Dimenzió #17

Antigravitációban

(irodalom, sci-fi, csillagászat, paratudomány)

                       V. IGAZSÁG? ELMÉLET? TANULSÁG?

   Elmondtam   mindazt,   amit   el   akartam,   ahhoz,   hogy   levonhassuk
következtetéseinket a tárgyalt kérdésekben. De előbb - már csak példaként is
-  térjünk  vissza a dogonok ügyéhez. A továbbiakban - mivel magam történész
nem vagyok, tehát Temple-t szaktekintélynek kell elismernem - bizonyítottnak
veszem,  hogy  a feldolgozott dogon-mítoszok valóban tanúskodnak a nép olyan
csillagászati  ismereteiről,  mint  a  Jupiter  4  nagy holdja, a Szaturnusz
gyűrűje, a Szíriusz B léte, 50 éves keringési ideje és nagy sűrűsége.

   A  kérdés  számomra,  azaz egy természettudós számára az, hogy mire lehet
menni e ténnyel. Milyen következtetést lehet belőle levonni, mit bizonyít.

   Az  olvasó  mondhatja,  hogy őt nem ez érdekli, hanem az igazság. Például
jöjjön  a  "tudomány",  és  mondja  meg  ebből,  jártak-e idegen űrhajósok a
dogonoknál.  Érdekes  kérdés, izgalmas kérdés. Kit ne érdekelne? Csakhogy az
adatok e kérdés megválaszolását nem teszik lehetővé.

   Félreértések  elkerülése  végett:  hiszek  abban,  hogy  a múlt eseményei
valóban  megtörténtek,  és  csak  egyféleképpen. A történettudomány e valódi
múltat  kell  egyre  jobban kiderítse. Amennyire tudom, a (természet)tudósok
nagy  többsége  hisz  az  objektív külvilágban; a kivétel néhány az átlagnál
ravaszabb  és  néhány  az  átlagnál  provokatívabb  ember. Ha pedig a dolgok
tőlünk  függetlenül  léteznek, akkor ki is lehet deríteni, milyenek, és csak
egyfélék.

   Csakhogy e hit nem jelenti ama hitet, hogy egy tény kérdésében a keresett
"igazság"   biztosan   és   végérvényesen   megállapítható,   különösen  nem
korlátozott számú adatból. A természettudomány feltesz valami(ke)t, azután e
feltevés(ek)ből  mindenféle  következtetéseket vezet le, és a feltevés(eke)t
mindaddig  helyesnek  (vagy  inkább  jónak)  tekinti,  amíg a belőlük levont
következtetések  összhangban  vannak  a  tényekkel. Ha két elmélet ugyanazon
megfigyelhető következményekhez vezet, és azok a tapasztalatnak megfelelnek,
akkor  nem  mondhatunk  mást,  mint  hogy egyiket sem zárhatjuk ki. Ha ennél
többet  akarunk  mondani,  akkor  a  megszokottabb, vagy pláne az egyszerűbb
elméletet  tartjuk  jónak.  Szigorúan  véve elméletet csak cáfolni lehet: ha
következtetései  ellentétesek a tapasztalattal. Ez pedig azért van így, mert
egyikünk  sincs az "igazsággal" közvetlen kapcsolatban. Vagy ahogy, csak egy
hajszálnyira  karikírozva,  egy  jeles  magyar  gondolkodó  mondja: [1] "Aki
igazságot  akar,  az  menjen  a  törvényszékre... Az egész tudomány elmélet-
mankókon jár... Az, hogy ez a csillag így mozog, az az alma úgy esik, az nem
igazság,  hanem elmélet, amelyet egy sereg esetre megbízhatóan és egyszerűen
lehet  alkalmazni.  De  ha  majd  adódnak  olyan esetek, amelyeket a meglévő
elméletekkel  nem  lehet  megmagyarázni,  akkor egyszerűen új elméletet kell
keresnünk, mint ahogyan új nadrágot veszünk, ha a régi már elszakadt!"

   Aki  ezzel  elégedetlen,  az gondolkozzon el egy példán. Tekintsük számok
egy sorozatát, pl.

                              1, 4, 9, 16, ...

ahol  a  ...  azt  jelzi, hogy a sorozatnak vannak még tagjai, de azokat nem
ismerjük. Mi a sorozat szabálya? Mindenki egyből mondaná:

                                an = ný.  (1)

   Csakhogy nem ez az egyetlen lehetőség. Ugyanilyen jó:

                  an = n^4 - 10n^3 + 36ný - 50n + 24.   (2)

   Ez  persze  sokkal  bonyolultabb; mindaddig, amíg a sorozat 5. tagját nem
ismerjük, mazochista az, aki (2)-t választ-ja (1) helyett. De ha megismerjük
az 5. tagot is, 3 lehetőség van.

