Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

  PROBLÉMAFELVETÉSEK A KÁBÍTÓSZER-FOGYASZTÁS BÜNTETŐJOGI MEGÍTÉLÉSE KÖRÉBEN

                           Büntetőjogi szabályozás

   Az  1993-as  Büntető  Törvénykönyv  módosítás  előtti,  csak a tiltást és
büntetést  ismerő  rendszerhez  képest  némi  enyhülést  hozott, hogy a Btk.
1993-as   módosításakor   a   törvényhozó  megteremtette  az  ún.  elterelés
(medikalizáció   vagy  diverzió)  lehetőségét  a  Btk.  2  82/A.  paragrafus
megalkotásával.  A  kábítószer-fogyasztó számára büntethetőséget megszüntető
okot  jelent,  ha  egy féléves folyamatos gyógykezelésnek veti alá magát, de
csak   abban  az  esetben,  ha  a  kábítószerrel  visszaélést  csak  csekély
mennyiségre  követi  el,  és azt csak saját használatára szerzi meg, tartja,
termeszti  vagy  állítja  elő,  de  nem  adja  át,  nem  kínálja  másnak még
ingyenesen sem.

   Ez   azonban  nem  dekriminalizálás,  és  jelentős  liberalizálásnak  sem
nevezhető, hiszen a kábítószer-fogyasztás továbbra is bűncselekmény.

   A kábítószerfüggést gyógyító kezelés indikációja nem vitatott, ez azokban
az esetekben indokolt, ahol dependencia diagnosztizálható.

   A Legfelsőbb Bíróság 155. sz. Büntető Kollégiumi állásfoglalása értelmezi
a  megelőző  gyógykezelés  intézményét.  Ez  "olyan  rendszeres  kábítószer-
fogyasztók esetében alkalmazható, akiknél már kialakulóban vannak a függőség
kezdeti  tünetei,  vagy  közvetlenül ezzel kell számolni". Az LB 155. sz. BK
kimondja  azt  is,  hogy  "alkalmi  fogyasztók  esetében  pedig  továbbra is
célszerű a nyomozás szakában megrovást alkalmazni."

   Tehát  azok,  akiknél már fennáll a függőség, vagy ennek reális veszélye,
élhetnek  az  eltereléssel, a próbálkozók vagy alkalmi szerhasználók számára
nincs  mentesülés,  a  büntető  eljárást le kell folytatni, és az LB szerint
megrovás intézkedéssel célszerű lezárni.

   A   gyakorlatban   azonban   ettől   eltérő   megoldásokkal   élnek,  nem
érvényesülnek maradéktalanul a törvényi előírások:

   1.   A   rendőrségen   az   alkalmi  (főként  lágydrog)  fogyasztókat  is
drogambulanciákra  irányítják,  és  ha  erre  mégsem  kerül sor, a nyomozati
szakban  többnyire  nem  zárják le megrovással az ügyet, hanem továbbítják a
vádhatósághoz.  Az  ügyészség  pedig  hónapok,  néha évek múlva vagy lezárja
valóban  egy megrovással az eljárást, vagy a döntést a bíróságra bízva vádat
emel.  Ezzel  indokolatlanul  elhúzódhatnak  ezek  a büntető ejárások. A nem
függő,   alkalmi   droghasználókat   ez   a   jogalkalmazói  gyakorlat  arra
ösztönözheti,  hogy  inkább vállalják az értelmetlen gyógykezelést, mert így
az  ügy  vége  számukra  beláthatóvá  válik,  mint várják az ügyészségi vagy
bírósági  döntést  hosszú  hónapokig,  vagy  akár  évekig.  Az  sem mellékes
szempont,  hogy  a  megrovásos  megszüntetés  mellett  a bűnügyi költségeket
illetve azok egy részét a terhelt viseli, ami egy egyszerűbb ügynél is 10-50
ezer forint körüli összeg lehet.

   A  kábítószeres  ügyekkel  foglalkozó,  erre  speciálisan képzett rendőri
állományt  feleslegesen  leterheli  a fogyasztók ellen indított eljárásokban
folytatott  nyomozás,  de mivel elvárásként fogalmazódik meg feléjük a magas
ügyszám  produkálása, emiatt érdekeltek is abban, hogy a fogyasztók ellen is
megindítsák és lefolytassák az eljárást.

