Dimenzió #17

Antigravitációban

(irodalom, sci-fi, csillagászat, paratudomány)

                ALIENS: ALIEN RESURRECTION (FELTÁMAD A HALÁL)

   Ellen Ripley,  az  előző  Alien-filmek hősnője 
          
halott. A bátor nő, aki háromszor is szembenézett az univerzum rémével, önfeláldozó halálával akarta megmenteni az emberiséget a halálos veszedelemtől. Akadnak azonban olyan megszállott tudósok (minden bizonnyal megint a Weyland- Yutani Társaság emberei), akik nem nyugodhatnak bele elvesztésébe. A hadnagy ugyanis a testében hordta az idegen lény csíráját, s ők mindent feláldoznának azért, hogy az idegen életformát tanulmányozhassák. A tudósok klónozással próbálkoznak, s a nyolcadik kísérletre végre életre kel egy régi- új Ripley (vagyis Ripley 8), akinek immár földönkívüli géneket is tartalmaznak új életre támadt sejtjei (pl.: légzőcsövek nyomai a hátán /ez a magyar vágásban nem látható/, savas vér...). Az áldozatos kutatómunka eredményeképpen pedig idegen lények tucatjai növekednek a laboratórium különböző helyiségeiben. A tudósok állomáshelyére csempészek érkeznek, szállítmányként pedig hibernált embereket hoznak akiket gazdatestként akarnak felhasználni. A csempészek, köztük egy furcsa, érzékeny, fiatal lány (droid) csak későn döbbennek rá, miféle elátkozott helyre vetette őket a sors. Akkorra azonban a bázison már elszabadul a pokol... A lények elszabadulnak és módszeresen irtani kezdik a legénységet. Az Auriga (ahol a kísérletek folytak) pedig vészhelyzetet érzékelve a földet veszi célba. A túlélőknek meg kell akadályozniuk, hogy a gyilkos rakomány a földre kerülhessen... A halálos találkozás okozói még mindig a titokzatos társaság dolgozói, akik mindenféleképpen meg akarják szerezni maguknak a gyilkos lényeket, hogy megszelidítve a tökéletes biológiai fegyvert létrehozhassák. A film forgatókönyvének írója, Joss Whedon magánemberként is nagy rajongója az Alien-filmeknek: "Igazi keményvonalas Alien-rajongó vagyok, a sorozaton nőttem fel. Ez bizonyos szempontból meg is könnyítette a dolgomat. Mindig arról álmodoztam, hogy egyszer megírhassak egy epizódot, és most, hogy lehetőségem volt rá, csupán fel kellett tennem magamnak a kérdést: mi az a sztori, ami nekem mint rajongónak tetszene? Ez a kérdés segített a feladat lényegére koncentrálni, vagyis izgalmas cselekményt szőni, azt váratlan fordulatokkal megtűzdelni, felhasználni azt, amit az idegenekről tudunk, és mindazt, amit még csak sejtünk." Whedon már a történet kezdetének kiötlésekor fontos problémával szembesült. Ripley a legutolsó epizódban meghalt, a hasában hordott idegen- lárvával együtt. Whedonra hárult a feladat, hogy visszahozza hősünket az életbe, és érzékeltesse az ember és az idegen sajátos szimbiózisát. "Két dolgot kellett kitalálnom - idézi fel az író. - Egy: miből építsek fel egy olyan sztorit, amely kellő mennyiségű újdonsággal szolgál, ugyanakkor folytatja a sorozat hagyományait? Kettő: hogy a fenébe támasszam fel Ripleyt? Kreatív szempontból ez utóbbi kérdés jelentette a nehezebb feladatot."
Ripley visszatérése végül a film központi motívumává nőtte ki magát, következményei ugyanis a legkülönbözőbb pontokon befolyásolták a történet alakulását. Ripley "feltámasztása" lehetőséget adott Whedonnak, hogy megformáljon egy új, a korábbi Ripleyktől alapvetően eltérő, főnix-szerű figurát. "Ez a nő szó szerint megjárta poklot. Átélt mindent, amit csak lehet, sőt egyszer már meg is halt. Természetesen korántsem hagyja hidegen, ami körülötte és vele történik, ugyanakkor a dolgokat illetően képes bizonyos távolságtartásra, s ez ironikus magatartásban, elidegenített, fekete humorban nyilvánul meg." A projekt ötletének megszületésekor a Ripleyt alakító Sigourney Weaver ahhoz a feltételhez kötötte részvételét a negyedik rész, hogy
