Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

                                Tarr Dániel:

                     INDIAI KENDER: CSAK TISZTA FORRÁSBA

       (Forrás: Magyar Narancs, VIII. évf. 28. szám, 1996. július 11.)

   Indiában  talán a legnagyobb probléma a túlnépesedés miatti elszegényedés
és  munkanélküliség,  aminek  következtében  kiújulnak a vallási ellentétek:
minden  csoport  a  másikat hibáztatja. A fő ellentét a muzulmánok és hinduk
között  van,  szinte mindennaposak a véres konfliktusok. A növekvő gazdasági
feszültség  következményeként  egyre  fokozódik ez az ellentét, ami akár egy
vallási köntösbe burkolt belső háborúvá fajulhat.

   Ebben  a  közegben  kell  tehát  az indiai droghelyzetről beszélnünk: egy
mesterséges,  provokált  szituációról  van  szó,  ami mindenképp a jelenlegi
hatalmi viszonyokat erősíti, és amely több célt szolgál.

   Indiában  drog  alatt elsősorban cannabisféléket értenek. Szerepe azonban
eltér  a  nyugati  országokban  bevettől,  mivel egészen más közegben és más
céllal  jelenik meg. A nyugati országokban nem legalizált a szer, elsősorban
az  illegális kereskedelemben kapható, a kriminalizmus szférájához tartozik.
Annak   ellenére,   hogy  a  cannabiskereskedelem  a  legjelentősebb  üzleti
vállalkozások  egyike  Európában - egy 1991-es adat szerint összforgalma 7,5
milliárd  dollár  (háromszorosa a heroinnak és mintegy egymilliárddal több a
kokainnál).

   India  nem vesz részt a nemzetközi drogkereskedelemben. Azt most hagyjuk,
hogy  Nyugaton  miért  került  a tiltott drogok listájára a cannabis - ennek
megvannak  a  maga  politikai,  gazdasági,  pszichológiai okai -, de érdekes
elgondolkodni  azon,  hogy  a  nyugati mintát követve (politikai okokból) az
indiai    kormány    is   hozott   egy   rendelkezést,   amely   szerint   a
cannabisszármazékok  illegálisak.  Ennek  ellenére  senki  nem  értelmezi  a
kendert kábítószernek. Ez a rendelkezés nem tud érvényre jutni, hiszen India
évezredes  hagyományokkal rendelkezik, amelynek a cannabis ugyanolyan része,
mint  az,  hogy  a  bal  kezükkel törlik a feneküket, és nem papírral. Mivel
nincs  hatalom, amely végrehajtaná a törvényeket, s ha lenne, sem szállhatna
szembe a több ezer éves hasis- és marihuánakultúrával, nyugodtan mondhatjuk,
hogy  Indiában  teljesen  szabad,  elfogadott  és  használt  szer mindenféle
cannabisszármazék.

   Az   indiai   kender   története  nagyon  régre  nyúlik  vissza,  sokrétű
felhasználását már évezredekkel ezelőtt felfedezték. A legősibb idevonatkozó
irat  i.  e.  2727-ből  Sheng  Nung  kínai császár feljegyzéseiből való, aki
osztályozta és gyógyhatásainak megfelelően leírta a cannabist is.

   Indiában  való  elterjedésének magyarázata elsősorban az iszlám vallásban
kereshető: ez vált - a növény pszichedelikus tulajdonságai révén - a tiltott
alkoholt  helyettesítő  élvezeti szerré. Érdekes megfigyelni azt is, hogy az
alkohol  nem  is  terjedt el, nem beszerezhető, csakis városokban, és ott is
aránytalanul  drágán - a kenderszármazékok árának többszöröséért. A cannabis
azonban mindenhol jelen van.

