Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

      A MAGYAR ORSZÁGGYŰLÉS KÁBÍTÓSZERELLENES BIZOTTSÁGA JELENTÉSE (1)

           A Magyar Köztársaság Belügyminisztériumának jelentése a
         Kábítószer-fogyasztás visszaszorítása érdekében létrehozott
                    országgyűlési eseti bizottság részére


                             BELÜGYMINISZTÉRIUM

                            T A J É K O Z T A T Ó

        a kábítószer-fogyasztás visszaszorítása érdekében létrehozott
                    országgyűlési eseti bizottság részére


                      I. A tájékoztatás célja, tartalma

   A  tájékoztatás  célja  az,  hogy  a bizottság tájékoztatást nyerhessen a
kábítószer  termelését,  gyártását,  feldolgozását,  forgalomba hozatalát, s
egyáltalán  a kábítószer-fogyasztás visszaszorítását lehetővé tevő eljárások
nemzetközi-jogi  és  belső-jogi  hátteréről,  s  mindezek  alapján  a kérdés
rendészeti    kezeléséről,    továbbá   a   kábítószer-bűnözés   büntetőjogi
problematikájáról.

   Célja e tájékoztatásnak továbbá az is, hogy a Bizottság tájékozódhasson a
belügyi  tárca,  illetve  a  felügyelete,  irányítása alatt álló rendvédelmi
szervek konkrét teendőiről, az e szerveket sújtó gondokról, nehézségekről, a
megoldásra váró kérdésekről, a segítség formáiról.

   A  tájékoztatás  kitér  a  magyarországi  kábítószer-bűnözés,  a hazánkat
érintő  tranzit-csempészet  kérdéseire,  bemutatva a kábítószer-lefoglalások
számát,  a  lefoglalt  kábítószerek  mennyiségét,  megoszlását, az elkövetők
számát,   megoszlását,   illetve  az  ismertté  vált  ilyen  bűncselekmények
számszerű ápolását.


   II. A magyarországi kábítószerhelyzet általános jellemzői, a nemzetközi
        együttműködés, a kábítószer-bűnözés elleni egyes intézkedések

   A  kábítószerek  illegális  forgalma  -  eleinte  kizárólag  szórványosan
előforduló tranzitcsempészet formájában - hozzávetőlegesen 20 éve jelent meg
Magyarországon.

   A  rendőri  és  vámszervek  évente 5-10 kg heroint foglaltak le a balkáni
területeken  honos  és  a  török állampolgár csempészektől. A belső kereslet
jórészt a kábítószer és pszichotrop tartalmú gyógyszerekre korlátozódott, de
több halálesetet okozva a szerves oldószerek inhalálása is elterjedt.

   A 80-as évek végétől a kábítószer-csempészet (tranzit-jellegét megőrizve)
számottevően  növekedett  és  abba  magyar  elkövetők  is  bekapcsolódtak. A
csempészet  fő iránya a szakértők előtt jól ismert északi és Középső Balkán-
étvonal.

                   Kábítószer lefoglalások alakulása (kg)

         év      heroin    kokain      hasis     marihuána   amfetamin
        1990.     3.900      -         2.400         -           -
        1991.     7.600     6.600      4.500       2.300         -
        1992.    76.400     7.500      3.700      15.200       54.100
        1993.   427.300     3.300    253.500       9.900      335.000
        1994.   812.300    26.500     24.400     102.700       27.400
        1995.   568.000    18.600      0.600      88.100        1.900
        1996.   319.205     4.985    816.215       3.084        2.465

   1996-ban  5816  db  Extasy  tablettát,  1079  LSD bélyeget foglaltak le a
hatóságok.  E  mellett a nyomozó szervek 6 hasiskender ültetvényt derítettek
fel,  illetve 140 kg hasiskender növényt semmisítettek meg. Az ismertté vált
elkövetők  száma  1996-ban 107 fő volt. Az ismert elkövetőkből 77 fő magyar,
míg a többi külföldi, többnyire török, bolgár, jugoszláv állampolgár.

   1988-ban  73,  1989-ben  53,  1990-ben 34, 1991-ben 46, 1992-ben már 135,
1993-ban  223,  1994-ben  256,  1995-ben  429,  illetve 1996-ban 440 volt az
kábítószerrel visszaélés bűncselekmények miatti nyomozásbefejezések száma.


