Dimenzió #14

Y-akták - Tele Fiction Magazin

(paratudományok)

   Sánta Csaba:
                              A TERMÉSZET EREJE
                       Judó- avagy cselgáncs-effektus

   Emberi   világunk   eszközei   és  a  természeti  környezetünk  között
   feszültségek  vannak...  Egy  új  évezred  küszöbén, nagy kérdés, hogy
   tudunk-e  és  főként  akarunk-e  egy  jobb technikát létrehozni, amely
   ökológiai  szempontból  megbízható,  s amely boldogabbá, tartalmasabbá
   teszi életünket... Tizenharmadik számunkban már jeleztük, hogy létezik
   is  eme  technika:  ez  az  ÖKOLÓGIAI  KONSTRUKCIÓ.  A  feladat adott:
   honosítsuk meg ezt az új ökológiai technikát és szüntessük meg a régi,
   elavult, káros alkalmazásainkat.

   Az  ökológiai  technika  fogalmát  Bertram  Broberg  és  Bartha István
   professzor  urak  fogalmazták meg az 1970-es évek végén: "Az ökológiai
   tervezés  a természet, valamint az élővilág mintáit felhasználva hozza
   létre  a  műszaki  megoldásokat,  az ökológia alapelveinek megfelelően
   használja."

   Borberg   professzorék   egy   nemzetközi   társulatot   létesítettek:
   International  Association  for  Ecological  Design.  Az intézet ma is
   működik,  közel  ötven  országból  vannak tagjai. Örömmel vettük, hogy
   megkeresett   minket  Dr.  Bartha  István  mérnök-professzor  úr,  aki
   svédországi  otthonában  e  munka  lelkes  motorja.  Így magazinunk is
   csatlakozhatott e nemes feladathoz...

   A  ma  is  alkalmazott,  emberi  önzésünkben gyökerező, konvencionális
   technika  nem  jó  -  láthatjuk  és  tapasztalhatjuk abból a számtalan
   környezeti kárból és pusztításból, amit ez a technika okoz.

   Az  öko-technika  még  a gyermek éveit járja, miközben a régi technika
   képviselői  (értsd  alatta  a politikusokat és a nagyipart!!!) mindent
   elkövetnek,  hogy ezt az új technikát késleltessék, gátolják. Könnyebb
   nekik  a  megszokott  úton  haladni,  mint  ismeretlen ösvényre térni.
   (Hiába  lenne  igaz  a Földön túli élet, hiába jönnének UFO-k, s hiába
   hoznák a "csoda"technikát, mert nekik nem kellene, "érdekük" [?!] mást
   mond ma is.)

   Az   öko-technikához   nem  elég  csupán,  hogy  egyszerű,  tiszta  és
   energiatakarékos  gépeket  és berendezéseket állítunk elő. Ahhoz, hogy
   ezek  az  öko-gépek  elterjedjenek,  meg  kell  változtatni az emberek
   magatartását, hogy el tudják fogadni az egyszerűt a bonyolult helyett,
   s hogy megelégedjenek az "eléggel" a "sok" helyett...

   Nézzük szép sorban:

   A    "statikus"    falusi-rendszer    főleg   növénytermesztéssel   és
   állattenyésztéssel  foglalkozott.  Ezek a két legősibb és legfontosabb
   termelési  ágak,  ezek mellett az ipar csak annyira nőtt ki, amennyire
   szerszámokra, tárolási, közlekedési stb. eszközökre szükség volt.

   A  kézműipar  (kisipar)  teljesen függött még a hagyományos agrárvilág
   berkeitől.  Technológiája  pedig  annyira egyszerű volt, hogy jóformán
   minden mesterséget maga a földműves is el tudott végezni.

   Telt   az   idő,   s   a   szakterületek  egyre  jobban  elkülönültek,
   specializálódtak.   A   gőzgép   feltalálása   meggyorsította   ezt  a
   folyamatot,  az  ipar  gyors fejlődését még pergőbb ütemre késztetvén,
   ami  aztán  a  kézműipar kezéből kivette a szerszámot és idővel meg is
   szüntette azt.

