Dimenzió #15

Kábulatban

(drogok, hatásuk, megítélésük, egészség)

                            TÖRTÉNELEM ÉS ETNIKA

   Aki  a varázsgombáról hall, általában rögtön Mexikó, Közép-Amerika jut az
eszébe.  Talán  itt  használják  legrégebb  óta a gombát az indián brujók, a
varázslók.  I.  e. 300-ból származó kőbe vésett gombaszertartás ábrázolás is
létezik,   tehát   a   gomba  használata  szinte  egyidős  a  közép-amerikai
civilizációk  megjelenésével. A Szaharában, Algériában (kb. 10-12,000 éves),
Tanzániában  (7-8,000  éves) és Csádban is találtak barlangrajzokat, amelyek
szintén   ilyen   jellegű   szertartásokat  ábrázoltak.  Szintén  rajzok  és
nyelvemlékek  őrzik a szibériai, kamcsatkai sámánok légyölő galóca segítette
szellemvilágbéli  utazásait. Sok író az evolúció jelentős erőjeként emlegeti
a  hallucinogén  növényeket.  Ezekben  a társadalmakban a gombát felhasználó
sámánok,    varázslók,   táltosok   által   vezetett   szertartások   komoly
jelentőséggel  bírtak és senki sem kérdőjelezte meg hasznosságukat. Az ókori
Görögországban,  Indiában  is használatosak voltak a varázsgombák. Merészebb
fantáziájú  kutatók  szerint  az  Indiai Védákban leírt szóma és a Bibliában
tárgyalt  manna  is egy varázsgomba-faj (valószínűleg légyölő galóca, lásd a
Bevezetőben a FAQ részt), de legalábbis egy hallucinogén entheogén.

   A  gomba  mellett  meg kell említeni a daturát (Datura inoxia), a pejotot
(Lophophora  williamsii),  a  San-Pedro  kaktuszt (Trichocereus pachanoi), a
légyölő  galócát (Amanita muscaria) és lehetne folytatni a sort. A sámánok a
pszichotróp  növények  segítségével  léptek  kapcsolatba  az  istenekkel,  a
szellemvilággal. Ők a látomásokat sohasem érzékcsalódásnak, hallucinációknak
tartották,  hanem jövőre utaló jeleknek, utasításoknak, leckéknek, nem másik
világnak,  hanem  az  egyetlen  világ  egy másik nézőpontjának. Eme növények
használata  tehát  rendkívül  fontos volt, fel sem merült a drog szórakozási
lehetőségként   való  használata,  így  ezekben  a  társadalmakban  teljesen
ismeretlen  volt  a  maiakra jellemző drogfüggőség problémája. Egyébként meg
kell  jegyezni,  hogy  a pszichedelikumok sohasem voltak igazán szórakoztató
jellegűek,  használatuknak  mindig  célja  volt. A rossz utazásokba torkolló
trip-eknek  talán  pontosan  a  pszichotróp  növényekhez  és  a  szintetikus
pszichedelikumokhoz való helytelen közeledés az okozója.

   A  varázsgomba  használata  az  aztékoknál a spanyolok megjelenése után a
föld  alá  kényszerült, mivel a spanyolok tűzzel-vassal irtották használóit.
Itt  meg  kell jegyezni, hogy ez nem volt teljesen indokolatlan cselekedet a
spanyoloktól,  hiszen  az  aztékok  szertartásain  a gombafogyasztás mellett
bizony  sokszor  előfordult  Huitzilopochtli  isten  tiszteletére  rendezett
emberáldozat is, a sapnyol módszerekhez hasonló kegyetlenséggel végrehajtva.
Érdekes  eszmefuttatás  olvasható  a  Pszichedelikus  Sámázizmus c. könyvben
erről  a témáról. Eszerint az aztékoknak a gomba mutatta meg Quetzalcoatl, a
fehér  isten  jövőbeli  eljövetelét, ami mint ismerjük, pontosan egybevágott
Cortez  megérkezésével.  Az aztékok, óriási túlerejük ellenére alulmaradtak,
nem  is  inkább  a  "modern spanyol fegyverek" miatt, hanem a mindenki által
hitt  pesszimista  jóslat  miatt,  miszerint  Quetzalcoatl eljövetele egyben
számukra  a világvégét is jelenti. Nem igazán lehet ezt ma már megítélni, de
elképzelhető,  hogy  a  szerzőnek  van  igaza  abban,  hogy azért a korabeli
spanyol  kereszténység  minden  hibájával  együtt mégiscsak jobb alternatíva
volt,  mint Montezuma szíveket kitépő papjainak világa. (Bár ezt az indiánok
biztosan másképp gondolják.)

   A  nyugati  világ  első  pszichedelikus  élményei  is  a  pejottal  és  a
varázsgombával  történtek,  1955-ben  R.  Gordon  Wasson  volt,  aki először
publikálta pszilocibin tripjét a sajtóban. 1958-ban Albert Hoffmann izolálta
és   elnevezte   a  varázsgomba  két  fő  hatóanyagát,  a  pszilocint  és  a
pszilocibint.    1959-től    megélénkült   az   érdeklődés   a   természetes
pszichedelikumok  iránt,  amelyek  használatát  végülis  az  LSD  szorította
háttérbe, mivel annak megszerzése sokkal egyszerűbb volt. Timothy Leary első
gombaélményei  után  is  ráállt az LSD-25-re, pontosan az előbbi okok miatt.
Mérföldkőnek tekinthető O.T. Oss és O. N. Oeric (valójában Terence és Dennis
McKenna)  könyve (a Magic Mushrooms Growers Guide) a varázsgomba termesztési
eljárásáról.  Ebből  a  könyvből  kiderült,  hogy  a  hiedelmek  ellenére  a
varázsgomba  otthoni  termesztése  egyáltalán  nem bonyolult és összeségében
sokkal  olcsóbban  kihozható,  mint  az  LSD, amelynek ráadásul az illegális
gyáracskák  terjedésével  minősége  is  megkérdőjeleződött.  Amióta  Terence
McKenna  "vette  kézbe"  a pszilocibingomba ügyét, azóta sokakban tudatosult
már,  hogy  a  gomba nem egyszerűen az LSD természetes helyettesítője, hanem
egy entheogén, egy saját világgal bíró szövetséges.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.