Dimenzió #14

Y-akták - Tele Fiction Magazin

(paratudományok)

   Sánta Csaba:
                         LELKI FOLYAMATOK ÉS AZ IDŐ

   Amikor  éppen  nem  az  Y-akták,  avagy a Harmadik Szem oldalait írom,
   akkor  tér-idő fizikával foglalkozom. Pár éve ez annyival bővült, hogy
   elsősorban  mindezeknek  az élettel összefüggő kapcsolódásait próbálom
   föltárni,   miközben   egyre   többet   kalandozok  a  biológia  és  a
   pszichológia  különböző  területeire  -  olykor filozófiai síkokon. Az
   élet  egy  olyan  minőségi  kategória,  amit lehetetlen egy tudományág
   keretei  közé  bepakolni,  sőt  a  "tudományközi"  térben sem egyszerű
   elhelyezni. Az élet élmény, a kapcsolatok, a kommunikáció élménye... -
   csak ennyi biztos.

   Az  ősi indiai védikus tanok szólnak a brahman és az átman egységéről.
   A  brahman  a  minden,  a létezés ős oka. Az átman pedig maga a létező
   lélek.  Ma  a  pszichológiában mindezt összevethetjük Carl Gustav Jung
   elgondolásaival.  Jung  mélylélektanát,  annak fogalmait használva azt
   mondhatjuk,  hogy  a  brahman  a  tudattalan.  Ennek különböző rétegei
   léteznek  a  tudatosulás  felé haladva: a kozmikus tudattalan, ... , a
   kollektív  tudattalan,  egyéni  tudattalan.  Ez mind a brahman. Még az
   egyéni tudattalan is... Ez utóbbi az a bizonyos "hatodik érzék", a nem
   tudom,  de  valamiért  érzem. Egy álom, egy fantáziált kép, egy érzés.
   Bentről, de mégis honnan?!

   Az  egyre  mélyebb  rétegeket egyre nehezebb elérni... Már érzésekként
   sem  jelennek  meg  mindennapjainkban. A kollektív tudattalant például
   már  csak  a személyiségünk "szélsőséges" élményeiként tapasztalhatjuk
   meg:  a  szerelem  eksztázisaiban,  a nagy megvilágosodás perceiben, a
   nagy lelki válságokban, vagy akár a pszichózisokban. Jung fantasztikus
   gondolata az archetípusok léte és értelmezése. Valahol az archetípusok
   a  psziché  csírái,  "ős"modellek.  Tengelyek,  melyek  mentén tudatos
   lényünk  vakrepülései  során  egyensúlyt  tarthatunk. Tőkesúlyok a lét
   viharos  tengerein  való  hajózásainkhoz.  És  kapcsok a brahman és az
   átman között.

   Az  átman a létező lélek... Jung értelmezésében a személyiség belülről
   kifelé    haladva    építkezik,   mintegy   állandó   kapcsolatban   a
   környezetével.  A  front, a személyiségnek a környezettel érintkező, a
   hatásokat  közvetlenül  adó  és  azokat elszenvedő része a perszóna, a
   szerepszemélyiség.  E  külső  "burok"  a  következő összetevőkből áll:
   saját  én-képünkből,  vágyainkból, és ezzel szembeni lehetőségeinkből,
   illetve  a  környezet  elvárásaiból  és  realitásaiból.  Mindezzel áll
   ellentétben   személyiségünk   másik  oldala  az  árnyékszemélyiség...
   mindaz,  amik  nem  szeretnénk lenni. A szerep- és árnyékszemélyiségek
   együtt határoznak meg.

   Valahol    itt    a    lényeg.    A    perszónánk   "cselekszik",   az
   árnyékszemélyiségünk "megél"... Ugye azt mondtuk, hogy az élet élmény,
   most   pedig   azt   látjuk,  hogy  az  élmény  ott  keletkezik,  ahol
   árnyékszemélyiség van. Talán ez az a pont, ahol a brahman megszülte a
   maga  szenvedésre  ítélt  átmanjait. A személyiség központja, a Selbst
   (Self) itt lép önálló létre, itt szerzi meg tudatát. A tudattalan és a
   tudatos rész között kapcsolat alakul ki.

