ALIENS: ALIEN RESURRECTION (FELTÁMAD A HALÁL)
Ellen Ripley, az előző Alien-filmek hősnője
halott. A bátor nő, aki háromszor is szembenézett
az univerzum rémével, önfeláldozó halálával
akarta megmenteni az emberiséget a halálos
veszedelemtől. Akadnak azonban olyan megszállott
tudósok (minden bizonnyal megint a Weyland-
Yutani Társaság emberei), akik nem nyugodhatnak
bele elvesztésébe. A hadnagy ugyanis a testében
hordta az idegen lény csíráját, s ők mindent
feláldoznának azért, hogy az idegen életformát
tanulmányozhassák.
A tudósok klónozással próbálkoznak, s a
nyolcadik kísérletre végre életre kel egy régi-
új Ripley (vagyis Ripley 8), akinek immár földönkívüli géneket is
tartalmaznak új életre támadt sejtjei (pl.: légzőcsövek nyomai a hátán /ez a
magyar vágásban nem látható/, savas vér...). Az áldozatos kutatómunka
eredményeképpen pedig idegen lények tucatjai növekednek a laboratórium
különböző helyiségeiben. A tudósok állomáshelyére csempészek érkeznek,
szállítmányként pedig hibernált embereket hoznak akiket gazdatestként
akarnak felhasználni. A csempészek, köztük egy furcsa, érzékeny, fiatal lány
(droid) csak későn döbbennek rá, miféle elátkozott helyre vetette őket a
sors. Akkorra azonban a bázison már elszabadul a pokol... A lények
elszabadulnak és módszeresen irtani kezdik a legénységet. Az Auriga (ahol a
kísérletek folytak) pedig vészhelyzetet érzékelve a földet veszi célba. A
túlélőknek meg kell akadályozniuk, hogy a gyilkos rakomány a földre
kerülhessen... A halálos találkozás okozói még mindig a titokzatos társaság
dolgozói, akik mindenféleképpen meg akarják szerezni maguknak a gyilkos
lényeket, hogy megszelidítve a tökéletes biológiai fegyvert létrehozhassák.
A film forgatókönyvének írója, Joss Whedon magánemberként is nagy
rajongója az Alien-filmeknek:
"Igazi keményvonalas Alien-rajongó vagyok, a sorozaton nőttem fel. Ez
bizonyos szempontból meg is könnyítette a dolgomat. Mindig arról álmodoztam,
hogy egyszer megírhassak egy epizódot, és most, hogy lehetőségem volt rá,
csupán fel kellett tennem magamnak a kérdést: mi az a sztori, ami nekem mint
rajongónak tetszene? Ez a kérdés segített a feladat lényegére koncentrálni,
vagyis izgalmas cselekményt szőni, azt váratlan fordulatokkal megtűzdelni,
felhasználni azt, amit az idegenekről tudunk, és mindazt, amit még csak
sejtünk."
Whedon már a történet kezdetének kiötlésekor fontos problémával
szembesült. Ripley a legutolsó epizódban meghalt, a hasában hordott idegen-
lárvával együtt. Whedonra hárult a feladat, hogy visszahozza hősünket az
életbe, és érzékeltesse az ember és az idegen sajátos szimbiózisát. "Két
dolgot kellett kitalálnom - idézi fel az író. - Egy: miből építsek fel egy
olyan sztorit, amely kellő mennyiségű újdonsággal szolgál, ugyanakkor
folytatja a sorozat hagyományait? Kettő: hogy a fenébe támasszam fel
Ripleyt? Kreatív szempontból ez utóbbi kérdés jelentette a nehezebb
feladatot."
Ripley visszatérése végül a film központi
motívumává nőtte ki magát, következményei ugyanis
a legkülönbözőbb pontokon befolyásolták a történet
alakulását. Ripley "feltámasztása" lehetőséget
adott Whedonnak, hogy megformáljon egy új, a
korábbi Ripleyktől alapvetően eltérő, főnix-szerű
figurát.
