Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

          A FELADAT MEGHATÁROZÁSA ÉS ÉRTELMEZÉSÉNEK EGYES KÉRDÉSEI

                       A bizottság létrehozásának okai

   1.  A  bizottságot  John Munro népjóléti miniszter kezdeményezésére hozta
létre  a  kanadai  kormány  1969.  május  29-én.  A bizottság létrehozásának
okaiként a népjóléti miniszter a következőket jelölte meg:

   Kanadában  évek  óta  növekvő  érdeklődés  kíséri  egyes  kábító, izgató,
   nyugtató,   illetve  hallucinogén  hatású  drogok  nem  gyógyászati  célú
   felhasználását   és   kihatásukat  az  őket  használó  egyén,  illetve  a
   társadalom  életére.

   Az  utóbbi  években  elterjedt a szerves oldószerek inhalálása, amely sok
   esetben  komoly fizikai károsodást és számos halálesetet is okozott. Ezek
   az  oldószerek  nyilvánosan,  olcsón  kaphatók  bármely  átlagos vegyiáru
   boltban,  ezért  fokozottan  veszélyesek.  A  figyelmeztetések  és a téma
   széleskörű   publicitása   ellenére   a   fiatalok   közül  egyre  többen
   próbálkoznak  a  szipózással.  Ez  a  jelenség nyilvánvalóan a drogok nem
   gyógyászati célú felhasználásának körébe tartozik.

   Annak  ellenére,  hogy a nem gyógyászati céllal használt drogok (pl. LSD,
   speed,  marijuana)  többségének  a  fogyasztása  és  forgalmazása  tilos,
   továbbá  a  rendőrség  is  növekvő  szigorral  lép  fel  kereskedelmük és
   használatuk   ellen,   a   visszaélés   mégis   rohamosan   terjed.  Mára
   halaszthatatlanná vált egy olyan felmérés, amely megválaszolja a kérdést:
   mi az oka a betiltott szerek egyre növekvő népszerűségének?

   A bizottság megalakulása előtti évben a parlamentben többen is javasolták
   egy  ilyen  bizottság  létrehozását,  tekintettel az illegális marijuana-
   használók  egyre  növekvő számára, és azokra a fiatalokra, akiket naponta
   állítanak  elő a bíróságokon ilyen és hasonló ügyek miatt. Szükségünk van
   a  drogokkal kapcsolatos tényekre, hogy megfelelően bírálhassuk el ezeket
   az eseteket.


                            A bizottság feladatai


   3.  Végezzenek  kutatást  a  drogok nem gyógyászati célú felhasználásának
témájában.   Használjanak   fel   minél  több  rendelkezésre  álló  forrást,
származzon  az  akár  Kanadából,  akár  a világ más részéről. Törekedjenek a
legújabb  tudományos  eredmények  összegyűjtésére. Készítsenek összefoglalót
arról,  mi  a  tudomány mai álláspontja a jelenleg ismert, nem vagy nem csak
gyógyászati  célra használt drogok hatásait illetően. Állapítsák meg, melyek
azok  a  társadalmi,  gazdasági,  nevelési  és  filozófiai tényezők, amelyek
közrejátszhatnak    a   drogok   nem   gyógyászati   célú   felhasználásának
terjedésében.  Kísérjék  külön  figyelemmel  a  jelenség  méreteit, azokat a
szociális   tényezőket,   amelyek   kialakulásához   vezettek,  az  érintett
korcsoportokat.  Próbálják  kideríteni,  melyek  azok  a  tényezők,  amelyek
hátráltatják   a  drogok  használóival  folytatott  eredményes  párbeszédet.
Próbáljanak  megoldásokat  keresni  és  tegyenek javaslatot arra, hogy merre
haladjon  tovább a Szövetségi Kormány, milyen intézkedésekre lenne szükség a
probléma kezeléséhez.


