Dimenzió #14

Y-akták - Tele Fiction Magazin

(paratudományok)

   Sánta Csaba:
                             INDIA ŐSI VALLÁSAI
                                 - 2. rész -
                          SOKSZÍNŰSÉG ÉS HINDUIZMUS

   Harminckettedik   számunk   (április  vége,  május  eleje)  folytatása
   következik.  Indiáról,  a  mindent jelentő pici hely óriás voltáról, a
   kultúrák sokszínűségének és időtlenségének lelő helyéről.

   Annyi  bizonyos,  hogy hétköznapi időmércénket megszégyeníteni látszik
   annak  tudata,  hogy  Kr.  e.  a  harmadik évezred derekán már virágzó
   kultúra  élte napjait az Indus folyó völgyében. Eltelt ezer év, s jött
   a rejtély, a máig ismeretlen eredetű, mindent újraformáló árja sereg.

   Az  árjákra  most  azért  tértem vissza, mert az előző rész leadása és
   megjelenése   után  eszembe  jutott  valami,  amit  szintén  szeretnék
   megosztani  Olvasóimmal.  Az  eredet  párhuzama...  Őseink  szintén az
   ismeretlenség  múltjából  törtek  elő  egykor.  Aztán  hosszú  úton át
   vándoroltak  és  hódítottak. Az árják garmadája jól szerelt kocsikkal,
   őseink pedig szárnyaló paripák szabadságán suhanva. Mind a két esetben
   valami  plusz  jött  ebbe  a  világba,  valami ami a szerves fejlődést
   messze  megelőzve  meghatározta  a  jövőt  Indiában,  Európában,  de a
   NagyVilágban is. Amikor  mindez eszembe ötlött csak puszta rögeszmének
   tűnt, aztán...

   Közbeszólt  a  nem  létező  "véletlen".  Egy másik munkám során az élő
   szervezetek  belső  kommunikációjának elektromágneses jelzésátvitelét,
   ennek  külső  zavarhatóságát  vizsgáló kutatások ötvenes-hetvenes évek
   közötti  szakirodalmát tekintettem át. Találtam is valami érdekeset. A
   kutatók  már  akkor  arról írtak, hogy az élő szervezetek szabályozási
   rendszerének  szerves  része a bioszféra elektromágneses tere. Az élet
   működésében  beállt  zavarok  esetén  az élő szervezet számtalanszor a
   bioszféra  elektromágneses  terét használva javítja a zavart. 1965-ben
   viszont  már  arról  is  írtak, hogy ennek a rendszernek a megzavarása
   mivel jár.

   És  a  lényeg itt van. Az élő szervezet és a bioszféra elektromágneses
   szabályozó  rendszerében  fellépő  zavarok  szaporodási  lázhoz,  vagy
   vándorlási düh megjelenéséhez vezetnek!!!

   Mindennek  lehetnek  vad  következményei, hiszen ha nem földi tudásunk
   kőbaltás  lehetőségeiben  gondolkodunk  csupán,  akkor  a külső zavart
   keltő  elektromágneses  tér  elvileg hangolható, s a "vándorlási düh",
   irányító,  szereppel fölruházó is lehet. Isteni! Ez akár magyarázat is
   lehetne az árják számtalan Istenének megjelenésére, vagy ősmagyarjaink
   sámánvilágának   szellemi   irányítottságára.   Ekkor   valóban   volt
   információátadás!!!

   E  párhuzam tovább is kísért. Az árják esetében is azt gondolják, hogy
   őshazájuk  valahol  Közép-Ázsiában  lehetett...  És  az  is tény, hogy
   őseinkhez  hasonlóan  ők  sem pusztán katonai fölényüknek köszönhették
   győzelmüket,  sokkalta  inkább  a  hozott és képviselt kultúrának, ami
   szellemi  és  vallási  téren  magasan fejlett volt. Talán a "küldetés"
   különbözősége  az  első  lényeges  eltérés  a  párhuzamtól. Az árják a
   vallási  kultúra  Védikus rögzítését és terjesztését "választották". A
   mi  őseink  pedig  vallási  önfeladásuk  mellett a szellemi kultúrában
   törtek  utat  maguknak,  majd  másoknak  is... Ezek persze, így csupán
   fikciók!