"Ez a nő szó szerint megjárta poklot. Átélt
mindent, amit csak lehet, sőt egyszer már meg is
halt. Természetesen korántsem hagyja hidegen, ami
körülötte és vele történik, ugyanakkor a dolgokat
illetően képes bizonyos távolságtartásra, s ez
ironikus magatartásban, elidegenített, fekete
humorban nyilvánul meg."
A projekt ötletének megszületésekor a Ripleyt
alakító Sigourney Weaver ahhoz a feltételhez
kötötte részvételét a negyedik rész, hogy
elkészítésében, hogy a történetnek az
Alien-hagyományokhoz méltó színvonalú új
elemeket kell felmutatnia. Whedon sztorija,
mely akció-kaland alapokra épül, s emellett
kiaknázza a Ripley kettős természetében
rejlő dramaturgiai lehetőségeket is,
azonnal elnyerte Weaver tetszését. Az
idegenekkel egészen különleges viszonyban
álló, újjászületett Ripley figurája elég
nagy csábításnak bizonyult ahhoz, hogy a
színésznő elvállalja a szerepet.
Hasonló tetszéssel fogadta a forgató-
könyvet Winona Ryder is, aki saját
bevallása szerint nagy sci-fi rajongó.
Jóllehet a Ryder alakította hősnőnek,
Callnak fontos szerep jut a film akciójeleneteiben, a színésznőt mégsem ez
ragadta meg a figurában.
"Tetszett, hogy Call nem túl erőszakos - magyarázza Ryder. - Senkit nem
öl meg a filmben. Nagyon józan nő, mindig az eszére hallgat. Jean-Pierre
Jeunet-vel az előkészületek során sokat beszélgettünk a figura helyes
megformálásáról, és arra jutottunk, hogy Call nem közhelyes akciófigura,
hanem annál sokkal emberibb, humánusabb."
Miután Weaver és Ryder letették voksukat a projekt mellett, a következő
lépésben megfelelő rendezőt kellett találni a filmhez. A sorozat eddigi
részeit három, alapvetően különböző stílusú rendező jegyezte: Ridley Scott,
James Cameron és David Fincher. Az érintettek - köztük a két színésznő - a
hagyományhoz híven egy olyan, erőteljes vizuális stílussal rendelkező
filmművészt akartak felkérni, aki a speciális effektusok, a drámai hatás és
feszültségteremtés terén egyaránt otthonosan mozog. Jean-Pierre Jeunet neve
az elsők között merült fel. A rendező két korábbi filmje, a Delicatessen és
az Elveszett gyerekek városa (La cité des enfants perdus) széles körű
elismerésre tett szert, elsősorban erőteljes képi világa és fanyar, sötét
humora okán. A stúdió vezetősége úgy tudta, hogy Jeunet
nem kíván amerikai filmet rendezni, mivel azonban nagy
tisztelői voltak a rendező munkásságának, úgy döntöttek,
hogy tesznek egy kísérletet Jeunet "beszervezésére".
Szerencsére az Alien-filmek annak idején Jeunet-re
is nagy hatással voltak, így a rendező a producerek
nagy örömére elvállalta a FELTÁMAD A HALÁL elkészítését.
Jeunet úgy döntött, hogy csatlakozik a projekthez, már
a forgatókönyv miatt is:
"Úgy éreztem, mintha eleve nekem írták volna -
magyarázza. - Még sohasem rendeztem olyan filmet, amit
nem én írtam, mégis, miután elolvastam a könyvet, tudtam,
hogy ez nekem való munka."
