Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

        A MAGYAR ORSZÁGGYŰLÉS KÁBÍTÓSZERELLENES BIZOTTSÁGA JELENTÉSE (3)

           A Magyar Köztársaság Belügyminisztériumának jelentése a
         Kábítószer-fogyasztás visszaszorítása érdekében létrehozott
                    országgyűlési eseti bizottság részére


                             III. Jogi környezet

         (B) Kábítószer-bűnözés büntetőjogi kérdései, jogi környezet

   E   részben   elsősorban   a   büntető-anyagi   jogi   jogszabályokat,  a
büntetőeljárás-jognak  a  lefoglalással kapcsolatos rendelkezéseit, valamint
az   1/1993.   (I.   13.)   IM-BM-PM  együttes  rendeletével  módosított,  a
büntetőeljárás során lefoglalt dolgok kezeléséről és nyilvántartásáról szóló
117/1984. (IK.12.) IM-BM-PM-Legf. Ü. együttes utasítást kell megemlíteni.

   Ugyancsak  utalni  kell  a  Legfelsőbb Bíróságnak a bűncselekmény tárgyát
képező  kábítószer  mennyiségi  mutatóinak ismérveit rögzítő BK. 75. és 155.
számú állásfoglalásaira.

   Általánosságban  elmondható,  hogy  a büntető jogszabályok területére eső
normák  alapvetően  megnyugtatóan  rendezik  e  kérdést,  elsősorban abból a
szempontból,  hogy  érvényesítik  azokat  az  elvárásokat,  amelyeket  a már
idézett nemzetközi egyezmények támasztanak.


                     A főbb rendelkezések a következők:

                            Büntető Törvénykönyv

   A Btk. 77. paragrafusa értelmében el kell kobozni azt a dolgot, amelyet a
bűncselekmény  elkövetéséhez  eszközül használtak vagy arra szántak..., vagy
egyébként is, ha a dolog birtoklása a közbiztonságot veszélyezteti. Ugyanígy
el kell kobozni azt a dolgot is, amely a bűncselekmény elkövetése útján jött
létre,  illetve  -  a  törvényben meghatározott esetekben - azt a dolgot is,
amelyre a bűncselekményt elkövették ...

   A  Btk.  282.  paragrafusa  szerint bűntettet követ el az, aki a hatósági
előírások  megszegésével  kábítószert  termeszt,  előállít, megszerez, tart,
kínál,  átad,  forgalomba  hoz,  az  országba behoz, onnan kivisz, az ország
területén átvisz, vagy azzal kereskedik.

   Súlyosabban  büntetendő  a  cselekmény,  ha  a  visszaélést üzletszerűen,
fegyveresen,  fiatal,  vagy  gyermekkorú  személy felhasználásával, avagy az
ilyen  személyt érintően vagy ilyen tevékenységre specializálódott szervezet
keretében  követik  el.  Súlyosabban minősíti a cselekményt, ha azt jelentős
mennyiségű  kábítószerre  követik  el.  A  Legfelsőbb  Bíróság  BK.  75. sz.
állásfoglalása  mondja  ki  azt,  hogy  az átlagos kábítószer-élvező egy évi
fogyasztásának  megfelelő  mennyiségű  kóros  élvezetre alkalmas kábítószert
kell ilyen mennyiségűnek tekinteni.

   A bűncselekmény privilegizált esete valósul meg, ha a visszaélést csekély
mennyiségre  követik  el.  Ha  pedig  az  ilyen mennyiségű kábítószert saját
használatára  termeszti,  állítja  elő, szerzi meg, vagy tartja az elkövető,
úgy nem büntethető, feltéve hogy az első fokú ítélet meghozataláig okirattal
igazolja:  legalább  hat  hónapig  folyamatos kábítószer-függőséget megelőző
vagy  gyógyító  kezelésben  részesült.  Ugyanígy nem büntethető az a személy
sem, aki a kábítószer-fogyasztásával összefüggő, két évi szabadságvesztésnél
súlyosabban nem büntetendő bűncselekményt követ el.

   A  Legfelsőbb Bíróság Bk. 155. állásfoglalása szerint "csekély mennyiségű
kábítószer  a  kábítószerhez  hozzá  nem  szokott fogyasztóra vonatkoztatott
halálos (letális), illetve mérgező, (toxikus) adag legfeljebb tízszerese.

   A  283. paragrafus szerint bűntettet követ el az a 18. életévét betöltött
személy  is,  aki  18.  életévét be nem töltő személynek kábító hatású anyag
vagy szer kóros élvezetéhez nyújt segítséget vagy őt arra rábírni törekszik.

   A  286.  paragrafus a kábítószer vonatkozásában feltétel nélkül elkobzási
szabályt  fogalmaz meg, lévén, hogy a kábítószer birtoklása a közbiztonságot
eleve veszélyezteti.

   A  Btk.  303.  paragrafusa  az  1994.  évi  IX.  tv.  23.  paragrafusával
megállapított  pénzmosás  bűncselekményét  rögzíti. E tényállás az általános
nemzetközi gyakorlaton túl nemcsak a kábítószer-bűnözésből, hanem valamennyi
súlyos  bűncselekményből  származó  érték  elrejtését,  tisztára  mosását, a
bejelentési  kötelezettség  elmulasztását  is szigorúan bünteti. A törvény a
cselekmény  gondatlan  változatát is megfogalmazza. Minősített körülményként
értékeli  a  jog  azokat  az  eseteket,  amikor  a  pénzmosást üzletszerűen,
pénzmosással   foglalkozó   szervezet  keretében,  pénzintézet,  értékpapír-
forgalmazó,  befektetési  alap kezelő, biztosító intézet vagy szerencsejáték
szervezésével  foglalkozó szervezet tisztségviselőjeként, alkalmazottjaként,
továbbá hivatalos személyként vagy éppen ügyvédként követik el.