   A  kenderfogyasztás  elsősorban,  de  nem  kizárólag, a muzulmán lakosság
körében  terjedt el. Az iszlám területeken (elsősorban Északnyugat-Indiában)
a  hasis  elengedhetetlen  része  az  életnek,  fontos szocializációs bázis:
esténként  vagy napközben a férfiak összegyűlnek a vízipipa körül. Egyébként
is  ez  a  legjelentősebb  kendertermesztő terület, mivel a Himalája aljában
olyan különleges éghajlati övezet alakult ki, ahol a monszun idején rengeteg
a  csapadék,  és  így meleg, párás, szinte üvegházi környezet jön létre, ami
rendkívül kedvező a kendernek.

   A  cannabiskereskedelem  csakis belföldi szinten számottevő. A külföldiek
által  vásárolt  kender mennyisége elenyésző részét képezi a kereskedelemből
származó  profitnak. A belföldi kereskedelem másik oka, hogy mivel az indiai
maffia  nem  tud  kitörni  a  külső  piacra  más konkurens országok miatt, a
belföldi  piacot  használja  fel,  ami mellesleg lényegesen nagyobb, mint az
európai.

   A  cannabisfogyasztás  alatt  inkább hasisfogyasztást kell érteni, hiszen
olyan  mennyiségű  kenderről  van szó, hogy a leveleket, a marihuánát, senki
nem  fogyasztja, csakis a virágokból készített hasist. Nem lehet tudni, hogy
a  nyugati  hatásra  alakult-e  ki, vagy régebbi gyökerekből táplálkozik, de
meglepően  gazdag  az  a  kultúra,  ahogy  a  különböző  kenderszármazékokat
forgalmazzák:   süteményként  (has-cake),  joghurtba  keverve  (bang-lassi),
elfüstölve  (smoke)  vagy  sajtolva  (hasis,  dope,  top stb.), vízipipában,
pipában,  cigarettába  csavarva,  vagy  csak lenyelik. A cannabisszármazékok
fogyasztása  mellett  meg  kell  még  említeni az ópiumfogyasztást is, amely
kizárólag  két  indiai területre korlátozódik: Benáreszre és Kalkuttára. Ide
Thaiföldről hozzák be a különböző sajtolt opiátokat, amelyekből ópiumot vagy
rossz minoségű heroint állítanak elő.

   Ezeket  csak  szűk körben forgalmazzák, mivel meglehetősen drágák, és így
szinte csak külföldiek számára elérhetők. Ez kifejezetten állami monopólium,
Benáreszben  például "állami" boltokban árulják "nyugtával", amely állítólag
a rendőrség felé igazolja a "legalizált" tranzakciót.

   A  hindu  kasztok  közül  elsősorban  a  sadhukra  jellemző tevékenység a
cannabisfogyasztás, akik meditációs gyakorlataik előtt hasist fogyasztanak -
elsősorban  Benáreszben,  mielőtt  elmerülnének  a  halottégetők  lángjainak
látványában.   Érdekes  megfigyelni,  hogy  szinte  kizárólag  a  fiatalabb,
mondhatnánk,  kezdő, tapasztalatlan sadhuk fogyasztanak hasist, az öregebbek
szinte  sosem.  Mivel  ők  független  szellemi  utat  járó  férfiak, a hindu
ortodoxia  puritán  előírásai  rájuk  nem vonatkoznak. Ezenkívül létezik egy
külön  kaszt,  a  "hasisevok",  ők elsősorban koldusok; meztelen, sötét bőrű
emberek,   egy  szál  ágyékkötőben,  csoportosan  járják  a  városokat,  nem
keverednek  a  helyi lakossággal. Szinte minden városban megtalálhatók, és a
többi  árussal ellentétben nem próbálnak meg eladni semmilyen cannabisfélét,
azonban szívesen megkínálják az embert.

   Indiában  jelentős  a  drogturizmus,  főleg  Európából,  Ausztráliából és
Észak-Amerikából érkeznek sokan vásárlási céllal.

