Dimenzió #14

Y-akták - Tele Fiction Magazin

(paratudományok)

   Sánta Csaba:
                          MESTERSÉGES INTELLIGENCIA

   Az  ember saját tevékenységét intelligensnek tekinti, ennek saját maga
   által    alkotott    informatikai   utánzását   szoktuk   "mesterséges
   intelligenciának"   hívni.   De   kezdjük   az  elején:  Mi  az,  hogy
   intelligencia?  Két  személyes élményű meghatározást ismerek. Az elsőt
   Páldi     János     tanár    úrtól    hallottam:    "lényeglátás    és
   rendszerezőképesség",  a  másodikat egy tanítványomtól, aki szerint "a
   mértéke  attól függ, hogy mennyit legózott a gyerek kiskorában". És az
   egész  valahol  ennyi,  hiszen  az  intelligencia fogalmára máig sincs
   elfogadott, általános meghatározás.

   Talán  a  legsikeresebb  intelligencia  meghatározás  mindezeken túl a
   következő:  "sorok  közötti  olvasás  képessége".  E  fogalomhasználat
   létjogosultságát  látszik  erősíteni,  hogy megértéséhez intelligencia
   kell.  Na,  persze  az  ember  nem azért intelligens, hogy szeresse az
   olyan   meghatározásokat,  amelyek  megértéséhez  intelligencia  kell.
   Helyette a már jól bevált, elodázó: "írjuk körül a tulajdonságaival, a
   hozzá  tartozó  elemek  felsorolásával"  módszerét alkalmazzuk. Így az
   intelligenciát  meghatározott  képességek  rendszereként  jellemezzük:
   tanulás,      elvonatkoztatás,      következtetés,      megmagyarázás,
   mozgáskoordináció, nyelv...

   Az  elején  már  jeleztük, hogy lényegében kiindulópontunk az, hogy az
   ember  intelligens,  és  így  számunkra  az  intelligenciát valahol az
   emberi viselkedések és képességek jelentik.

   Nem  tudunk  ugyan ennél jobb (és elfogadható!) meghatározást adni, de
   eme kiindulási helyzetünk alapján minden emberben él egy kialakult kép
   az   intelligencia   létéről  vagy  hiányáról,  így  ennek  gyakorlati
   minősítése  már  a meghatározás pontosságát (pontatlanságát) meghaladó
   mértékben is lehetséges.

   Az   intelligencia  ilyen  meghatározási  módszerét  Turing  tesztnek,
   Turing-próbának hívjuk.

   A  Turing-próba  lényege  a  következőkben  foglalható  össze: Van egy
   rendszerünk,  amiről  el akarjuk dönteni, hogy intelligens-e (ez lehet
   egy   ember,   de   egy  ember  által  létrehozott  szerkezet  is).  E
   "rendszerrel"  kapcsolatban áll egy ember, aki kérdéseket tesz fel egy
   kommunikációs  csatornán keresztül, miközben fogalma sincs arról, hogy
   egy  géppel  vagy egy emberrel cseverészik-e. A kérdező egy számítógép
   előtt   ül:   begépeli  a  kérdéseit,  a  képernyőn  pedig  olvassa  a
   válaszokat.  A  feladata,  hogy  minősítse  a "rendszert", gépnek vagy
   embernek...   Ha  a  gépi  szerkezetet  embernek  minősíti,  akkor  az
   tekinthető intelligensnek.

   Roger  Penrose  kutatásai  alapján  megkérdőjelezi  ennek a tesztnek a
   hitelességét.   Hivatkozik   például   K.  M.  Colby  1960-as  években
   kifejlesztett  "orvosszámítógépére",  ami  egy orvospszichológust volt
   hivatva utánozni. Ezt pedig oly sikerrel tette, hogy a páciensek sorra
   előnyben részesítették eme gépet az emberrel szemben. Penrose felhívja
   a  figyelmet  arra, hogy ez a kísérlet kelthet olyan benyomást, hogy a
   számítógép valamennyire értelmes, holott valójában nem az, hiszen csak
   bizonyos,  meglehetősen egyszerű és mechanikus szabályt követ. Mielőtt
   arra   gondolna  bárki  is,  hogy  persze,  hiszen  egy  "pszichológus
   páciensei"...  Penrose  tovább  érvel,  hiszen  a szkizofréniát utánzó
   számítógép  az  orvostanhallgatókat  csapta  be.  (Azt  pedig ugye nem
   vitatjuk,  hogy  aki  eljut  addig,  hogy  orvostanhallgató  lesz,  az
   általában  intelligensnek  tekinthető.)  De  egy másik példa a sakkozó
   számítógép,    ami   akár   nagymestereket   is   megver   könyvtárnyi
   háttéranyagával.  Ki  merne  egy  ilyen  "masinát"  nem intelligensnek
   minősíteni. Pedig az egész csupán az időzítéstől függ: ha gyorsan kell
   lépni,  mert  számít az idő, akkor rendszerint a gép győz; ha ráérünk,
   ha  nem  kell sietni, akkor viszont már többnyire az ember. Tudatosság
   és ítéletalkotás - nyomatékosít Penrose.

