Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

           Az ORFK Központi Bűnüldözési Igazgatóság feljegyzése a
         Kábítószer-fogyasztás visszaszorítása érdekében létrehozott
                   országgyűlési eseti bizottság részére.

                    ORFK Központi Bűnüldözési Igazgatóság

                     Szervezett Bűnözés Elleni Főosztály
                      Kábítószer Bűnözés Elleni Osztály

                             F E L J E G Y Z É S

   A   kábítószer   fogyasztás   visszaszorításának   rendőri   feladataival
kapcsolatos gyakorlati és jogi problémákat a következőkben lehet összegezni.

   A  kábítószer  bűnözés  elleni  rendőri fellépés központi "célszemélye" a
kábítószer   kereskedő,   a   terjesztő,   aki   megvalósítja  a  Btk.  282.
paragrafusában   megfogalmazott   történeti   tényállásokat.   A   fogyasztó
ugyanakkor  nem  központi  figurája  a  bűnügyi  felderítő munkának, részére
ráadásul  a  büntető  anyagi  jog  mentességet,  büntetlenséget is biztosít,
azokban  a  speciális  helyzetekben,  amelyeket  a  Btk.  282/A  paragrafusa
meghatároz.   A   leírtakból   következik,   hogy  a  kábítószer  fogyasztás
visszaszorításakor  a  rendőri  intézkedéseknek  nem  a  fogyasztó,  hanem a
terjesztők, kereskedők ellen kell irányulniuk.

   Figyelemmel  arra,  hogy  a  kábítószer  kereskedelem  leplezett, rejtett
illegális  tevékenység,  amelyet  általában  jól  szervezetten, konspiráltan
hajtanak végre, az ellenük tervezett és meghozott rendőri intézkedéseknek is
hasonló ismérvekkel kell bírniuk. Vagyis a rendőrségi törvény felhatalmazása
alapján  a titkos információgyűjtő munka erőit, eszközeit és módszereit kell
alkalmazni.

   Ezen  túlmenően  a  bűnmegelőzési  szakszolgálat  különféle  kipróbált és
bevált  eszközeinek,  módszereinek  alkalmazása  vezethet  még meghatározott
szintű eredményekhez, a felvilágosító, nevelő, propaganda munka keretében.

   A  leírtakon  túlmenően több közvetett lehetőséget is látunk a kábítószer
fogyasztás/terjesztés   visszaszorítására.   Ilyen   például  a  jogszabályi
környezet egyes elemeinek módosítása.

   A  hatályos jogi szabályozás és gyakorlat szerint a büntetőjogi megítélés
szempontjából   döntő   jelentőségű  kategóriák  -  a  csekély  és  jelentős
mennyiségű kábítószer - olyan értékben kerültek meghatározásra, amely messze
meghaladja  a  személyes  fogyasztás  többszöri mennyiségét is, illetve csak
abnormálisan nagy kábitószer tömeg tekinthető jogilag jelentős mennyiségnek.

   Ennek  következtében  rendszeresen bújnak kábítószer terjesztők a csekély
mennyiséget  birtokló fogyasztóknak nyitva álló védekezési lehetőség, a Btk.
282/A  paragrafus  mögé  és  ilyen  formában megszűnik számukra a kábítószer
terjesztés minimális kockázata is.

   A   kifogásolt   mennyiségi   értékeket   a  Legfelsőbb  Bíróság  Bűntető
Kollégiumának  155.  számú  állásfoglalása  írja  le.  E  szerint az átlagos
fogyasztó   mérgezéséhez  elegendő,  illetve  halálos  adatának  tízszeresét
határozza  meg  a csekély mennyiség felső határaként és ugyanezen alapmérték
százszorosában  adja  meg  a  jelentős  mennyiség  alsó  határát.  Az  ilyen
kategorizálás  szerint jelenleg csekély mennyiségnek minősülhet 1000-3000 db
marihuanás  cigaretta, vagy például 100 Extasy tabletta is, és megtörténhet,
hogy  nem  minősül  jelentős  mennyiségnek  1000  db  Extasy  tabletta, vagy
10.000-30.000  db.  marihuanás  cigaretta.  Ezeket a mennyiségeket a jelzett
kábítószerek száz százalékos hatóanyag tartalma alapján határoztuk meg.

   A  leírt  példából  nyilvánvalóan  látszik, hogy olyan túlzott mennyiségi
értékekről  van  szó,  amelyekkel  kapcsolatban semmiféleképpen nem tartható
fenn  a  fogyasztó azon védekezése, mely szerint ilyen "csekély" mennyiséget
saját  használatra  szereztek  be  és  tartottak maguknál. Ezek az értékek a
külföldi szakirodalom és joggyakorlat szerint is túlzottak és a megállapítás
alapján  sem  fogadható  el.  Nem  lehet  ugyanis  abból  kiindulni, hogy az
alapegység  a  mérgező,  vagy  halálos  adag  legyen,  mivel  egyrészt ilyen
körülményt   a   Btk.  282.  paragrafusa  sem  határoz  meg,  másrészt  több
kábítószer, így például a marihuana és az LSD esetében nincs is túladagolási
lehetőség, illetve nem állapítható meg lethális dózis, halálos mennyiség.

