Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

                    "SZÜNNAP" KÁBÍTÓSZER-ELLENES AKCIÓNAP

   A   fiatalok   drogfogyasztása   az  ezredvégi  magyar  társadalom  egyik
legsúlyosabb  problémája.  A mai napon nem pusztán teoretikusan foglalkozunk
ezzel  a kérdéssel, hanem a gyakorlatban is megpróbálunk szembenézni azzal a
kihívással,  amit  a felnövő nemzedékek szabad, normális, egészséges életére
jelent.

   Hiszen  hetven  év  óta  ez  az  első  olyan új fiatal generáció, amelyik
politikai  agymosás  nélkül  nő fel. Nem engedjük, hogy a politikai agymosás
helyett  bármiféle más, pszichedelikus agymosás áldozatává váljanak a magyar
fiatalok.  Csakis  a  realitások talaján állva és csakis a polgárokkal és az
érintett  korosztállyal  együtt  léphetünk fel hatékonyan a drog ellen. Ez a
mai program mintaszerű példája az ilyen fellépésnek.

   Az  ENSZ  1987-ben  június  26-át  a Kábítószerfogyasztás Elleni Küzdelem
Nemzetközi Napjává nyilvánította. Azt ajánlotta, hogy ennek keretében sport-
és  szabadidős programokkal propagálják a drogmentes, egészséges életformát.
Az  ilyen "világnapok" sajnos gyakran üres formalitásokká, puszta protokoll-
eseményekké  válnak.  Az,  hogy ez a mai program valódi tartalommal tölti ki
ezt  a  keretet, a Fővárosi Önkormányzat drogstratégiai programjának, a BRFK
Bűnmegelőzési   Osztályának,  a  Mentálhigiénés  Programirodának,  különböző
budapesti   ifjúsági   önsegítő   és   kulturális   szervezeteknek,   fiatal
rockzenészeknek,   de   elsősorban   egy  budapesti  asszonynak,  Pusztaházi
Istvánnénak  köszönhető.  Egy  anyának,  aki  tavaly  kábítószer-túladagolás
következtében  elveszítette  fiát  és aki emberhez és szabad polgárhoz méltó
gyászmunkával dolgozza fel tragédiáját.

   Azzal,  hogy élete középpontjába azt a célt helyezte, hogy más szülőkkel,
más  fiatalokkal  ne  történjen meg az, ami velük. A budapesti polgárasszony
kezdeményezése a társadalom önvédelmi ösztönének és tenni akarásának a jele.
Az  a  gondolat,  hogy  a kábítószer iránti igény helyett a fiatalokban más,
tartalmas  időtöltés  iránti  igényt kell felkelteni, tökéletesen egybevág a
Fővárosi   Önkormányzat   drogstratégiájának   alapelvével.   Meggyőződésünk
ugyanis,  hogy  mindenekelőtt a drog iránti keresletet kell csökkentenünk és
visszaszorítanunk,  és  hogy  a már kábítószerfüggő fiatalokat kell a lehető
legnagyobb     empátiával,     legtapintatosabban     és    leghatékonyabban
megközelítenünk   és  befolyásolnunk.  Ezt  a  keresletcsökkentő  stratégiát
egészítheti  csak  ki  a  -  persze  feltétlenül  szükséges - kínálatellenes
küzdelem,  a  rendőrségnek,  a  Vám-  és Pénzügyőrségnek és más szerveknek a
kábítószer-kereskedők és kábítószer-terjesztők elleni határozott fellépése.

   A  Fővárosi  Önkormányzat  idén márciusban elfogadott koncepciója tehát a
kábítószer-kereslet csökkentését tűzi ki célul, és ennek függvényében tervez
olyan   programokat,  amelyek  eredményt  hozhatnak.  Ezek  a  programok  az
önkormányzati,  egyházi,  alapítványi,  egyesületi és civil szervezetek - és
mint   látjuk,   egyes   polgárok   -   részvételével  és  együttműködésével
valósulhatnak  meg  a leghatékonyabban. Pontosan úgy, ahogyan ez a mai napon
történik.

   A felmérések azt mutatják, hogy a fiatalok 10%-a próbál ki kábítószert, s
ennek  a  csoportnak  3-5%-a válik drogfüggővé. További 10% azoknak a száma,
akik  gyógyszert szednek vagy gyógyszert és alkoholt egyszerre fogyasztanak.
Az  utóbbi időkben rendkívüli mértékben megnőtt a diszkó-drogokat fogyasztók
száma.  Az  ő  számukat igen nehéz megbecsülni, mert e csoport tagjai ritkán
kerülnek  rendőrségre  vagy  kórházba.  A kemény drogokat fogyasztók 2/3-a a
20-34  éves  korcsoportba  tartozik, míg a 13-15 éves drogosokra leginkább a
szerves oldószer fogyasztása jellemző. Az ún. diszkódrogok fogyasztása terén
az  elmúlt  két  évben  valóságos robbanás történt: mintegy 50 ezren "dobják
fel"  vele magukat hétvégenként szerte az országban. Ezeknek a fogyasztóknak
a túlnyomó többsége általános vagy középiskolás korú diák.