   Penrose-t  meghaladva  felhívjuk  arra  is  a  figyelmet,  hogy  ez  a
   probléma,  mármint  az  intelligencia  megítélése  emberek  között  is
   kétséges.  Nem  csupán  az  az  igaz,  hogy  az  ember (mint csoport!)
   önmagát,  saját  tulajdonságait és képességeit tekinti intelligensnek,
   de  az  is,  hogy  mindez  az  emberre,  mint  egyénre is igaz. Szokás
   készíteni  különböző  intelligencia teszteket. Hogy ezek mit mérnek az
   egy  más  kérdés,  de valamit igen, s az egy kellően nagy számú mintán
   való  ellenőrzés  után kellően "hiteles" lehet. Ezen a skálán a 100-as
   IQ  jelenti  az  átlagos  szintet,  s ezt tekinthetjük egy elfogadható
   értéknek.  De  nem  ezt ítéljük meg!!! A 100-as átlaghoz tartozó egyén
   számára   a   100-as   IQ  környezetébe  tartozó  emberek  lesznek  az
   intelligensek.  Úgy  80  alatt  és  130  fölött  fokozatosan elveszíti
   hitelességét  az  ítélete.  Valahol  a  "zseni"  és az "őrült" közötti
   kapcsolatot  úgy is megfogalmazhatjuk, hogy a "debilitás döbbenete" és
   a  "zsenialitás  csodálata"  mint  élmények  között nem igazán létezik
   különbség.

   Ennek  azért  veszélye is van, például iskoláink berkeiben. Hiszen egy
   közepesnél éppen jobb képességű tanár a legkiválóbb diákokat éppen úgy
   nem  képes érteni és értékelni, mint a gyengébbeket. A "bukott" diákok
   IQ-ja rendszerint alacsony vagy magas (!).

   Térjünk   azért   vissza  a  mesterséges  intelligenciához.  Próbáljuk
   megfogalmazni   annak  lehetséges  céljait,  feladatát.  E  "kérdésre"
   nyílván  mást  válaszolna  egy  mérnök,  egy orvos, egy tanár vagy egy
   pszichológus.   Ám   válaszaik   valahol  a  következő  két  csoportba
   sorolhatóak  be:  nyílván  az  emberi  képességeket és tulajdonságokat
   "kell" modellezni, az eltérés a célokban van, hiszen tehetjük azt (1.)
   az  ember  helyettesítésének  a  szándékával,  hogy  fárasztó  (nehéz,
   monoton,  unalmas  ...)  munkák  elvégzésétől  mentesítsük,  vagy (2.)
   azért,    hogy    az    emberi   viselkedést   jobban   megismerhessük
   viselkedésmodellek megalkotásának az útján is.

   A  emberi  képességeket  és a viselkedéseket akarjuk modellezni, ám az
   ember  (egy  biológiai  rendszer)  és  egy  informatikai  modell,  egy
   számítógép alapjaiban különböznek.

   A    számítógépek    egy   előre   megadott   algoritmus   könyörtelen
   végrehajtására  képesek,  eredendően nagy tömegű adatok feldolgozására
   lettek  megalkotva.  Ez  utóbbira  mi emberek nem nagyon (a gépeinkkel
   biztosan nem versenyképesen) vagyunk alkalmasak, de a gép sem alkalmas
   arra,  hogy  felülbírálja  saját  algoritmusát  és  döntsön,  ami a mi
   erősségünk.   Arról  már  nem  is  szólván,  hogy  az  embernek  nincs
   algoritmusa, általában a "józan ész" szerint tesz.