   Az előző körülmények megváltoztatása érdekében a Kábítószerügyi Tárcaközi
Bizottságban    a   Bűnügyi   Szakértői   és   Kutató   Intézet   Kábítószer
Laboratóriumának  vezetője  által  előterjesztett  módosított  javaslatot és
értékeket támogatva úgy látjuk, hogy a törvényhez kapcsolódó magasabb szintű
jogszabályban  kell  a súlyos büntetőjogi következménnyel járó mennyiségeket
meghatározni,  s  annak  alapjául az átlagos fogyasztó napi adagját célszerű
megjelölni.  Ennek  a tízszerese jelentheti az elfogadható saját fogyasztási
mértéket,  míg  a  csekély  mennyiség  tízszeresét fogadhatjuk el a jelentős
mennyiség alsó határának.

   Ezzel  a jogszabályi módosítással elérhető az egyértelmű jogértelmezés és
jogegyenlőség  -  előre  pontosan tudható, hogy milyen mennyiségű kábítószer
birtoklása, vagy kereskedelme miatt, milyen szankcióra lehet számítani.

   A  mennyiségek leírt módon történő átértékelése egyértelműen elkülöníti a
fogyasztót  a  kereskedőtől  és  lehetővé  teszi az utóbbiak tevékenységének
fokozottabb  visszaszorítását,  kockázatosabbá  teszi  a  tömeges kábítószer
kereskedelmet.

   A  nemzetközi  tapasztalatok,  így például az ukrán, román, német, angol,
stb.   kábítószer  törvények  azt  mutatják,  hogy  sokszor  a  mennyiségtől
független a kábítószerrel visszaélő személy cselekményének megítélése akkor,
ha azzal bizonyíthatóan kereskedett, azt más részére átadta. Így például egy
adag  heroin eladása az ukrán kábítószer törvény szerint ugyanolyan súlyosan
minősül,  mint  ha  lényegesen  nagyobb  mennyiséggel  kereskedett  volna  a
terjesztő.

   A  hivatkozott  jogszabályi  módosítás  célja  nem  a szankció mértékének
növelése, hanem a lebukás és büntetés elkerülhetetlenségének tudatosítása és
megvalósítása.

   Az  utóbbi  időszak,  másfél-két  év  tapasztalatai  szerint a legnagyobb
mértékben,  tömegesen fogyasztanak amfetamin alapú kábítószereket, különféle
Extasy  tablettákat  az  olyan  hétvégi diszkókban, zenés szórakozóhelyeken,
ahol  a  drogkultúrához  kapcsolódó  zenei  irányzatokat  játszanak  - rave,
hardcore, techno, stb.

   Az  ilyen  diszkókban  folytatott  rendőri ellenőrzések rendszerint kevés
eredményt  hoznak.  Ennek  oka,  hogy  a  kábítószer  terjesztés  konspirált
módszerei,  valamint a helyszínek speciális körülményei miatt általában csak
csekély mennyiségeket és kis számú fogyasztót sikerül tettenérni. Ugyanakkor
nyilvánvalóan  bizonyított,  hogy  a  már  minden  városban  és azonkívül is
megtalálható  alternatív  zenés szórakozóhelyek kifejezett piacát jelentik a
kábítószereknek,  ahol  már  nem  kell  keresni a vevőket, mert kifejezetten
ilyen célból is gyűlnek össze.

   Több  külföldi  tapasztalat  mutatja,  hogy  az  ilyen  terjesztő  helyek
megszüntetése,  végleges  korlátozása  általában nem lehetséges, de legalább
eltűrhető  keretek  között  lehet szabályozni ezek számát. Ennek jogszabályi
alapja  lehet,  hogy az olyan zenés szórakozóhelyeket, ahol ismételt rendőri
ellenőrzés  során  is  nagyobb  számban  találnak kábítószer fogyasztókat és
foglalnak  le  akár többszöri csekély mennyiségben is kábítószereket, azokat
időlegesen  vagy  véglegesen  bezáratják  és az újbóli megnyitás lehetőségét
kizárják.

   Jelenleg  az  ilyen  következménynek  hatályos  jogszabály nem ad alapot,
azonban  nem  látjuk  akadályát  annak,  hogy például az üzletek működéséről
szóló  6/1990.  sz.  KeM  rendelet  kiegészítésével  vagy  akár BM-KeM közös
rendelet  kiadásával  ilyen intézkedést kilátásba lehessen helyezni, illetve
szigorú    szankciókat    lehessen    előírni    az    ismételt   kábítószer
terjesztés/fogyasztás bizonyítása esetén.

   A  gyakorlati  munka  során  több  alkalommal  vetődött fel, elsősorban a
szintetikus   kábítószerekkel   kapcsolatban,   hogy   a  kábítószereket  és
pszichotrop  anyagokat meghatározó jogszabályok mellékletei nem tartalmazzák
a folyamatosan, újonnan megjelenő készítményeket. Az ilyen "designer-drogok"
ugyanazt  a  hatást  produkálják,  mint  a tiltólistákon szereplő "társaik",
ugyanakkor  pl. a kismértékben módosított kémiai elnevezésük, vegyi képletük
miatt  nem  indítható  büntetőeljárás  az  ezekkel  kapcsolatos visszaélések
esetén.

   Fontos  szempontnak  tartjuk  a  frissen  megjelenő  új kábítószer fajták
folyamatos  kategorizálását  és  azokkal  a vonatkozó jogszabályok listáinak
kiegészítését.
                                                 Hollósi György r. alezredes
                                                        osztályvezető
                                                    Budapest, 1997. április
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.