Dimenzió #17

Antigravitációban

(irodalom, sci-fi, csillagászat, paratudomány)

                  ALIENS: ALIEN (A NYOLCADIK UTAS: A HALÁL)

   Egy  gigászi  teherűrhajó,  a Nostromo 
          
szántotta a világegyetem végtelenjét. A mindennaposnak tűnő küldetés akkor vált drámaivá amikor Anya a fedélzeti számítógép segélykérő jeleket észlelvén felébresztette az űrhajó héttagú hibernált legénységét. A személyzet a felderítés mellett döntött és leszállt a titokzatos LV426 nevű bolygóra ahonnan a jeleket fogták. A jel pontosabb forrása egy őket megelőző más civilizációból ott ragadt fantasztikus felépítésű űrhajó volt. Az űrhajó pilótájának megkövesedett maradványán kívül csak furcsa tojások százait találta meg egyikőjük. Ám amikor megpróbálta közelebbről megvizsgálni az egyiket, az hirtelen szétnyílt és a belőle kipattanó pókszerű lény megtámadta és rátapadt az arcára. A idegen lény így - nyolcadik utasként - felkerült a Nostromora ahol továbbfejlődött - egyre nagyobb, erősebb, elpusztíthatatlanabb lett - és irtani kezdte a
legénységet, amíg már csak egyikük maradt életben és sikerült végeznie a szörnye- teggel: egy zsilipkamra segítségével kizárta az űrhajóból és a hajtómű elégette. A halálos találkozás közvetlen okozója Ash, a droid volt: "- Megparancsolták, hogy térítsem el a Nostromót, vagy intézzem úgy, hogy a legénység térítse más pályára, ahonnan foghatók a jelzések. Anyát be kellett programoznom, hogy keltsen fel benneteket a hibernált álomból, és arra is, hogy elhitesse veletek a vészhívást. A Weyland Yutani Társaság szakértői már tudták, hogy figyelmeztető, nem pedig segélykérő üzenetről van szó. A jel forrásánál fel kellett kutatnunk egy
létformát, amelyről az adás alapján A Weyland kutatói szinte teljes bizonyossággal megállapí- tották, hogy ellenséges. Veszélyes idegen létformák behozatala valamely lakott világra, a Földről nem is beszélve, szigorúan tilos. Ám ha a Társaságnak sikerül azt a látszatot kelte- nie, hogy mi, egy egyszerű teherűrhajó legény- sége, véletlenül botlottunk bele, azt már gye- rekjáték lesz elintéznie, hogy véletlenül meg is érkezzék a földre: a Weyland szakemberei átvállalják a vámtisztek felelősségét a vesze- delmes megérkezés pillanatában, mert bölcs elő- relátással megvesztegetik azokat, akik az utat elegyengetik előttük." Az ALIEN alapötletét két fiatal munkanélküli forgatókönyvíró, Dan O'Bannon és Ronald Shusset írta 1978-ban, és álmukban sem gondoltak arra, hogy írásukból (ami akkor még a Starbiest címet viselte) első osztályú filmet forgat valamelyik nagy stúdió. Csak összedobtak egy szokásos rémfilmnek való anyagot, és arra számítottak, hogy néhány száz dollárért elpasszolhatják egy témahiánnyal küszködő független stúdiónak. A sztori ekkor még kissé összefüggéstelen volt, tele logikai hibákkal és már ismert klisékkel, így senkinek sem kellett. Már egy éve próbálták eladni az írást, amikor O'Bannon beadott egy másolatot az akkor már hírnévre szert tett Walter Hill irodájába. Hill azonnal lecsapott a könyvre. 1000 dollárt fizetett érte a fiatal forgatókönyvíró párosnak. Ezek után elkezdték átírni a sztorit. Amikor Hill bemutatta az átírt változatot a Fox stúdió akkori vezetőségének - tekintettel Hill korábbi sikereire - zöld utat adtak a tervezetnek. Eleinte kevesebb mint ötmillió dollárban szabták meg a film költségvetését amit aztán a forgatás során sikerült a duplájára feltornázni. Az alacsony költségvetés miatt nem jutott pénz ismert sztárok és neves rendezők szerződtetésére így csupa ismeretlen de tehetséges színészekkel és rendezővel kellett beérnie a producerré előlépett Hillnek.