                                Megjegyzések

   4.  A  bizottság feladata egyes kábító, nyugtató, stimuláns, trankvilláns
és  hallucinogén  drogokkal  kapcsolatos.  Ennek  ellenére  szükség  van más
pszichotróp  szerek  vizsgálatára  is.  A bizottság drog alatt ért bármilyen
olyan  anyagot,  amely  kémiai  szerkezeténél  fogva  megváltoztatja  az élő
szervezet  szerkezetét  és/vagy  működését.  Pszichotróp  drogoknak nevezzük
azokat  a  drogokat,  amelyek megváltoztatják az érzékelést, a hangulatot, a
tudatállapotot,  ill.  a  viselkedést  vagy  más  pszichológiai  tényezőket.
(Ezekről  a  fogalmakról  részletesen  is  szó lesz a második fejezetben.) A
pszichotróp  drogoknak  számtalan osztályozása létezik. A második fejezetben
találják  meg  azt  a  rendszert,  amelyet  a bizottság a kutatások alapjául
elfogadott.   Szintén   a   második   fejezetben   található   a  visszaélés
szempontjából  leggyakoribb  pszichotróp  szerek  ismertetése.  A  bizottság
számára  nyilvánvaló,  hogy  nem  elegendő  csak  az  ún.  "lágy"  drogokkal
(marijuana,  hasis,  LSD)  foglalkozni.  A  "kemény" drogoknak (pl. ópiátok)
szintén vannak jelentős pszichotróp hatásai. A közvélemény szemében "kemény"
drogokként  kezelt  amfetaminszármazékokat (speed és társai) is egyre többen
használják  nem gyógyászati célra. Figyelembe véve, hogy a jelenlegi kanadai
drogtörvények  nem tesznek különbséget a "lágy" és a "kemény" drogok között,
nem   is  tárgyalhatnánk  őket  egymástól  elválasztva.  A  közvélemény,  ha
drogokról hall, általában az ópiátokra (pl. heroin) gondol.

   A kutatás kezdeti fázisában sikerrel jártuk körül a különféle pszichotróp
drogok   (cannabis,   LSD,   amfetaminszármazékok)   nem   gyógyászati  célú
használatának  kérdéskörét.  Később  világossá vált, hogy nem lenne teljes a
kép,  ha  nem  tárgyalnánk  olyan  - a mai Kanadában minden korosztály által
használt  -  drogokat  is,  mint  az  alkohol  vagy  a  dohány.  Ennek a két
pszichotróp  drognak  a  nem  gyógyászati  célú alkalmazása mutatja messze a
legnagyobb  méreteket mind a fiatalok, mind a felnőttek körében. A felnőttek
általában nehezen fogadják el azt a tényt, hogy az alkohol és a cigaretta is
drogok, és nem könnyű számukra a fiatalok növekvő illegális drogfogyasztását
a   társadalom   által  tolerált  alkohol-  és  dohányfogyasztáshoz  hasonló
jelenségként szemlélni.

   5. A pszichotróp szerek használata két módon tipizálható: (a) gyógyászati
és  nem gyógyászati célú alkalmazás, (b) legális és illegális használat. Míg
a  legális  és  az  illegális  használat  közti  különbség  a  törvény által
egyértelműen  meghatározott,  addig  a gyógyászati és a nem gyógyászati célú
felhasználásra  jóval  nehezebb  egyértelmű definíciót találni. Bizottságunk
gyógyászati célú felhasználásnak tekint minden olyan esetet, amikor a drogot
gyógyítás  céljára,  az  orvostársadalom  és  a közvélemény által elfogadott
módon  használják,  akár  orvosi  felügyelettel,  akár anélkül. Minden olyan
esetben,   amikor   nincs   meg  ez  a  legitimitás,  nem  gyógyászati  célú
használatról  beszélünk.  Ezek  szerint  az aszpirin alkalmi használata (pl.
fejfájás  csillapítása céljából) gyógyászati alkalmazás, míg nagy mennyiségű
barbiturát rendszeres, alapos ok nélküli szedése nem az. Természetesen a nem
gyógyászati  célú  felhasználás  és  az  illegális  használat közé nem lehet
egyenlőségjelet   tenni.   Például   az  alkoholfogyasztás  rendszerint  nem
gyógyászati célból történik, viszont legális, míg a marijuana használata nem
gyógyászati célú és törvénybe ütköző cselekedet.