   A  hippiknek  köszönhető  az  a  mindmáig ható tendencia, hogy nagyon sok
ember  úgy  indul  neki Indiának, hogy ott valamiféle lelki megbékélést vagy
szellemi  revelációt  talál  -  erre rengeteg ashram létezik -, s ez gyakran
összefolyik a kenderhez fűzött reményekkel is. Sok olyan központ alakult ki,
ahol  kizárólag  a  lelki és kábítószeres élmények furcsa együttese létezik:
Goa,  Pushkar,  Kovalam,  Dharamsala,  Manali, Hampi, Puri és Mahabalipuram.
Ezek  mind  érdekes,  szép helyek (Goa például idillikus trópusi tengerpart,
Manali  gyönyörű  himalájai  táj,  termálvizes  fürdőkkel),  és  kapcsolódik
hozzájuk  valamilyen  vallási  központ.  Megfelelő  mennyiségű  drog  is van
persze, viszonylag olcsón.

   Érdekes  azonban  megfigyelni,  hogy a drogtúrát járók jelentős százaléka
izraeli állampolgár. Amikor a fiatalok leszerelnek az izraeli hadseregből, a
kapott  nagyobb  összegű  végkielégítésből  (két-háromezer  dollár) eljönnek
lazítani,  s  ennyi  pénzből  akár  évekig  is maradhatnak. Az ilyen jellegű
turizmus  oly  jelentős  méreteket  öltött, hogy például Manaliban egyes kis
kávézókban  héber  nyelvű  étlapok  vannak. További csalogató tényező az is,
hogy  az  ilyen  helyeken  rendszeres,  nagy méretű acid-partykat rendeznek,
általában  teliholdkor.  Ezeken a full Moon Partykon, gyakran előkerülnek az
európaiak által behozott kábítószerek, az LSD és más hallucinogének.

   Olyan  helyeken,  mint  például  Goa,  kialakult egy réteg, amely annyira
belefeledkezett  az  olcsó  kábítószer világába, hogy gyakorlatilag Indiában
rekedt.  Számtalan  nyugati  emberrel  lehet  találkozni,  aki  10-20-30 éve
Indiában  él,  és  már  levetkőzte  minden  nyugati vonását: indiaivá vált -
megtanult  egy-két  nyelvet,  és kétévente eladja az útlevelét, hogy pénzhez
jusson, majd a követségen próbál újat szerezni. Elsősorban belőlük alakul ki
az   a   dealerhálózat,   amely  a  belföldi  drogkereskedelem  nagy  részét
bonyolítja,  hiszen  az  ott  rekedt nyugatiaknak volt elég pénzük, hogy egy
ilyen vállalkozásba belekezdjenek.

   Míg  az  indiaiak  habitusjelleggel,  egy tág, kialakult szokásrendszeren
keresztül  használják  a  cannabist - amely semmilyen szinten nem tekinthető
kábítószerezésnek   -,   addig   a  nyugatiak  nagy  mennyiségű  kábítószert
fogyasztanak,  teljes  rendszertelenséggel.  Az  indiaiak  estéként,  szinte
kizárólag   társaságban,   fogyasztanak   drogokat;   kisebb   csoportokban,
kávéházakban,  útszélen,  vízparton,  fák alatt, Kasmírban az úszó házaikban
vagy  a  hegyi  kunyhókban ülik körbe a vízipipát, a nyugatiak ezzel szemben
általában  egyedül  és  folyamatosan  fogyasztanak  drogokat. Következésképp
mindig  vesznek  is,  így  kétpercenként  lerohanják  az  embert  az árusok:
Everything possible! Something?, Good Manali?

   Az   indiai   drogfogyasztás   egy   jól  kitaposott  kulturális  keretbe
beágyazódott  hagyomány.  Ezzel  ellentétben  a  nyugati  utazó ott ragadhat
évekre,  elveszve  India  kaotikus  varázsában:  vagy  valami vallási őrület
alanya lesz, vagy a kábítószer miatt ragad ott, vagy egyszerűen elfeledkezik
saját emberi korlátairól - lesoványodik, lebetegedik, és meghal.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.