Dimenzió #18

Nem iskolás fokon...

(pedagógia, neveléstörténet)

                                'Disztl Gábor'

      AZ 1935. ÉVI NEMZETISÉGI NYELVTANÍTÁSI RENDSZER ÉS BEVEZETÉSÉNEK
              TAPASZTALATAI BALÁZS FERENC JEGYZŐKÖNYVEI ALAPJÁN

   Balázs   Ferenc   1938-44   között  volt  a  VKM  nemzetiségi  iskolaügyi
szakreferense.   Megbízatásának   hat   évéről   698   (!)  iskolalátogatási
jegyzőkönyv  és 14 összefoglaló jelentés maradt fenn iratai között a Baranya
Megyei Levéltárban.

   Az  1935-ben  megalkotott  és  1938-ban  bevezetett  "egységes  rendszer"
közvetlen  előzménye  az  1923-as,  úgynevezett  "A-B-C típusos" nemzetiségi
népoktatási  szisztéma.  Ez  a  rendszer  nem  váltotta  be  a  hozzá fűzött
reményeket,   nem   oldotta   meg   a  nemzetiségi  népoktatás  problémáját,
ellenkezőleg,  szinte  minden oldalról támadták mind politikai, mind szakmai
szempontból.

   Az  1920-as  évek  közepétől  megindult  szakmai  vitákban  alakult ki az
"egységes rendszer", amely nem csak módosította, hanem megszüntette az "A-B-
C  típus"  szisztémát. Gyakorlatilag a korábbi "B" típushoz állt legközelebb
az  új  rendszer:  vegyes  tanítási  nyelvű  volt  -  a  tárgyak egyik felét
anyanyelven,  másik  felét  magyar  nyelven  tanította  -, de ez mellett, új
vonásként ismerte az ellenkező nyelven való ismétlést is.

   Az  új  rendszerre  való  áttérés  viszonylag zökkenőmentesen ment végbe,
hiszen  az  1937/38-as  tanévben - ez a bevezetés előtti év! - 45,5% volt az
érintett  településeken  a  "B"  típusú  iskolák  aránya  ("A" - 4,8%, "C" -
49,7%).

   Az áttérést azonban nem mindenütt hajtották végre: a térségben az iskolák
23,5%-ánál  látta úgy Balázs Ferenc, hogy a tanítás nem felel meg a fennálló
rendelkezéseknek.

   Az  iskolalátogatási  jegyzőkönyveket  tanulmányozva alapvetően háromféle
okot  találtam.  Egyrészt a tanító, tantestület ellenkezése, gyenge vagy nem
létező  nemzetiségi  nyelvi  tudása  gátolta  az  új szisztémát. Másrészt az
iskolaszékek  sok  helyen  a magyar anyanyelvű lakosságot képviselték, így a
nemzetiségi  anyanyelvűek  érdekei  háttérbe  szorultak. Harmadrészt gyakori
jelenség  volt,  hogy  a  nem magyar anyanyelvű szülők ragaszkodtak a magyar
nyelvű  tanítás fenntartásához, mondván, hogy a magyar nyelv tudása létérdek
gyermekeik  számára  (további iskolázáshoz, munkavállaláshoz), anyanyelvüket
otthon,  a családban úgyis megtanulják. (A tanító, tantestület ellenkezésére
Barátúr,   Kán,  Kozármisleny,  Okorvölgy,  Somogyhárságy,  Tekeres,  Tékes,
Lajvérpuszta   és   Kövecspuszta  népiskoláinak  jegyzőkönyvei  tartalmaznak
adalékokat;  az  iskolaszékek tevékenységéről Beremend, Kercseliget, Egerág,
Gyód,  Hird,  Bőszénfa,  Somogydöröcske,  Kocsola  jegyzőkönyvei árulkodnak;
Dunaszekcsőn,   Gyódon,   Nagykozáron,   Nagypallon,  Zsibriken,  Ecsenyben,
Szomajomban,   Bátaszéken,   Bonyhádon,  Majoson,  Udvariban  a  nem  magyar
anyanyelvű tanulók szülei ragaszkodtak a magyar tannyelvhez.)

