Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

                         VAN-E BŰNÖS SÉRTETT NÉLKÜL?

       (Forrás: Budapesti Könyvszemle, 8. évfolyam 4. szám, 1996. Tél)

   Tavalyelőtt  nyáron  kérést intéztem a parlamenthez, mert megütköztem egy
újságközleményen,  amely  hírül adta, hogy fiatalokat letartóztatnak, mert a
zsebükben marihuánás cigarettákat találtak. Kértem a képviselőket, fontolják
meg: lehet-e ezért az embert szabad országban hatóságilag meghurcolni? Mivel
a  rendőrség naponta adta hírül sikereit a kenderüldözésben, írtam egy másik
cikket is, kérdezvén, hogy vajon nincs-e jobb dolga a rendőrségnek, miközben
nem  jut  kellő pénz és energia számos nyilvánvaló bűncselekmény üldözésére.
Kérdésfeltevésem élénk vitát keltett, eredménye azonban mind intellektuális,
mind  morális,  mind politikai tekintetben számomra legalábbis csalódáskeltő
volt,  ugyanis  a  hozzászólók  többsége  magát  a  kérdést  is  az erkölcsi
felháborodás hangján elutasította.

   Első  és  minden  egyebet axiomatikusan megelőző érvem a következő: bűnös
az,  aki  mást sért, bánt, megkárosít. Tehát az, aki mást nem sért, nem bánt
és  nem  károsít  meg,  az  nem bűnös. Tehát az, aki más embert szóban forgó
cselekedetével  nem  sért,  nem  bánt  és  nem  is  károsít  meg,  az nem is
büntethető, mivelhogy nem bűnös.

   Ahhoz,  hogy a hatóságok eljárása igazolható legyen, bebizonyítandó, hogy
a  kender  származékainak  ilyen  vagy olyan fogyasztása más embereket sért,
bánt,  megkárosít.  Ha  ez  nem  bizonyítható  be,  akkor azok, akik kendert
fogyasztanak,  éppúgy nem bűnösök, mint azok, akik dohányt, szőlőt, árpát és
gyümölcsöt  erjesztve  fogyasztanak.  Akkor  nincsen  igazságos ok azoknak a
megbüntetésére, akik marihuánát vagy hasist szívnak.

   Ha  nem  bizonyítható  be,  hogy  a  kenderfogyasztás másokat sért, bánt,
megkárosít, akkor a jogalkotó, továbbá a hatóság, a rendőrség, az ügyészség,
a bíróság, a szakértői testület, a támogató közvélemény igazságtalanul sért,
bánt,   károsít   szabad   polgárokat,  és  őket  alkotmányosan  biztosított
szabadságukban megrövidíti.

   Második  érvem  egyszersmind  indítékaim  magyarázata  is.  Aki a polgári
szabadságot  az  első  érték gyanánt választja, az megbotránkozik azon, hogy
van  egy törvény, amely a hatóságot feljogosítja egyébként semmilyen bűnt el
nem   követő,   nyugodt  polgárok  megmotozására,  otthonuk,  magánterületük
megsértésére,  fiókjukban  levélmorzsalékok,  magok után való kurkászásra. A
hatóságoknak  ilyen  motozásokra  és  házkutatásokra 1989 előtt olyan írások
üldözése  adott  törvényes  jogcímet,  amelyek  a  szabadság értékét az első
helyen  tárgyalták.  Folyt  a  legális  vadászat  a cenzúrázatlan szó ellen.
Szabad  volt  benyúlni bárkinek a szekrényébe, táskájába, zsebébe, és ezt az
akkori  ellenzék az alapvető emberi jogok megsértésének tekintette. Most nem
papírt,  hanem  füvet  keresnek a zsebekben, de nekem úgy rémlik, hogy nem a
keresett   holmi   az   érdekes,  hanem  a  zsebbe  nyúlás  jogszokásának  a
fenntartása.

   Szabad társadalomban az állampolgárnak magánügye, hogy mit ír, mit olvas,
milyen  előadásokat  hallgat, mit eszik, mit iszik, mit füstöl, ez mind csak
őrá tartozik, és mindehhez állami tisztviselőknek semmi közük nincsen. Semmi
közük  a  fiókjához,  a  virágcserepéhez az erkélyen vagy a virágágyásához a
kertjében.  Ahogy  az  ő  magánügye, hogy ott krumplit, szilvát, szőlőt vagy
akár mákot termeszt, nincs meggyőző ok arra, hogy ez az egy növény, a kender
más elbírálásban részesüljön, és üldöztetést vonjon magával. Egyszóval: hogy
ki milyen cigarattát szív - magánügy, ahhoz az államnak semmi köze.

