Dimenzió #17

Antigravitációban

(irodalom, sci-fi, csillagászat, paratudomány)

                                 VASÚTÉPÍTÉS

   Szóval  a  természet nem kínál nekünk kényelmes közelségben lyukakat. Nem
egészen  lehetetlen,  hogy  ilyenek kezdettől fogva vannak a galaxisokban: a
galaxishalmazokat  összetartó  gravitációhoz  kellő tömeg 90%-át nem látjuk;
aminek  számos  oka  lehet, de ha valaki abban akar hinni, hogy a korai sűrű
forró Univerzumban voltak lyukak, alagutak stb., és az anyag ezekre rakódott
ki,  én  ugyan  nem  hiszem,  de  megcáfolni  sem  tudom.  Mégis,  erre  sem
számíthatunk.  Extra  dimenziók  állítólag vannak, és nagyon görbültek, [21]
tehát  esetleg arrafelé mégiscsak lehetne rövidíteni, csakhogy olyan irányba
a  tér  zárt  és nagyon kicsiny (10^-13 cm? 10^-33 cm?), így űrhajónk be sem
fér. Marad a GAV építése.

   Az  azonban lehetséges lesz, ha (mikor?) már galaktikus méretekben tudunk
anyagot  áthelyezni.  Az  anyag  kialakította  geometriában  a  kis távolság
egyszerűen  azt  jelenti,  hogy  az  A  pontból  B-be könnyű átjutni, mert a
gravitáció  segít. Sűrű anyag átcsoportosításával ez elvben megoldható; hogy
azután  erre  mi  ezer,  millió vagy milliárd év múlva leszünk képesek, vagy
akkor  sem,  azt  nem  tudhatom.  Bolygóink összekötéséhez nagyon irányfüggő
geometriát  kellene  kialakítani,  amelyben a bolygók közt keskeny csövekben
kicsiny a távolság, máshol nagy. Ez volna a Galaktikus Vasutak. (Hogy azután
ennél  nem  volna-e könnyebb összeterelni a lakható bolygójú csillagokat egy
mesterséges  gömbhalmazba,  azt  mai  technikai  tudásunkkal  úgysem mérvadó
kiszámítani.)

   Ma  a  relativitáselmélet  szakértői  el  tudják képzelni, hogyan lehetne
ilyent  megtervezni,  és  nagyon egyszerű eseteket ki tudnának számítani, ha
erre  szükség  lenne. Ez ugyan alighanem nem több, mint ahogyan az egyiptomi
pallér  el  tudott  képzelni  egy  modern vasúti alagutat, de ez is szép, és
minden  kezdet  nehéz.  Amikorra  a  csillagközi  méretűre  nőtt civilizáció
igényli, képesek leszünk a terveket elkészíteni.
   A  geometria változtatása persze legfeljebb fénysebességgel futhat végig,
így  a  "vasútépítés"  hosszabb ideig tart majd, mint a puszta űrhajózás. De
azután...  Végtére is, a germán őserdők lakói is mulathattak először a római
útépítésen.  Ha évente egyszer megyünk valahová, egyszerűbb a bozótot irtani
magunk előtt, ha naponta, inkább bajlódjunk többet egyszer.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.