Dimenzió #17

Antigravitációban

(irodalom, sci-fi, csillagászat, paratudomány)

                     ROMLÁSNAK INDULT HAJDAN ERŐS GÖRÖG

   Minden  relatív.  Számunkra  az ógörög klasszikus kor, Szolón, Periklész,
Szókratész,   Platón   és   Arisztotelész   ideje,   minden   intrikája   és
belháborúskodása   mellett   is   az   emberi  haladás  egyik  csúcsa,  nagy
eredményekkel  és  nagy  egyéniségekkel.  Platónnak  magának  nem  ez volt a
véleménye.  Ő  a  korabeli,  i.  e. IV. századi állapotokat hosszú hanyatlás
eredményének  tekintette,  amellyel  szemben  felmutatta  az  ideális és ősi
berendezkedést,   melyet  restaurálni  óhajtott.  Egyszer  el  is  jutott  a
kísérletig, mikor ifj. Dionysos szirakuzai tirannust sikerült rábeszélnie. A
kísérlet  teljes  kudarccal  végződött.  Az ideális társadalom példájaként a
9000 évvel azelőtti Athént adta elő, amely olyan erős volt, hogy egyedül meg
tudta  állítani a támadó atlantisziakat, és ezzel megvédte a Földközi-tenger
keleti  medencéjének  szabadságát.  E dicső történelmi múltra Athén a romlás
évezredei  után  már  nem  is  emlékezett, azt az egyiptomi papságnak (pl. a
szaiszi  Neith-templom  papságának)  kellett  megőriznie  (Neith  és  Athéné
istennők azonosak).

   Platón  kegyelettel  emlékezett  tanítójára, Szókratészre, akit az athéni
demokrácia  egyik  restaurációja  után  félig-meddig  koholt  vádak  alapján
kivégeztek.  Idősebb  korában  leírta  visszaemlékezéseit  a  mestere  körül
összegyűlt  kör  életéről;  ennek  része  a  reánk maradt egyetlen részletes
Atlantisz-történet.  [6]  Az  előadás  szerint  a  társaságban  a történetet
bizonyos  Kritiász  mondta  el,  ő  nagyapjától  hallotta, az Szolóntól, aki
viszont egy Szónkhisz nevű szaiszi paptól.

   A  történet  szerint  Atlantisz  nagy  sziget  vagy  szárazföld  volt  az
Óceánban,  Atlasz  titán  leszármazottai  uralkodtak rajta, népes, gazdag és
kulturált  volt. (Részletek most nem érdekesek, mert nem mítoszmagyarázattal
kívánunk  foglalkozni.)  Részletes  leírást kapunk a fővárosról, amiből most
legyen  annyi  elég,  hogy  csatornák  és töltések koncentrikus körei veszik
körül a városmagot. A Héraklész oszlopai mögött fekvő királyság meghódította
az Oszlopokon belüli földeket is, de a Földközi-tenger keleti medencéjében a
kasztrendszerben  élő  ősi  Athén  megállította. Azután Atlantiszt elmosta a
tenger;  Athén  táján  is történtek katasztrófák, és ezért felejtődött el az
egész történet.

   Nos,  nagyon  úgy néz ki a szöveg, mint egy politikai pamflet. Nyilván az
is;  végtére  is  Platón  (és Szolón) az akkor már évszázadok óta békésen és
fokozatosan  detronizált  athéni  királyi  család sarja; a család a korábban
Görögország-szerte   dívó   és   némileg   az  egyiptomi  társadalmi  rendre
emlékeztető  ősi  berendezkedést  elsöprő dór népvándorlás [7] alatt a jelek
szerint  nem  vesztette  el hatalmát (talán még görögök előtti is lehet). Ez
esetben  nem  képtelenség,  hogy Platón a görög demokráciával szemben nem az
arisztokráciát,  hanem a még ősibb állapotokat akarja restaurálni. Ez persze
reménytelen volt.

   Csakhogy  függetlenül  attól,  mi  volt  Platón  szándéka  a történettel,
Atlantisz létét nem ő találta ki, és nem az annak tulajdonított őstársadalom
hívei  ápolják  az eszmét máig. A görög hagyományban vannak - igen halvány -
egyéb  független  jelei  a történetnek. A legfontosabb egy alighanem Szolónt
parodizáló   komédia;   [8]   később   Sztrabón   tiltakozás  nélkül,  habár
felelősséget  sem  vállalva,  jegyzi  meg,  hogy az ibériai (vagyis Atlanti-
parti)  turdetánusoknak  állítólag  6000  éves törvényeik vannak. [9] Platón
pamfletjának   voltak   előzményei,   esetleg   épp   egyiptomi  hagyományok
formájában.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.