Dimenzió #14

Y-akták - Tele Fiction Magazin

(paratudományok)

   Sánta Csaba:
                             INDIA ŐSI VALLÁSAI
                                 - 3. rész -
                           BUDDHA ÉS A BUDDHIZMUS

   Mitől  Ember  az  ember?  A  szervezeti változásokról szoktak egyfelől
   beszélni  (pl. a "fölegyenesedés"), ám itt nem igazán adható meg az ok
   és   okozat   időbelisége   és   viszonya,  mindezek  lehetnek  csupán
   modifikációk (más okon alapuló változáshoz való alkalmazkodások) is. A
   másik,  amit  említeni szokás, hogy megtanult nem félni a természettől
   (pl.  a  tűztől),  aminek  egyenes  következménye,  hogy  létének tere
   életterévé  vált,  s míg az előbbi határokat szabott, addig eme utóbbi
   életjátékával uralma alá vonhatóvá vált.

   Úgy  tűnik, az emberré válás lényegi mozzanata a félelem legyőzése, az
   amikor  a  félelem  döbbenetté  alakul  át.  Ez  a  folyamat  egyidejű
   párhuzamosságban két szálon is fut. Ami látszik, hogy használni kezdte
   a  természet  jelenségeit, tárgyait segítő erőket, eszközöket formálva
   azokból.  Ám  a  másik vonal a fontosabb: "A félelem nem vész el, csak
   átalakul..."  E másik szálon a félelem elemei beemelődtek a tudatba, s
   ezzel  kialakult  a  gátlás.  A gátlás az, ami a gondolkodás alapja. A
   gátlás  teszi lehetővé, hogy egy élőlény ne csak az ösztöneit kövesse,
   de  el  is térhessen attól. A félelmek az ösztönrendszerre, a gátlás a
   tudatra hat.

   Míg  a  félelem  csupán elzavart, a testi valót állítva és térítve el,
   addig  a  gátlás  a  tudat  vezérlő  rendszerének ösztönös folyamatait
   állítja  meg  és  igyekszik  alternatívára  bírni.  E mozzanat az, ami
   meghatározta és meghatározza az embert abban, hogy Ember lehessen... S
   eme mozzanat az alapja a vallásnak és a gondolkodásnak egyaránt.

   Most  a vallások egyik meghatározó és igen szép Emberi példáját fogjuk
   megnézni,  így  elemezzük  e  folyamatot  a vallások felől. A vallások
   három   fajtája   különíthető   el:   (1.)   a   döbbeneten,   (2.)  a
   kinyilatkoztatáson és (3.) a megvilágosodáson alapuló vallások.

   Amikor  az ember először találkozott a belső gátlással, amikor először
   kérdőjeleződött  meg  ösztönös  félelme,  akkor még nem tudatosította,
   hogy  tudata  van.  Egyszerűen  megdöbbent.  Egy  pillanat alatt mássá
   változott, mint ami megelőzően volt. Énképe és önvalója között hasadék
   keletkezett.  E hasadék betömését szolgálták az ősi DÖBBENET VALLÁSOK.
   Ezek  a  teljesség  igénye  nélkül a következő voltak: a fetis, vagyis
   különféle tárgyak titkos ereje zavarta meg őket; a totem, vagyis ezt a
   megzavaró erőt különböző élőlényeknek tulajdonították; az animizmus, a
   halál utáni létbe és ezzel együtt a szellemvilágba (sámánizmus) vetett
   hit.

   A   magyarázatokkal  persze  vigyázni  kell,  hiszen  ezek  mindegyike
   utólagos.   Nem   arról  van  szó,  hogy  a  döbbenet  pillanatában  e
   magyarázatok készen is voltak, s tudatosan értelmezték a jelenségeket.
   Akkor  ezek  még nem értelmezések voltak, sokkal inkább megélések: Két
   helyen   egyszerre   csapott  le  a  villám,  az  egyiktől  megijedvén
   félelmében  ösztönösen  menekül.  Amikor  érzi  megmenekülését megáll,
   kifújja  magát, s akkor veszi észre, hogy a másik villám által keltett
   tűz  mellett  áll, de nyugodt, nincs félelme. Ez valami szokatlan, itt
   történnie  kellett valaminek. Biztosan a tűz "szelleme" segítette. Egy
   idő után megbékél vele.