   Ennek  a  két  érvnek  -  1.  bűn  (másnak  okozott ártalom) nélkül nincs
büntethetőség,  2. a személyes fogyasztás magánügy - a felfogásához elegendő
a józan ész. Nem kell hozzá szakértőnek, akadémikusnak, orvosnak, jogásznak,
bármiféle doktornak vagy hivatalviselőnek lennünk.

   Mondják, hogy a kenderfogyasztás büntetendő, mert árt. Lehet. Kimutatták-
e,  hogy  jobban  árt,  mint más élvezeti szer fogyasztása, amely árt ugyan,
mégsem büntetendő? Nem mutatták ki, éppen ellenkezőleg. Mindenki tudja, hogy
a  nikotin  és  az  alkohol árt a legjobban az egészségnek, mégsem üldözik -
szerintem helyesen - a fogyasztásukat, mert az egyén szabadon árthat a saját
egészségének akár az öngyikosságig terjedően.

   Az  olyan  embert  sem  bünteti  meg  senki, és föl sem vetődik, hogy meg
kellene  büntetni, aki sikertelen öngyilkossági kísérletet tett, és túlélte.
Aki  mást  próbál megölni, azt elítélik, aki magát próbálta megölni, azt nem
ítélik  el. Csak akkor lát bűnt az egészségtelennek vélt szokásban az eljáró
hatóság  -  a  vonatkozó  törvények  alapján és a nemzetközi joggyakorlattal
többé-kevésbé egyezően -, ha kendert szív, ami korántsem olyan káros, mint a
nikotin.  A kender semmilyen egészségi ártalmát komoly kutatók nem tartották
bizonyíthatónak,  sőt  esetenként  gyógyító,  roboráló hatást tulajdonítanak
neki.  Azt  is  tudja  mindenki,  hogy  az  alkohol-részegek  között  sok az
agresszív,  sok  erőszakos  bűncselekmény születik ittasan. A füvesek inkább
nyugodtak, békések. Miért ez a negatív kivételezés?

   Bizarr  mellékkörülmény,  hogy a marihuánaellenes propagandát leginkább a
szesz-  és  dohánygyárak  szponzorálják.  A  kender  haszna  sokféle. Jámbor
növény,   nem  kíván  mérgező  növényvédő  szereket,  megvédi  magát,  és  a
textilipartól a papíriparig a leggazdaságosabb nyersanyagforrás. Nem furcsa,
hogy  a  szintetikus  anyagok  termelői  támogatták  a  harmincas  években a
kampányt a kender ellen, amit azelőtt orvosságként is használtak?

   Az államok, a demokratikus és erkölcsös államok is nagy méretekben űzik a
fegyvergyártást és a nemzetközi fegyverkereskedelmet, holott még csak nem is
bizonyítandó,   hogy  a  fegyverek  rendeltetésszerű  használata  az  emberi
egészségre károsabb, mint a cannabis élvezeti szerként való használata.

   Tekintsünk  el  most  attól  a  kérdéstől, hogy az egészségre a fegyverek
károsabbak-e,  mint a marihuána és a hasis, de vizsgáljuk meg azt a kérdést,
mely  esetekben  szokás  megbüntetni  az  állampolgárt,  ha  árt magának, ha
egészségére káros életmódot folytat? Nem tudunk ilyen esetekről, a lágy és a
kemény drogok használatától eltekintve.

   Az  egészségügyi  szakértők  illetékességét  a  büntethetőség  kérdésében
természetesen  nem  ismerem el, mivelhogy az a kérdés nincsen megválaszolva,
hogy   az  összes  létező  önkárosítás  közül,  beleértve  az  öngyilkossági
kísérletet,  az összes egészségtelen szokás közül ezt az egyet miért tartják
bűnnek, illetőleg büntethetőnek.

   Utánajártam,  van-e  érdemleges  érv  emellett  a  gyakorlat mellett, nem
találtam  ilyet.  Kétségtelen,  egyes  országokban a törvény szigora enyhül,
bizonyos  esetekben  kisebb  mennyiség a bűnös anyagból a zsebben egyszerűbb
eljárást   von   magával,   zord   rendőrök  helyett  szelíd  pszichológusok
foglalkoznak  a  delikvenssel,  aki voltaképpen nem páciens, mert ő maga nem
fordult  orvoshoz,  ugyanis nincsen panasza. Ha lenne panasza, akkor fordult
volna.  Ha  lenne  panasza,  és  nem kellene félnie, hogy netán följelentik,
akkor  orvoshoz fordulna. Egyszóval a kábítószer-fogyasztás enyhe, azaz lágy
drogok  esetén  nem orvosi eset, kemény drogok esetén többnyire orvosi eset,
de  nem  kötelezően  az. Legyen tehát az állampolgár joga, hogy panaszkodjon
vagy ne panaszkodjon, orvoshoz forduljon vagy ne forduljon, de ha fordul, ne
kelljen hatósági eljárástól tartania.