elkészítésében, hogy a történetnek az Alien-hagyományokhoz méltó színvonalú új elemeket kell felmutatnia. Whedon sztorija, mely akció-kaland alapokra épül, s emellett kiaknázza a Ripley kettős természetében rejlő dramaturgiai lehetőségeket is, azonnal elnyerte Weaver tetszését. Az idegenekkel egészen különleges viszonyban álló, újjászületett Ripley figurája elég nagy csábításnak bizonyult ahhoz, hogy a színésznő elvállalja a szerepet. Hasonló tetszéssel fogadta a forgató- könyvet Winona Ryder is, aki saját bevallása szerint nagy sci-fi rajongó. Jóllehet a Ryder alakította hősnőnek, Callnak fontos szerep jut a film akciójeleneteiben, a színésznőt mégsem ez ragadta meg a figurában. "Tetszett, hogy Call nem túl erőszakos - magyarázza Ryder. - Senkit nem öl meg a filmben. Nagyon józan nő, mindig az eszére hallgat. Jean-Pierre Jeunet-vel az előkészületek során sokat beszélgettünk a figura helyes megformálásáról, és arra jutottunk, hogy Call nem közhelyes akciófigura, hanem annál sokkal emberibb, humánusabb." Miután Weaver és Ryder letették voksukat a projekt mellett, a következő lépésben megfelelő rendezőt kellett találni a filmhez. A sorozat eddigi részeit három, alapvetően különböző stílusú rendező jegyezte: Ridley Scott, James Cameron és David Fincher. Az érintettek - köztük a két színésznő - a hagyományhoz híven egy olyan, erőteljes vizuális stílussal rendelkező filmművészt akartak felkérni, aki a speciális effektusok, a drámai hatás és feszültségteremtés terén egyaránt otthonosan mozog. Jean-Pierre Jeunet neve az elsők között merült fel. A rendező két korábbi filmje, a Delicatessen és az Elveszett gyerekek városa (La cité des enfants perdus) széles körű elismerésre tett szert, elsősorban erőteljes képi világa és fanyar, sötét
humora okán. A stúdió vezetősége úgy tudta, hogy Jeunet nem kíván amerikai filmet rendezni, mivel azonban nagy tisztelői voltak a rendező munkásságának, úgy döntöttek, hogy tesznek egy kísérletet Jeunet "beszervezésére". Szerencsére az Alien-filmek annak idején Jeunet-re is nagy hatással voltak, így a rendező a producerek nagy örömére elvállalta a FELTÁMAD A HALÁL elkészítését. Jeunet úgy döntött, hogy csatlakozik a projekthez, már a forgatókönyv miatt is: "Úgy éreztem, mintha eleve nekem írták volna - magyarázza. - Még sohasem rendeztem olyan filmet, amit nem én írtam, mégis, miután elolvastam a könyvet, tudtam, hogy ez nekem való munka." A FELTÁMAD A HALÁL valóban számos olyan elemet, motívu- mot tartalmaz, melyekhez hasonlók a Delicatessenben és az Elveszett gyerekek városában is fellelhetőek voltak. Ide tartoznak a társadalomból kitaszított elemek, akik a futurisztikus miliőben egymásra utalva küzdenek a túlélésért; ilyen a baljóslatú látomás a jövő tudományáról, amelyben a felelőtlen kísérletezgetés katasztrófába torkollik; valamint ilyenek a víz alatti jelenetek és a klónozott lények. "Igaz, hogy sok közös vonás van korábbi munkáim és a FELTÁMAD A HALÁL között - erősíti meg Jeunet. - Talán nem véletlen, hogy épp nekem ajánlották fel a filmet. A forgatásakor többször is előfordult, hogy egy-egy beállítás a Delicatessent vagy az Elveszett gyerekek városát juttatta eszembe. A forgatókönyvben ezenkívül két olyan szerep is volt, amelyekre Jeunet korábbi filmjeiből ismert színészek tűntek a legalkalmasabbnak. Ron Perlmant az Elveszett gyerekek városában láthattuk, Dominique Pinon pedig a Delicatessenben és az Elveszett gyerekek városában is szerepelt. Perlman a robusztus, hirtelen haragú csempészt, Johnert alakítja, Pinont a Betty nevű kalózűrhajó szerelőjének, Vriessnek a szerepében láthatjuk. "A forgatókönyvet olvasva nyilvánvalónak tűnt, hogy Johner figuráját Ronnak találták ki, Vriessét pedig Dominique-nak - mutat rá Jeunet. - Nagy örömömre a stúdió és a főszereplők is egyetértettek a választásommal. A szerepek kiosztásának idején
Dominique Franciaországban játszott egy darabban. Sigourney hívta fel telefonon, hogy felkérje a szerepre. A kosárlabda-jelenetben, Ripley kosárlabdázással múlatja az időt az Auriga tornatermében, s a Betty legénysége csatlakozik hozzá. Gondosan megkoreogra- fált csetepaté bontakozik ki, melynek során a fegy- vertelen Ripley - lélekjelenléte, fizikai ereje és egy kosárlabda segítségével - legyőzi a rátámadó csempészeket. Weaver lelkesen idézi fel a forgatásnak ezt a részét. "Nagyon fontos volt számomra, hogy az a jelenet mesterien sikerüljön, hisz máskülönben nem szólna többről, mint hogy egy nő elcsépel pár fickót. Én ennél sokkal könnyedebben akartam megoldani. Ezért aztán gyakorlásra adtam a fejem." Weaver két hétig intenzíven edzett Nigel Miguellel, a UCLA volt kosarasával, aki mindenre