Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

                      ÉVZÁRÓ UTÁN A D.A.D.A. PROGRAMRÓL

   A Sárbogárdi Rendőrkapitányság illetékességi területén a D.A.D.A. program
oktatása az 1993/94-es tanévben kezdődött meg a cecei Illyés Gyula Általános
Iskola   két   ötödikes  osztályában.  Az  1994/95-ös  tanévben  az  oktatás
Sárbogárdon  a  Mészöly Géza Általános Iskolában, annak négy 5. osztályában,
majd az 1995/96-os tanévben a mezőszilasi Németh László Általános Iskola két
5.  osztályában  is bevezették. A cecei Általános Iskolában az idei tanévben
végzett  a  két  8. osztály, melyek tanulói 4 éven keresztül vettek részt az
oktatásban.  Ugyanott  az  1997/98-as  tanévtől újabb két 5. osztályban, míg
Szabadegyházán szintén két 5. osztályban folytatódik az oktatás.

   Az   iskolákban   a   pedagógusok   részéről   nagy   az  érdeklődés.  Az
osztályfőnökök részt vesznek az előadásokon. A részvételük pozitív hatású, a
tanulók a jelenlétük ellenére felszabadultak, aktívak.

   A pedagógusok a nem D.A.D.A. osztályokban is felhasználják a munkafüzetek
feladatait.  Több oktató-segédanyagra, illetve filmre lenne szükség, mely az
életből merített témát dolgoz fel.

   Az   oktatáshoz   a   központilag  biztosított  anyagokat  használjuk.  A
tematikák,  valamint  a  segédanyagok  elsősorban  nagyvárosi  körülményeket
vesznek  figyelembe.  Ezek  összeállításakor  észre kellene venni, hogy ez a
program nem csak nagyvárosi gyerekeknek szól.

   A  D.A.D.A  program  oktatása  -  a  Fejér  megyei RFK Megelőzési Osztály
segítségével  elsőként  indult  meg Sárbogárdon, Varga János rendőralezredes
gondozásában.  Varga Úr elvégezte a speciális tanfolyamot és egyenruhával is
ellátták.  Tevékenységét  mindig  nagy odaadással, precízen az utóbbi időben
már  egyre jobb pedagógiai érzékkel végezte. Erről részletesebben az iskolai
vélemények szólnak!

   Szakmai   munkájával  maximálisan  elégedett  vagyok,  példaértékű  az  a
tevékenység, ami a megelőzés e speciális területén nyújt.

   Amennyiben  a jövőben az ORFK részéről megszűnik a D.A.D.A program anyagi
támogatása  helyben  teremtjük  elő  azon  erőforrásokat  - pl. Alapítvány -
melyek segítségével a program továbbfolytatása finanszírozható.

                                                             Horváth Ferenc
                                                            rendőr alezredes
                                                             rendőrkapitány

                  Néhány részlet az iskolák véleményeiből:

                     Illyés Gyula Általános Iskola, Cece

   Iskolánkban  4 éven keresztül foglalkoztak a 8.a és a 8.b osztály tanulói
a D.A.D.A program anyagával.

   Az  osztályfőnökök  pozitíven  értékelik  a  foglalkozásokon  látottakat,
hallottakat. A gyermekek személyiségét határozottabbá, magabiztosabbá tették
a felsorolt példák, a bemutatott helyzetek, események tanulságai.

   Az  előadóktól igen sok segítséget kaptak a fiatalok a világban felmerülő
problémákkal kapcsolatos vélemények kialakításában is.

   Bátorságra,  kitartásra,  alkalmazkodásra  neveltek a munkafüzetek írásos
témái   is.   A  program  nagy  mértékben  segítette  iskolai  nevelőmunkánk
hatékonyságát.  Kérjük,  amennyiben  lehetőség  van rá, a következő tanévtől
újból  kerüljön  bevezetésre a program az 5. osztályokban. Iskolánk tanulói,
nevelői és a szülők nevében köszönetet mondok a tanulókat oktató Varga János
alezredes  úrnak  a gyermekek, a felnövekvő nemzedék felkészítése, nevelése,
védelme  érdekében  végzett  eredményes  és  lelkiismeretes  munkájáért,  és
köszönetet   mondok   mindazoknak,  akik  segítséget  nyújtottak  a  program
anyagának sikeres megvalósításához.

   További munkájukhoz sok sikert és jó egészséget kívánok.

                                                               Varga Jánosné
                                                                  igazgató

                  Mészöly Géza Általános Iskola, Sárbogárd


   -  Az iskola a társadalom mikrokozmosza, így nem zárható ki falai közül a
drog és annak használata.

   -  A tanulók tudomásul veszik a drog létezését, anélkül, hogy jóváhagynák
a vele való élést.

   -  A   képes   illusztrációk   adta  sokaság,  a  munkafüzet   feladatai,
tényközlései tágabb tájékozódást adnak a tanulóknak.

   -  A tanfüzet iskolásan, de nem törvényszerűen szedi pontokba a megelőzés
lehetőségeit.

   -  "Jobb, ha el sem kezdem" - egyre több gyermek mondja.

   -  A  drogok, az alkohol, a dohány, az AIDS funkciója, története, negatív
hatásai érdekesnek tűnnek a gyerekeknek.

   Megdöbbenve,  elgondolkozva  jegyzik  meg sokszor, hogy "jó, hogy tudom",
"én biztosan nem fogok vele élni".

   -  Az állandó előadó jelenléte, egyénisége, egyenruhában való megjelenése
az ügy fontosságát is hangsúlyozza.

   -  Jó,  hogy  a  rendőrségtől  személyesen ismernek egy embert, akikhez -
véleményem szerint - bármikor mernék fordulni személyesen vagy telefonon, ha
szükségük lesz rá.

   -  Az oktatófilmek hasznosak; jó lenne még több belőlük.

   - Az alkalmankénti szituációjátékok játékos, derűs formában adják tudtára
a  gyerekeknek  az  elutasítás  lehetőségét,  az  erkölcsi  normatívák  alap
formáinak tartalmát.

   A  program  lebonyolítását,  Varga János előadásait, szervező munkáját az
1996/97. tanévben is köszönjük, várjuk a jövő tanévben is!

                                                         Tiringer Mihályné
                                                               tanár
                                                       a 7. évfolyam nevében
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.