Dimenzió #20

Csillagnézők

(csillagászattörténet, csillagászat, űrkutatás, fizika, asztrofizika)

            2.1 AZ ŰRTEVÉKENYSÉG SZERVEZETI-MŰKÖDÉSI SZABÁLYOZÁSA

   A K+F területek mind nemzeti, mind nemzetközi téren érdemi állami illetve
nemzetközi szervezeti felügyelet mellett, állami illetve nemzetközi központi
tevékenységként,  állami-nemzetközi  finanszírozással működnek. A nyereséges
piaci-alkalmazási  tevékenység  és  a  szorosan  ahhoz  kapcsolódó  K+F is a
szokásos  piaci  körülmények között a szabad piacon megszokottól el nem térő
szabályozás  mellett  és  egyéb  feltételek  között  folyik,  egyre  élesebb
versenyben.

   Az állami irányítás alatt folyó úgymond központi K+F űrtevékenység bevált
irányítási  szervezeti  formája,  ami  ma  a  legtöbb  országban  a lényegét
tekintve  azonos,  a  következő:  Közvetlenül  az  adott ország kormánya alá
rendelve  "űrügynökség" (NASA, RSA stb.), "űrhivatal" vagy "űriroda" működik
elkülönített  és  a  parlament  által  ellenőrzött  költségvetéssel.  Ez  az
intézmény  koordinálja,  irányítja  az űrtevékenységet, pontosabban annak az
adott   ország   költségvetése,   központi   K+F   alapjai   bázisán  működő
intézményeit,  illetve  az  ott,  ezen  ügynökség-hivatal-iroda  tudományos-
technikai  döntési  fóruma  által  elfogadott  programjait.  Különösen  nagy
jelentőségű  és  nagy  anyagi  vonzatú  programok  esetén az adott parlament
illetve  az ezen tevékenységet is felügyelő parlamenti bizottság közvetlenül
is   megvitatja  egy-egy  program  támogatását  vagy  továbbfolytatását.  Az
operatív  kormányzati  felügyelet  módja  változó. A leggyakoribb, hogy ezen
intézmény  közvetlenül a K+F területeket felügyelő kormánytaghoz rendelt, de
jól  működik  a  csak  a  parlamenti  bizottságnak  alárendeltség is. Nagyon
lényeges,  hogy  semmiféle  más  szakterületi  vagy tudományos alárendeltség
nincs  e  téren,  mert  egyszerűen  nem  vált  be, mindig működési zavarokat
okozott.

   A  nemzetközi  szervezeti irányításra ma (még csak) egyetlen működő példa
van,  az  Európai  Űr  Ügynökség  (European  Space  Agency),  az  ESA.  - Az
Interkozmosz   alapvetően   rossz   szervezeti   és   gazdasági  kialakítása
következtében  a  '89-90-es  társadalmi-politikai  fordulatot  nem élte túl,
pedig  semmiféle  politikai  szándék  nem  játszott  közre  a megszűnésében.
Viszont   mind  az  Interkozmosz  egésze,  mind  az  ún.  nemzeti  tanácsai,
bizottságai  nem feleltek meg a fentebb elmondottaknak, s így egyszerűen nem
volt  mód  tovább  működtetni. - Az ESA nem az Európai Unió (EU) része, azaz
tagjai  nemcsak  EU  tagok  lehetnek,  de  mégis az integrálódó Európa közös
űrügynöksége. Működését a tagországok (elsöprő többségben az EU tagországai)
megbizottaiból   álló  "miniszteri  tanács"  felügyeli.  Működése  gazdasági
bázisát a tagok által befizetett pénzek (tagdíjak) adják, amely pénzek aztán
az ESA programjai megvalósítása során megrendelések formájában visszafolynak
az országok űripari és kutatási cégeihez, intézményeihez. Az ESA tudományos,
technikai,   innovációs   vezető  testületei  önállóan  működnek.  Különösen
jelentős,  nagy anyagi kihatású stb. programok esetén a felügyelő miniszteri
tanács  vagy  egy-egy tagország az adott program megvalósítása vagy elvetése
ügyében  természetesen  érdemben  szót emelhet. Igen fontos, hogy sem az ESA
tagság,  sem  előfokozatai  (Prodex,  társult  tagság) nem adnak lehetőséget
arra,   hogy   az   egyes   nemzeti   kormányok   folyamatosan   közvetlenül
beavatkozzanak  a  programok megvalósításába és a pénzek felhasználásába. Ez
az  ESA  jó működésének egyik legfontosabb biztosítéka. (Az ezzel ellentétes
működési  mód  volt  az  Interkozmosz elmúlásának egyik fontos oka.) Érdemes
felfigyelni  arra, hogy a nemzetközi és a nemzeti-országos jó szervezési mód
az   űrtevékenység  esetében  lényegét  tekintve  azonos.  Várható,  hogy  a
tényleges űrtevékenységet folytató, a jövőben megszülető regionális, esetleg
már  globális  nemzetközi  szervezetek  hasonló intézményi formában működnek
majd.  Ahogyan pedig az általános integráció intézményrendszere egyre jobban
kialakul,   az  űrtevékenység  irányítása  is  egyre  inkább  hasonlít  majd
részleteiben   is   a   mai  bevált  nemzeti-országos  irányító  intézmények
működésére.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.