   A  személyiség  szerkezetét  a  perszóna és az árnyékszemélyiség, vagy
   mélyebben megfogalmazva a tudattalan és a tudatos rész ellentétes erői
   működtetik.

   A  személyiség  szervezésének,  az  ellentétes  erőknek  a központja a
   Selbst,   az   ősvalónk,  vagy  másképpen  a  saját  archetípusunk.  A
   fejlődésünket   eme  központ  irányítja,  mintegy  spirálisan  vezetve
   személyiségünket,  összehangolva  a  tudatba  történő  föláramlás és a
   tudattalanná vállás mértékeit és folyamatait. Fura integráció ez, mert
   a  brahmannak  -  ekképpen  való  lélektani  értelemben - nem része az
   átman, egyszerűen csak a "hasadása"...

   A  személyiség  tehát  a  perszóna  és  az árnyékszemélyiség kölcsönös
   meghatározottságán  alapulva  a környezettel való folytonos interakció
   során  épül.  Fejlődése  vagy  egyenletes,  vagy  nem...  Egyenletes a
   fejlődés  spirálja,  ha  a  Selbst  egyenletesen végzi a feladatát. Ha
   azonban   a  tudattalan  és  a  tudatos  rész  között  a  harmonizáció
   folyamatát  zavar  éri,  akkor hasítások jönnek létre. Az ego bomlani,
   disszociálni  kezd. A történet e ponttól kezdve az ego "rész én"jeiről
   szól, azok integrálhatóságáról. Egy egészséges személyiségben az egyes
   én-állapotok  között  átfolyó  kapcsolatok,  kapcsolatszerepek vannak.
   Olykor nem erről beszél a történet.

   Az  ego  ekkor két részből áll: a belső magból és az ahhoz társuló, ám
   már  disszociált  "darabokból". A belső mag a személyiség épülő része,
   egy "vágy" és egy "helyzet" adott kapcsolata.

   A  belső  mag  és  a  levált  részek  viszonyának alakulása előtt több
   lehetőség   is   nyitott.   Egyfelől   létrejöhet   tudatos   ütközés,
   konfrontálódás,  aminek során a belső mag földolgozza, beépíti tudatos
   személyiségébe  a  leszakadt  részt, részeket. Ennek a belső útnak egy
   igen   szép  példája  a  védikus  irodalom  által  javasolt  meditatív
   aszkézis.  Egy  másik út, hogy kivetíti magából... környezeteként vagy
   környezetébe.   Ekkor   egy   külső   konfliktus   keletkezik,  amivel
   különállóként  lehet megküzdeni. Lehet, hogy ez a teremtés útja? Saját
   környezetünk  megteremtésének  egy  lehetősége? Vagy akár a nagy egész
   Teremtésének is?

   Az  első  példa  befelé  présel, a második kifelé taszít. Egy harmadik
   lehetőség,  amikor  a  belső  mag  azonosul a disszociált részekkel. A
   disszociált  részek  diktatúrája  ez.  Ilyen például a mai társadalom,
   amiben  rohanunk,  holmi  anyagi rögeszméink csóválnak minket, ahogyan
   egy  farok a kutyáját. S mindez átmegy az előbb vázolt rendszerünkön,
   a  belső  mag  - ha időlegesen is, de - azonosul vele... Végül szintén
   egy  létező  variáns a teljes tudatlanság helyzete, amikor a belső mag
   diktál,  s  nem  érdekli,  hogy  vannak  már leszakadt részei. Számára
   nincsenek, hiszen ő nem tud róluk... Ez utóbbi az egyén pszichózisa.

