Dimenzió #14

Y-akták - Tele Fiction Magazin

(paratudományok)

   Sánta Csaba:
                      A TAPASZTALÁS NÉLKÜL LÁTOTT VILÁG

   Az  emberi  agy  szerkezetét  és  működését tárgyaló számunkban (1996.
   szeptemberének  végén)  már  említettük,  hogy a gondolati földolgozás
   szemszögéből   nézve   három  eltérő  működésű  rendszer  létezik.  Az
   emlékezet  nélküli  rendszerek  nem képesek tanulni, egy adott akcióra
   mindig  ugyanazzal  a  reakcióval  felelnek,  bármennyire  volt  is az
   hatékony   korábbi   eseteik   során.   Az   emlékezettel   rendelkező
   rendszereknél  a  reakció már meghatározott a korábbi esetek oldaláról
   is.

   A  harmadik  típusú  rendszernél már "belső képről" szoktunk beszélni.
   Nem  egyszerűen  tanulni  képes  mint  az  emlékező  rendszer, de ez a
   tanulás  alapjaiban  változtatja meg magát a rendszert is. Kezdetben a
   rendszer úgy működik akár egy emlékezet nélküli, vagy egy emlékezettel
   rendelkező  bármelyik másik rendszer. Kifelé ugyanúgy. Befelé már nem.
   A   különböző  csatornákon  folyamatosan  beáramló  jelek  (az  akciók
   hatásai)  egy egységes "belső képpé" állnak össze. Minden bemenő jel a
   "kép"  részévé lesz, s együttesen hatnak (maga a "belső kép" határozza
   meg) a kimenő jelet, a reakciót. Az eredmény egy "minőségi ugrás"...

   Az  ezredforduló  nagy kihívása, hogy a történelmünk során oly sokszor
   tapasztalt  "minőségi ugrás" tartalmát képesek legyünk érteni. Valahol
   létünk   függ  ettől:  A  tudományos-technikaitechnológiai  életben  a
   legtöbb  szakterület  fejlődését  már  ma is az jellemzi, hogy naponta
   átlag  10-50  tanulmány születik, ami valami forradalmian új tartalmat
   hordoz.  Világszínvonalon pedig csak akkor lehet bármit is produkálni,
   ha  ezeket  követjük,  s  saját kutatásainkat naponta újraértékeljük a
   kollégák  munkájának,  eredményeinek  a  fényében. Ha nem értjük meg a
   "minőségi   ugrás"   törvényeit,  akkor  ez  hamarosan  követhetetlen,
   átláthatatlan lesz.

   A megértés persze nem elég, s nem is egyértelműen ez a cél. A megértés
   még   csak   oda  vezetne,  hogy  remek  fegyver  lenne  a  kezünkben:
   lassíthatnánk  a  folyamatot, elkerülhetnénk néhány "minőségi ugrást",
   avagy  előidézhetnénk  olykor  egyet-egyet  éretlenül  is.  Mind a két
   próbálkozás  siker  esetén kultúrákat temethetne el. Szóval, megérteni
   nem azért kell, hogy a folyamatba szóljunk bele. Ezt nem szabad! Azért
   kell  megérteni, hogy fogadóképesek lehessünk akár gyorsul, akár éppen
   leblokkol  a  fejlődés  kereke. A megértés eredménye lehet például egy
   olyan  számítógépes  rendszer,  aminek  az adatbázisai "belső képként"
   működnek...

   Egy  ilyen  informatikai  eszköz  és  a már ma is működő és közkedvelt
   világháló  ötvözése  már  követhetővé  tenné  számunkra  az  eljövendő
   világunkat.  Az  ezredforduló  környékére várhatóan megjelennek majd a
   "belső kép" szervezési elvű informatikai eszközök... Persze az már egy
   másik világ lesz, egy "minőségi ugrást" követően.

   Hogyan  érthető  hát  meg  a  "minőségi ugrás" tartalma? Nyilván olyan
   rendszerek elemzésével, amiben lezajlik ilyen folyamat. Több lehetőség
   is  van:  egyfelől ott lenne az evolúció, a természet fejlődése, aztán
   az emberi társadalom a maga fejlődésével, "minőségi ugrásaival"...

   Ezek  közül  egyik  sem vizsgálható tényszerűen, nagyon sok az érzelmi
   kötődés  mindkét  témához,  mindkét  témában.  Szerencsére azonban itt
   nincs  vége a sornak, hiszen ott van példának okán az ember maga, mint
   "belső képpel" rendelkező rendszer. Az érzelmeknek itt is van szerepe,
   de   ezt  egyfelől  kivédhetjük,  másfelől  fölhasználhatjuk  segítség
   gyanánt.

   Kezdjük  is  mindjárt  ezzel.  Az  embert  vizsgáljuk  úgy, mint érző,
   lélekkel  rendelkező  lényt.  Már  a kisbabáknál megfigyelhetjük, hogy
   hogyan alakul ki a "belső kép". A pszichológusok szerint megszületik a
   baba, aki érzékel, de nincs még mihez viszonyítania.

   A  kisbabának  születése  után  még nincsenek tapasztalatai, nincsenek
   emlékei.  Érzékel,  de  ezen  érzékelési  benyomásokat nem tudja mihez
   viszonyítani. Minden változik, s semmi sem viszonyítható még semmihez.
   A  kisbaba  világa  még  nem egy "belső képből" áll, számos apró "kép"
   születik  meg  benne, mint független tapasztalati látomások. Pár hónap
   kell  ahhoz,  hogy a valódi "belső kép" kialakulhasson, s a külvilágot
   annak   viszontagságaitól   (távolság,  látószög,  megvilágítás,  ...)
   függetlenül, a retinális kép változásai mellett is állandónak lássa. A
   "belső  kép"  és az általa létrehozott "minőségi ugrás" pszichológiája
   már ismert.

   A  további  vizsgálódás  szempontjából külön is érdekes, hogy a "belső
   kép"  a  folyamat  elején  "miért?"  hiányzik. Ismert a pszichológusok
   megfigyelése  (az  1930-as  évek végéről) az albán Kavaja környékéről.
   Ott   a  gyermekeket  egy  évig  egy  bölcsőben  lekötözve  tartották,
   sötétben,  de  sok  emberke  mellett.  A  tárgyi ingerek hiánya később
   gyorsan   kiegyenlítődött.  Pontosan  azért  mert  a  babák  személyes
   kapcsolatai  rendben  voltak.  Ez  utóbbiak  nem  pótolhatók!  Míg egy
   felnőtt  a  társadalomhoz  és  a  bioszféra elektromágneses hatásaihoz
   igazodik, addig egy kisbaba édesanyjához...

                     Duna Televízió * DunaText * Y-akták
                    1997. október 29. - 1997. november 5.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.