Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

                                Kertész Imre:
         (címzetes egyetemi tanár, a Legfőbb Ügyészség főmunkatársa)

                          VISSZAÉLÉS KÁBÍTÓSZERREL
         (A MAGYAR JOGSZABÁLYOK AZ ÖSSZEHASONLÍTÓ-JOG SZEMSZÖGÉBŐL)

                                 - 6. rész -


                            NÉHÁNY KÖVETKEZTETÉS

   Magyarország  és  az  Európai Közösségek valamint azok tagállamai közötti
társulás   létesítéséről   szóló  megállapodásban  vállalta  a  jogközelítés
elvégzését  a  kábítószer-ellenőrzés  és az ezzel kapcsolatos bűnözés elleni
fellépés  területén is. A tagországok jogszabályainak nagyon is nem kimerítő
ismertetése  mutatja, hogy nincs még kialakult egységes európai jog. Érdemes
tanulmányozni az egyes országok törvényeit, sok hasznos jogi megoldást lehet
találni,  hasznos  lehet  ezeket  a kodifikációnál figyelembe venni, azonban
közelíteni  nem  ezekhez, hanem a nemzetközi szerződésekben, egyezményekben,
ajánlásokban  elfogadott  szabályokhoz és a bennük megtestesülő az általános
elvekhez  kell.  Ebből  a  szempontból  pedig  állítható,  hogy a kábítószer
fogyasztással  kapcsolatos magyar jogintézmények euro-konformak, megfelelnek
az európai elvárásoknak.

   Az állami kábítószer-stratégiát nem bűnügyi, hanem emberi jogi, szociális
és egészségügyi érdekek függvényében kell meghatározni. A kábítószerrel való
visszaélés  elharapózásának  megakadályozására  olyan nemzeti programot kell
kialakítani,  amely  összhangban  a  nemzetközi törekvésekkel, megelőzési és
oktatási,   gyógyítási   és   rehabilitációs,   felderítési  és  bűnüldözési
intézkedéseket tartalmaz.

   A  magyar kábítószer-politikának az európai államok ilyen tevékenységével
összhangban  kell alakulnia, a jogi szabályozás harmonizációjának hiánya nem
kívánatos  következményekkel  terhes. A ridegebb szabályozás kifelé irányuló
kábítószer-turizmust  és  importot  eredményez,  egy az európai országokénál
liberálisabb rendezés pedig befelé irányuló kábítószer-idegenforgalmat vonna
maga után.

   A  magyarországi  gyakorlati  tapasztalatok  és  az  európai államoknak a
kábítószerrel  kapcsolatos büntetőjogi szabályai egyaránt azt mutatják, hogy
nem  helyes  egyetlen tényállásba összeolvasztani a kábítószerrel visszaélés
minden   elkövetési   magatartását.  Másként  kell  megítélni  a  kábítószer
tartását,   mint  forgalmazását.  Ezek  vonatkozásában  különböző  módon  és
törvényben  kell meghatározni a csekély és a jelentős mennyiséget. Ugyancsak
helyes   lenne  differenciáltan  meghatározni  a  felelősséget  a  különböző
osztályokba sorolható kábítószerrel történő visszaélésért. ˙˙˙

   A  bűnügyi  munka súlypontjának továbbra is a kábítószer-bűnözés kínálati
oldalára   kell   helyezni.   A  kis  tételben  forgalmazók  felderítését  a
nagykereskedők  leleplezésére  kell hasznosítani. Sokkal fontosabb a csekély
mennyiségű  kábítószert  eladó  felelősségre  vonásánál az, hogy el lehessen
jutni a beszerzési forráshoz.

   Mind  a  bűnügyi  helyzetre, mind a bűnüldözés eredményességére pozitívan
hatna  a  kábítószert  kizárólag  csak  saját szükségletre tartók és a saját
használatra  termelők  cselekményeinek  kizárása  a kábítószerrel visszaélés
büntetőjogi   tényállásából.   Egyrészt   védené   ezeket  a  személyeket  a
kriminalizálódástól,   hozzáférhetőbbé   tenné  őket  a  kezelési  programok
számára,  másrészt  megszüntetné félelmüket a nyomozó hatóságoktól és emelné
készségüket  az  együttműködésre  a  kábítószer-piac hiénáinak a leleplezése
érdekében.

   Indokolt    lenne    a   kábítószer   előállítására   alkalmas   növények
termesztésével,    vetőmagjaik   forgalmazásával   kapcsolatos   ellenőrzési
feladatokat  a Földművelésügyi Minisztérium hatáskörébe utalni. Ezzel tovább
nőne  a  kábítószerekkel kapcsolatos faladatokat ellátó főhatóságok száma és
ennek  fényében  is  érdemes  lenne  megvizsgálni,  hogy  vajon  nem lenne-e
célszerű   a   Tárcaközi   Bizottság   munkájának   szervezését   a  Kormány
Titkárságának hatáskörébe vonni.

   Az  estleges  törvényi módosításig is fel kell kérni a Legfelsőbb Bíróság
elnökét,   hogy  vizsgálja  meg  a  Büntető  Kollégium  75.  és  155.  számú
állásfoglalása  óta  eltelt  idő  bírósági  tapasztalatait  és egy esetleges
változtatás szükségességét.

   Fel  kell  kérni  az  Országos Igazságügyi Orvosszakértői Intézetet, hogy
adjon   ki   módszertani   levelet   az  igazságügyi  szakértői  tevékenység
egyöntetűsége  érdekében.  A  nemzetközi  gyakorlattal  összhangban az egyes
kábítószerekre  vonatkozóan  a  csekély  mennyiség  felső határát, illetve a
jelentős   mennyiség   alsó   határát   a   hatóanyag   tömegértékével  kell
meghatározni.

   Naprakésszé  kell  tenni és folyamatosan karban kell tartani kábítószerek
és pszichotróp anyagok és szerek, valamint az ellenőrzött anyagok jegyzékét.

   Indokolt   a  kábítószerrel  visszaélők  gépjárművezetői  jogosítványának
időleges, a kábítószer-függők jogosítványának pedig végleges bevonása, létre
kell hozni az ehhez szükséges jogi lehetőségeket.

   Meg  kell  vizsgálni  a kábítószer-kereskedelemnek rendszeresen helyt adó
szórakozóhelyek  tulajdonosai  elleni államigazgatási eljárás lefolytatásnak
és a működési engedély bevonásának a lehetőségét.

   Szükséges  az  ORFK  Bűnügyi  Szakértői  és  Kutató  Intézete valamint az
Országos  Igazságügyi  Toxikológiai  Intézet  műszerparkjának és létszámának
fejlesztése.

   Újra  kell  szabályozni  a bűnjelként lefoglalt és elkobzott kábítószerek
tárolásának és megsemmisítésének rendjét.

   Szükséges  olyan  tudományos-kutató  tevékenység  folytatása,  amelynek a
célja   a   különböző   kábítószerek  járművezetési  képességet  befolyásoló
hatásának a tisztázása.

   Meg  kell  teremteni  az illegális kábítószer-forgalomnak és a fogyasztók
gyógyításának  -  a  személyes  adatok  védelmét is biztosító - informatikai
hátterét;   valamint  a  kormányzati  döntések  megalapozottságát  elősegítő
statisztikai adatszolgáltatás rendszerét.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.