   1.  Ha  a5  =  25,  ez az (1) képlettel összevág, de a (2)-vel nem. (2)-t
       megcáfolta a tapasztalat, (1) még lehetséges.
   2.  Ha a5 = 49, (2) lehetséges, de (1 ) már nem.
   3.  Ha  a5  valami más, akkor egyik képlet sem lehet igaz, és kereshetünk
       újabb képleteket.

   Ha  pedig  egy  ilyen  egyszerű és átlátható esetben sem juthatunk teljes
biztonságra,  akkor  ne  lepődjünk  meg  azon, hogy fizikai és csillagászati
elméletek  körül mindenféle vita van. Természetesen, ha egyre tovább menve a
sorozatban, még mindig és mindig helyesnek látszik an = ný, akkor valamilyen
értelemben egyre valószínűbb, hogy ez a helyes képlet. De hogy mikor mondjuk
azt,  hogy  most  már  megelégedtünk  a  bizonyítással,  az  ízlés és egyéni
hozzáállás kérdése.

   Na  most  vissza  a  dogonok  ügyéhez.  Azon  egyetlen  adatból,  hogy  a
dogonoknak  a  tőlünk  elvárhatónál több a csillagászati ismeretük, egyetlen
további   következtetésre  sem  juthatunk  ezen  ismeretek  okára  nézve.  E
többletet  ugyanis  több  ok  is  magyarázhatja. Herrmann véleménye (mellyel
magam  is  szimpatizálok)  az, hogy a dogonok ismereteiket tőlünk szerezték.
Nevezetesen,  adatok vannak csillagászati tárgyú kíváncsiságukra; tudunk egy
Dogonföld    táján   járt   1893-as   csillagászati   expedícióról,   melyet
bennszülöttek alaposan kikérdeztek. Ez már minden fentebb említett ismeretet
megmagyaráz,  a  Szíriusz  B  sűrűségét  kivéve,  mely  1915-ben vált nálunk
ismertté.  Vagyis  a  magyarázathoz  már  csak  azt  kell feltennünk, hogy a
Francia  Nyugat-Afrika  részét képező Dogonföldet 1915 és 1935 közt egyetlen
csillagászatilag  kompetens  utazó  megjárta;  ilyenről  én nem tudok, de ki
mondhatná, hogy ilyen nem volt?

   Fentiek  miatt  a  dogonok  említett csillagászati ismeretei magukban nem
bizonyítják  a  földönkívüliek látogatását, sőt nem is valószínűsitik. Ehhez
ugyanis  a  másik,  épp most elmondott lehetőséget ki kell előbb zárni, vagy
legalábbis  valószínűtlenné  kell  tenni. Hogy ezt meg lehet-e tenni, az rám
nem   tartozik.  Talán  meg  lehetne  ezt  tenni  mitoszkutatók  és  francia
levéltárosok  együttműködésével; nem tudom. De ilyen érvek nélkül tudományos
módszerrel nem lehet a földönkívüli eredetet igazolni.

   De  azért  e  lehetőség  kétségtelenül  fennáll.  Egyetlen ismert fizikai
törvény,  társadalmi  ismeret  sem  szól az ellen, hogy ha valamelyik közeli
csillag  körül  egy  a  miénkénél  lényegesen  fejlettebb civilizáció él, az
hozzánk   sikeres   felderítőket   küldhessen  és  akarjon  küldeni.  A  két
legközelebbi   csillag,   melynek   bolygóin   számottevő  esélye  van  élet
kifejlődésének, és nem elhanyagolható az értelemének, az î-Eridani (K2 szín-
kép,  11 fényév) és a tau-Ceti (G8, 12 fényév). Láttuk, hogy ekkora út 29 év
alatt  oda-vissza  bejárható,  és  ezalatt  az  utas 14 évet öregszik. Ilyen
időigényes felderítőút még elképzelhető; távolabbiban én nem tudnék hinni. A
mítoszokhoz  jobb volna a Szíriusz A (A1, 9 fényév), de az ilyen csillagok a
Napnál  jóval  rövidebb  életűek.  Egy  terjeszkedő  csillagközi civilizáció
azonban  (mondjuk  30000  éve) megtelepedhetett a Szíriusz egy bolygóján (ha
van neki).

   Ezzel az ügyet le lehet zárni. Nem tudok olyan érvről, amivel egy fizikus
választhatna   az  elmondott  lehetőségekhez  képest;  ha  egy  mítoszkutató
bármilyen  megfontolásból  olyan  elméletet  fogalmaz meg, miszerint a dogon
hitvilág   egy  része  a  tau-Ceti  rendszeréből  származik,  én  nem  tudom
megcáfolni. Mivel pedig bizonyos körülmények egyelőre teljesen ismeretlenek,
felelősséggel  nem  tudok  valószínűségeket  sem számolni. Így azt sem tudom
eldönteni,  melyik  feltevésnek  adjak nagyobb esélyt. (Hinni inkább a földi
eredetben hinnék, mert olyan kölcsönzésre sok példát ismerünk.)

