Duzmathné Tancz Tünde
(tanczt@vulcan.ipf.hu)
Magamról annyit, hogy ...
... a JPTE Tanárképző Karán szereztem dip-
lomát, magyar - népművelés szakon 1985-ben.
Főként a néprajz, irodalomtörténet és a műve-
lődéstörténet vonzott. A gödöllői konferencián
bemutatott TDK dolgozatomat, illetve a Tolna
Megyei Levéltár pályázatán díjazott munkámat
is történeti tárgyban írtam (1985, 1989). A
főiskola után magyar szakos tanárként helyez-
kedtem el szülővárosomban, Szekszárdon.
A tanítás során fokozatosan vált nyilvánva-
lóvá számomra, hogy tanítványaim valóságos
igényeit, érdekeit, céljait nem szolgálta sem
a tananyag tartalma sem a hagyományos oktatási
forma és metodika. Ezért örültem annak, hogy
1994-ben lehetőséget kaptam a - helyi kezdeményezés eredményeként létrejött
- "Komplex Művészeti Nevelés" /a továbbiakban KMN/ programjában való részvé-
telre. Mivel a tantárgyi programot lefedő tantervet és irodalom tankönyvet
nem találtam, munkáltató tankönyv és helyi tanterv készítésére vállalkoztam.
Ehhez a munkához kiemelt pályázati támogatást nyertem 1996-ban és 1997-ben.
A KMN tananyagában nemcsak sokféle tudomány, művészeti ág és műfaj
ismeretei kaptak helyet, de a nem művészi esztétikum megnyilvánulási formái
is pl. környezet-, lakás-, öltözködés-, magatartásesztétika. Az irodalom
fejlődéstörténeti megközelítésében nagy hangsúlyt helyeztem a mese műfajának
új szemléletű tanítására is.
1997-ben - már az Illyés Gyula Pedagógiai Főiskola munkatársaként -
kértem felvételemet a Janus Pannonius Tudományegyetem pedagógia szakára. A
neveléstörténeti kurzusok új, szélesebb megközelítésekre és dimenziókra
nyitottak kaput, újabb történeti források felfedezésére bíztattak. Azt a
meggyőződésemet erősítették, hogy a mese e tudomány felől is megközelíthető.
A szövegek elemzése eszköz és munkahipotézis lehet ahhoz, hogy a műfajt
neveléstörténeti szempontból is értelmezzük. Az ilyen szempontú feltárás
segíthet abban, hogy ne lehessen a mesét jövőnkből kiselejtezni.