   6. A bizottságot utasítják a drogok nem gyógyászati célú felhasználásáról
szóló szakirodalom feldolgozására. Ez a feladat - a bizottság rendelkezésre
álló  erőforrásait  figyelembe  véve  - lehetetlennek bizonyult. A drogokkal
foglalkozó  irodalom rendkívül széles. Csak a Rutgers Egyetem (alkohológiai
kutatási  központ) könyvtárában 40,000 cikk, könyv, stb. foglalkozik egyedül
az  alkohollal. Ugyanitt 2,000-nél is több cikket találtunk a cannabisról. A
témában  jártas  kutatók  személyes  véleménye szerint is nagyon nehéz napra
készen   követni   az  eseményeket,  különösen  a  téma  multidiszciplináris
természete  miatt.  Ezen  a  kontinensen  mindössze néhány olyan forrás van,
amely részletes információval tudott szolgálni: az ontariói Függőségkutatási
Alapítvány,  amely országunkban messze a legnagyobb archívummal rendelkezik;
az    USA-beli    Nemzeti   Mentálhigiénés   Intézet,   amely   számítógépes
adatszolgáltatást  is  nyújt  és  a  genfi  WHO  központ,  amely  széleskörű
bibliográfiai forrásokkal rendelkezik.

   A  rendelkezésre  álló  adatok  és információk összegyűjtése csak az első
lépés.  Az  összegyűjtött adatok érvényességét tudományos szempontból is meg
kell  vizsgálni.  A bizottság sok esetben olyan szerzőkre támaszkodott, akik
maguk   is   más   kutatók   eredményeit  dolgozták  fel,  foglalták  össze.
Állításainkat  olyan  információkra  alapoztuk, amelyeket a kutatók többsége
megalapozottnak  és  megbízhatónak  tart.  A  bizottság  nem  tudott  átfogó
bibliográfiát  készíteni  a  pszichotróp  drogok  teljes  irodalmáról, ezért
kénytelenek   voltunk   csak   a  legalapvetőbb  eredményekre,  véleményekre
támaszkodni.

   7. A bizottság feladatai között szerepelt, hogy információkkal szolgáljon
az   egyes   pszichotróp   szerek  hatásmechanizmusát  illetően.  Ezeket  az
eredményeket belefoglaltuk a jelentésbe, megtalálhatóak a második fejezetben
(A  drogok és hatásaik). A drogok "hatásaiba" a fiziológiai és pszichológiai
hatások  is  beleértendők,  akárcsak  az  esetleges viselkedésváltozások. Az
egyes  drogok  hatása  egyébként  elég  nehezen  adható meg, ugyanis a hatás
rendkívül  sok  tényezőn  múlik,  köztük a droghasználó várakozásain, vagy a
szociális   környezeten,  amelyben  a  drogfogyasztás  történik.  A  Kanadai
Gyógyászati Szövetség bizottságunknak írott belső jelentésében hangsúlyozza,
hogy a drogok nem gyógyászati célú használatának kutatásánál elengedhetetlen
a kérdés minél több oldalú vizsgálata.

   A  bizottságtól  nem  várták  el,  hogy  kísérleteket folytasson az egyes
drogokkal,  ezért  -  figyelembe véve a bizottság számára rendelkezésre álló
időt  és  erőforrásokat, továbbá a Függőségkutató Alapítványnál és a Nemzeti
Mentálhigiénés  Intézetben folyó kutatásokat - úgy döntöttünk, hogy elegendő
az  eddigi  eredmények  és  az  éppen  folyó  kutatások elemzését elvégezni,
illetve meghatározni a további kutatás lehetséges irányelveit.

   8.  Végül feladataink közé tartozott, hogy megvizsgáljuk az egyre növekvő
droghasználat  okait,  és  feltárjuk a jelenség hátterét képező szociális és
filozófiai környezetet. Úgy gondoljuk, hogy feladatunknak ez a része érdemli
messze  a  legnagyobb  figyelmet,  mert ezek a vizsgálatok lehetőséget adnak
arra,   hogy  megértsük,  milyen  attitűdök  jellemzik  a  mai  kor  kanadai
polgárait.  Ahhoz,  hogy  valóban  megértsük a jelenséget, és érdemi választ
adhassunk   rá,   nem   csak   a   drogok   hatásmechanizmusát,  használatuk
elterjedtségét  kell  vizsgálni,  hanem  a  jelenségnek  a  társadalom egyes
rétegeire gyakorolt hatását is.