   A  gyáripar  "kényszeresen"  is  függetlenítette  önmagát  a  mező- és
   állatgazdaságtól...

   A  második  világháború  után  az  agrárvilág  és a gyáripar függőségi
   kapcsolatában  ki  is cserélődtek a súlypontok. A gyáripar ekkorra már
   irányt szabott a két ősi termelési ágazatnak és azokat hozta függőségi
   viszonyba   önmagával.   Ma   már   nem   a   növénytermesztés  és  az
   állattenyésztés  szabja  meg,  hogy  az  ipar mit termeljen (dolgozzon
   fel),  hanem  az  ipar  szabja  meg,  hogy  a  másik két ágazatban mit
   termeljenek. (Gombhoz szabni a kabátot...)

   Míg   az   agrárvilág  alig  termelt  hulladékot,  hisz  mindent  újra
   bedolgozott,  addig  a nagyipar bőven termel veszélyes, nem lebontható
   és újból fel nem használható "vívmányokat".

   Környezeti   problémák   tárgyalásánál   majd   mindenki   a   meglévő
   technikából,  mint  valami  megváltoztathatatlanból indul ki, pedig: a
   technológia, a technika gyakorlati megvalósítása általában 8-10 évente
   megújul. Ez alatt az idő alatt két mérnökgenerációt tudunk felnevelni.
   Ami  már azt jelenti, hogy komolyan nekilátva 10 év alatt létrehozható
   egy  teljesen  új  technika  is...  Egyes  berendezéseknél, a hosszabb
   élettartam  miatt  a  "kicserélés" ideje nyilván valamivel hosszabb is
   lehet, ám a kérdés megoldása nem műszaki, hanem politikai és gazdasági
   jellegű... A természet "súg" a mérnöki megoldás terén.

   Egy példa: a judo-, vagy cselgáncseffektus. (E fogalom mérnöki értelmű
   használata Dr. Bartha István nevéhez kötődik!) A cselgáncsban a harcos
   felek  az  ütést  nem rugalmatlan ütközésként védik ki, hanem a lehető
   legrugalmasabban,  engednek  annak,  hozzá  alkalmazkodnak.  A  támadó
   ellenséget,  mintegy  az  ütés  irányába  tovább "segítik", s ez által
   annak  bukását idézik elő. Erő, mozgás és alak nagyszerű összhangjáról
   van itt szó, ami az egyed megóvásához, túléléséhez vezet.

   Ha  arra  gondolunk,  hogy  gépeink,  házaink,  úthálózataink és egyéb
   létesítményeink  hányszor  "ütköznek" rugalmatlanul a természettel, az
   ökológiai rendszerrel, vagy annak egyes képviselőivel...

   Saját   termékeink   "ütköznek"   tehát  környezetükkel,  a  természet
   ökologikus  rendjével, s mindeközben helyrehozhatatlan károkat okoznak
   ez  utóbbinak,  de  önmaguknak  is...  Így könnyen beláthatjuk, hogy a
   judó-hatás  technikai  alkalmazása  az  emberiség túlélésének is egyik
   igen fontos tényezője lehet.

   Példálózzunk:

   A  fűzfa  koronája olyan mint egy rugalmas keretszerkezet, amely előre
   "beáll"  a  szél  irányának  megfelelően.  Az  ágak  már  növés közben
   hozzáidomulnak   a   domináló  szelekhez,  s  ezért  az  egész  korona
   engedelmesen  hajlékony.  Ám  a  szélerőnek  van mindig egy függőleges
   összetevője, ami egyébként is védi a fákat ledőléstől...