   Sajnos,  ezek a számok sem tükrözik a drogfogyasztás valóságos helyzetét:
a  piramis  csúcsát  jelentik  csupán.  A fogyasztók ugyanis rejtőzködnek. A
legtöbben  bizalmatlanok  a  hagyományos  gyógyító  intézményekkel  szemben.
Részben  azért,  mert  félnek,  hogy  pont  akkor  lepleződnek le, amikor le
szeretnének szokni. Részben pedig azért, mert a velük foglalkozó intézmények
többnyire  csak  a  teljes  absztinenciára  tett ígéret esetében vállalják a
kezelésüket  - első lépésben pedig erre közülük csak nagyon kevesen képesek.
A  drogosok  még a nekik minden feltétel nélkül segítő szervezetek előtt sem
szívesen  fedik  fel  kilétüket.  Ezért életfontosságú az egész országból 24
órán  át  mindenhonnan  névtelenül  hívható,  a  Fővárosi Önkormányzat által
támogatott Drogstop Egyesület telefonszolgálata.

   Mit   tehet   a   társadalom  a  kábítószer-fogyasztók  többségét  kitevő
rejtőzködő   és   absztinenciára   nem   képes   drogosokkal?  Nyilvánvalóan
semmiképpen nem vezethet eredményre, amit legújabban az egyik ellenzéki párt
is  javasol:  azaz  a  fogyasztók megbüntetése. Ezzel ugyanis éppen a latens
fogyasztókat nem érnénk el.

   A  megelőzés  fő  színtere hagyományosan a család. A valóságban azonban a
legveszélyeztetettebb   korosztályok   jobbára   az   iskolai   -  általában
pedagógusok által vezetett - projektek segítségével érhetők el.

   A  pedagógusok  tréning-jellegű,  megelőzési célú felkészítő programjának
lényege  25  pedagógus  felkészítése  1  heti  intenzív  képzéssel,  melynek
költsége  500.000  Ft, illetve 10 tréning 250 pedagógus bevonásával, mintegy
4,4 millió Ft ráfordítással.

   A  program  a  Fővárosi  Önkormányzat Oktatási Ügyosztálya, a Gyermek- és
Ifjúságvédelmi  Ügyosztály  és  Orosz  Dóra  drogkoordinátor  irányítása  és
koordinálása mellett folyamatosan zajlik az 1996/1997-os tanév II. félévében
is.

   A   drogstratégia  elkészítésénél  figyelembe  vettük,  hogy  az  iskolai
megelőzést  -  különféle modellek és finanszírozási konstrukciók keretében -
egyes  teamek már évek óta végzik. Ilyen programokat támogat többek között a
TB,  a  Mentálhigiénés  Programiroda,  valamint  a Művelődési és Közoktatási
Minisztérium is.

   Az   ún.   kortárssegítés   rövidebb   múltra   tekint   vissza,  mint  a
pedagógusprogramok, de úgy tűnik, hogy bizonyos - méghozzá meglehetősen nagy
kockázatot  vállaló  -  csoportok  esetében  ez  a  leghatékonyabb  forma. A
kábítószer kipróbálása és - főleg a korai időszakban - rendszeres használata
ugyanis  a hasonló életkorúak baráti körében történik. Ebben az életkorban a
fiatalok  sokkal inkább hallgatnak egymásra, mint szüleikre vagy tanáraikra.
Összetartásukat  és  szolidaritásukat hasznosítja a kortárssegítés, amelynek
meghonosítását kiemelten fontosnak tartjuk.

   Ez   azt   jelenti,   hogy   olyan   tizen-huszonéves   fiatalokat   kell
felkészítenünk  a  drogellenes  küzdelemre, akik nap mint nap iskolatársaik,
baráti   társaságuk   közegében  mozognak.  Leginkább  őrájuk  hallgatnak  a
legveszélyeztetettebb   korosztályok.  Korábban  már  civil  szerveződésként
létrejöttek  Budapesten  ezek  a  csoportok,  támogatásuk  tovább  javítja a
megelőzési  munkát.  A  program  lényege  60 kortárs-segítő képzése és nyári
intenzív  tréningje  közel  1,5 millió Ft ráfordítással. A kivitelezésében a
drogkoordinátor  és  az ANTSZ Fővárosi Intézete vesz részt. Bármilyen jól és
hatékonyan  működjenek  is a megelőzés e módszerei, mindig vannak és lesznek
olyanok,  akik  kipróbálják  a  kábítószert  és  huzamosabb  időn  keresztül
rendszeresen fogyasztják.

   A  tapasztalatok  szerint  viszonylag  hosszú  idő  telik  el addig, amíg
valóban   belső   motiváció   indítja   arra   a   kábítószer-függőt,   hogy
elvonókezelést  vagy  orvosi segítséget kérjen. Ráadásul - mint már szó volt
róla  - le kell győzniük a büntethetőség miatti félelmüket is. Ők alkotják a
"piramis  csúcsát":  a  kevés  számú,  egészségügyi intézményben regisztrált
drogost.