                           A vizsgálati módszerek

   9.  Többféle  módszert  használtunk.  Mivel  felmérésünk  olyan  jelentős
társadalmi  problémát érint, amelyhez a társadalom majd minden rétegének van
személyes  hozzáfűznivalója,  elhatároztuk,  hogy nyilvános meghallgatásokat
tartunk Kanada minden tartományában. Ezek a meghallgatások lehetővé tették a
kérdések  lehető  legszélesebb  körű megvitatását. Hogy a különösen érdekelt
fiatalok  aktív részvételét elősegítsük, elhatároztuk, hogy a meghallgatások
egy  részét  a  múltban  megszokottól  eltérő,  kevésbé formális körülmények
között  tartjuk  meg.  A  nyilvános  fórumokon kívül a bizottság tagjai több
magánbeszélgetést   is   lefolytattak,   konzultáltak  a  téma  több  vezető
kutatójával  és  alaposan  átnézték  a  rendelkezésükre  álló  tudományos és
népszerűsítő  irodalmat.  Ezen  kívül  sokan  magánúton  kerestek meg minket
véleményükkel.

   10.  1969 szeptemberében a bizottság több, mint 750, a kérdésben érintett
magánszemélyt  és  intézményt  kért  fel  írásban  arra,  hogy  fejtse  ki a
drogproblémáról   vallott  nézeteit.  A  megkérdezettek  között  szerepeltek
szövetségi   és  területi  kormányzati  hivatalok,  törvényhozó  testületek,
oktatási  intézmények  és  egyesületek,  egyetemi fakultások és azok tagjai,
gyógyászati  és  gyógyszerészeti  intézetek és egyesületek, függőségkutatási
alapítványok,  magánklinikák,  büntetésvégrehajtó  intézmények, ifjúsági- és
diákszervezetek,  és  sok  más  olyan szervezet vagy magánszemély, akik nagy
valószínűséggel  jártasak a témában, van véleményük a kérdésről. A bizottság
kielégítő mennyiségű választ kapott, és a válasz elkészítésére kiszabott idő
rövidsége  ellenére  mind  a  magánszemélyek,  mind  a különféle szervezetek
jelentős   erőfeszítéseket   tettek,   hogy   elkészüljenek   jelentésükkel,
véleményükkel az október közepén kezdődő nyilvános meghallgatások idejére.

   11.  A  kérésünkre  pozitív  választ  adó  magánszemélyek  és szervezetek
listája  megtalálható  az  A  függelékben.  A  meghallgatásokon 55 szervezet
írásban  nyújtotta be, 20 pedig szóban adta elő véleményét a drogkérdésről.
45   szervezet  a  nyilvános  meghallgatásokon  kívül  juttatta  el  hozzánk
véleményét.  32  magánszemélytől  kaptunk írásos összefoglalót, 45-en szóban
fejtették  ki  véleményüket.  Rajtuk  kívül  jelentős  mennyiségű hozzászóló
gazdagította   a   képet.  Többszáz  levelet  kaptunk,  néhányból  részletek
találhatók  a  B  függelékben.  (Ez  a  válogatás  nem  a többségi véleményt
tükrözi, csak képet ad a sokféle véleményről, amit hallhattunk.)

   12.  A  felmérés  első  fázisában  a bizottság nyilvános meghallgatásokat
tartott  a  következő  városokban: Toronto (okt. 16-17-18.), Vancouver (okt.
30-31.), Victoria (nov. 1.), Montreal (nov. 6-7-8.), Winnipeg (nov. 13-14.),
Ottawa  (dec.  12-13.),  Halifax  (jan.  29-30.),  St.  John’s  (jan.  31.),
Fredericton   (feb.   20.),   Moncton  (feb.  20.),  Sackville  (feb.  20.),
Charlottetown (feb. 21.) és Kingston (mar. 5.).

   A  meghallgatások  meglehetősen  informális  jelleggel  zajlottak  le, és
mindenütt   nagy   érdeklődés   kísérte   őket.  A  résztvevők  rendszeresen
kommentálták   a  hivatalos  előadásokat,  a  jelenlévők  között  széleskörű
párbeszéd  alakult  ki.  Egészében  véve, a társadalom pozitívan értékelte a
meghallgatások  közvetlen  stílusát, bár azért akadt egy-két szervezet, akik
kritikával illettek bennünket, mondván: nem lett volna szabad megengednünk a
hallgatóságnak,  hogy  kérdéseivel és kritikai megjegyzéseivel megzavarja az
előadókat. A vizsgált jelenség természete miatt azonban meggyőződésünk, hogy
a  drogokkal  kapcsolatos  kérdések  tárgyalásánál elengedhetetlen egy igazi
közösségi  fórum  megteremtése.  A  résztvevő szervezetek többsége kedvezően
fogadta  a  meghallgatásoknak  ezt  a  formáját. A hagyományosnak tekinthető
hotelek  és  más középületek mellett a bizottság meghallgatásokat tartott az
egyetemeken,  sőt,  időről-időre  a  helyi  ifjúsági  kultúra központjaiként
ismert kávéházakban is.