   2. A függő drog-fogyasztók ellen indított ügyekben egy komolyabb, gyakran
előforduló  eljárási hiányosságra szeretném a figyelmet felhívni. A törvényi
előírások  szerint  a  nyomozást  fel  kell  függeszteni, ha a kábítószerrel
visszaélést  (megszerzés, termesztés, előállítás tartás) csekély mennyiségre
követik  el,  és  az elkövető vállalja a gyógykezelést. Erre a lehetőségre a
nyomozóknak  ki kellene oktatniuk a terheltet, hiszen a vétségi eljárásokban
nem   kötelező  a  védelem,  és  többnyire  erre  pénzük  sincs  ezeknek  az
embereknek.  Találkoztam  több olyan esettel, amikor a függő heroinistát nem
oktatták  ki  arról,  hogy  "kiválthatná"  a  büntető  eljárást  egy féléves
gyógykezeléssel.   Az   eljárás   felfüggesztésére  illetve  megszüntetésére
ilyenkor a bírói szakban kerül sor.

   Ha  több  eljárás  is  indult valaki ellen - mindegyik csekély mennyiségű
kábítószer  fogyasztása miatt - akkor sok esetben ezért nem függesztik fel a
nyomozást.  Azonban a törvény nem a rendőrhatóság morális megítélésére bízza
a felfüggesztés lehetőségét, ha nem egyértelműen leszögezi, hogy az eljárást
fel   kell   függeszteni,  ha  annak  feltételei  (csekély  mennyiség  saját
használatra,   gyógykezelés   vállalása)   fennállnak.  Az  igaz,  hogy  egy
eljárásban  csak  egy alkalommal lehet élni ezzel a megoldással, azonban azt
nem  írja  elő a büntető eljárási törvény, hogy ha valakinek kettő vagy több
kábítószerrel  való  visszaélés miatti ügye van, akkor ne kellene alkalmazni
az eljárás felfüggesztésére vonatkozó szabályokat. A hibás gyakorlatban az a
szemlélet  tükröződik,  hogy  ha  valaki az első ügye után nem hagyja abba a
kábítószer-fogyasztást, akkor már szigorúbban kell fellépni vele szemben.

   Amikor  a  jogalkotó  és  a  jogalkalmazó  olyan  esetről dönt, melynél a
bűncselekményt  egy  szenvedélybetegség  fennállása  önmagában megvalósítja,
tekintetbe kell venni a betegség jellegzetességeit is.

   Ha  a  betegségnek  ismert  lefolyása  a  gyakori visszaesés, akkor ezt a
körülményt  nem  lehet  a  büntető  eljárás  alá vont személynek felróni, és
emiatt  megvonni  tőle  az  alternatív  gyógykezelés  lehetőségét. A büntető
törvény  álláspontom  szerint  helyesen  ezt a szemléletet tükrözi, és ez az
alapja  annak  is, hogy az eljárás megszüntetésének nem feltétele az, hogy a
gyógykezelés  sikeres  legyen.  Pusztán  igazságügyi nyomásra nem lehetséges
sikeres  terápia,  de  a  kezelésbe  vétel lehetőség arra, hogy a leszokásra
valódi motivációt alakítsanak ki a kliensben.


               A csekély és jelentős mennyiség körüli vitához

   A   Legfelsőbb  Bíróság  1995-ben  hozott  155.  sz.  Büntető  Kollégiumi
állásfoglalása  iránymutatást  adott  arra,  hogy  mit  kell  a kábítószerek
csekély  illetve jelentős mennyiségének tekinteni. A halálos illetve toxikus
dózis  alapegységként  kiválasztásának  elsődlege s szempontja az volt, hogy
olyan   mértékegységet   kellett  találni,  mely  egységes  elbírálást  tesz
lehetővé,  és  megfelel  a jogbiztonság követelményeinek is. A napi adag, az
"átlagos  kábítószer-fogyasztó"  napi  adagja,  illetve a piaci adag fogalma
természettudományosan    pontosan   nem   meghatározható.   Nagy   eltérések
mutatkoznak  akár  a  napi  adag, illetve a piaci adag esetében a hatóanyag-
tartalomban. A fogyasztó napi adagja pl. heroinból 0,5 gr-tól akár 2-3 gr-ig
terjedhet,  ismertek extrém esetek is, amikor a fogyasztó napi adagja elérte
a  7  gr-ot.  Ilyen,  pontosan  nem  behatárolható  alapegységet  nem  lehet
alkalmazni  akkor,  amikor  a  mennyiség  képezi  a cselekmény minősítésének
alapját  (bűntett  vagy  vétség)  vagyis ettől függ, hogy az elkövető 2 évig
terjedő  szabadságvesztéssel,  vagy  5  évig  illetve  5-15  évig  (jelentős
mennyiség) terjedő szabadságvesztéssel büntethető. Egyedül a toxikus illetve
letális dózis mutatkozott tehát a jog számára is értelmezhető alapegységnek.