   Ami  egy  ember számára egyszerű, az egy gép számára bonyolult, ám ami
   egy  informatikai  alkotás számára nem gond, az az ember számára lehet
   követhetetlenül bonyolult. Lehetséges kapcsolat a két oldal között?

   Az  intelligencia  hétköznapi szinten tudást ("lényeget") jelöl, annak
   meglátását  ("lényeglátás")  és  alkalmazását ("rendszerezőképesség").
   Jól  mutatja  ez,  hogy  tanárom  és tanítványom milyen fantasztikusan
   határozták  meg  e  fogalmat. Az első elem fontossága vitathatatlan, a
   tudás  forrása  pedig  a  tapasztalat:  "a  legózás".  A  második elem
   fontosságára az emberiség kultúratörténete szolgáltat példákat.

   A   tudás   alkalmazásának   a   minősége,   a   "lényeglátás"   és  a
   "rendszerezőképesség"  kapcsolata  akkor kap igazi értékmérőt, ha arra
   gondolunk,  hogy  például  Einsteinnek ugyanazok az ismeretek álltak a
   rendelkezésére,  mint  kortársainak.  A  teljesítmény  azonban már nem
   egyezik...

   A  tudásra,  annak  birtokba  vételére  és  hasznosítására  épülnek  a
   mesterséges intelligencia próbálkozásaiként megszületett és megszülető
   számítási modellek. Ilyen a produkciós rendszer: ez állandó és változó
   adatbázisokban tárolja az információit, "ha, akkor" típusú szabályokat
   használ, mindezt kiválasztó és vezérlő algoritmusokkal.

   S,  hogy  alkalmas-e a produkciós rendszer a feladatára? Megoszlanak a
   vélemények...   1976-ban   Newell  és  Simon  egy  "fizikai  szimbólum
   rendszer"  elnevezésű  modellről  adott egy meghatározást és hozzá egy
   bizonyítást arról, hogy e modell rendelkezik az intelligens viselkedés
   szükséges  és elégséges feltételeivel. Mivel a számítógép egy "fizikai
   szimbólum  rendszert"  modellez,  így  szerintük  alkalmas intelligens
   viselkedésre.  Penrose ezzel szemben a megértést, a tudatosságot és az
   ítéletalkotást  hangsúlyozza,  azt állítván, hogy valódi gondolkodásra
   és megértésre egy számítógép sosem lehet képes.

   Az   emberi   gondolkodás   nem   tűnik  algoritmikus  működésűnek.  A
   gondolkodás  sebessége  minden bizonnyal túllépi az anyagi információk
   maximális   sebességhatárát.   Erre   az   ad   lehetőséget,  hogy  az
   idegrendszer  kémiai és elektromos folyamataiban résztvevő molekuláris
   szint   alatti   kvantumvilág   jelenségei   között   előfordulhat  az
   alagúteffektus.  (Az elemi részek világában a részecske mozgása olykor
   nem  köthető  energiagátakhoz.)  Ez  annyit  jelent,  hogy  egy később
   küldött  impulzus  megelőzhet  egy korábban küldöttet. Az algoritmusok
   világában  viszont  ritkán fordul elő, hogy a "múlt" lesz a "jövő". Az
   embernél sűrűn, sőt konkrétan ez a gondolkodás.

   Állíthatnánk mi, hogy ennek vagy annak az oldalnak van igaza... De, ha
   állítanánk,  akkor  hazudnánk,  tudást  hazudván  önmagunknak. Mindkét
   oldalnak  lehet  igaza és tévedhet is. Az idén kaptunk hírt gondolkodó
   társalgógépről,  ami  már saját tudásbázisát is fölülbírálja, ítéletet
   alkot.  De  egy érzelmeket modellező akármiről is... Ám az azért való,
   hogy  ezek  még  mindig  algoritmusokat  követnek, holott az ember nem
   gondolkodik  algoritmikusan,  sőt  gondolkodásának alapja éppen ez, az
   időrendi   határozatlansága.   De   ettől  még  mindkettő  lehet  akár
   intelligens (geometria sem egy van)...

                     Duna Televízió * DunaText * Y-akták
                   1996. november 27. - 1996. december 11.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.