megtanította őt, a labdavezetéstől a legkülönbözőbb dobásfajtákig. Weaver szorgalma meghozta a gyümölcsét. A felvételen sikerült egy "vak hárompontost" dobnia. "Az esküvőm és a lányom születése mellett ez volt életem legnagyobb élménye" A FELTÁMAD A HALÁL a sorozat első olyan része, amelyben teljesen kialakított, komputeranimációs (CG) technikával készült szörnyeket láthatunk. Ezeket a Blue Sky Studios által tervezett CG-idegeneket felváltva használták "hagyományos" rokonaikkal - a különböző méretű bábokkal és életnagyságú szörny-kosztümökkel. Ez utóbbiakat a jelenetek többségében Tom Woodruff, Jr. viseli, aki partnerével, Alec Gillisszel együtt alkotta meg a sorozat második és harmadik részében látható szörnyeket.
Az Alien-filmekben már hagyománynak számít, hogy minden részben feltűnik egy-egy újfajta szörnyeteg. Ebből a szempontból a FELTÁMAD A HALÁL sem kivétel. Az új szörny megalkotása Woodruff szerint: "... örömteli feladat volt. Jean-Pierre jóformán szabad kezet adott nekünk. Bemutattuk neki a az elképzeléseinket, s ő azok közül választott. Ezután további rajzok és kicsinyített modellek sora született. A makettekre azért volt szükség, hogy Jean-Pierre három dimenzióban is lássa a tervet, és kiderüljön, hogy az megfelel-e a vele szemben támasztott elvárásoknak, vagyis megfelelően mozog-e, és hat-e majd a közönségre." A látványtervező Nigel Phelps irányítása alatt működő művészeti részlegnek emellett rendelkezésére állt minden fontosabb díszlet térbeli modellje. Ezeket úgy alakították ki, hogy a speciális effektusok és a vizuális effektusok megalkotói, a díszletépítők és a kameracsapat tagjai egyaránt megvizsgálhassák őket, és ha szükséges, változtathassanak rajtuk. Az így véglegesített díszleteket aztán a Twentieth Century Fox stúdiójának négy műtermében építették fel. Ha az egyik díszletben végeztek, a forgatócsoport átköltözött egy másik műterembe. A díszletet ezután lebontották, és kisebb-nagyobb változtatásokkal újra felépítették egy másik jelenet számára. A Twentieth Century Fox stúdiójának 16-os műterme adott otthont a produkció legfigyelemreméltóbb díszletének, az óriási medencének. A hatalmas akvárium, melynél csak egy nagyobb van Hollywoodban, 35.5 méter hosszú és 15 méter széles volt, s legnagyobb mélysége elérte a 4 métert. 20740 hektoliter víz fért bele, a feltöltése hat napig tartott. A medence alján víz alatti díszletet rendeztek be, nevezetesen az Auriga elárasztott konyháját, amelyen a film hőseinek menekülés közben át kellett úszniuk. A felvételek megkezdése előtt a jelenet összes szereplője részt vett egy kéthetes búvárkurzuson, s bár a legveszélyesebb mutatványokat Ernie Orsatti kaszkadőrcsoportja végezte el, a beállítások többségében magukat a színészeket láthatjuk. Amíg a forgatócsoport egyik fele
a valódi díszletek között dolgozott, egy másik stáb elkészítette azokat a felvételeket, amelyekhez a díszletek makettjeit használták. Ezek a makettek a két űrhajó, a Betty és az Auriga különböző részeit ábrázol- ják. A speciális mozgatható műteremben tizennégy ilyen makettet vettek filmre, köztük a Betty viszonylag nagyméretű mását és az Auriga dokkolóhangárját. A L I E N RESURRECTION (FELTÁMAD A HALÁL) HORROR/SCI-FI, 1997, 120 perc A 20th Century Fox filmje Rendező: Jean-Pierre Jeunet. Forgatókönyv: Joss Whedon. Producer: Gordon Caroll, David Giler, Walter Hill, Bill Badalato. Szereplők: Sigourney Weaver (Ellen Ripley), Winona Rydert (Annalee Call), Dominique Pinon (Vriess), Ron Perlman (Johner), Dan Hedaya (Perez), J. E. Freeman (Dr. Wren), Brad Dourif (Gediman), Michael Wincott (Elgyn), Gary Dourdan (Christie), Kim Flowers (Hilliard), Raymond Cruz (Distephano), Leland Orser (Purvis), Carolyn Campbell (anaszteziológus), Marlene Bush (tudós), David St. James (sebész), Rodney Mitchell (katona), Robert Faltisco (katona), David Rowe III. (katona), Garrett House (katona), Rod Damer (katona), Mark Mansfield (katona), Daniel Raymont (katona), Chip Nuzzo (katona), Steven Gilborn (Apa hangja), Robert Bastens (alvó), Rico Bueno (alvó), Alex Lorre (alvó), Ronald Ramessar (alvó = Ron Ramessar), Nicole Fellows (a fiatal Ripley), Tom Woodruff Jr. (az Idegen).
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.