   Az  utóbbi  időszakban  a politikusok és a rendőrség részéről felmerült a
mennyiség  kérdésében  a  szigorítás  szükségessége.  Emellett  a  legtöbbet
hallható  érv,  hogy  a  jelenlegi  csekély  mennyiség mellett a dealerek is
elkerülhetik   a   felelősségre  vonást,  mert  a  náluk  talált  kábítószer
mennyisége alapján a gyógykezelést választhatják a büntetés helyett.

   A  mennyiségek  meghatározása álláspontom szerint nem segíti, illetve nem
is   hátráltatja  a  rendőrség  munkáját  abban,  hogy  leleplezzék  illetve
felelősségre  vonják  a  kereskedőt,  ugyanis  a  kereskedést a mennyiségtől
függetlenül  kell  bizonyítani.  Amennyiben  az  üzletszerűséget  meg  lehet
állapítani,  akkor  a  büntetési  tétel  mennyiségtől  függetlenül  2-8 évig
terjedő   szabadságvesztés.   A   nyomozás   során   felmerülő   bizonyítási
nehézségeket  jobb  felderítéssel,  és  nem  a  törvény  szigorításával kell
elérni.  Ugyanakkor  azt  is  látni  kell, hogy a csekély mennyiség az egyik
kulcskategória a kábítószer-fogyasztó esetében, mert aki a kábítószert saját
használatára  termeszti, állítja elő, tartja vagy szerzi meg, csak a csekély
mennyiség   alatt   választhatja   a   büntető  eljárás  helyett  a  féléves
gyógykezelést.  Amennyiben  a  csekély mennyiség felső határát alacsonyabban
határoznák meg a jelenleginél, a függő kábítószer-fogyasztók többsége elesne
az alternatív kezelés lehetőségétől.

   A  jelentős  mennyiség  meghatározásánál  pedig  nem szabad megfeledkezni
arról,   hogy   a  Büntető  Törvényben  alkalmazott  legsúlyosabb  büntetési
tétellel,  5-15  évig  terjedő  szabadságvesztéssel  rendelik büntetni már a
puszta  birtoklását  is.  Amikor a jelentős mennyiségnek is még csak gramm a
mértékegysége,   álláspontom  szerint  indokolatlan  felvetni  a  szigorítás
lehetőségét.

   A  mennyiségi  kategóriák  megváltoztatásáról  folytatott  vita mindaddig
légüres térben folyik, amíg konkrét mérési eredményekről nincsenek részletes
adataink. A vitára bocsátáshoz ismerni kellene a konkrét esetekben lefoglalt
kábítószerek    bruttó    mennyiségét,    illetve   darabszámát,   és   ezek
hatóanyagtartalmát,  illetve  ezek  jogi  szempontból  történő  minősítését,
valamint  a kábítószerrel visszaélés miatt lefolytatott konkrét eljárásokban
az  e  mennyiségekhez  és  a  hozzájuk kapcsolódó elkövetési magatartásokhoz
társuló szankciókat.

   Az  adatvédelmi  törvény  az  egészségi  állapottal,  kóros szenvedéllyel
kapcsolatos  adatokat  különleges  adatoknak minősíti, így a kezelésükhöz is
szigorúbb  szabályokat  fűz,  mint  a  személyes  adatok kezeléséhez. Csak a
különleges  adatra  vonatkozó  korlátozással kezelhetők olyan, egyébként nem
különleges  adatok is, amelyekből az érintett egészségi állapotára vonatkozó
következtetés  vonható  le. Például egy kábítószeresekkel foglalkozó kórházi
osztályon,  drogambulancián, az ott kezeltek személyes (név és lakcím) adata
is   különleges  adatnak  számít,  mivel  ez  szorosan  összefügg  egészségi
állapotukkal, kóros szenvedélyükkel.

   A  különleges  adatok  különleges  védelmet  élveznek. A személyes adatok
védelméhez  való  jog  mindenkit megillető alapvető jog, melyet az alkotmány
biztosít,  és  mint  alapvető jog, ennek lényeges tartalma nem korlátozható.
Természetesen  bizonyos  esetekben  a társadalom érdeke szükségessé teheti a
különleges   adatok  kötelező  kezelését,  ilyenek  lehetnek  a  bűnüldözés,
bűnmegelőzés, közegészségügy. Azonban ezekben e körben is érvényesülnie kell
a szükségesség - arányosság elvének.

   Az  érintett  beleegyezése nélküli adatkezelést csak törvény rendelhet el
megfelelő garanciák biztosításával.

   A    szenvedélybetegeket   érintő   különleges   adatok   jellemzően   az
egészségügyben  jelennek meg, ahol ezek az emberek - kábítószer-fogyasztók -
problémájuk miatt orvosi segítséget kérnek. Tehát kiszolgáltatott helyzetben
vannak, és ennek kapcsán kerül sor az adataik felvételére.