A FELTÁMAD A HALÁL valóban számos olyan elemet, motívu-
mot tartalmaz, melyekhez hasonlók a Delicatessenben és az Elveszett gyerekek
városában is fellelhetőek voltak. Ide tartoznak a társadalomból kitaszított
elemek, akik a futurisztikus miliőben egymásra utalva küzdenek a túlélésért;
ilyen a baljóslatú látomás a jövő tudományáról, amelyben a felelőtlen
kísérletezgetés katasztrófába torkollik; valamint ilyenek a víz alatti
jelenetek és a klónozott lények. "Igaz, hogy sok közös vonás van korábbi
munkáim és a FELTÁMAD A HALÁL között - erősíti meg Jeunet. - Talán nem
véletlen, hogy épp nekem ajánlották fel a filmet. A forgatásakor többször is
előfordult, hogy egy-egy beállítás a Delicatessent vagy az Elveszett
gyerekek városát juttatta eszembe. A forgatókönyvben ezenkívül két olyan
szerep is volt, amelyekre Jeunet korábbi filmjeiből ismert színészek tűntek
a legalkalmasabbnak. Ron Perlmant az Elveszett gyerekek városában láthattuk,
Dominique Pinon pedig a Delicatessenben és az Elveszett gyerekek városában
is szerepelt. Perlman a robusztus, hirtelen haragú csempészt, Johnert
alakítja, Pinont a Betty nevű kalózűrhajó szerelőjének, Vriessnek a
szerepében láthatjuk. "A forgatókönyvet olvasva nyilvánvalónak tűnt, hogy
Johner figuráját Ronnak találták ki, Vriessét pedig Dominique-nak - mutat rá
Jeunet. - Nagy örömömre a stúdió és a főszereplők is egyetértettek a
választásommal. A szerepek kiosztásának idején
Dominique Franciaországban játszott egy darabban.
Sigourney hívta fel telefonon, hogy felkérje a
szerepre.
A kosárlabda-jelenetben, Ripley kosárlabdázással
múlatja az időt az Auriga tornatermében, s a Betty
legénysége csatlakozik hozzá. Gondosan megkoreogra-
fált csetepaté bontakozik ki, melynek során a fegy-
vertelen Ripley - lélekjelenléte, fizikai ereje és
egy kosárlabda segítségével - legyőzi a rátámadó
csempészeket. Weaver lelkesen idézi fel a forgatásnak
ezt a részét.
"Nagyon fontos volt számomra, hogy az a jelenet
mesterien sikerüljön, hisz máskülönben nem szólna
többről, mint hogy egy nő elcsépel pár fickót. Én
ennél sokkal könnyedebben akartam megoldani. Ezért aztán gyakorlásra adtam a
fejem."
Weaver két hétig intenzíven edzett Nigel Miguellel, a UCLA volt
kosarasával, aki mindenre megtanította őt, a labdavezetéstől a
legkülönbözőbb dobásfajtákig. Weaver szorgalma meghozta a gyümölcsét. A
felvételen sikerült egy "vak hárompontost" dobnia.
"Az esküvőm és a lányom születése mellett ez volt életem legnagyobb
élménye"
A FELTÁMAD A HALÁL a sorozat első olyan része, amelyben teljesen
kialakított, komputeranimációs (CG) technikával készült szörnyeket
láthatunk. Ezeket a Blue Sky Studios által tervezett CG-idegeneket felváltva
használták "hagyományos" rokonaikkal - a különböző méretű bábokkal és
életnagyságú szörny-kosztümökkel. Ez utóbbiakat a jelenetek többségében Tom
Woodruff, Jr. viseli, aki partnerével, Alec Gillisszel együtt alkotta meg a
sorozat második és harmadik részében látható szörnyeket.
Az Alien-filmekben már hagyománynak számít, hogy minden részben feltűnik
egy-egy újfajta szörnyeteg. Ebből a szempontból a FELTÁMAD A HALÁL sem
kivétel. Az új szörny megalkotása Woodruff szerint:
"... örömteli feladat volt. Jean-Pierre jóformán szabad kezet adott
nekünk. Bemutattuk neki a az elképzeléseinket, s ő azok közül választott.