        A magyar kábítószer-ellenes politika fő vonásai a következők:

   A   kábítószer   problémát   globális   megközelítést  igénylő  kérdésnek
tekintjük.  Olyan  kábítószer  stratégia kidolgozására törekszünk, amely - a
nemzetközi  normák  szellemében  -  a  termelés,  a fogyasztás, a tranzit, a
kábítószer-bűnözés  elleni  fellépés,  a  keresletcsökkentés  és  a  kezelés
kérdéseire egyaránt kiterjed; ennek érdekében törekszünk a kábítószer elleni
küzdelemben   a   nemzetközi  együttműködés  hatékonyságának  fokozására,  a
fellépés nemzetközi jogi kereteinek kiszélesítésére.

   Emlékeztetünk  arra, hogy az Egyesült Nemzetek Szervezetében Magyarország
egyike   volt   azoknak   az  államoknak,  amelyek  kezdeményezték  az  ENSZ
Kábítószer-ellenes  Programja (UNDCP) létrehozását; mandátuma keretein belül
hazánk  széleskörű együttműködést alakított ki mind a programmal, mind pedig
a   Nemzetközi  Kábítószer-ellenes  Tanáccsal  (INCB).  Az  ENSZ  döntéshozó
fórumain,   a   Kábítószer-elleni   bizottságban  (CND),  az  ECOSOC-ban.  A
Közgyűlésen  a  magyar  küldöttség  - európai partnereivel karöltve - rendre
síkra   száll  a  vonatkozó  konvenciók  rendelkezései,  ajánlásai  hatékony
végrehajtásáért, az UNDCP szerepének erősítéséért.

   Az    EU    CFSP   kábítószer-munkacsoportja   és   a   társult   államok
külügyminisztériumai  képviselőinek  találkozóján Magyarország a strukturált
dialógus kezdete óta részt vesz; a párbeszédnek ezt a formáját a kábítószer-
politika  harmonizálása  érdekében  növekvő  fontosságúnak  tartjuk.  Hazánk
késznek  mutatkozik  arra,  hogy a harmadik államokban, a regionális és ENSZ
fórumokon a kábítószerügyek kérdésében összehangolja fellépését az EU-val.

   Magyarország  ellenzi  a nemzetközi egyezmények által tiltottnak minősülő
kábítószerek  és  pszichotrop  anyagok  bármelyik  fajtájának legalizálását.
Törvényeink  büntetik  a  kábítószerekkel  és  pszichotrop  anyagokkal  való
visszaélés minden fajtáját.

   Magyarországon  -  az  EU  direktíváinak  megfelelően - 1994. márciusától
törvény   rendelkezik   a  pénzmosás  megelőzéséről  és  megakadályozásáról.
Ugyanebben az évben a Büntető Törvénykönyvben került beiktatásra a pénzmosás
bűncselekményének törvényi tényállása is.

   A  kapcsolódó  egyéb  szabályozások  (így  a pénzintézeti törvény, az adó
rendtartás, a vámtörvény, a cégnyilvántartás) ugyanígy megfelelnek a FATF 40
ajánlásának.

   A  kábítószer-ellenes  politika kiemelt jelentőségű összetevője jórészt a
fiatal  korosztály  oltalmát  szolgáló  prevenció. A rendőrség bűnmegelőzési
szolgálata 1992. óta alkalmazza az amerikai D.A.R.E. program adaptációját az
általános iskolai drog megelőzése érdekében. 1991-ben kezdődött meg C.H.E.F.
program  bevezetése,  amely  az  óvodáskortól a középiskola végéig terjedően
szolgálja  a kábítószer-megelőzést. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO), az
Európai  Közösség  és  az Európa Tanács által szervezett "Egészséges Iskolák
Program"-ban  (további  negyven  európai országgal együtt) 1990. óta veszünk
részt.  1993-tól kezdve pedig az ENSZ Bűnügyi és Igazságügyi Kutató Intézete
(UNICVI)  közreműködésével  a  "STOP  Droga"  olasz  iskolai  drogprevenciós
program is működik hazánkban.

   Magyarország  valamennyi  kábítószer-konvenciónak  a  tagja. Az 1961. évi
Egységes   Kábítószer   Egyezményt,   a   módosításáról   szóló   1972.  évi
Jegyzőkönyvet és a pszichotrop anyagokról szóló 1971. évi Egyezményt korábbi
törvényhozásunk léptette hatályba, míg az 1988. évi ENSZ konvenciót 1996-ban
ratifikálta  a  magyar  parlament.  Ez  utóbbi  nemzetközi  norma gyakorlati
érvényesítése   a   belső   jog,  s  elsősorban  a  büntetőjog  szabályainak
módosításával már az utóbbi két évben végül is megvalósult.

