Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

                         HOZZÁSZÓLÁS A DROGHÁBORÚHOZ

       (Forrás: Budapesti Könyvszemle, 8. évfolyam 4. szám, 1996. Tél)

   "A  drogháború  nem  eredményes"  - mondja Bill Buckley. Ez való igaz, ha
feltételezzük,  ahogy  ő  teszi, hogy a drogháború célja annak elérése, hogy
Amerikában  csak  engedélyezett  drogokat  fogyasszanak.  De  ahogy a háború
elhúzódik, kétségeink támadnak valódi céljait illetően.

   Amennyiben  az  a  célja, hogy bűnözőt csináljon minden harmadik afrikai-
amerikai  férfiból,  sikeres.  Ha  az  a  célja,  hogy  létrehozza  a  világ
legmagasabb  bűnözési  rátáját  -  és ezzel gyúanyagot adjon a demagógoknak,
akik  a bűnözés ellen szónokolva ígérgetik, hogy tesznek ellene -, már el is
érte  célját. Ha az a célja, hogy de facto visszavonja a Bill of Rightot, az
Emberi  Jogok  Nyilatkozatát, közel áll a győzelemhez. Ha az a célja, hogy a
személyes  szabadságot  a  központi kormányzatra ruházza át, éppen olyan jól
megteszi,  mint bármelyik valóságos háborúnk. Ha az a célja, hogy hadizónává
tegye és lerombolja belvárosainkat, a végső győzelem előtt állunk.

   A  drogháború  legtöbb hatása, amelyről az előző esszék panaszkodnak, már
az  alkoholtilalom  alatt  is  széles  körben  tapasztalható  volt. Mindenki
tudhatta   volna  előre,  mi  fog  történni,  ha  a  tilalmat  más  drogokra
alkalmazzák.  Már  több  mint  egy  évtizede  világos, hogy Milton Friedmann
figyelmeztetése  a  tilalom  visszahatásáról  igazolódott  (Prohibition  and
Drogs.  Newsweek,  1972.  május  1.). Az alkoholtilalmat követő negyven éven
keresztül  a  drogtilalom  megsértését  nem  vettük  nagyon komolyan. Amikor
azonban  kikeveredtünk  a  vietnami  háborúból, Richard Nixon bejelentette a
"teljes   körű,   globális   háborút   a  drogveszedelem  ellen",  és  ezzel
megkezdődött   a   probléma   militarizációja.  Miután  Ronald  Reagan  újra
kihirdette a háborút, és George Bush ezt megerősítette, ezerszer akkora lett
a drogháború költségvetése, mint amikor Nixon felfedezte az új ellenséget. A
háború  célját  homályban  tartják,  így  megítélése  megnehezedik. Az egyik
jogcím  például  az,  hogy  a tilalommal a nemzet erőfeszítést tesz a súlyos
bűncselekmények megelőzésére. Bill Clinton droggenerálisa, dr. Lee Brown így
nyilatkozott a kongresszus előtt:

   "A drogok - elsősorban a szenvedélyképző, keménydrogfogyasztás - állnak a
legtöbb  utcai  bűncselekmény  hátterében, amelyet a fogyasztók követnek el,
hogy  finanszírozzák  életmódjukat,  és  amelyek  a dealerek területharcával
járnak   együtt   [...]   A   félelem  hovatovább  olyan  szintre  emelkedik
közösségeinkben, hogy példa nélkülivé válik történelemünkben..."

   Ezeket az észrevételeket pusztán a "tilalma" szóval kellene kiegészíteni,
máris  igaz  lenne,  és rendkívüli politikai visszhangja is volna. Dr. Brown
azonban   azt   állítja,   hogy   maga   a   drogfogyasztás   a   felelős  a
"maffiaharcokért" és más felsorolt bajokért, noha akárcsak más drogharcos, ő
is  jól tudhatja, hogy ez nem igaz. Egyetlen lehetőség ijesztőbb annál, hogy
vezetőink   képmutatók:   az,  hogy  esetleg  maguk  is  elhiszik  azokat  a
képtelenségeket, amiket előadnak.

