Dimenzió #14

Y-akták - Tele Fiction Magazin

(paratudományok)

   Sánta Csaba:
                          EVOLÚCIÓS "FEGYVERKEZÉS"

   Evolúció  alatt  az  élettelen  és az élő anyag változásait értjük. Az
   evolúció tudományának a tárgya eme változások okainak és folyamatainak
   feltárása, megismerése. Az evolúció ma már tudomány, de ma még érzelmi
   hadszíntér is.

   Ugye  vannak  a nevezetes kérdések. Mert, ha mondjuk búzát nemesítünk,
   akkor  az adott termény megváltozik, s "tervünk" szerint él tovább. Ám
   mi  van  az  élettelen  és az élő határán? Mi van az állat és az ember
   határán?  És  más-e  ez a kapcsolat, mint más "fejlődési" kapcsolatok,
   például a fajok között? Miért igen és miben? Avagy miért nem?

   A  kérdésekre  ma  sincs felelet. S talán épp azért nincs, mert e vita
   érzelmi   síkú,  hitbéli  és  világnézeti  természetű.  A  kérdésekben
   szereplő  határok  léte,  avagy  nem léte szembesít önmagunkkal, belső
   számadásunkkal,  hitünkkel.  A  vita  sokáig  kizárólag erről is szólt
   csupán:   mindenáron  vitatni  akarták,  cáfolni  a  Biblia  teremtést
   elbeszélő  sorait.  Az  persze  nem zavart senkit, hogy a tudomány nem
   szűkíti   le   az   evolúció   fogalmát   Darwin   1859-ben  publikált
   gondolataira.  Ha  az  evolúció az élettelen és az élő anyag bármilyen
   megváltozása,  akkor  egy  teremtés mozzanat is evolúciós lépés. S így
   akár a teremtés is tudományos lehetőség.

   Az   evolúció   példának   okán   sokáig   az   ősnemzést  jelentette.
   Megfigyelésen  alapult,  ellenőrizhető volt és bármikor, tehát roppant
   tudományos.  A  háziasszony  a konyha asztalán felejti a húst, s abban
   "nyűvek  teremnek"...  A  következtetés az volt, hogy minden másnak is
   így kellett keletkeznie: például a halaknak az iszapban. A 17.  század
   végén  Francesco Redi bebizonyítja az elmélet tarthatatlanságát, de ez
   tudományos  körökben nem igazán érdekel senkit. Az 1800-as évek végére
   kitalálják   a   folytatást:   ugye  ma  már  nem  keletkezik  élő  az
   élettelenből,   de  ki  tudhatja,  talán  a  múltban  lehetséges  volt
   ilyesmi...

   Aztán  1953-ban  egy  fiatal egyetemistának, Stanley Millernek sikerül
   valami  csoda...  Oxigénmentes  légkörben (redukáló légkör) elektromos
   kisülések   hatásaira   az   élő   szervezetekre  jellemző  aminosavak
   keletkeztek.  Végtére  is  az  ősnemzés képviselői akár örülhetnek is,
   immár  igazolt,  hogy  az "őslégkör" alkalmas élet keletkezésére. Ám a
   tudomány nem állít a lehetőség tényénél többet. Nem mond olyat a tudós
   világ,  hogy  bizonyítottan  tudja  azt  is,  hogy  az évmilliárdokkal
   ezelőtti ősi környezet hogyan jött létre. Több fölvetés létezik, ma is
   több  irányba  kérdezünk  még.  S  bizony  ezek  egyike  az, hogy akár
   tudatosan teremthetődött is.

   A  17.  századtól  azonban  történt még valami. Akkor ugye az ősnemzés
   képviselői  megrettentek,  hogy  vége  a lehetőségeiknek, s mivel ütik
   azután  majd a teológusokat. Természetesen előre menekültek: "Nem baj,
   van  másik!"  - átfogó, egységes elméleteket igyekeztek kidolgozni. Az
   egyik  ilyen  próbálkozás  volt Charles de Bonnet francia pszichológus
   grádics-elmélete.  Eme  rendszerben  minden általa ismert dolgot sorba
   vett,  mint  egy  nagy  lépcső (grádics), a "fejlődés lépcsője" fokát.
   Minden  élettelen,  minden növény és minden állat ott volt az emberhez
   vezető grádics lépcsőfokain, s ezek persze egymásból alakultak ki...