   A   szabálysértésekről   szóló  1968.  évi  I.  törvény  90.  paragrafusa
fogalmazza  meg a kábítószerrel visszaélés tényállását. Ezt a szabálysértést
követi   el   az,  aki  arra  jogosulatlan  személynek  vagy  a  megengedett
mennyiségen felül bárkinek kábítószert juttat. Ugyanúgy szabálysértést követ
el  az is, aki a kábítószerek nyilvántartása, tárolására, vagy elszámolására
vonatkozó kötelességét szegi meg.


                             Büntetőeljárás-jog

   A  büntetőeljárásról  szóló  1973.  évi  I.  törvény  101.  paragrafusa a
lefoglalásra   vonatkozó   szabályokat   rögzíti.   E   szerint   a  hatóság
lefoglalhatja  azt  a  dolgot,  amely  tárgyi  bizonyítási  eszköz,  törvény
értelmében  elkobozható  vagy  amelynek  birtoklása  jogszabályba ütközik. A
kábítószer,  a pszichotrop anyag egyébként mindhárom feltételnek megfelel. A
kábítószer,   a   pszichotrop   anyagok  lefoglalása  nem  szüntethető  meg,
tekintettel  arra,  hogy e dolgok - amint arra már történt utalás - feltétel
nélkül az elkobzás tárgyát képezik.

   Az   1/1993.   (I.13.)   IM-BM-PM   együttes  rendelettel  módosított,  a
büntetőeljárás során lefoglalt dolgok kezeléséről és nyilvántartásáról szóló
117/1984.  (IK.12.) IM-BM-PM-Legf.Ü. együttes utasítás szerint a kábítószert
a   nyomozóhatóság   átmenetileg  sem  tárolhatja.  Elhelyezéséről  azonnal,
illetőleg   a  legközelebbi  munkanapon  gondoskodnia  kell.  A  kábítószert
szakértőhöz  vagy  az  Országos  Rendőr-főkapitányság illetékes szerve által
kijelölt  helyre  kell szállítani. Azt a bűnjelkezelő nem veheti át (Ut. 27.
paragrafus).

   A  kábítószer  elkobzása  esetén annak további sorsáról az ORFK illetékes
szerve   a   Népjóléti  Minisztériummal  egyetértésben  dönt.  Az  elkobzott
kábítószert  bűnüldözési,  kiképzési,  tesztelési célra, valamint oktatáshoz
igénybe    lehet   venni.   Az   ilyen   célra   igénybe   vett   kábítószer
nyilvántartásáról,  tárolásáról,  ellenőrzéséről,  valamint  a felhasználást
követő  megsemmisítéséről  az  ORFK  illetékes  szerve  gondoskodik (Ut. 90.
paragrafus).

   A  Be.  102.  paragrafusának (4) bekezdése, illetve az 1979. évi 11. tvr.
89.  paragrafus  (2)  bekezdése  értelmében  meg  kell,  illetve  meg  lehet
semmisíteni  azt  a  bűnjelet,  amelynek megsemmisítését a bíróság az ügyész
vagy   a   nyomozó   hatóság   elrendelte,   elkobzását  kimondták,  azonban
megsemmisítéséről  nem  döntöttek, de eredeti állapotban való értékesítése a
közbiztonságot,  a  közrendet, a közegészséget, vagy a közerkölcsöt sértené,
veszélyeztetné (Ut. 95. paragrafus).

   Az  Ut.  96.  paragrafusa szerint a megsemmisítés egy speciális bizottság
jelenlétében,  az  utasításban  meghatározott  módon történik. Az utasítás a
bizottság összetételét is megállapítja.

   Végezetül  utalnom  kell az ORFK közbiztonsági helyettesének a kábítószer
bűnözés  elleni  rendőri  -  közbiztonsági  tevékenység  során végrehajtandó
feladatokról  szóló  26/1994.  számú  intézkedésére.  Valójában  e  norma  a
rendőrség   rendészeti  igazgatási  teendőit  is  részletezi,  így  a  belső
normatíva komplexnek mondható.

   Ezek  a normatívák - helyesen - a rendőrségi törvényből fakadó rendészeti
feladatok  végrehajtásának  szabályait  rögzítik  akkor, amikor a rendőrségi
szakreferenseknek a kábítószerek termelésével, gyártásával, feldolgozásával,
raktározásával,   forgalomba   hozatalával  kapcsolatos  egyes  felügyeleti,
ellenőrzési  feladatait  (2.  pont  a)  alpont), a kábítószer-üzemi engedély
iránti  kérelem  véleményezésével, a kábítószer-felelősi, illetve helyettesi
kinevezésekhez   való   hozzájárulás   adásával   (2.  pont  c)  alpont),  a
kábítószerek   tranzitálásának  engedélyezésével  (2.  pont  d)  alpont),  s
valójában  a  kábítószerek  legális mozgásával kapcsolatos adatszolgáltatási
kötelezettségeit (2. pont f) alpont) határozza meg.

   De  többek  között  e  feladatok  megvalósítását  szolgálja a szakelőadók
tevékenysége is (3. pont).

   A  norma II. fejezetében leírt, a közbiztonsági és a közlekedésrendészeti
állomány  részére meghatározott feladatok ugyan közigazgatás jellegűek, ámde
bűnüldözési  célokat is szolgálnak. Természetesen az itt rögzített feladatok
hozzájárulhatnak  a bécsi egyezményben foglalt célkitűzések érvényesítéséhez
is.

                           Budapest, 1997. március
                         Készítette: Dr. Borai Ákos
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.