   A  térség  -  Baranya,  Somogy  és  Tolna  - legtöbb érintett iskolájában
azonban  bevezették az "egységes rendszer"-t amelynek célja, embereszménye a
kétnyelvű,  kettős  kulturájú  polgár  volt.  Erről  így  ír Balázs Ferenc a
97/1943.  sz. jelentésében a VKM IX. ügyosztályára: "... az otthonról hozott
nyelvi ismeretek, az iskola kiváló anyanyelvi és magyar nyelvi munkája olyan
kétnyelvű embereket gyúr össze, akik ha béke lesz, a magyar és német kultúra
útján  hasznos  állampolgárok  lesznek... ...e sok tehetséges sváb és magyar
gyermek  tovább  tanulva  maximális  nyelvi  alapot kapott, s ha majd művelt
emberként  például  közigazgatásunkban szolgálja a magyar nemzetet, nem lesz
híján  a  szociális  érzéknek, különösen a mai tisztviselői kar nagy hibáját
tudják majd elkerülni, ti. a nemzetiségi nyelv hiányát..."

   Néhány  jegyzőkönyv csodálatos példákat ír le: a tanító gondolkodásmódja,
módszertani  kultúrája,  felkészültsége eredményeit. Ecseny községben, 1942.
december 6-án az iskolai ünnepségről meghatottan távozott a közel 100 főnyi,
vegyesen  német  és magyar anyanyelvű közönség, ahol a magyar gyerekek német
versekkel,   énekekkel,   mesemondással,  a  német  gyerekek  magyar  nyelvű
produkciókkal szerepeltek.

   A   komoly   eredmények  mögött  gyakran  a  helyi  plébánosok  népművelő
tevékenysége is jelen van, az ő munkájuk is segítette a tanítók munkáját.

   Mindezek   a  példák  jól  bizonyítják,  hogy  az  "egészséges  rendszer"
szakmailag  jól  felépített,  eredményes  program  volt.  Hogy mégsem tudott
igazán  eredményeket produkálni, azt a politikai helyzet változása indokolja
-  nem  volt  ideje  "kifutni" a programnak, hiszen az 1941-ben hozott bécsi
döntés    következtében   alkotott   rendelet   szinte   minden   eredményét
megsemmisítette.

   Újra  biztosítani kívánták a német nemzetiségű lakosság számára a tisztán
anyanyelvű  oktatást,  s  ezt  gyakorlatilag  az  "A-B-C  típusos"  rendszer
átöltöztetésével"   vélték   megoldhatónak.  Ebben  az  időszakban  a  Német
Birodalom  és  a  Volksbund  érdekei  érvényesültek  igazán,  a  térség  más
nemzetiségei,  így  az  egyes  településeken  kisebbségben élő magyarság (!)
igényei  is  háttérbe szorultak. Ez önmagában véve nem új jelenség, hiszen a
politika  érdemei mindig jelentősen befolyásolták az iskolaÜgyet (így van ez
ma  is), sok esetben az oktatásügy volt az a terület, ahol egymással szemben
állók érvényesíteni akarták akaratukat.

   A  politikai  viszonyok  1937/38  óta jelentősen megváltoztak. A területi
visszacsatolások  fejében  a  kormány  engedni kényszerült a német birodalmi
politikának,  ezen  keresztül  pedig  a  Volksbundnak. Addig szinte soha nem
látott,  tapasztalt  politikai  viharok, csatározások színterévé változtak a
nemzetiségi  falvak, iskolák. A VDU minden lehetséges területen és eszközzel
támadta  az iskolarendszert. A vizsgált 132 település közt alig akadt olyan,
ahol  ne tapasztaltam volna ennek nyomait Balázs Ferenc jegyzőkönyveiben, 58
esetben kifejezetten erős agitációt konstatált a minisztériumi referens.

   Az  agitátorok semmilyen eszköztől nem riadtak vissza, ezt mutatja az is,
hogy  a  VDU  megjelenésével, megerősödésével együttjáró jelenség a korábban
békésen  együtt élő horvátok, magyarok, németek, szerbek ellenségeskedése. A
hitleri politika még magát a németséget is megosztotta.