   Keveset  tudok hozzátenni az eddigi esszékben felsorolt háborús károkhoz.
Kiigazítanám  azonban  Mr.  Buckley  "kvantifikációs"  érvelését. Mint ahogy
máshol már kifejtettem, a drogháború a felelős a súlyos bűncselekmények több
mint  a feléért. A U. S. News and World Report által meghallgatott szakértői
bizottság  szerint  Amerika  bűnözésének  évi  költsége 674 milliárd dollár.
Ennek  a  fele,  337  milliárd volt nemrégiben, 1975-ben a teljes szövetségi
költségvetés.  A  drogtilalomnak  csak  a bűnözési költsége az egész 1995-ös
szociális  költségvetés  150  százaléka.  Úgy  vélem,  Mr. Buckley az általa
eufemisztikusan    "kellemetlenségeknek"   nevezett,   nem   kvantifikálható
veszteségeket is alábecsüli. Nemcsak a Central Parkban való éjszakai séta ér
fel  közel  egy  öngyilkossággal,  de  némely  város  egyes kerületeiben sem
elmenni  hazulról,  sem  otthon  maradni nem biztonságos. Vannak amerikaiak,
akik  fürdőkádban  alszanak,  gondolván,  az  golyóálló.  A tilalom keltette
erőszak   amerikai  városok  egész  kerületeit  pusztítja.  Drogháború  vagy
egészséges  városok:  mindkettő nem lehet. Mi, kritikusok, itt összegyűjtött
tanulmányainkban  a  drogháború  árára  hívjuk  fel a figyelmet. A háborúzók
jogosan  hánytorgatnák  fel, ha elfelejtenénk megemlíteni a hasznát. Vessünk
hát egy pillantást a "hasznossági" oldalra. Ha nem folytatnánk a drogháborút
-  mondják  a  tilalompártiak  -,  a  zombik  országává válnánk. A DEA (Drog
Enforcement  Administration) 60 milliót kapott elő a levegőből: azt mondják,
ennyi  kokainistánk  volna,  ha  nem küzdenénk ellene. Dr. Herbert Kleber, a
Center   of   Addiction   and  Substance  Abuse  munkatársa,  a  kokainisták
feltételezett  számát a tilalom visszavonása után jóval alacsonyabbra, 20-25
millióra becsüli. A kormány felméréseiből viszont az derül ki, hogy jelenleg
csak  mintegy 3 millióan fogyasztanak alkalmanként kokaint és csak 500 ezren
hetente.  A  prohibicionista  forgatókönyvnek  nincsen  alapja  sem  Amerika
történetében, sem más kultúrákban. A kokain és a heroin több országban olcsó
és  legalábbis  de  facto  legális.  Mexikót  elárasztják  az  olcsó drogok,
külügyminisztériumunk  állítása szerint még sincs náluk komoly drogprobléma.
A  kokaint  és  a  heroint mindenütt a világon csupán a népesség kis hányada
fogyasztja.  Nincs  okunk  feltételezni,  hogy  Amerika  lenne  az  egyetlen
kivétel.   Lee   Brown   régebben   az  alkoholtilalomra  hivatkozott  annak
bizonyítására,  hogy  a  legalizálás az egész nemzetet rászoktatná a drogra,
ahogy az alkoholfogyasztás is felszökött a tilalom visszavonása után. Ma már
ő  sem érvel ezzel, minthogy kimutatták, hogy az alkoholfogyasztás csupán 25
százalékkal  nőtt  a  tilalom visszavonása után. De még ha feltételezzük is,
hogy  a  jelenleg  illegális  kábítószerek  fogyasztása  minden  tapasztalat
ellenére  megduplázódik vagy akár megháromszorozódik a visszavonás után, még
ennek   a   megnövekedett  fogyasztásnak  a  megakadályozása  sem  írható  a
drogtilalom   javára.   A  tilalom  visszavonása  után  ugyanis  a  drogokat
szabályoznák:  tisztaságfokuk  és hatásfokuk fel lenne tüntetve a dobozukon,
ahogy Mr. Buckley is rámutatott ennek fontosságára, és ott lenne a megfelelő
figyelmeztetés  is,  amely  felhívná  a figyelmet a káros mellékhatásokra. A
túladagolásból  és toxikózisból eredő halálozások száma csökkenne, nem pedig
növekedne. Ezenkívül, ahogy Richard Cowan kifejtette (National Review, 1995.
december  5.),  a  visszavonás  után a fogyasztás a könnyebb drogok irányába
tolódna  el.  Az alkoholtilalom előtt sörivó nép voltunk. A tilalom a tömény
szesz felé kényszerített, és ebből még mindig nem gyógyultunk ki. A Harrison
Act  előtt  sok  amerikai  híg  oldatban,  például  Coca-Colában fogyasztott
kokaint.  A  tilalom visszavonása véget vetne annak a kegyetlen gyakorlatnak
is - amelyet Ethan Nadelmann írt le -, hogy megvonják a fájdalomcsillapítót
a rászorulóktól. Használható lenne végre orvosi célra a marihuána, azonkívül
a  kábítószer-fogyasztóknak nem kellene halálos betegségeket terjesztő közös
tűt   használniuk.   Lényegesen  növekedne  azoknak  a  száma,  akik  súlyos
egészségkárosodás  nélkül fogyasztanak kábítószert. Ezért a tilalomnak egész
egyszerűen nincs egészségügyi haszna, semmilyen legalizálás utáni szcenáriót
feltételezve sem.