   A  többi  eset  hasonló, máskor egy állat kísérte útját, hiszen együtt
   ijedtek  meg  és  éppen  egyfelé  haladtak.  Megint  máskor csoportban
   voltak,  s  a  megmenekülés  élményéhez  a  közösség  kötődik,  egymás
   érzésének  az  eksztázisa. Mindezek közül olykor több is előfordult, s
   ekkor már a félelem hiányának döbbenete mögött nem volt egyértelmű ok,
   csupán  több  lehetőség.  E  lehetőségek számbavétele pedig már maga a
   gondolkodás...   Persze   nem   csupán  a  gyökere  azonos  a  hitbeli
   érzésvilágnak  és  a  gondolkodásnak,  de  valahol  a  működése  is. A
   döbbenet   először   mindig  egy  külső  élményhez  kapcsolt,  majd  a
   gondolkodásnál az "én döntök" élményéhez.

   Valahol  az "én döntök" élménye volt az, ami azt sugallta az embernek,
   hogy  ő több a természet nagy egységének egy pici részénél. A döbbenet
   élményeket  megelőzően  és  azok  megélése során csak egy rész volt az
   ember,  amit  el  is  fogadott,  s  inkább  alárendelte magát, mintsem
   egyenlőként értelmezte helyzetét. A gondolkodás, az "én döntök" élmény
   megjelenésekor  azonban  ez megváltozott. Az ember önmaga szemében "Az
   Ember"  lett.  Innen eredeztethető pl. az animizmus, a halál utáni lét
   is,  hiszen  ha  több  "vagyok"  a természet többi részénél, akkor nem
   lehet végem, mint a természet más jelenségeinek, pl. a tűznek.

   "Az  Ember"  azóta  is  gondolkodik,  s eme tevékenysége során sokszor
   rádöbben,  hogy  hiába a számtalan döbbenettapasztalata, s hiába hozzá
   az  "én döntök" élményének a rutinja, még sincs helyén az ok, avagy az
   okozat,  esetleg egyik sem. Ilyenkor belső a döbbenet, hogy az igazság
   még  sincs  a "birtokban", s belső a szakadék is az énkép és az önvaló
   között. E második szakadék áthidalására szolgálnak a KINYILATKOZTATOTT

   és a MEGVILÁGOSODÁSON ALAPULÓ VALLÁSOK. Az előbbinél e belső döbbenet-
   élményt  egy  Ember fölötti "teremtő" erővel, Istennel azonosítják. Az
   utóbbi esetben az Ember maga jön rá, hogy ő csupán ember...

   INDIÁBAN az a csodálatos, hogy ott mind a három vallási mód előfordult
   mind  történelmileg,  mind  a ma valójának egyidejűségében is. Az első
   részben bemutatott ősi, törzsi vallások lényegüket tekintve döbbeneten
   alapuló hitek. Az előző két rész mindegyikét érintő árja bevonulás, az
   ősi  kultúrát  ismeretlen eredetükben lerohanó árja sereg hite (a máig
   meghatározó  védikus  irodalom  tanúsága  szerint)  kinyilatkoztatáson
   alapuló vallás. Érdekesség azonban, hogy a kinyilatkoztató Istenek itt
   igen keményen "harcos" Istenségek voltak, ellentétben pl. a keresztény
   vallás szintén kinyilatkoztató hitének Szerető Istenével.

   Az  előző  rész  címét  is adó sokszínű Hinduizmus egyik csoportba sem
   sorolható.  Na  nem  azért,  mert  külön  vallási csoport, egy egészen
   eltérő  forrással. Azért más, mert történetileg igen keveset (semmit!)
   tudunk  a keletkezéséről. Előző részben említettük is, hogy igazából a
   Hinduizmus  nem  is  egy  egységes  vallás,  sokkalta inkább különböző
   hiteken    alapuló    vallások    díszes    csokra.    Egyes    részei
   kinyilatkoztatáson,   más  részei  megvilágosodáson  alapulnak.  Igazi
   mássága  is  abban  áll,  hogy  erkölcsi példa lehet a toleranciára, a
   másság  természetesnek  való  vételére,  elfogadására.  Értéke  nem  a
   forrásában, hanem "belsőjében" van.