   Előző  részünkben  szó  volt  az  árják  és India korábbi kultúrájának
   kapcsolatáról.  A  Védák  kultúrák  sokaságát  uraló szerepéről, de az
   árják  által  "bevezetett"  kasztrendszer  és a hagyományos társadalmi
   formák kapcsolatáról és időbeli fejlődéséről is.

   Folytassuk  most  innen,  jelezve  és  hangsúlyozva,  hogy  az  indiai
   társadalmat  a  kasztrendszer  mellett  egyre  inkább sokszínű vallási
   berendezkedés  is  jellemzi.  Ahogyan  a kasztok és a törzsi szerepek,
   funkciók  keveredtek,  úgy  folytak  össze  a  különféle  vallások is.
   Évezredeken   keresztül   "szimultán"   fejlődtek  egymás  mellett.  E
   sokszínűség már az árjáknál kezdődött.

   Az árja sereg Indiába érkezése során még több Istent is tisztelt. Ezek
   a  természeti  erők megszemélyesítői voltak. A vizek Istene: Varuna. A
   hajnalpír:  Usasz.  Az  ég  atya:  Djauszpitár.  A mennydörgés Istene:
   Indra. A tűz Istene: Agnin. Indiában a vallási irányítás a papi kaszt,
   a  brahmanok  felügyeletébe  megy  át. E módosulás során, az áldozatok
   bemutatásában meghatározó szerepe folytán is jelentős Agnin csak ekkor
   emelkedik,  választódik  ki.  Egy  másik  "mozgás" is megfigyelhető: a
   társadalmi   mozgásformák   változása   során   megjelenik   Siva,   a
   lélekvándorlás  képzete. Ez az idő lassan már a Védák befejező részeit
   is hozta.

   A  brahmanizmus történeti követéseként alakult ki a hinduizmus: Kr. e.
   az  első  évezred  közepén,  a  buddhizmussal  lényegében  egyidejűleg
   bontakozva ki.

   A  hinduizmus gondolatvilágában az anyagi és a szellemi megtestesülés,
   létezés  alapvető,  kezdet  és  vég  nélkül  örök.  Az  anyag  állandó
   mozgásban van, a természet törvényeinek meghatározottságában változik.

   A  világot  különböző  fejlettségű élőlények népesítik be: pokollakók,
   démonok,  növények,  állatok,  emberek  a  hindu  hitvilág  szerint. E
   lényeknek három rétege lehet: durva és finom anyagi test és anyagtalan
   lélek.

   A  földi  lények,  az  égi  és  pokolbeli  lényektől  például ebben is
   különböznek:  míg  az  előbbiek  mind a három réteg szerves alakzatai,
   addig  az utóbbiaknak nincs durva anyagi testük. Hitük szerint az élet
   és  a  halál  formáinak  különbözőségében e "levetkőzés": a halál és a
   születés között a durva anyagi testtől megszabadulnak a lények.

   Meghatározóak  a cselekedetek. Az élet során véghezvitt jó és rossz, a
   Karma  határozza  meg  a  személyes  jövőt,  sorsot. A Karma okozza az
   egyének  természetes  különbözőségét.  A  születések  között  a  Karma
   hordozója a finom anyagi test.

   Minden  embernek  egy saját egyéni törvénye, úgymond Dharmája van. Eme
   egyéni  élettörvény  arról szól, hogy milyen kötelességünk, feladatunk
   van  a  világban, e világban. A hindu hit szerint eme meghatározottság
   szerint   kell(ene)  élnünk,  cselekednünk.  Ez  az  a  mérce,  amitől
   eltéréseink  során  tettünk jósága vagy rosszasága megmérésre kerül. A
   következő  születésben  aztán a Karma mindezt igyekszik a maga helyére
   elpakolni, miközben meghatároz az akkori élettörvény elválaszthatatlan
   részeként.

   A  Karma  törvényei, kényszeres meghatározottsága alól három különböző
   módon is meg lehet szabadulni.

