VASÚTÉPÍTÉS
Szóval a természet nem kínál nekünk kényelmes közelségben lyukakat. Nem
egészen lehetetlen, hogy ilyenek kezdettől fogva vannak a galaxisokban: a
galaxishalmazokat összetartó gravitációhoz kellő tömeg 90%-át nem látjuk;
aminek számos oka lehet, de ha valaki abban akar hinni, hogy a korai sűrű
forró Univerzumban voltak lyukak, alagutak stb., és az anyag ezekre rakódott
ki, én ugyan nem hiszem, de megcáfolni sem tudom. Mégis, erre sem
számíthatunk. Extra dimenziók állítólag vannak, és nagyon görbültek, [21]
tehát esetleg arrafelé mégiscsak lehetne rövidíteni, csakhogy olyan irányba
a tér zárt és nagyon kicsiny (10^-13 cm? 10^-33 cm?), így űrhajónk be sem
fér. Marad a GAV építése.
Az azonban lehetséges lesz, ha (mikor?) már galaktikus méretekben tudunk
anyagot áthelyezni. Az anyag kialakította geometriában a kis távolság
egyszerűen azt jelenti, hogy az A pontból B-be könnyű átjutni, mert a
gravitáció segít. Sűrű anyag átcsoportosításával ez elvben megoldható; hogy
azután erre mi ezer, millió vagy milliárd év múlva leszünk képesek, vagy
akkor sem, azt nem tudhatom. Bolygóink összekötéséhez nagyon irányfüggő
geometriát kellene kialakítani, amelyben a bolygók közt keskeny csövekben
kicsiny a távolság, máshol nagy. Ez volna a Galaktikus Vasutak. (Hogy azután
ennél nem volna-e könnyebb összeterelni a lakható bolygójú csillagokat egy
mesterséges gömbhalmazba, azt mai technikai tudásunkkal úgysem mérvadó
kiszámítani.)
Ma a relativitáselmélet szakértői el tudják képzelni, hogyan lehetne
ilyent megtervezni, és nagyon egyszerű eseteket ki tudnának számítani, ha
erre szükség lenne. Ez ugyan alighanem nem több, mint ahogyan az egyiptomi
pallér el tudott képzelni egy modern vasúti alagutat, de ez is szép, és
minden kezdet nehéz. Amikorra a csillagközi méretűre nőtt civilizáció
igényli, képesek leszünk a terveket elkészíteni.
A geometria változtatása persze legfeljebb fénysebességgel futhat végig,
így a "vasútépítés" hosszabb ideig tart majd, mint a puszta űrhajózás. De
azután... Végtére is, a germán őserdők lakói is mulathattak először a római
útépítésen. Ha évente egyszer megyünk valahová, egyszerűbb a bozótot irtani
magunk előtt, ha naponta, inkább bajlódjunk többet egyszer.