Ezután további rajzok és kicsinyített modellek sora született. A makettekre
azért volt szükség, hogy Jean-Pierre három dimenzióban is lássa a tervet, és
kiderüljön, hogy az megfelel-e a vele szemben támasztott elvárásoknak,
vagyis megfelelően mozog-e, és hat-e majd a közönségre."
A látványtervező Nigel Phelps irányítása alatt működő művészeti
részlegnek emellett rendelkezésére állt minden fontosabb díszlet térbeli
modellje. Ezeket úgy alakították ki, hogy a speciális effektusok és a
vizuális effektusok megalkotói, a díszletépítők és a kameracsapat tagjai
egyaránt megvizsgálhassák őket, és ha szükséges, változtathassanak rajtuk.
Az így véglegesített díszleteket aztán a Twentieth Century Fox stúdiójának
négy műtermében építették fel. Ha az egyik díszletben végeztek, a
forgatócsoport átköltözött egy másik műterembe. A díszletet ezután
lebontották, és kisebb-nagyobb változtatásokkal újra felépítették egy másik
jelenet számára.
A Twentieth Century Fox stúdiójának 16-os műterme adott otthont a
produkció legfigyelemreméltóbb díszletének, az óriási medencének. A hatalmas
akvárium, melynél csak egy nagyobb van Hollywoodban, 35.5 méter hosszú és 15
méter széles volt, s legnagyobb mélysége elérte a 4 métert. 20740 hektoliter
víz fért bele, a feltöltése hat napig tartott. A medence alján víz alatti
díszletet rendeztek be, nevezetesen az Auriga elárasztott konyháját, amelyen
a film hőseinek menekülés közben át kellett úszniuk.
A felvételek megkezdése előtt a jelenet összes szereplője részt vett egy
kéthetes búvárkurzuson, s bár a legveszélyesebb mutatványokat Ernie Orsatti
kaszkadőrcsoportja végezte el, a beállítások többségében magukat a
színészeket láthatjuk. Amíg a forgatócsoport egyik fele
a valódi díszletek között dolgozott, egy másik stáb
elkészítette azokat a felvételeket, amelyekhez a
díszletek makettjeit használták. Ezek a makettek a két
űrhajó, a Betty és az Auriga különböző részeit ábrázol-
ják. A speciális mozgatható műteremben tizennégy ilyen
makettet vettek filmre, köztük a Betty viszonylag
nagyméretű mását és az Auriga dokkolóhangárját.
A L I E N RESURRECTION (FELTÁMAD A HALÁL)
HORROR/SCI-FI, 1997, 120 perc
A 20th Century Fox filmje
Rendező: Jean-Pierre Jeunet.
Forgatókönyv:
Joss Whedon.
Producer:
Gordon Caroll, David Giler, Walter Hill, Bill Badalato.
Szereplők:
Sigourney Weaver (Ellen Ripley),
Winona Rydert (Annalee Call),
Dominique Pinon (Vriess),
Ron Perlman (Johner),
Dan Hedaya (Perez),
J. E. Freeman (Dr. Wren),
Brad Dourif (Gediman),
Michael Wincott (Elgyn),
Gary Dourdan (Christie),
Kim Flowers (Hilliard),
Raymond Cruz (Distephano),
Leland Orser (Purvis),
Carolyn Campbell (anaszteziológus),
Marlene Bush (tudós),
David St. James (sebész),
Rodney Mitchell (katona),
Robert Faltisco (katona),
David Rowe III. (katona),
Garrett House (katona),
Rod Damer (katona),
Mark Mansfield (katona),
Daniel Raymont (katona),
Chip Nuzzo (katona),
Steven Gilborn (Apa hangja),
Robert Bastens (alvó),
Rico Bueno (alvó),
Alex Lorre (alvó),
Ronald Ramessar (alvó = Ron Ramessar),
Nicole Fellows (a fiatal Ripley),
Tom Woodruff Jr. (az Idegen).