   A  három  út  valamelyike  az,  ami  az  egyént a szüntelen születések
   sorából és kínjaiból kiragadhatja:

   (1.) A tettek útja. Meghatározott áldozatok, jótékonyság, aszkézis.

   (2.) Az IstenSzeretet útja. Egy Istenség iránti teljes odaadás.

   (3.)  A  tudás  útja. Annak fölismerése, hogy az egyéni lélek azonos a
   világlélekkel.

   E   három   út   bármelyike   megsemmisíti   a   Karmát,   elvezet   a
   fölszabaduláshoz.

   Szeretném  hinni, hogy lesz még eljövendő kor, melyben tiszteljük majd
   egymást  ennyire,  mint  a  hinduk  hitükben,  s  eme  hit  bemutatott
   hármasának méltóságában.

   A  tettek  útja  a  cselekvő  embernek kedvez, az IstenSzeretet útja a
   meditatív,  beleérezni  képes  emberek  világa,  a  tudás útja pedig a
   racionálisok  lehetősége.  Sok  út van hát, számtalan. A hármas csupán
   gyűjtőfogalom,  hogy  leírható legyen mindez. Az említett tiszteletről
   pedig  annyit, hogy mindezek fényében abban reménykedem, hogy  egyszer
   majd  nem mondjuk azt, hogy saját cselekedetünk jó vagy rossz, s pláne
   nem, hogy másoké milyen. Tudni fogjuk, hogy nincs minősítés az emberek
   között.  Tesszük  majd  a  dolgunkat,  mert  az  van  ránk róva, avagy
   választottuk   szabadon   és   tiszteletben   tartunk   majd  másokat,
   cselekedeteiket.

   A  hinduizmus  ezen  a  fokon ezt tette. Az igazi megváltás valóban az
   lehet,  ha saját utam mellett más utak létjogosultságát is megértem és
   elfogadom.  Úgy  tűnik  már  akkor  tudták,  amit  mi  csupán "tegnap"
   kezdtünk   hirdetni,   hogy   tények  bizony  nem  léteznek.  Tisztelő
   társaságuk  ide  vagy oda, az egyetlen tény, hogy csak kérdések vannak
   és   e   kérdések   által   szült   igények   kielégítését  megcélozva
   ValóságModellek.  A  ValóságModell  pedig  nem  tény,  sőt  sokszor  a
   valósághoz  sincs  köze csupán az egyéni karmának feladatot adó, saját
   kötelességeinktől,  feladatainktól  eltérítő fölös vágyainknak, emberi
   gyengéinknek.

   A   hinduizmus   tanítása   fő  vonalában  az  eddig  bemutatott.  Eme
   vezérfonalként  szereplő  filozófiai tanítás mellett azonban különböző
   nézetek  és gyakorlatok sokaságát tartalmazza. A skála annyira széles,
   hogy a fetisizmustól az ateizmusig mindent tartalmaz vallási tisztelet
   övez  különböző  természeti  tárgyakat, munkaeszközeiket, égitesteket,
   domborzati  elemeket (pl. folyókat), élőlények sokaságát  (növényeket,
   állatokat),  külön is a szent embereket, de a szellemvilág tagjait is,
   megszemélyesített természeti erőket egészen az Istenekig.

   Az Istenek közül kiemelésre érdemes Visnu és Siva kultusza.

   Visnu   kormányzó  Istenség,  aki  a  világot  igyekszik  egyensúlyban
   tartani. Feleségének Laksminak (,aki a szépség, harmónia, jó szerencse
   Istennője)  a  segítségével  tartja  fönn  az életet. Visnu tízszer is
   megtestesült,  földi  alakot öltve, amikor a világ veszélyben forgott.
   Ezek egyike pl. Krisna.

   Siva  a  pusztítás és a teremtés Istene. Feleségében, Durgában szintén
   egyszerre  lakozik  a jó és a rossz. Siva nevéhez kötődik a hinduizmus
   egyik  különös  formája, a tantrizmus vagy saktizmus. Ez is arra utal,
   hogy  a  hinduizmus  a  mi  értelmezésünkben  inkább vallások sokszínű
   csoportja...

                     Duna Televízió * DunaText * Y-akták
                      1997. július 2. - 1997. július 16.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.