   A  kábítószer-politikai  kormányzati  szintű  koordinációját  az 1991-ben
létrehozott   Kábítószerügyi   Tárcaközi  Bizottság  végzi,  amelynek  nyolc
minisztérium  és  hét  országos főhatóság a tagja. A Bizottság feladatkörébe
tartozik  a  nemzeti  stratégia  és  a mindenkori prioritások meghatározása.
Tevékenységét   a  Népjóléti  Minisztérium  koordinálja.  A  Bizottság  -  a
vonatkozó  Egyezményekben  foglaltakat  teljesítve  - 1994. óta nyújt be un.
"Nemzeti  Jelentést" az EU részére; ennek elkészítésénél figyelembe veszi az
UNDCP, a WHO és a Pompidu-csoport szempontjait is.

   Az  UNDCP  koordinációja  mellett  1995. októberében Prágában Egyetértési
Nyilatkozatot  írtunk  alá  Csehországgal,  Lengyelországgal,  Szlovákiával,
Szlovéniával.  A  program  keretében  az UNDCP anyagi támogatásával a képzés
területén közös projektek megvalósítását kezdtük meg.

   A   kábítószer-fogyasztás   elleni  küzdelemben  nagy  segítséget  jelent
számunkra  az  EU  donor  országainak  -  többek  között  Németországnak, az
Egyesült  Királyságnak, Franciaországnak, Olaszországnak és Hollandiának - a
képzés területén, a tapasztalatcserében, illetve az anyagi-technikai jellegű
segítségnyéjtásban megmutatkozó támogatása.

   A   bűncselekmények   felderítésére  az  Országos  Rendőr-főkapitányságon
szakcsoport   alakult,   amely   kezeli  a  pénzintézetektől  érkező  gyanús
tranzakciókra vonatkozó bejelentéseket, illetve elvégzi a szükséges belföldi
és  nemzetközi  ellenőrzéseket.  E szervezet jelenleg a Központi Bűnüldözési
Igazgatóságon belül működik.

   A   kábítószer   ügyekben   EU   társult   országok   regionális  rendőri
együttműködése  jónak  mondható.  Valamennyi szomszédos ország rendőrségével
kölcsönös,  a konkrét feladatok megoldását segítő, rendszeres munkakapcsolat
alakult  ki.  Az  együttműködés  a  szervezett bűnözés elleni küzdelem egyéb
területein  is  fejlődik  az  olyan országok esetében, amelyek belső joga az
ilyen együttműködést egyáltalán lehetővé teszik. Kialakultak azok a szervek,
amelyek a kapcsolatok fenntartására alkalmasnak mutatkoznak.

   Az  együttműködés  személyi  feltételeinek oldalán nagy jelentősége van a
Budapesti  Rendészeti  Akadémia  (ILEA)  működésének.  Az  Akadémia, amely a
kelet-európai  országok rendőreinek képzésével - a szervezett bűnözés elleni
küzdelem legkorszerűbb módszereinek átadás mellett - a személyes kapcsolatok
kialakítását is elősegíti.

   A  rendőri  területen  PHARE  támogatású projektek nincsenek; jelenleg az
UNDCP  már említett projektjében veszünk részt, amelynek tárgya a kábítószer
felderítő kutyák alkalmazásának fejlesztése.

   Az  EU  tagországok  közül kormányszintű megállapodásunk van Ausztriával,
Németországgal,  Angliával,  Görögországgal, Spanyolországgal, minisztériumi
szintű   megállapodást   kötöttünk   Olaszországgal   és   Franciaországgal.
Franciaországgal  utóbb  már  megkötöttük  a kormányszintű megállapodást, az
csak   kihirdetésre  vár.  Olaszországgal  már  parafáltuk  a  kormányszintű
Egyezményt. Tárgyalások folynak kormányszintű megállapodásra a hollandokkal.
A megállapodások a terrorizmus, a kábítószer, és a szervezett bűnözés elleni
harcban történő együttműködésre vonatkozik.

                           Budapest, 1997. március
                         Készítette: Dr. Borai Ákos
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.