   Mármost   én   fizikus  vagyok.  A  számomra  érdekes  témákban  a  dogon
mítoszoknak   az   alábbi  hatása  volna.  Ha  földi  eredetűek:  semmi.  Ha
földönkívüliek:  a  néhány tucat közeli csillag közül legalább egy körül van
értelmes,  nálunk  technikailag  fejlettebb  élet.  Ez  mai tudásunk szerint
lehetséges,  még  csak  nem  is  meglepő,  de eddigi tudásunkkal nem volnánk
képesek felelősséggel kiszámítani, várható-e ilyen közel értelem. Mindegy: a
közeli értelem léte fontos tudományos adat volna. Csakhogy, ismétlem, amíg a
földi  eredetet ki nem zártuk, nem tudunk földönkívüli életre következtetni.
Úgyhogy  a  dolgok  jelenlegi állása szerint az adat csillagász vagy fizikus
számára   haszontalan.   Magánemberként,   ráérő  időmben,  nagyon  szívesen
vitatkoznék  ilyen  lehetőségeken.  De  természettudományos célra nem tudnám
felhasználni.

   Kár,  mert  ahhoz,  hogy  odamenjünk  és megnézzük, esetleg még évezredek
kellenek.  És  épp  ezért,  az  emberiség  ismereteit gyarapítandó, az ilyen
ügyeket  meg  kell  vizsgálni,  annyira,  amennyire  komolyan vehetőek. Hogy
mennyire  azok,  azt  ne  csillagásztól  vagy  fizikustól kérdezzék. Mi csak
annyit   tudunk   mondani,  honnan  nem  várható  látogató.  A  többi,  amíg
következtetéseikkel  kész nincsenek, a mitológusokra tartozik, és egyszerűen
el nem tudom képzelni, milyen érvvel, hogyan, és milyen alapon szólhatnék én
ebbe bele.

   És  mi  lesz,  ha valakik leszállnak, és azt közlik, hogy a Tejútrendszer
másik  végéről  jöttek?  Nos,  én  először  azt  tenném  fel, hogy valamiért
hazudnak.  Jól  ki  kellene őket kérdezni, ha hagyják. Ha a történet igaznak
látszana,  akkor  meg  kellene  tudni, meddig élnek. Ha millió évig, értjük,
hogyan  jöhettek  ide,  de  nem  értjük,  hogyan  fejlődhettek  ki.  Akkor a
biológusok  tanulnának  valami  alapvetően  újat  és meglepőt. Ha száz évig,
akkor   meg  kellene  kérdezni,  hogyan  értek  ide.  Kiderülhetne,  hogy  a
közelünkben van egy alagút szája: ezt nem árt tudni. De kiderülhetne esetleg
az  is,  hogy  fogalmaink  a téridőről alapjában hiányosak: mondjuk ki lehet
belőle  lépni,  és máshol vissza. Ekkor mégiscsak lehetővé válna az "Ugrás",
és kijuthatnánk a "csillagokba".

   Aki  azt  hiszi,  hogy  a  fizikusok szándékosan elszalasztanák egy ilyen
felfedezés lehetőségét, és tudván, hogy valaki már megtalálta a módot, tehát
van, nem vetnék magukat versenyezve a jólétet és örökké tartó hírnevet ígérő
felfedezés  nyomába, az nem tudja, hogyan működik a természettudomány, és mi
hajtja előre a természettudóst.

   És  végül  egyetlen megjegyzés; Ha a dogonok ősei vagy a "kicsi és vörös"
emberek  tényleg  valamelyik  közeli  civilizáció felderítőivel találkoztak:
miért nem láttuk az idegeneket azóta sem? A Föld lakható. Alighanem számukra
is,  különben nem tudtak volna mesélni a Szíriuszról. Túl sok lakható bolygó
nem lehet a környéken: hol vannak telepeseik, vagy legalább támaszpontjuk és
kereskedőik?  Az,  hogy  a  Föld  náluk sokkal primitívebb "idegenekkel" már
lakott,  aligha-nem  kevéssé  zavarta  volna  őket:  a mi felfedezőinket sem
zavarta  az  új  kontinenseken.  Mivel  ijesztették őket el a dogonok vagy a
busman  vadászok?  Lehet,  hogy  ők  tulajdonképpen a földi civilizáció hősi
megvédői?