   Informális  jellegű  fórumokat  tartottunk a következő egyetemeken: York,
Toronto,  British Columbia, Montreal, McGill, Sir George Williams, Manitoba,
Winnipeg,  Ottawa,  Carleton,  Dalhousie,  Memorial, New Brunswick, Moncton,
Mount Allison, Prince Edward Island, és a következő kávéházakban: "The Penny
Farthing"  (Yorkville,  Toronto),  "The  Bistro"  (Vancouver),  "Back  Door"
(Montreal).

   Ezek a fórumok megadták a bizottságnak a lehetőséget arra, hogy közvetlen
élő  kapcsolatba  kerüljenek  a  kor  kanadai fiataljaival, véleményükkel és
attitűdjeikkel.   Minden   meghallgatást   magnószalagra  rögzítettünk.  Sok
szempontból  sajnálatos,  hogy nem készíthettünk audiovizuális felvételt, de
úgy   éreztük,  a  tárgyalt  kérdés  természete  megköveteli  a  megszólalók
személyiségi  jogainak  védelmét.  A  médiák  együttműködtek a bizottsággal,
tiszteletben  tartva  azt  a  kérésünket, hogy ne készítsenek felvételeket a
fórumokon  megszólaló  magánszemélyekről. Sok esetben a hozzászólások erősen
személyes  jelleggel  bírtak,  ha  ezekről  felvétel készül, az valószínűleg
nagyban  hátráltatta  volna  a  későbbi  meghallgatások eredményességét. Nem
mehetünk  el  szó  nélkül  a  hozzászólások  e  speciális jellege mellett. A
vélemények és érzések a fórumokon szokatlanul szabadon törtek elő, különösen
a  kevésbé  formális meghallgatásokon. A bizottságot mélyen megindította nem
egy  hozzászólás,  amelyet a felmérés során hallott. Meglepődtünk, hogy ez a
jelenség  a  társadalom tagjaiból milyen mély érzelmeket vált ki. A felmérés
első  fázisának  lezárultával  a  bizottság  meggyőződéssel  vallja,  hogy a
pszichotróp  drogok  nem gyógyászati célú alkalmazása olyan kérdés, amelynek
megvitatásába  a kanadai nép egészét be kell vonni. Ez a kérdés társadalmunk
alapjaiig  hatol,  és  érinti  mindazokat  az értékeket, amelyekre jelenlegi
életünk  épül.  Ez nem olyan kérdés, amelyet elegendő lenne a szakértők zárt
körének  megvitatni  (jóllehet  a  szakértők  is  nagy  szerepet  kell, hogy
játszanak a végső döntések meghozatalában).

   13.   Szólnunk   kell  pár  szót  a  tanúink  védelméről.  A  bizottságot
felhatalmazták   arra,   hogy   biztosítsa  a  megszólalók  anonimitását.  A
felhatalmazás  szerint  a  bizottság  tagjai  írásban  rögzíthetik  a látott
és/vagy  hallott információkat, az írnok és egyikük esküjével szavatolhatják
az  információk  valódiságát,  mindezt  a  megszólaló,  avagy  bizonyítékot,
információkat szolgáltató személy megnevezése nélkül.

   A   fórumokról   szóló   hirdetésekben   külön  szót  ejtettünk  erről  a
diszkrécióról.  Sok  megszólaló  élt  is  ezzel  a lehetőséggel. A bizottság
emellett  számtalan, a témába vágó névtelen levelet kapott. A meghallgatások
során  egyes  résztvevőkben  felmerült  a  gyanú, hogy a fórumokat nem azért
szerveztük-e, hogy minél több drogfogyasztót kézre kerítsünk. Ezt cáfolandó,
a  körút  elején  a  nyilvánosság előtt egyezséget kötöttünk a rendőrséggel,
hogy  nem  zavarják  meg a fórumokat. Minden okunk megvan azt hinni, hogy ez
megnyugtatta  az  érdekelteket.  Bár  időről-időre  terjengtek  olyan hírek,
melyek  szerint  a  rendőrség kihasználta a fórumok nyújtotta lehetőségeket,
nem  jutott  a bizottság tudomására egyetlen ilyen eset sem, annak ellenére,
hogy  minden  fórumon  elismételtük:  aki  tud  ilyen visszaélésről, azonnal
jelentse a bizottság elnökének.

