Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

         VÉLEMÉNY - A FIDESZ MPP BTK. 282.PARAGRAFUS-T (KÁBÍTÓSZER)
                           MÓDOSÍTÓ INDÍTVÁNYÁRÓL

   Az indítvány indoklása a módosítási javaslat okaként azt jelöli meg, hogy
"a  törvényhozók kötelessége, ha a bíróság jogalkalmazása jelentősen eltér a
törvényalkotó  eredeti  szándékától, akkor újabb jogalkotással próbálják meg
az eredeti büntetőpolitikai célokat elérni".

   Mi  is  volt a törvényalkotó eredeti szándéka? A Btk. 282. paragrafusának
1993-as   módosítása  a  kábítószer  kínálati  oldalával  szemben  szigorúbb
szabályokat  vezetett  be,  és  az  addiginál is magasabb (5-15 évig terjedő
szabadságvesztés)   büntetési   tételkeretet   állapított   meg  a  jelentős
mennyiségű  kábítószerrel visszaélésre. Ugyanakkor lehetővé kívánták tenni a
fogyasztók  elterelését  a  büntetőjogi  útról,  ha önkéntes gyógykezelésnek
vetik alá magukat.

   Két  fő  szempont  figyelembe  vételével  alakították  ki  az új bírósági
állásfoglalást.  Egyrészt,  hogy a fogyasztók választhassák a gyógykezelést,
vagyis  a  csekély  mennyiség  felső  határát  úgy  kellett megvonni, hogy a
kábítószerfüggőknél  kialakult  tolerancia mellett is a pár napi adag még ne
haladja  meg azt. Másrészt a jelentős mennyiség meghatározásánál azt kellett
szem  előtt  tartani,  hogy annak már puszta birtoklásáért 5-15 évig terjedő
szabadságvesztés  jár.  Ezek  mérlegelése  után  döntött  úgy  a  Legfelsőbb
bíróság,   hogy   a  csekély  mennyiség  a  kábítószerek  halálos  dózisának
tízszerese, a jelentős mennyiség pedig százszorosa legyen.

   A Legfelsőbb Bíróság állásfoglalásának e része nem váltott ki megütközést
a  közvéleményben,  a döntést néhány újságcikkben kritizálták, főként laikus
szempontok alapján. Továbbá természetesen azok támadták a legélesebben az új
mennyiségi  meghatározást,  akiknek  véleményét végül nem vette figyelembe a
Büntető  Kollégium.  Ezek  a  hangok  azonban semmiképpen nem a közvéleményt
jelenítik meg. Az egyik leggyakrabban elhangzó kritika az (főként a rendőrök
részéről), hogy a csekély mennyiség felemelése a kereskedők elleni fellépést
megnehezítette,  a  kereskedőnél  a  halálos  adag  tízszerese  lehet  kvázi
büntetlenül,   mert  ha  elkapják,  azt  mondja,  hogy  az  övé,  és  elmegy
gyógykezeltetni  magát.  A  valóság  ezzel  szemben  az, hogy a profi dealer
maximum  1-2  adagot tart magánál, és ha a csekély mennyiség kevesebb, akkor
nála  biztos  nem  lesz  annál  sem több. Ellenben a kábítószerfüggő nem tud
ilyen "ésszerűen" működni. A kereskedést bizonyítani kell, és ha ez sikerül,
akkor  már  nincs  lehetőség  az  elterelésre.  (  Az  üzletszerű  elkövetés
mennyiségtől  függetlenül  már  minősített  eset,  2-8  év  börtön.)  Vagy a
fogyasztót  engedem  gyógykezelésbe,  és  megússza  az a kereskedő, akinél a
bizonyítás  sikertelen  volt,  vagy  nem  működik  az  elterelés  a  csekély
mennyiség  alacsonyan  történő  meghatározása  miatt.  A kereskedelem elleni
fellépés egyik kerékkötője az lehet, hogy a fogyasztás is bűncselekmény, így
senki  nem  fog  önként  vállalkozni  arra,  hogy bejelentést vagy vallomást
tegyen az eladó ellen.