   Úgy  érzem,  ezen  a  fórumon be kell vallanom, nem vagyok és soha nem is
voltam   konzervatív.  Mint  kívülállónak  talán  megbocsátják  nekem,  hogy
képtelen   vagyok   következetességet   látni   a   konzervatívok   szokásos
drogpolitikájában.  Azt  még  belátom,  hogy  valaki,  aki  úgy véli, hogy a
kormányzatnak  rá  kell  kényszerítenie  bennünket  a helyes életre - még ha
tévesen   is   -,  a  drogtilalmat  támogatja.  De  azt  nem  értem,  hogyan
támogathatja  bármely  konzervatív  a  drogháborút. Ez számomra a legnagyobb
rejtély. Néhány további, kisebb rejtély is zavarba ejt. Íme néhány:

   Miért  prédikálja  olyan sok konzervatív a "személyes felelősséget", akik
ugyanakkor  buzgón  megbüntetnék  az  embereket,  amiért  bizonyos anyagokat
fogyasztanak,  azaz megtagadnak tőlük egy jogot, amely értelmet adna ennek a
felelősségnek.  Ugyanezek  a  konzervatívok túlzásnak tartanák, ha a kormány
törvényben  szabályozná,  mennyi  kalóriát  vehetünk  magunkhoz, vagy milyen
testmozgást  kell  végeznünk,  noha  egy  ilyen  törvény  célja  egészségünk
megóvása,  munkaképességünk  megőrzése  és  ezáltal az egészségügyi kiadások
csökkenése volna. A konzervatív álláspont következetlenségét látom abban is,
hogy  egyes embereket megvédendő saját bolondériájuktól, más emberekre, akik
mentesek   ettől   a  bolondériától,  hatalmas  költséget  rónak,  azonkívül
bűnözéssel,  korrupcióval  és az emberi jogok csorbításával sújtják az egész
társadalmat.

   Newt  Gingrichnek,  Charles  Murraynak  és  más  konzervatívoknak  teljes
mértékben  igazuk  van,  amikor  aggódnak  amiatt,  hogy  olyan sok amerikai
családból  hiányzik  az  apa. De hol vannak ezek az apák? Legalább félmillió
börtönben van, csak azért, mert valamilyen kábítószer volt a birtokában.

   A  konzervatívok  nagyra  becsülik  a  tulajdonhoz  való  jogot. Mégis, a
konzervatívok ugyanolyan boldogan támogatják a kábítószerek elkobzását, mint
a  liberálisok. A kongresszus felmentett a bűnvádi eljárás szükségességétől
olyan  személyek  esetében,  akik, akárha indirekt módon is, kábítószerekkel
hozhatók  kapcsolatba.  Egy egész házat el lehet kobozni, csak azért, mert a
tulajdonosa egy marihuánanövényt növesztett a fürdőszobában. Egy nagymamának
elkobozhatják  a  házát csak azért, mert az unokája kábítószert rejtett el a
pincében,  amit  a  barátainak  árul. A Legfelsőbb Bíróság azt mondta ugyan,
hogy vannak az elkobzásnak alkotmányos határai, de egyelőre még nem találták
meg  ezeket.  Henry  Hyde  képviselő  tiszteletre  méltó  kivételével  (lásd
Forfeiting  our  Property  Rights  című  könyvét) a legtöbb törvényhozót nem
foglalkoztatja az alkotmányos határok meghúzása.

   Sok konzervatív támogatja az ügyek átruházását a szövetségi kormányzatról
az  állami  vagy a helyi kormányzatra. De egyetlen konzervatív politikus sem
tűnt  még fel, aki ezt az elvet a drogtilalom kérdésére alkalmazná. Pedig az
alkoholtilalom kezelési módja pontosan ez volt. Amikor visszavontuk a XVIII.
alkotmánykiegészítést,  nem  azt  mondtuk  ki,  hogy  az alkoholkereskedelem
minden   formája  mentesül  a  tilalom  alól:  a  XXI.  alkotmánykiegészítés
egyszerűen  az  államokra  bízta,  döntsék  el ők, hogyan akarnak eljárni az
alkohollal.  Némelyik  száraz maradt. Volt, amelyik átadta a döntési jogot a
városoknak  és  a  megyéknek,  amelyek közül néhányban a tilalmat mind a mai
napig  fenntartják.  Sweet  bíró  úr és mások erőteljesen követelik ennek az
eljárásmódnak a kiterjesztését az alkoholon kívül más drogokra is. Miért nem
javasolta   egyetlen   konzervatív   képviselő  sem,  hogy  legalább  tegyék
megfontolás tárgyává e javaslatot?

   A tilalom fenntartásából egyetlen előnye származik Amerikának: az állandó
bűnbak  jelenléte  nyújtotta  pszichikai  kényelem. De miért éppen egy olyan
ellenséget  kell  kipécéznünk,  amely  ellen  ilyen  önpusztító  dolog hadat
viselni?  Jobban  tennénk,  ha  a  repülőcsészealjakból  támadó ufók nyakába
varrnánk bajainkat.
                                                         Steven B. Duke
                                                    Fordította: Lakner Judit
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.