   Mélyen  megérintett  bennünket  az  a bátorság, amellyel a legkülönbözőbb
korosztályok  tagjai  kiléptek  elénk  és mély meggyőződéssel elmondták, mit
gondolnak  a  drogjelenségről  és  annak a ma zajló társadalmi és kulturális
változásokhoz való viszonyáról.

   14.   Február  végéig  összesen  mintegy  12,000  kanadai  vett  részt  a
fórumainkon. Körülbelül 17,000 mérföldet utaztunk, és a következő hónapokban
folytatjuk  az  ország  bejárását,  egészen addig, amíg minden tartományt és
minden nagyobb várost meg nem látogattunk.

   15.  A  bizottság  sok  szakértőtől,  kutatótól kapott munkájához értékes
segítséget. Néhányukat megemlítjük (a teljesség igénye nélkül):

   Több  megbeszélést  folytattunk a rendőrség tisztviselőivel, és magasfokú
együttműködést  tapasztaltunk  részükről.  Mindent  megtettek, hogy a lehető
legteljesebb  képet  kapjuk  a  drogokkal  kapcsolatos  bűnözés,  bűnüldözés
helyzetéről.  A  felső  vezetés  nyilvános  beszámolója  mellett a rendőrség
minden szerve külön jelentést nyújtott be, sőt, a bizottságnak alkalma nyílt
minden  részleg  munkatársaival  magánbeszélgetéseket is folytatni. Mindezen
túl  a  bizottság  élőben  is  megismerhette a bűnüldöző szervek munkáját. A
hivatalos  jelentéseken  kívül  több  személyes jellegű levelet is kaptunk a
rendőrség  egyes  munkatársaitól. Nem értékelhetjük eléggé azt a segítséget,
amit   az   igazságügyi  dolgozóktól  kaptunk,  akik,  amint  kézhez  kapták
kérésünket,  rövid  idő alatt nagyon sokat tettek azért, hogy megismerhessük
drogokkal  kapcsolatos  tapasztalataikat.  Bárhogy  ítéljék  is  meg  ma  az
igazságszolgáltató    szerveket    ebben   a   sokat   vitatott   kérdésben,
kötelességünknek   érezzük,   hogy   kinyilvánítsuk  köszönetünket  azért  a
professzionális  munkáért,  amelyet  az  RCMP érdekünkben végzett. Számítunk
jövőbeli     együttműködésükre    is,    amikor    majd    elmélyedünk    az
igazságszolgáltatásnak  a  drogok  nem  gyógyászati  célú alkalmazását övező
problémáiba.

   Jelentős    segítséget    kaptunk    a    különböző   függőséget   kutató
alapítványoktól,  különösen  az  ontariói  Függőségkutató  Alapítványtól,  a
British  Columbiában  székelő Narkotikumfüggőség Alapítványtól, és az OPTAT-
tól.  A  kutatás  elejétől  fogva  lehetőségünk  nyílt az Ontario Alapítvány
tagjaival való rendszeres konzultációra, a bizottság kutatási részlege pedig
jó hasznát vette az Alapítvány bibliográfia- és dokumentumgyűjteményének.

   Sok  más  szakértővel  is konzultáltunk, mind Kanadában, mind az USA-ban.
Tervezzük,  hogy  a  következő évben még több kutatót is megkeresünk, köztük
Észak-Amerikán   kívüli   szakértőket   is.   Jelen  pillanatban  szeretnénk
megköszönni  dr.  J.  Robertson  Unwin,  dr.  Lionel  Solursh és Mr. Wilfred
Clement  segítségét,  a  kanadai droghelyzetet illető alapos, tudományos (és
mégis  mélyen humánus) ismereteikre támaszkodva sok hasznos tanáccsal láttak
el.  Szintén köszönetet mondunk a kutatásunk kezdetén kapott tanácsokért dr.
Helen  Nowlisnak  a  rochesteri egyetemről, Samuel Pearlman-nek a New York-i
városi  egyetemről,  dr.  Daniel Glasernek New York állam Kábítószerfüggőség
Ellenőrző  Bizottságból,  továbbá a Nemzeti Mentálhigiénés Intézet és az USA
Igazságügyi Minisztériuma dolgozóinak.