   A  pszichózis  is  élmény,  tehát mégsem teljes a tudatlanság a teljes
   tudatlanság  állapotában.  Ez az ellentmondás pedig csak akkor oldható
   föl,  ha a tudattalan különböző rétegeinek is van saját, belső tudata.
   Ez esetben viszont saját személyiségrészeink is bírnak saját tudattal,
   aminek  a  mi tudatunk a tudattalanja. Valahol ez is karma, valahol ez
   is  inkarnáció.  Sokszor  nem  is gondolunk (még az ide tartozó ősi, a
   tradicionális  filozófiákban  sem) erre a lehetőségre, pedig semmi sem
   indokolja,  hogy  ezt  a két fogalmat (karma, inkarnáció) saját, avagy
   pláne nem, hogy kizárólagosan saját szerveződésünk szintjére értsük.

   Először  osztódott  a  brahman,  s  maga  az  osztódás ténye az átman.
   Elindult  az egyéniesedés, az egyéni az már személyes... A személyiség
   építkezésében   osztódik  perszónára  és  árnyékszemélyiségre.  E  két
   szétválás  egy  és  ugyanaz, a brahman hasadásának a tudattalan, míg a
   személyiség szétválásának a tudatos lét szintjén való megjelenéseként.
   Kialakul egy kapcsolat a tudatos és a tudattalan rész között, ám ennek
   fejlődési  és  működésbeli  zavarai  folytán  az  ego  töredezik,  "én
   részek"-re  szakad.  Mindez  a  fizika  törvényei szerint, az entrópia
   miatt.  Lelki  folyamataink  hátterében  szintén  a  természettudomány
   törvényei állnak!

   A klasszikus példa: Teába cukrot teszünk és elkavarjuk. A cukor el fog
   oldódni, szét fog bomlani. Soha nem megy a folyamat fordított irányba!
   Ez  az entrópia törvénye: a természeti folyamatok mindig a szétbomlás,
   a  rendezetlenség  irányába  mennek.  Ez  a  törvény  működött a lelki
   széttagolás  során is, a brahman és az átman, de a személyiség oldalán
   is... Ez az IDŐ, pontosabban a mindent mozgásban tartó időkényszer. A
   relativitáselméletből tudjuk, hogy egy tömegpont mozgása során tömege
   elválaszthatatlanul  változik terének és idejének adataival. A tér, az
   idő  és a tömeg egy egységes rendszert alakot: tér-idő-tömeg! Világunk
   dolgai nem térben és időben zajlanak, hanem azok változásaival együtt.
   A  három  tényező: az anyagi való, a tér és az idő szorosan összefügg,
   így  ha  az  egyik  változik,  akkor a másik kettő is. Márpedig az idő
   ebben  a rendszerben nem mint egy állandó mennyiség szerepel, még csak
   nem  is  törekszik  ilyesmire.  Az  idő  az  entrópia törvénye alapján
   meghatározott,  az  idő  egy  folyamatos  változás, egy kényszer. És e
   kényszer  miatt változik áttételesen az anyagi való éppen úgy, ahogyan
   a tér is...

   E  hármas rendszerre más is igaz. Az anyagi való, a tömeg energia, így
   e hármas rendszer minden tagja energia!!!

   Tehát  az  idő  is  energia...  Tavaly  októberben,  a  19. számunkban
   megmutattuk,  hogy  az  energia  formájaként  megjelenő  idő  már  nem
   folytonos, nem egyenletes és nem is egyirányú.

   Egyszerre   létezik   egy   időkényszer,   s   egyszerre   létezik  az
   időkényszerek  káosza....  Minden szerveződési szintnek meg van a maga
   időbelisége,  s ez a saját idő minden esetben egy folytonos, egyirányú
   és egyenletes kényszer. Ám minden szerveződési szintnek saját, a többi
   szerveződési  szinttől  független  időkényszere  van. Valahol itt kell
   keresni   majd   a   sors   és   a  szabad  döntés  természettudományi
   törvényeit...

                     Duna Televízió * DunaText * Y-akták
                      1997. május 28. - 1997. június 18.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.