   Mostani  témánk  pedig  BUDDHA,  a  "megvilágosodott".  Eredeti  nevén
   Sziddhartha Gautama Sákja, aki Észak-India előkelő ksatrija kasztjának
   a  hercege  volt.  (Kr. e. 560-480 körül élt.) Huszonkilenc éves volt,
   amikor  belső  döbbenete  (a  valóság  és apja "álomvilága", az emberi
   önzés  zsarnokságot  teremtő,  másokat leigázó volta közötti különbség
   észrevétele,  megértése)  után  nem  az  uralkodást választotta, hanem
   elhagyta  családját,  s  aszkétának  állt. Sziddharta ezt követően hét
   évet  tölt  erdőben  elvonulva, meditáló remeteségben. A hagyomány úgy
   tartja, hogy egy éjjel egy fa alatt (fügefa, bodhi, a megismerés fája)
   világosodott meg.

   Az  emberi  élet  tragédiái (betegség, öregség, halál), melyektől apja
   elzárva   élt   rendítették   meg   egykor,   s   most   hét  év  után
   megvilágosodásai  is  erre  a  problémára,  döbbenetre  szolgáltak egy
   megoldási    lehetőséggel.    Messze   a   teljesség   igényén   belül
   megvilágosodását, s erről való tanításait a következőkben foglalhatjuk
   össze:

   (1.)  Alaptény,  hogy  a  Földön  minden mulandó, minden szenvedés. (A
   természettudomány   ma   ugyanezt   mondja:  Az  élet  egy  dinamikus-
   egyensúlyban  megvalósuló  folyamat.  Egy  ilyen  folyamat része pedig
   egyszerre  változtat, de mások változtató hatásai folytán változik is,
   ami kényszer, s így "fájó".)

   (2.)  A  szenvedés  oka,  hogy  a mulandóság tudata mellett kívánjuk a
   teljességet,  vágyunk  az  életre,  a  hatalomra,  az  élvezetekre. (A
   természettudományi  megközelítés folytatásaként: Ha változtatok, akkor
   az  nekem  élvezet.  Az élvezetet szeretem. Ha összefogunk, s segítjük
   egymást,  akkor  hatékonyabban  változtatunk, nagyobb lesz az élvezet.
   Szeretjük   az   összefogást,  mert  az  növeli  élvezetünket.  Ám  az
   összefogás  azzal jár, hogy mások változtatásai is egyre intenzívebben
   érnek  engem  is,  vagyis a szenvedés is örök nem föltétlenül növekvő,
   mert  előfordulhat,  hogy  a  szenvedést  okozó energia szétszóródását
   pótolja csupán.)

   (3.) A szenvedéstől való megszabadulás útja, ha lemondunk az önzésről,
   vágyainkról,  így  eljuthatunk  a  nirvánába,  a teljes közömbösség, a
   megelégedettség  nyugalmába.  (Természettudományi alapon szintén igaz:
   Ha  egy  objektum  nem  fejt  ki erőt, akkor nem fordulhat elő, hogy a
   kifejtett  erő összeadódik egy másikkal, s "harc" alakul ki közöttük.
   "Harc"  persze  az  összefogás  is, mert az összefogás mindig időleges
   csak,  s  megszűnte  után  a volt partner erősebbet "üt" majd, amit mi
   persze  viszonzunk.  Lassan  már  a  pontokat sem számolva, a cél hogy
   visszaütni és  minél  nagyobbat.  Az erők elhagyása megoldás, önfeladó
   megoldás.)

   (4.)  Az  életszomj kioltásának, a szenvedés megszüntetésének az ember
   szintjén  nyolc  helyes  útja  van: a helyes hit, gondolkodás, beszéd,
   cselekvés, élet, törekvés, vizsgálódás, szemlélődés.

   Buddha  élete  hátralévő  részében tanítványai kíséretében aszkétaként
   hirdette  tanait.  Ezekből  nőtt  ki  a  róla elnevezett világvallás a
   BUDDHIZMUS.   Jellemző   lehet   elterjedése   Srí  Lankától  Tibetig,
   Afganisztántól  Japánig,  avagy  a  hívők  500  millióra tehető száma.
   Indiában  virágkorát  Kr.e.  300  körül  élte. Kezdetben szájhagyomány
   útján terjedt, majd ezidőtájt kerültek lejegyzésre (Tripitaka).

                     Duna Televízió * DunaText * Y-akták
                 1997. szeptember 10. - 1997. szeptember 24.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.