   Az   indoklás   olyan   jelenségekre   hivatkozik,   mint   a   módosítás
szükségességének   oka,   melyeket  semmilyen  hiteles  adat,  bűnügyi  vagy
igazságügyi  statisztika nem támaszt alá (iskolák környéki "beetetés"). Mint
köztudott,  a sajtó kriminális híradásainak többsége rendkívül felszínes, és
sokszor  téves  is,  semmiképpen  nem  szolgálhatnak  hivatkozási alapul egy
törvénymódosításnál.

   Az  indoklás nem támasztja alá azt az állítását sem, miszerint a hatályos
szabályozásnak  "nincs  jelentős visszatartó hatálya azokkal szemben, akik a
csekély  mennyiségnél  ugyan  nagyobb,  de a jelentős mennyiséget el nem érő
mennyiséggel   követik   el   a   bűncselekményt".   Az   öt   évig  terjedő
szabadságvesztés  miért  nem  elegendő visszatartó erő azokkal szemben, akik
pl.  6  gr  heroinnál  vagy 20 gr amfetaminnál kevesebbet tartanak maguknál,
szereznek  meg  stb.?  Inkább  azt  a kérdést kellene feltenni, hogy nem túl
súlyos  joghátrány  az  5-15 év azokkal szemben, akik ennél akár egy grammal
többet   tartanak   maguknál?  Ha  újabb  mennyiségi  kategóriát  kívánnának
bevezetni,  akkor inkább a jelenlegi jelentős mennyiségre kellene a 2-8 évig
terjedő  szabadságvesztést  megállapítani,  és egy ennél magasabb mennyiségi
keret  esetében  lenne  megállapítható  a  következő, súlyosabban minősített
eset.

   A  vétségi  alakzat  leszűkítése, mely valóban a szigorítás irányába való
elmozdulás, mégpedig igen jelentősen, gyakorlatilag azt jelenti, hogy azokra
vonatkozna  a  privilegizált  eset,  akik  nem  kívánnak  élni az alternatív
gyógykezelés  lehetőségével.  Ugyanis az elkövetési magatartások (kábítószer
termesztése,  előállítása,  megszerzése  és  tartása)  megegyeznek  a 282/A.
paragrafusában megjelölt formákkal, tehát akkor alkalmaznák a (6) bekezdést,
amikor   valakinek   nincs  szüksége  gyógykezelésre,  vagy  nem  tudta  azt
teljesíteni.  Azok akik csekély mennyiségű kábítószert átadnak, kínálnak, az
országba behoznak vagy onnan kivisznek már bűntettet követnek el, és öt évig
terjedő  szabadságvesztéssel büntethetők. Ez vonatkozik pl. arra a fiatalra,
aki  egy barátjának ingyen átadja a marihuanás cigarettát. Nem mondhatjuk ki
felelősséggel,   hogy   azok   az   elkövetési   magatartások,   melyeket  a
javaslattevők  kivennének a vétségi alakzatból, inkább a kereskedéshez, mint
a  fogyasztáshoz  kötődnek.  Az  átadás,  kínálás,  országba  behozatal stb.
egyaránt   kapcsolódhat  mindkét  cselekményhez.  A  kereskedőkkel  szembeni
fellépés  érdekében  nem  lehet  az elterelésből kiszoruló fogyasztók elleni
eljárást is szigorítani. Feltehetően a jövőben is inkább ők akadnának fenn a
bűnüldözők   hálóján,   és   a   javaslat  elfogadása  eset  én  előbb-utóbb
börtönlakóvá válnának.

   A kábítószer-probléma megoldásában csak végső és legrosszabb eszköz lehet
a büntetőjog, ezért rendkívül körültekintően, óvatosan kell vele operálni.

                              dr. Pelle Andrea
              (A szerző ügyvéd, a Társaság a Szabadságjogokért
            civil szervezet Drog-jogsegélyszolgálatának vezetője)
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.