   Charls  de  Bonnet  már-már  pszichotikus  rögeszméi  aztán  rányomták
   lenyomatukat  a  későbbi  próbálkozásokra  is.  Jean-Babtiste  Antoine
   Lamarck  már  a  "fejlődés"  okát  kereste, igaz nem beszélt már holmi
   lépcsőről. Tökéletesedési ösztönről annál inkább. Ebben még lehetne is
   valami,  hiszen  a  fejlődés  tényét  például  a gabonák nemesítésénél
   láthatjuk, s a Biblia sem szól arról, hogy megteremtetett és így marad
   mindörökre...  Aztán jött Charls Darwin és nagy műve: "A fajok eredete
   természetes   kiválasztódás  útján".  Ez  volt  az  utolsó  esély  eme
   gondolatvilág   meggyökereztetésére.   Darwin   -   úgy   tűnik  -  jó
   pszichológus volt, neki sikerült.

   Darwin sorra vette kora összes olyan tudósát, aki "számított" valamit,
   mindenkit,  kinek  már  "volt  neve".  Elméletét  az  ő gondolatukkal,
   felvetéseikkel támasztotta alá. Rögtön úgy is tűnt, ha Darwinnak nincs
   igaza,  akkor az egész tudományunk összeomlik... És nem is számítottak
   már  a  tények,  a  létösztön  mindent  lesöpört  a  vita  asztaláról.
   Képzeljünk  el egy ötven-hatvan éves egyetemi tanárt, aki egész életét
   egy  rendszer  kidolgozásával  és  átadásának szándékával töltötte. És
   most  találkozik  valamivel,  aminél  nem  az  a  kérdés, hogy igaz-e,
   sokkalta  inkább  az,  hogy ha nem igaz, akkor egész életét valami nem
   létezőre tette föl...

   Darwin  remekül  tervezett  és  szerkesztette  össze a művet. Azóta az
   evolúció  és  az  ő  neve  összeforrott.  Nem  érdekel  senkit, hogy a
   valóságban  az  evolúció  fogalma  messze  nem  Darwin,  s  hogy  akár
   tudományos  lehetőségként  a  teremtés  elve  is belefér... Darwin óta
   erről végképp "nem illik" (TILOS!) beszélni. Lassan persze kénytelenek
   leszünk,  hisz  itt-ott  gondok vannak. Az ember "származása" példának
   okán:  két  elmélet  is  forgalomban  van.  Az ősmaradványok kutatásai
   szerint  az  embercsoportok  mai  helyükön  fejlődtek ki, ám genetikai
   programokat  nézve  egy  közös  ősünk  volt,  úgy  kétszázezer éve egy
   afrikai nő személyében.

   Persze  nem  az  a  gond,  hogy  a  multiregionális elmélet és a kései
   afrikai genezis elmélete ellentmond, hanem az, hogy ennek igencsak vad
   következményei  vannak.  Ha az egyik tudományterület állítása tévedés,
   már akkor is bizonyítottan létezik olyan tudományként tisztelt akármi,
   ami  marhaság. (Lehet, hogy éppen az ősmaradványok elemzése, hiszen  a
   biológiai anyag kormeghatározásával lehetnek gondok, s a mintavétel is
   alacsony. Ám Darwin és a nevével jelzett "evolúció" erre alapozott...)
   A  másik lehetőség, hogy egyik sem téved, ekkor viszont alaplogikánk a
   rossz, tehát ekkor egyik eredmény sem jelenthet számunkra semmit!

