Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

                   ÉSZREVÉTELEK A CSEKÉLY ILLETVE JELENTŐS
                MENNYISÉG ÚJ MEGHATÁROZÁSÁRA TETT JAVASLATRÓL

                                  Bevezetés

   A kábítószerek csekély és jelentős mennyiségének meghatározása elsősorban
jogi  kategória,  melyhez  jogi  következményeket  fűz  a törvény. A halálos
illetve toxikus dózis alapegységként alkalmazásának elsődleges szempontja az
volt, hogy olyan mértékegységet kellett választani, mely egységes elbírálást
tesz  lehetővé, és megfelel a jogbiztonság követelményeinek is. Minden egyéb
mértékegység  természettudományosan  pontosan  nem meghatározható. Ilyenek a
napi  adag, az "átlagos kábítószerfogyasztó" napi adagja, vagy a javaslatban
megjelölt  piaci  adag fogalma. Nagy eltérések mutatkoznak akár a napi adag,
illetve  a  piaci  adag  esetében  a  hatóanyagtartalomban. A fogyasztó napi
adagja  pl.  heroinból  0,5 gr-tól akár 2-3 gr-ig terjedhet, ismertek extrém
esetek  is,  amikor  a  fogyasztó  napi  adagja elérte a napi 7 gr-ot. Ilyen
bizonytalan,  pontosan  nem  behatárolható alapegységet nem lehet alkalmazni
akkor, amikor a mennyiség képezi a cselekmény minősítésének alapját (bűntett
vagy   vétség)   vagyis   ettől  függ,  hogy  az  elkövető  2  évig  terjedő
szabadságvesztéssel,  vagy  5  évig  illetve  5-15 évig (jelentős mennyiség)
terjedő  szabadságvesztéssel  büntethető.  Egyedül a toxikus illetve letális
dózis   mutatkozott   olyan,   természettudományosan  pontosan  megjelölhető
mennyiségnek, amely megfelel a jogbiztonság követelményeinek.

   A  mennyiségek  meghatározása  nem  segíti,  illetve nem is hátráltatja a
rendőrség  munkáját  abban,  hogy  leleplezzék illetve felelősségre vonják a
kereskedőt,   ugyanis   a   kereskedést   a  mennyiségtől  függetlenül  kell
bizonyítani.  A  nyomozás  során  felmerülő  bizonyítási  nehézségeket  jobb
felderítéssel,  és  nem a törvény szigorításával kell elérni. Ugyanakkor azt
is  látni  kell,  hogy  a csekély mennyiség az egyik kulcskategória abban az
esetben,  amikor a kábítószerfogyasztó, aki a kábítószert saját használatára
termeszti,  állítja  elő,  tartja  vagy  szerzi  meg,  hiszen csak a csekély
mennyiség   alatt   választhatja   a   büntető  eljárás  helyett  a  féléves
gyógykezelést.  Amennyiben  a  csekély mennyiség felső határát alacsonyabban
határoznák  meg a jelenleginél, a függő kábítószerfogyasztók többsége elesne
az alternatív kezelés lehetőségétől.

   A  jelentős  mennyiség  meghatározásánál  pedig  nem szabad megfeledkezni
arról,   hogy   a  Büntető  Törvényben  alkalmazott  legsúlyosabb  büntetési
tétellel,  5-15  évig  terjedő  szabadságvesztéssel  rendelik büntetni már a
puszta  birtoklását  is.  Amikor a jelentős mennyiségnek is még csak gramm a
mértékegysége, indokolatlan felvetni a szigorítás lehetőségét.

   Az Addiktológiai Szakbizottság előtt fekvő javaslatról:

  A   javaslatban   szereplő  példák  (hány  darab  Extasy  minősül  csekély
mennyiségnek,  stb.)  nem lehetnek megalapozottak addig, amíg konkrét mérési
eredményekkel nincsenek alátámasztva. A vitára bocsátáshoz ismerni kellene a
konkrét   esetekben   lefoglalt  kábítószerek  bruttó  mennyiségét,  illetve
darabszámát,  és  ezek  hatóanyagtartalmát,  illetve  ezek  jogi szempontból
történő minősítését. ˙˙˙

   A  mennyiségi meghatározás alapegységének megváltoztatása nem indokolt, a
javaslatban szereplő megoldás (piaci adag) sértené a jogbiztonság elvét. Itt
megjegyzendő  az  is,  hogy  egy  adag  jó minőségű utcán árusított heroin a
letális dózis többszörösét is tartalmazhatja.