   A XVIII. században a csokoládé is mámorkeltő, gyanús csemegének minősült,
és  az  sem  titok,  hogy  a  zabolátlan  csokifogyasztás  hízlal.  Mindenki
abszurdnak  tartaná,  ha  az  orvosi  kar mondjuk a csokoládé fogyasztásától
törvényes  úton  tiltana  el,  és  elérné, hogy otthonunkba törve, a hatóság
letartóztathasson  bennünket,  mert  éppen  bonbonok eszegetése közben értek
tetten,  és  a  bírósági  ítélettől  csak  akkor tekintene el, ha alávetnénk
magunkat a medikális csokoládéelvonó kúrának.

   Az ultrarövidhullámon csavarva a rádió keresőgombját, egy őszi délelőtt a
parlamenti  közvetítésre  bukkantam,  és  véletlenül  épp  a  saját  nevemet
hallottam.   Egy   képviselő   interpellációt   intézett   az   egészségügyi
miniszterhez  az  én  e  tárgyban  írott  nyilvános levelemmel kapcsolatban.
Jóleső   érzés   volt   hallani  azt  a  harmóniát,  amely  eluralkodott  az
országgyűlésen.   Egyöntetűen,  több  mint  kétszáz  igen  szavazattal,  két
tartózkodás  ellenében,  kormánypártiak  és  ellenzékiek szinte egyhangúan a
jelenlegi  szabályozás  mellett  foglaltak állást, és elvetették a levelembe
foglalt  kérést,  hogy  gondolkozzanak  erről  a  témáról.  Az  interpelláló
képviselő  még egyszer hozzászólt, és jubilált, hogy a javaslatomat eszerint
kormány és parlament egyöntetűen lesöpörte az asztalról.

   A  továbbiakban  alkalmam volt észlelni, hogy sok kortársam jobban szeret
felháborodni,  mint  gondolkozni.  A  televízióba  többen betelefonáltak, és
fölakasztásomat javasolták. Megértem, hogy nem szívnak marihuánát, de milyen
egészségügyi  szempont  igényeli az én felakasztásomat? Reakciók sokaságából
értettem  meg,  hogy  ezen a területen sok a tudatlansággal keveredő babonás
indulat.

   Sorolhatnék  ismert és tekintélyes liberális és konzervatív gondolkodókat
a   világban,   akik   értelmetlennek  tartják  a  drogok  megkülönböztetett
kriminalizálását,  hiszen a függőséget nem okozó kender orvosi problémát nem
jelent,  a  függőséget  okozó  kemény  drogok használata viszont előbb-utóbb
amúgy  is  orvosi  segítséget  igényel, a kriminalizálás viszont éppenséggel
elijeszti az orvostól a segítségre szoruló pácienst.

   Még  annyit,  ha  a  húszas  évek  amerikai  szesztilalmának  mintájára a
csokoládét  betiltanák,  akkor  lenne  csokimaffia,  amely  az egész világon
évente  több  száz  milliárd  dollárt  tenne  zsebre,  ahogy a drogmaffia is
becslések  szerint háromszázmilliárd dollárhoz jut a tilalom révén. Lennének
továbbá  vagány  fiatalok, akik a csokoládémaffiába bekapcsolódva elképesztő
jövedelemre  tennének  szert,  és  a  legdrágább  kocsikon rohangálva üzleti
konfliktusok  okán lelövöldöznék egymást, miképpen ezt teszik Los Angelestől
immár  Budapestig  és  tovább mindenütt a világon, ahol valaminek, amire van
fizetőképes   kereslet,   az   állam   valamilyen  meggondolásból  tiltja  a
kereskedelmi  forgalmát. Ha az illetékesek és a szakértők a bűnözőket óriási
jövedelemmel   kívánják  jutalmazni,  tiltsanak  be  valamilyen  fogyasztási
cikket, meglátják, lesz témája a bűnügyi filmeknek és hírlapoknak.

   A   lezajlott  vita  nem  nyújtott  olyan  érveket,  amelyek  álláspontom
megváltoztatására   késztetnének.   Mivel   a   parlament  és  az  illetékes
kormányszervek  nem kívántak érdemben reflektálni a kérdésre, örvendetesnek
tartom,  hogy  civil,  kulturális  összejövetelek  résztvevői  elmélkednek a
szóban  forgó  kérdésről,  amely, lévén hogy csak ebben a kis országban több
száz fiatalember bűnösségének vagy ártatlanságának, háborítatlanságának vagy
szabadságkorlátozásának kérdése, az elvi jelentőségen túl emberi sorsokat is
érint. Kérdésem annak a szókrátészi hagyománynak a szerény folytatása, amely
együttgondolkodásra  hívja  fel  polgártársainkat  arról,  hogy  a  körükben
elterjedt ítéletek igazak-e, avagy csupán előítéletek.

                                                               Konrád György
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.