A Dan O' Bannon és Ronald Shusset által írt forgatókönyvben a legfontosabb változtatások a szereplők megjelenítésében voltak. Az eredeti katonai legénységből hétköznapi munkások lettek - a stressz, a tanácstalanság, az ismeretlentől való rettegés és a pánik kevésbé lett volna hiteles, ha felkészült kommandósoknak gyűlik meg a baja az idegenekkel. A korabeli scifikből ismert csillogó villogó steril hatású űrhajóból teherűrhajó lett ahol nem szokatlan az eldobott sörösdoboz a borostás arc és a mosatlan edények látványa. A legnagyobb változtatás viszont a női főszereplő megjelenése volt. Az eseményekkel sodródó átlagos nő, aki a különös helyzetekben mégis megőrzi lélekjelenlétét és megpróbál szembeszállni a legyőzhetetlen ellenséggel, miközben végig egyetlen cél lebegett a szeme előtt: elvégezni eredeti küldetését, hogy kislánya 11. születésnapjára otthon lehessen. Miután már hat rendező visszautasította a felkérést, az ifjú Ridley Scottra esett a választás, aki akkor a reklámszakmában dolgozott (több mint 2000 reklámfilmet készített). Reklámfilmes tapasztalata később jó alapnak bizonyult a jelenetek optimális ritmusának eltalálásához. Scott egyből a közepébe vágott: elvetette az összes addigi tervet amit a stúdió trükkmesterei az idegen lények megtervezéséről készítettek és meglepő javaslattal állt elő: kérjék fel H. R. Gigert a svájci szürrealista festőművészt (a már évek óta meglévő képes albumban is megjelent fantasztikus képei alapján) tervezze meg az idegenek alakját és életterét. Giger elvállalta a munkát és Londonba utazott, hogy technikusok segítségével megvalósítsa rémisztő rajzainak háromdimenziós változatát. (1980-ban Giger víziója Oscar díjat hozott a filmnek a legjobb látvány kategóriában!) Scott nem elsősorban a látvány borzalmával hanem a thriller és a klasszikus horror legnemesebb hagyományai követve a meglepetés erejével hat a nézőkre és a színészekre is. Fantasztikus hatásokat ért el az ódon középkori várként fényképezett szállítóűrhajó végeérhetetlen labirintusként fényképezett folyosórendszerével, amely az események alakulásával egyre klausztrofóbiásabb térré válik.
A fő szörnyeteg megalkotása volt a legnehezebb és legköltségesebb feladat. Úgy kellett a gumiruhát felépíteni, hogy abban az idegent játszó több mint két méter magas nigériai diák Bolaji Badejo elférjen és mégis olyan hatást keltsen. A negyedmillió dolláros ruhát 15 különálló darabból állították össze és illesztették rá a színészre. Bár a színészek ismerték a forgatókönyvet, azok a jelenetek melyekben a szörny felbukkan csak elnagyolva szerepeltek a szövegben. Joggal hihették, hogy a trükkök többsége csak a trükkstúdióban az élő szereplős forgatás után kerül bele a filmbe. Az ALIEN legemlékezetesebb jelenete amikor az idegen az egyik űrhajós gyomorfalát átszakítva tör elő miközben a legénység éppen eszik. A jelenet felvétele előtt csak azt a színészt avatták be a részletekbe akinek a mellére egy mű mellkast illesztettek, amelybe vért, csontszilánkokat és húscafatokat rejtettek, valamint egy szerkezetet amely gombnyomásra felszakítja a műanyag borítást és sugárként spricceli szét a mű testrész tartalmát. A jelenet közepén - miközben a többi színész gyanútlanul játszotta a szerepét - váratlanul beindították a folyamatot. A látszólag szétrobbanó mellkas és a szétfröccsenő massza látványa megtette a hatását: a mit sem sejtő színészek közül többen elsápadtak mások valódi hányingerrel küszködtek. A felvétel után percekig nem tértek magukhoz a döbbenettől, de ekkor már dobozban volt a film legdermesztőbb jelenete. A L I E N (A NYOLCADIK UTAS: A HALÁL) HORROR/SCI-FI, 1979, 116 perc A 20th Century Fox filmje. Rendező: Ridley Scott. Forgatókönyv: Walter Hill, Thilo Timothy Newman, Dan O'Bannon, Ronald Shusett. Producer: Gordon Carroll, David Giler, Walter Hill, Ronald Shusset. Szereplők: Tom Skerritt (Dallas), Sigourney Weaver (Ellen Ripley), Veronica Cartwright (Lambert), Harry Dean Stanton (Brett), John Hurt (Kane), Ian Holm (Ash), Yaphet Kotto (Parker), Helen Horton (Anya hangja), Bolaji Badejo (az Idegen).
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.