                          A belső jelentés szerepe

   16.  Némi  nehézséget  okozott  eldönteni,  mi legyen a belső jelentésünk
szerepe.  Különösen abban volt nehéz dűlőre jutni, hogy milyen mértékben van
jogunk ítéletet alkotni és javaslatokat, tanácsokat adni a kutatás jelenlegi
stádiumában. A feladatunknak része volt egy belső jelentés készítése, és úgy
gondoljuk,   többet  várnak  tőlünk  az  előrehaladás  puszta  igazolásánál.
Megítélésünk  szerint  az  elvárható  minimum  egy  olyan  beszámoló,  amely
összefoglalja  a  tárgyról  alkotott  kezdeti véleményünket és megfogalmazza
azokat   a   legsürgetőbb   feladatokat,  amelyek  a  rendelkezésünkre  álló
bizonyítékok  tükrében már most tisztán látszanak. Reméljük, hogy a jelentés
segíti a droghelyzet értékelését, a főbb problémák és kérdések felismerését,
és  alapként  szolgálhat a kanadai népnek a kérdések további megvitatásához.
Mindezen  túl  reméljük,  hogy  a  jelentés élénk társadalmi visszhangot fog
kiváltani,  ezáltal  újabb  bizonyítékokat, véleményeket hoz a felszínre, és
segíti a kialakított kép további árnyalását.

   17. A zárójelentés szerepe lesz, hogy kiteljesítse a belső jelentés által
felvázolt  képet,  és javaslatokat fogalmazzon meg arra nézve, hogy mit kéne
tennünk a drogprobléma megoldása érdekében. A belső jelentést követő kutatás
célja, hogy ellenőrizze a belső jelentés megállapításait, kiegészítse azokat
a szükséges további információkkal, és megvesse a zárójelentés javaslatainak
tényalapját.   A   belső  jelentés  elsősorban  ténymegállapításokat  ad  és
általános  alapelvekkel  foglalkozik,  míg  a  zárójelentés fogja ezeket egy
konkrétan kivitelezhető cselekvési tervvé formálni.

   Tudatában   vagyunk   annak,   hogy   a   drogok   nem  gyógyászati  célú
alkalmazásának  egyes kérdései azonnali választ igényelnek. Különösen fontos
ez  azon intézmények esetében, ahol a meghozott döntések kivitelezése hosszú
időt  igényel.  Ezeknél  az  intézményeknél  elegendő  kijelölni  a haladási
irányt,  a  problémához  való  célszerű  hozzáállást,  a  konkrét  részletek
kidolgozását a következő évre lehet hagyni.

   18.  A  drogok  hatásáról  szóló második fejezetet két okból közöljük már
most.  Egyrészt  tapasztalatból  tudjuk,  hogy  mennyire hiányzik a drogokra
vonatkozó  megbízható,  tudományosan megalapozott információ. Reméljük, ez a
fejezet pótolni fogja ezt a hiányt, és alkalmas lesz a drogokkal kapcsolatos
alapvető   tények   ismertetésére.   Másrészt   úgy   gondoljuk,  egy  ilyen
összefoglaló  hasznos lehet a közvélemény formálásában. A második fejezetben
összefoglaltuk  a  drogok  hatásáról szerzett ismereteinket. Célunk az volt,
hogy  ismertessük  azokat  a  tényeket,  amelyek  megbízható  és általánosan
elfogadott   eredményeken   alapszanak,   továbbá  rávilágítsunk  azokra  az
ellentmondásos  kérdésekre,  amelyekre  a  mai napig nincs kielégítő válasz.
Kutatásaink  során  megállapíthattuk,  hogy mennyire ellentmondásos a drogok
hatásáról  szóló  irodalom.  Páran  még  azt is megkérdőjelezték, hogy ilyen
túlfűtött érzelmeket kiváltó témában, mint amilyen a drogkérdés, lehetséges-
e   egyáltalán   egyezségre  jutni  arra  vonatkozóan,  hogy  mit  tekintünk
"tudományosan  igazolt  ténynek".  Erich  Goode  "A  marijuana és a realitás
politikája"  c.  cikkében  megállapítja, hogy "a sok marijuanával foglalkozó
kutatás  tengernyi  eredménye olyan káoszt alkot, amelyből majdnem bármit ki
lehet  olvasni".  Felhívja  a  figyelmet  arra, hogy egy drog jó avagy rossz
hatásának  megítélésénél nagyon sok múlik a megítélő szubjektív véleményén -
amit  az  egyik ember rossznak tart, a másik már nem biztosan. Goode nem lát
lehetőséget  arra,  hogy  közös  nevezőre  jussunk ezekben a kérdésekben, és
zárásként  kijelenti,  hogy  "a marijuanával kapcsolatban ahány ember, annyi
igazság".  Az  ontariói  Függőségkutató  Alapítvány ugyanezt így fejezi ki a
bizottsághoz eljuttatott beszámolójában:

   "Bármennyi  információt  gyűjtsenek is össze és ellenőrizzenek tudományos
alapossággal, a végső döntéseket mindig személyes értékítélet alapján hozzák
meg. Még a drogokat hatásuk szerint "hasznos" és "káros" kategóriákba soroló
tipizálás sem mentes a szubjektív prekoncepciók befolyásától."

   A  drogkérdésre  adott  válasz lényegében az egyén attitűdjeinek kérdése.
Ennek  ellenére  mindent  el  kell  követnünk, hogy "objektív", tudományosan
megalapozott  információkkal  szolgáljunk.  Az  mégsem engedhető meg, hogy a
szubjektív  értékelés  során ne vegyünk tudomást a tényekről. Ugyanakkor nem
szabad elfelejtkeznünk Goode figyelmeztetéséről, miszerint mindenki hajlamos
arra,  hogy  csak  azokat az "objektív" tényeket válassza ki a rendelkezésre
állók  közül, amelyek saját szubjektív véleményét alátámasztják. Ahogy Goode
rámutat  - például hozva a La Guardia-féle marijuana-vizsgálat jelentését -,
ugyanazokat   az   eredményeket   az  egymással  homlokegyenesen  ellentétes
nézeteket vallók is felhasználhatják saját nézeteik igazolására. Azt kellene
hát  gondolnunk,  hogy  a  feltett  kérdésekre  nincs  is válasz? Mi nem így
gondoljuk. Bizonyára van értelme megvizsgálni, mit tekinthetünk tudományosan
igazolt  ténynek,  és  felmutatni  azokat  a  kérdéseket,  amelyekben  nincs
egyetértés,  vagy  még  vélemény  sem.  Nem árt elemezni azokat a szubjektív
tényezőket,  amelyek ugyanazon kutatási eredmény különböző interpretálásához
vezethetnek.  Hisszük,  hogy  már az is nagy segítség, ha tisztázzuk a vitás
kérdéseket.


                                   A stáb

   19. A bizottság tagjainak és munkacsoportjaiknak névsora megtalálható a C
függelékben.  A bizottság munkáját egy kis főállású csoport és részmunkaidős
kutató  munkatársak  segítségével  végzi.  A bizottság két főmunkatársa, dr.
Charles  Farmilo  és  dr.  Ralph  D.  Miller  a  drogok hatásmechanizmusának
pszichofarmakológiai vizsgálatával foglalkoznak. Ők írták a jelentés második
fejezetét. Eddig elkészült egy kérdőíves vizsgálat, amelynek során felmérték
a  kanadai  drogfogyasztási  szokásokat  és  a  kanadai polgárok viszonyát a
drogkérdéshez.   Megvizsgálták   továbbá   a  drogok  nem  gyógyászati  célú
alkalmazását  szabályozó  törvényekkel  kapcsolatos  problémákat.  Az ötödik
fejezet  jogi  vonatkozású  része  Paul  Wiler  és John Hogarth professzorok
előkészítő munkáján alapszik.

   A  kutatás  csak  egy  része  a felmérés során elvégzendő munkának. Külön
említést  érdemelnek  adminisztrációval  foglalkozó munkatársaink, akik nagy
erőkkel  fáradoztak,  hogy  a  belső  jelentés  időben elkészüljön, és ezzel
párhuzamosan  szervezték  a nyilvános meghallgatásokat. Szeretnénk kifejezni
köszönetünket   Mr.   James   J.  Moore-nak,  a  bizottság  titkárának,  aki
irányította a munkát és maga is részt vállalt a jelentés elkészítésében; Mr.
Jack Macbeth-nek, aki nagy segítségünkre volt a meghallgatások szervezésében
és  a  jelentés  előkészítésében; Mrs. Vivian Luscombe-nak, aki felügyelte a
bizottság  ügyintéző  csoportját;  Mr.  C.  William  Doylend-nek, az ottawai
hivatal  vezetőjének  és az adminisztrációs, ügyintéző, kutatási csoport más
tagjainak.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.