   Ennél  sokszorosan  többen  vannak egy megelőző stádiumban - a kipróbálás
időszakában  - vagy éppen a függőség kialakulásának valamelyik állomásán. Ők
még  nem  ismerték  fel vagy nem fogadják el azt, hogy orvosi segítségre van
szükségük.  Elsősorban  saját  testi-lelki egészségüket veszélyeztetik, de a
környezetüknek,   a  velük  kapcsolatban  állóknak  is  sokféle  kárt,  bajt
okozhatnak.  Éppen  ezért  mind az egyén, mind a közösség érdekeinek védelme
miatt alapvetően fontos ún. "ártalom-csökkentő" programok indítása.

   Ezeknek   a   programoknak   az   egyik   legfontosabb   indoka   épp   a
droghasználattal  összefüggő  halálesetek szaporodása. Számos bizonyíték van
arra, hogy a vénásan drogozók körében tapasztalható új AIDS-megbetegedéseket
egyre  nagyobb  arányban  okozza  a  közös tű- és fecskendő-használat. Ilyen
körülmények   között   a   steril  tű-  és  fecskendő-osztogatást  elítélően
"kábítószerezést  elősegítő" programként megbélyegezni rendkívül felelőtlen.
Ennek  a közegészségügyi szempontból szigorúan kontrollált csere kizárólagos
célja a HIV-fertőzés terjedésének megelőzése.

   A  mintegy  10  ezer  heroinista  túlnyomó  többsége budapesti fogyasztó,
miután  - rendőrségi szakértők szerint - egyelőre ez az egyetlen kábítószer,
amelynek  terjesztése  külföldi  maffiák  kezében  van,  ezek pedig főként a
fővárosban  működnek. A feketepiacon megszerzett intravénás heroint a szájon
át   adható   metadonnal   helyettesítő   program  ezért  egyszerre  szolgál
közegészségügyi  és közbiztonsági célokat. Ezt az ártalomcsökkentő programot
30  év óta alkalmazzák világszerte, és az eredményei meggyőzőek. A szájon át
való  gyógyszerszedés kiküszöböli a HIV-fertőzés kockázatát. A napi egyszeri
ópiátot  kapók  közül  nagyon  sokan munkaképessé válnak, és képesek lesznek
normális társas kapcsolatok kialakítására vagy a korábbiak helyreállítására.
Tapasztalatok szerint egy - naponta négy-hatszor szúró - vénás heroinistának
ezekre semmi esélye sincs.

   Az ún. alacsony küszöbű szolgáltatásoknak az a lényege, hogy a kezelésnek
nem  feltétele az absztinencia megígérése, és ezért sokkal többen vállalják.
Kiépül  a  kapcsolat  a  terápiát  végzők  és  a  drogos  között, ami idővel
elvezetheti  őt  az  absztinencia  vállalásáig, és addig is lehetőséget ad a
bajok  csökkentésére és lokalizálására. A programhoz a Fővárosi Önkormányzat
ingatlant  biztosít,  emellett  mintegy  2,5  millió  Ft-tal finanszírozza a
működési kiadásokat. 1997-ben két ilyen program indítása képzelhető el.

   Korábban   nemzetközi   szinten   egyezményes  keretek  között  kizárólag
kínálatcsökkentő  programok  támogatására nyílt lehetőség. Ez a gyakorlatban
szinte  kizárólag  a  határokon való hatékonyabb drogfelderítést jelentette.
Budapestnek  viszont  -  a Ferihegyi repülőtér kivételével - amúgy sincsenek
őrzött  határai.  1995  szeptemberében  az  ENSZ  Drogkontroll  Programja és
térségünk  öt  országa - köztük hazánk is - egyezményt írt alá a kábítószer-
problémák  összehangolt  kezeléséről.  Ez  a memorandum tíz pontban foglalja
össze  azokat  a  célokat,  amelyek  megvalósítása  feltétlenül  szükséges a
droghelyzet javulásához.

   Ezek  között  már  szerepel  az  előbbiekben  említett  alacsony  küszöbű
szolgáltatások és ártalomcsökkentő programok szervezése. A főváros programja
-  helyzetünkből  és  tapasztalatainkból kiindulva - a kábítószer-fogyasztás
visszaszorításában    egyértelműen    a   kereslet,   a   társadalmi   igény
csökkentésének  ad  elsőbbséget.  Ezzel  ad  esélyt  a kábítószer-fogyasztás
növekedésének megállítására és talán a folyamat visszafordítására.

   A  Fővárosi  Közgyűlés  által  elfogadott  és összesen 17,5 millió Ft-tal
támogatott   drogstratégia   végrehajtása   lehetőséget   nyújt  arra,  hogy
csökkentsük az olyan tragédiák lehetőségét, amilyen Pusztaházi Attiláé volt.
Ez  a  mai komplex drogellenes nap megerősít abban a meggyőződésünkben, hogy
helyes úton járunk.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.