1,2      │       18,7      │
  ├───────────────────┼──────────────┼──────────────────┼─────────────────┤
  │ Az űrbe vitel,    │      33      │      *  1        │        8,8      │
  │ rakéták           │      46      │         1,2      │       10,5      │
  ├───────────────────┼──────────────┼──────────────────┼─────────────────┤
  │ Üzemeltetés a     │     100      │      *  0        │        1,8      │
  │ világűrben        │     130      │         0,5      │        3        │
  ├───────────────────┼──────────────┼──────────────────┼─────────────────┤
  │ A földi szegmens  │     130      │        52        │        9,7      │
  │ üzemeltetése      │     200      │        75        │       13,5      │
  ├───────────────────┼──────────────┼──────────────────┼─────────────────┤
  │ Űrbeli szolgálta- │     240      │        60        │       22,5      │
  │ tás igénybevétele │     330      │        90        │       55        │
  └───────────────────┴──────────────┴──────────────────┴─────────────────┘

   Ez  a vizsgált évtizedben átlagosan évi 100 milliárd $-t jelent összesen;
ami  a  periódus elején érdemben kisebb, míg a végén számottevően nagyobb. A
bemutatott  példa  csak illusztráció, s nem tartalmazza az amerikai és japán
előrejelzéseket,  amelyek  hasonló  dinamikát mutatnak. Az is fontos, hogy e
növekedés   nem  a  kormányzati  igények  növekedése,  hanem  a  szabadpiaci
felhasználói  igények  növekedése  következtében  áll  elő.  A felhasználási
területek   tárgyalására  is  rátekintve  jól  érzékelhető  ez  a  gazdasági
növekedés.  Fontos,  hogy  a  felsorolt  területek éppen azok, amelyekben az
űrtevékenység  megléte  a gazdasági-társadalmi működés alapelemévé vált, így
lassan  kardinális értékké alakul, azaz mással nem helyettesíthető és pénzen
meg  nem  váltható. Ma a kardinalitás még csak a szolgáltatások egy részénél
illetve  a  Föld  egyes, infrastruktúrálisan rosszul ellátott illetve nagyon
fejlett részein alakult ki, de a jövőben általánossá válik. A táblázat *-gal
jelölt  tételei  azok  a területek, ahol az európai űripar és tevékenység az
elmúlt  tíz évben a K+F befektetések elégtelensége illetve nem jó irányítása
következtében  az  űrszegmensből  alapvetően  kimaradt.  Ennek többek között
érdemi gazdasági veszteség a következménye.

   Az  űrpiaci  szolgáltatások  és  az űrbeli ipari tevékenység minden egyes
részénél  a  kutatástól  a  piaci  alkalmazásig  azonos  fő  lépéseket  kell
megtenni,  amelyek elvben nem különböznek a "normál" földi ügymenettől, csak
az  űrtevékenység területein pontosan kell figyelni a lépések sorrendjére, s
kihagyni  egyet  sem  lehet.  Ezek: K+F, alkalmazási fejlesztés, alkalmazási
demonstrációs  kísérlet,  pilot  projekt  az üzemszerű alkalmazára, operatív
szolgáltatás  vagy  gyártás. Várható, hogy a precíz ügymenet lényeges hatást
gyakorol  majd  a  "csak"  földi  tevékenységre  is,  különösen  K+F  téren.
Természetesen  az  űripari  és  szolgáltatási terület fejlődése átformálja a
tisztán űrkutatási területek (lásd az 1. pontot) alkalmazott megoldásait is.
Például  az  Eureca  keretében  már  ma a nagyon olcsó és a költség-hatékony
űrprogrammok lehetőségeit kutatják.

   Az elmondottakból egyenesen következik, hogy a korábbiaknál is fontosabbá
váltak a fajlagos startköltségek, s az e téren kialakult sokszereplős szabad
piac  az  érdekelteket  rendkívüli erőfeszítésekre készteti. Mint tudjuk, az
űrtevékenység  kezdetén,  1960 táján 1 kg tömeg Föld körüli pályára állítása
kb.  2  millió  $-ba  került.  1970  táján 1 kg tömeg Holdra leszállítása és
visszahozatala a Földre kb. 1 millió $-ba, ha nem tekintjük a Holdon hagyott
eszközöket  és  a  visszatérő  kabin  tömegét a szigorúan vett hasznos teher
részének,  ami  megítélésem szerint most helyes eljárás. Az már jól látható,
hogy a holdrepülések fajlagos költségei a legdurvább felülbecslés mellett is
kisebbek   voltak   az   első  műholdak  fajlagos  startköltségeinél!  Ez  a
költségcsökkenés  folytatódott, s a mai űripari-szolgáltatási piaci robbanás
megalapozója  volt.  Az előző és a mostani évtizedben 1 kg tömeg Föld körüli
pályára  állítása  már  csak kb. 2-5 ezer $-ba kerül a feladattól függően. A
fejlődési trend a [2]-ben jelzettől nem tér el, azaz az olcsó hordozórakéták
illetve az újrafelhasználható eszközök (űrrepülőgépek) a ma és a közeli jövő
szállító  eszközei.  A  lehetséges  fejlődést kicsit lassította, hogy a múlt
évtized  közepén  a piac e téren még nem volt szabad (létezett a Szovjetunió
stb.),  s  ezért  a  rakéták  és  űrrepülőgépek fejlesztésében domináns volt
minden  országban  az  állami-honvédelmi igények előrejelzése és elfogadása-
megértése  parlamenti-kormányzati szinten. Ennek hatására a valóban egyetlen
fokozattal  a  Föld körüli pályára feljutó űrrepülőgépek fejlesztése késett.
Ma  ez  a  kép  megváltozott,  hiszen a mai űrrepülőgépes szállításnak (STS)
veszélyes  gazdasági  versenytársa  az olcsón kínált hordozórakétás felvitel
(Kína,   Ukrajna,   Oroszország,   ESA,  de  az  USA  rakétagyártói  is).  A
kikerülhetetlenül  szükséges  új  fajta,  valóban egy fokozatú űrrepülőgépek
(SSTO illetve az X-33 program) kifejlesztése gazdasági okokból új lendületet
kapott, amit a Nemzetközi Űrállomás (ISS) építése és működtetése erősít. (Az
X-33   ún.   repülés-demonstrációs   programja   1999-ben  indul.)  Ennek  a
szállítórendszernek az üzembeállítása a bonyolult üzembehelyezésű űreszközök
Föld  köré  szállítása  költségeit is 400-500 $/kg-ra csökkenti. (Ez az írás
pillanatában   83   ezer  -  103  ezer  magyar  Ft-ot  jelent,  ami  csak  a
közalkalmazotti  bértáblára száműzötteknek sok, a 'jobbak' zsebből ki tudják
fizetni.)  Az  egyszerű  műholdak  felvitelében  a rakéták azonban még ilyen
költségek mellett is versenyben maradnak. A rendkívül nagy számú műhold Föld
körüli  üzeme,  s  emellett  a műholdpályákon és a földfelszínen a biztonság
megőrzése  jelent  olyan  igényt,  amely ma még műszaki megoldásában nehezen
körvonalazható,  de még olcsóbb szállítási megoldást hoz. Ebben már fel kell
majd használni az űrben gyártható anyagok adta új műszaki lehetőségeket is.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.