   És  most  menjünk  tovább. Mit mondhatunk ilyen szempontból Atlantiszról?
Ugyanezt,  némileg negatívabban. Az előbbi esetben tudományos ismereteinkkel
teljesen   összhangban   volt   a   mítoszok  "földönkívüli  eredete",  csak
természettudományos   értelemben  még  valószínűsíteni  sem  lehetett.  Most
Atlantisz  feltételezése  ellentmondani  látszik  a  geológia,  geofizika és
fizika  tényeinek.  Ezt  már  kifejtettük  a  II.  részben, és nem kell újra
elővennünk.  Mondtuk, hogy Atlantisz léte csak akkor lenne összeegyeztethető
a  fizikai  tudományok  adataival,  ha  valami  nagy zűrzavar támadt volna a
Földön  az  időrendben  i. e. 50.000.000 és i. e. 10.000 közt. Ennek azonban
számos más kézzelfogható következménye is lenne. A IV. részben láttunk ebből
egyet:  ha  e  két időpont közt a "jövő" erősen vissza lett volna csatolva a
"múltba",  akkor közbül nagyjából befagytak volna a változások. Nos, a földi
kövületek  szerint  ez  nem  történt meg: a szóban forgó idő a földtörténeti
újkor  nagy  része,  mely alatt az emlősállatok evolúciójáról dokumentált és
szabályszerű.  Nem  azért vetettük el e lehetőséget, mert "előítéletek" vagy
elvek  miatt  nem  tetszik  az  "időutazás";  valóban  nem  tetszik,  de azt
megengedve sem megy a dolog.

   Volt még egy lehetőség (és ötletes emberek kitalálhatnak továbbiakat is):
hogy   egy  magasabb,  földönkívüli  civilizáció  tevékenységének  nyomaiból
következtettünk  Atlantiszra,  e  civilizációnak akkor kb. i.e. 10.000 körül
kellett fenntartania hosszabb időre telepeket az Atlanti-óceán túlfelén, pl.
Közép-Amerikában.  De  ennek  ott  semmiféle fizikai nyoma nem maradt, pedig
kellett  volna. Továbbá: honnan jöttek volna? A Marsról nehezen (III. rész),
a  Galaxis  távolabbi  részéből nehezen (IV. rész); maradt megint 2-3 közeli
csillag.  De  akkor  miért  nem látjuk őket tömegeikben azóta sem? Valamiért
sokan  idejöttek,  és  sok  időre  megfelelt  ez  nekik.  Anglia  kiürítette
gyarmatait. De azért egyes angolok maradtak ott.

   De nem is ez a lényeg. Nézzük meg mostani tudásunkkal, hogy létezik-e még
valami  komoly  érv,  amit  szembe  lehetne  állítani a "szilárd" tudományok
állításával!

   Lényegében  ötféle  érv volt. "Keménységi" sorrendben röviden felsoroljuk
őket.

   1. Geológiai érvek: az Atlanti-hátság.
   2. Biológiai érvek: növénytani és állattani hasonlóságok Észak-Amerika és
      Európa;  valamint Dél-Amerika és Afrika közt, ugyanakkor  eltérésekkel
      észak-dél irányban.
   3. Embertani érvek: "fehér bennszülöttek" "váratlan" helyeken.
   4. Nyelvészeti  érvek:   a  baszk  és  bizonyos  indián  nyelvek  hasonló
      szerkezete.
   5. Történeti  érvek:  Platón története és néhány más forrásban elmosódott
      adatok.

   Nos,  az  érvek  nagy része ma már nem működik. Láttuk, hogyan magyarázta
meg  a globális lemeztektonika az 1. és 2. érvcsoportba tartozó problémákat.
A  3.  további  magyarázatot  igényel, ami mindjárt jön is. A 4-edikről csak
annyit  mondhatok, hogy e században a nyelvészek általában már nem tartják a
szerkezeti  hasonlóságokat a származásbeli rokonság bizonyítékának. [2] Hogy
miért nem, azt ők tudják pontosan. Az 5. érvcsoportban nem Platón szövege az
érdekes;  arra  azután  igazán számos oka lehetett, hogy politikai utópiákat
szövegezzen  meg.  De  el  tudok  képzelni valamit, ami a többféle hagyomány
mögött   van:   két   nagyon   régi  katasztrófát,  ami  a  korabeli  Európa
legfejlettebb népeit érte.

   Ha  sikerül lehetséges magyarázatokat adnom a 3. és 5. pontokban, akkor a
helyzet  a  következő.  Atlantisz  léte  ellentétes  a  "fizikai" tudományok
ismereteivel,  és  nem  kívántatik meg a "humán" tudományok által. Ezek után
aki  még  akar  hinni  Atlantiszban,  az  tegye;  én  nem  látok módot e hit
fenntartására.

   És most jöjjenek a részletek!
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.