   A  kérdést  persze  mi  sem  döntjük itt el, ugyanis csak addig tudunk
   eljutni,  hogy  Darwin is vitatható (csupán bátorság kérdése), hogy az
   evolúciónak ő csupán egy szelete. Ám ezzel még nem igazoltuk azt, hogy
   a  teremtés  volt  a való. Csak azt mondhatjuk, hogy a teremtés is egy
   tudományos lehetőség és a mai napig nem cáfolta senki! (A cáfolaton a
   tudományban   azt  szoktuk  érteni,  hogy  egy  másik  lehetőség  léte
   megmutatott.  Persze  a  valóságban  még  ez sem igazi cáfolat, hiszen
   geometriából is több van, mégsem állítjuk egyikről sem, hogy meg volna
   cáfolva.  A  teremtés  elvi lehetősége pedig még eme csökevényes módon
   sem cáfolt.)

   A  napokban  a  kérdés  ismét  éles  hangot  kap,  a  sajtó a klónozás
   lehetőségéről és rémségeiről cikkezik. (Kedvenc cikkem az volt, ahol a
   szerző   még   egyik-másik  egyetemünkre  is  eljutott,  mégsem  tudta
   megállapítani milyen nemű volt ama állat, aminek egyik emlősejtjéből a
   fölhasznált genetikai anyagot nyerték. Az utód neme ismert...)

   A   klónozás   lehetőségét  már  ismerjük  egy  ideje,  s  növényeknél
   alkalmazzuk  is  ma  már  rendszeresen.  Az  igazi probléma a hatvanas
   években  keletkezett,  amikor már egyértelmű volt, mindez hamarosan az
   állatoknál és az embernél is lehetséges lesz. A viták ellenére a 80-as
   évek közepére gyakorlat is lett.

   Az  első kísérletek során még ivarsejtekkel játszottak. Birkák méhéből
   kimostak   embriókat,  majd  azokat  "darabolták"  és  visszaültették.
   Mesterséges  egypetéjű  ikerpárokat  hoztak  létre.  A következő lépés
   valamikor a 80-as évek végén volt, amikor már sejtmagokat ültettek át.
   A  fejlődés  elején  álló  (még  csak  a 8-16 sejtes osztódás szintjét
   elért)  embriókat  szétszedtek sejtekre, majd eme sejteket ültették be
   örökítő  anyaguktól  megfosztott  petesejtekbe.  A  daraboláshoz vegyi
   reakciókat, a két sejt összeolvasztásához pedig elektromos egyenáramot
   használtak. Az osztódás beindult, a kapott embrió beültethető lett...

   A  folyamatot  -  üzleti  világunk szellemében - gazdaságossá kívánták
   tenni,   így  az  embrionális  sejteket  előbb  az  őssejtek,  majd  a
   kifejlődött  testi sejtek váltották föl. Ha hihetünk a közleményeknek,
   akkor  Ian  Wilmutnak  köszönhetően (edinburghi Roslin Intézet) már az
   utóbbi   lehetőség   sem   álom,   s   tényleg  mindennapossá  tehető.
   Mindenesetre  ezt  látszik  igazolni a bemutatott skóciai birka büszke
   hét hónapos kora. Dolly genetikai másolásának története a következő: a
   donor     egyetlen     emlősejtjének     genetikai     anyagát     egy
   megtermékenyítetlen,    saját    DNS-étől    megfosztott   petesejttel
   egyesítették. Fejlődni kezdett, Dolly lett.

   Mára  adottnak tűnik a lehetőség, így a kérdések még mélyebbről tépnek
   elő. Mennyiben számít csak a program, a DNS vezérlő örökítő anyaga? És
   mennyiben  az  anyag,  amit  a  petesejtként  hozzá  kap?  Mennyire  a
   környezet,  melyben  élnie  kell majd? Ma még az állatokkal nem tudunk
   kommunikálni, ám előbb-utóbb biztosan kíváncsiak leszünk arra is, hogy
   mennyiben  határozza  mindez  meg  a lélek, a szellemiség, az én-tudat
   helyét   és   szerepét,   s  biztosan  kipróbáljuk  az  emberen  is...
   Jelentkezők  máris  vannak,  még  engem  is  kerestek már, tudom-e hol
   lehetne jelentkezni?

                     Duna Televízió * DunaText * Y-akták
                     1997. március 5. - 1997. március 19.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.