   A  javaslat  mellett  felsorakoztatott  érvek nem állják meg a helyüket a
következők miatt:

   A  csekély  mennyiség  leszállításával  a  fogyasztó  igenis hátrányosabb
helyzetbe  kerül,  mert  csökken  annak a lehetősége, hogy a büntető eljárás
helyett a gyógykezelést választhassa.

   A  terjesztők  tevékenységét  számottevően  nem  nehezítené s szigorítás,
hiszen  ők  általában  csak  1-2 adagot tartanak maguknál. A függő fogyasztó
azonban  nem tud ilyen racionálisan működni, fizikai szükségleteivel, és nem
a büntetőjogi következményekkel fog ezután is elsősorban foglalkozni.

   A  javaslat  éppen  a  jogegyenlőség  elvét  és  a jogbiztonsághoz fűzött
érdeket  sértené,  hiszen  azonos  elbírálást  írna elő a teljesen különböző
hatóanyagtartalmú,   ezáltal  eltérő  veszélyességű,  de  azonos  darabszámú
kábítószerekkel  visszaélésre.  A nemzetközi gyakorlatban többféle megoldást
alkalmaznak  a  mennyiségek meghatározására, ezekhez a jelenlegi szabályozás
is igazodik.

Nem  tudom  értelmezni  azt  az  érvet,  miszerint  a  javaslat  a jelenlegi
gyakorlatot legalizálja.


                                A cannabisról

   A  cannabis  esetében  valóban  értelmezhetetlen  mind  a letális, mind a
toxikus dózis. A jelenlegi gyakorlatban toxikus dózisként vélelmezik az 1 gr
THC-t.  Valóban  a  jelenlegi  gyakorlat  a  kábítószerek  közül  a cannabis
esetében  relatíve  liberálisan  állapítja  meg  a  csekély  mennyiség felső
határát.  Azonban  azt  is  figyelembe kell venni, hogy a jogalkotó nem tett
különbséget  a  kábítószerek  között  veszélyességük szerint. Így valamilyen
formában a jogalkalmazás során kell kifejezésre juttatni azt, hogy egy olyan
illegális   drog   birtoklását   stb.,   melynek   használata  nem  vezetett
halálesethez  (ellentétben  több  legális  droggal)  nem  indokolt  a  többi
illegális,   veszélyesebb   droggal  azonosan  megítélni,  vagy  használóját
elítélni.

   A  szigorítás  igényével  lépett  fel az utóbbi hetekben a Kábítószerügyi
Tárcaközi  Bizottság,  melynek  Labóratóriumi  Munkacsoportja  foglalkozik a
témával  (vezetője  azonos  az  Addiktológiai  Szakbizottsági  előterjesztés
szerzőjével). A szigorítás szükségességének indokaként jelölik meg azt, hogy
az  ENSZ  Nemzetközi Kábítószer Ellenőrző Tanácsa ajánlást tett Magyarország
számára,  hogy  csökkentse  a Legfelsőbb Bíróság által meghatározott csekély
illetve  jelentős  mennyiséget.  Ehhez  csak  annyi  fűzhető  hozzá,  hogy a
Népjóléti  Minisztérium  a  Kábítószer-fogyasztás  visszaszorítása érdekében
létrehozott  parlamenti eseti bizottsághoz benyújtotta beszámolóját, melyben
szerepel   az  ENSZ  Nemzetközi  Kábítószer  Ellenőrző  Tanács  1996.  évről
készített  jelentése.  A  becsatolt anyagban Magyarország vonatkozásában nem
szerepel  ilyen  értelmű  ajánlás,  de  amennyiben  szerepelne  is,  ez  nem
kötelezné  a  Magyar  Köztársaságot  arra,  hogy  az  európai mércével mérve
jelenleg is szigorú szabályozást tovább szigorítsa.

                                                 dr. Pelle Andrea ügyvéd
                                            - Társaság a Szabadságjogokért -
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.