   A  tengeri  makk (Balanides) csonkakúp alakú háza már magában véve egy
   úgynevezett  "egyenszilárdságú  tartó".  Nagy túlélési lehetőség ez az
   állat  számára,  hiszen házának nincs gyenge keresztmetszete. Mindezek
   mellett  eme  állatka  úgy  alakítja  ki  lakhelyét, hogy az a gyakran
   "támadó"  hullámok  irányában elhajlik, mintegy megadja magát a ráható
   erőknek.  A  hullámok ily módon kisebb ellenállásba ütköznek, az állat
   pedig  növeli  háza  stabilitását, s vele együtt túlélési esélyeit is,
   mivel a hullámok "legördülnek" rajta.

   Ám a tengeri makkok, ennél nagyobb tanulságot is szolgáltatnak...

   Eme  állatkák telepeket alkotó rákfajták. Ha megfelelő alapra találnak
   pár  hét  alatt  az  egész  felületet  ellepik.  Érdekes (és érdemes!)
   megfigyelni,  hogy a cselgáncs hatás nemcsak az egyes egyedekre, hanem
   a   telep   (kolónia)  összességére  is  jellemző.  Werner  Nachtigaal
   professzor  úr  (Saarbrückeni  Egyetem)  kutatásai  azt mutatják, hogy
   mindezt  a zoológusok is hasonlóan látják. Nachtigaal tanár úr bemutat
   olyan  képeket,  melyeken  jól  látható,  hogy  a  házak nagyjából egy
   irányba  mutatnak,  kirajzolva egy  "társadalmi-kúposság körvonalait".
   Tehát a természet már tudja, hogy

                     nincs én és te, csak mi vagyunk!!!

   Kezdetben  mi  is  tudtuk, avagy inkább ösztönösen éreztük... Egyszerű
   gépeink,  így  például az ék nagyszerűen alkalmazzák és kihasználják a
   judó-hatás  elvét.  Az ék nyílásszöge, a súrlódás tényezője és az éket
   feszítő  erő  oly rendszert alkotnak, ami erre lehetőséget ad. Charles
   de  Coulomb (1736-1806) amikor kísérleti úton meghatározta a súrlódási
   tényező   nagyságát,   bizonyára  nem  gondolta,  hogy  ezt  később  a
   cselgánccsal  hozzák  kapcsolatba,  de  azt  már tudta, hogy a felület
   simaságán  kívül,  többek között az egymáson elcsúszó anyagoktól, azok
   fajtájától  is  függ,  tehát  olyasmitől, ami az anyagban ab ovo benne
   van.

   Ami  pedig  az  anyag  szerves  része, az már természeti dolog, vagyis
   ökológia  és  ezért  nem  hathat furcsán az a tény, hogy a judó-hatást
   ilyen  összefüggésben  is  használjuk. Ez pedig lényeges, mert itt nem
   növény,  vagy állat hozza egymással harmóniába az erőket, egy bizonyos
   cél  elérése  érdekében,  hanem az ember alkotott egy olyan gépelemet,
   amely az erők játékát helyesen használja ki.

   De   ott   van   a   boltív  is...  Ősi,  hisz  már  Felső-Mezopotámia
   folyóvölgyeiben  építettek  -  elsősorban  kultikus célokra - alacsony
   boltozatos  mennyezetű, köralakú építményeket... A kérdés adott: Mitől
   "vakultunk" meg azóta???

   Platón,  a  nagy  görög  bölcs  mondta: "A bölcsesség a csodálkozással
   kezdődik.  Aki  nem tud csodálkozni a dolgokon, amelyek körülveszik, a
   világ  felett,  amelyben  él,  az igazán bölcs sohasem lesz". Az ember
   pedig,  ha  valamikor egyáltalán, akkor "őskorában" csodálkozó volt és
   eltérően  mai utódaitól tudott is csodálkozni. Ennek a csodálkozásnak
   aztán  lettek  csodás  alkotásai,  amelyek még ma is bámulatba ejtenek
   bennünket.  Ha  pedig  ezen tudunk ámulni, akkor a képesség még adott,
   kutassuk a természet berkeit, s használjuk mit megalkotott.

   E számunk Dr. Bartha István anyagainak felhasználásával készült.

                     Duna Televízió * DunaText * Y-akták
                   1996. december 11. - 1996. december 23.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.