   Adatkezelésről  szóló  törvényi  szabályozást  tartalmaz  az egészségügyi
törvény,  annak  is  a  titoktartási  kötelezettségre  vonatkozó  része.  Az
egészségügyi  törvény  az  orvosra,  az egészségügyi képesítéssel rendelkező
egyéb  egészségügyi  dolgozóra,  valamint  az  egészségügyi képesítéssel nem
rendelkező  személyekre is titoktartási kötelezettséget ír elő. Eszerint nem
adhatnak  ki  olyan,  a  beteg egészségi állapotára vonatkozó adatot, melyet
foglalkozásuk   körében   tudtak   meg.   A  titoktartási  kötelezettség  az
egészségügyi törvény szerint nem köti ezeket a személyeket abban az esetben,
ha  az  adat  közlésére  jogszabály  -  helyesen  törvény  -  kötelezi őket.
Természetesen  a  másik  eset  az,  amikor  az  adat  közléséhez az érintett
hozzájárul,   s  erre  felhatalmazza  orvosát.  A  gyógykezelésre  vonatkozó
dokumentációt  vagy  másolatát is csak abban az esetben adhatják ki harmadik
személynek, ha erre törvény ad lehetőséget.

   A  rendőrségi  törvény  is  tartalmaz  olyan rendelkezést, mely alapján a
rendőrség  jogosult  különleges  adatok kezelésére. Eszerint a rendőrség más
szervek  által  kezelt  személyes  adatokhoz  bűnüldözési feladatai ellátása
céljából  hozzáférhet,  különleges adatokat pedig csak konkrét cselekménnyel
közvetlenül  összefüggően  és  csak a rendőrségi törvénynek egy másik helyén
meghatározott,   ott  felsorolt  bűncselekmények  elkövetésével  gyanúsított
személyekről kezelhet. Ebben a felsorolásban megtalálható az az eset, amikor
a   bűncselekmény   kábítószerrel  kapcsolatban  történik.  A  kábítószerrel
visszaélésnek minden alakzatára vonatkozik ez a rendelkezés, tehát a vétségi
alakzatra  is. Ezek alapján a rendőrség az egészségügyi szervektől bekérheti
a   gyógykezelésre   vonatkozó  adatokat,  melyek  tartalmaznak  fogyasztási
szokásokra, társas kapcsolatokra vonatkozó információkat is.

   A  másik  területe  a  rendőrségi  törvényben  a  különleges  adatkezelés
lehetőségének az államigazgatási adatkezelés. Ilyenkor a rendőrség kezelheti
a   kábítószer   gyártására,   kereskedelmére,   felhasználására   vonatkozó
engedéllyel  rendelkezők  adatait. Nem tartalmaz olyan külön meghatározást a
rendőrségi   törvény,   hogy   ebben   az   esetben   különleges  adatot  is
kezelhetnének, tehát erre is az adatkezelés általános szabályai vonatkoznak,
miszerint  államigazgatási jogkörben eljárva egy rendészeti ellenőrzés során
is  csak  konkrét cselekménnyel kapcsolatban gyanúsított személyről vehetnek
fel  különleges  adatot,  tehát  nem  tekinthetnek  be az ellenőrzött helyen
kezelt   összes  kliens  adataiba,  egészségügyi  dokumentációjába.  Csak  a
kábítószert  (methadont)  felíró  orvosig  terjedhet  az adatkezelés, mert a
végső  felhasználó,  aki  beveszi  ezt  a gyógyszert, egészségi állapotával,
szenvedélybetegségével  kapcsolatban  használja  azt, és ez már a különleges
adatok körébe tartozik.

   Amikor  a  kóros szenvedéllyel kapcsolatos különleges adatok kezelését az
érintett  hozzájárulása  nélkül  is  lehetővé teszi a jogalkotó, fontos szem
előtt tartani, hogy a kábítószer-fogyasztás bűncselekmény Magyarországon. Ez
a  drogterápiában  annyit  jelent, hogy a kezelés alapjául szolgáló betegség
ténye egyúttal egy büntető eljárás megindításához szolgáltat alapot.

   A   kábítószer-fogyasztók   terápiájában  ezért  az  adatvédelemnek  kell
prioritást  adni  a  bűnüldözési  érdekkel  szemben. A kábítószer-fogyasztás
illetve   dependencia   tényét  a  büntetőeljárásban  egyéb  eszközökkel  is
bizonyítani  lehet  (szakértői  vizsgálatok),  tehát nem indokolt a terápiás
intézményben érdeklődni a beteg után.
                                                     Budapest, 1997. április
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.