   A   Volksbund  agitációjának  megdöbbentő  példáját  találtam  Almamellék
anyagában:  egy  német  anyanyelvű  szülő,  akinek gyermekei korábban magyar
tagozatba  jártak,  így  alig  tudtak  németül,  azt  kéri, hogy ötödikes és
másodikos gyermekét első (!) osztályba vegyék fel!?!

   Az  események  másik oldala, hogy a magyar tanügyi hatóságok "ej, ráérünk
arra    még"    módon    gondolkoztak,   vagy   a   magyar   nemzeti   eszme
túlhangsúlyozásával  a  VDU táborába "hajtották" az időszak elején még békés
német lakosságot is.

   Az  1941-es rendelet és a Volksbund követelései, agitációja következtében
majdnem  mindenütt  megvalósították  a  tisztán  német  nyelvű oktatást. Ezt
viszont  a  legtöbb  esetben  csak  a  meglévő tárgyi és személyi feltételek
mellett  tudták  megszervezni,  finanszírozására  nem volt anyagi fedezet. A
megoldás  sok  helyütt  a  meglévő,  részben  osztott  magyar  vagy egységes
tagozatok   osztatlan   -   német,   magyar,  egységes  -  tagozatokká  való
átszervezése  volt.  A  következő  táblázat  jól  szemlélteti  az  osztatlan
tagozatok  számának jelentős emelkedését. Történt mindez az mellett, hogy az
érintett  iskolák  42%-a  egy  tantermes,  vagy  tanerős,  18%-a  pedig  két
tantermes,  két tanerős volt! Minden természetesen maga után vonta a tanítás
színvonalának visszaesését.

   1942/43-tól  kezdődően  aztán  más  jelenségek  miatt is romlott az elemi
oktatás  színvonala,  s nem csak a kisebbségi. A háború eseményei, a tanítók
mind gyakoríbb katonai szolgálata, helyettesítésük megoldhatatlansága tovább
rontotta  az  oktatás  színvonalát.  A  hazai  németség  gondolkodásában  is
változásokat  figyelhetünk  meg,  több helyütt követelik újra a magyar nyelv
eredményesebb   tanítását,   valamint  önkényesen  visszatérnek  az  1938-as
"egységes rendszer"-hez.

   Az   1935-ös   szisztéma   nem   múlt   el   nyomtalanul,  alapgondolata,
embereszménye  -  kétnyelvű  polgár  -  sok év múlva, újra előkerül a magyar
közoktatás  történetében,  ha  nem  is  mindig  kötődve a Magyarországon élő
nemzetiségek  anyanyelvéhez.  Az  1980-as  években  létrehozott kéttannyelvű
gimnáziumok,  illetve  nemzetiségi  tagozatok  erre  a  koncepcióra, erre az
embereszményre épülnek.



         Tagozatok száma Délkelet-Dunántúl nemzetiségű településein

            ┌────────────┬────────────┬────────────┬───────────┬─────────┐
            │    német   │  egységes  │  magyar    │ összesen  │Tagozatok│
            │   részben  │  részben   │  részben   │  részben  │összesen │
            │   1    2(*)│  1     2(*)│  1     2(*)│  1    2(*)│         │
  ┌─────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
  │         │   2     3  │ 37     47  │ 21     28  │ 60    78  │  138    │
  │1938/1939│            │            │            │           │         │
  │         │ 1,4%  2,2% │26,8%  34,1%│15,2%  20,3%│43,5% 56,5%│  100%   │
  ├─────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
  │         │  34    40  │ 16     38  │ 17     35  │ 67    113 │  180    │
  │1941/1944│            │            │            │           │         │
  │         │18,9%  22,2%│8,9%   21,1%│9,4%   19,5%│37,2% 62,8%│  100%   │
  ├─────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┼─────────┤
  │Változás │ +32   +37  │ -21    -9  │  -4    +7  │ +7    +35 │  +42    │
  └─────────┴────────────┴────────────┴────────────┴───────────┴─────────┘
----------------------------------------------------------------------------
(*)  1 = osztott; 2 = osztatlan
----------------------------------------------------------------------------
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.