Dimenzió #14

Y-akták - Tele Fiction Magazin

(paratudományok)

   Sánta Csaba:
                       A TUDAT - KRISNA - FILOZÓFIÁJA

   Ő  Isteni  Kegyelme  A.  C.  Bhaktivedanta  Swami  Prabhupáda szellemi
   útmatatásai szerint.

   Ki  vagy  Te?  A  tested vagy? Vagy valami ennél is "finomabb"? Tudod,
   hogy  ki  vagy,  vagy  csak  gondolod, hogy tudod? Mai társadalmunkban
   (szinte)  tabuvá  tett  téma  az  érdeklődés  valódi,  magasabb  rendű
   önvalónk  iránt.  Helyette  időnket  arra  használjuk,  hogy a testről
   gondoskodjunk, díszítsük és dédelgessük. A civilizáció egy helyben áll
   egy  lelki  mozgalom  nélkül.  A  lélek mozgatja a testet, az élő test
   mozgatja a világot. Lélek nélkül a test mozdulatlan, vagyis halott.

   Már  a  Védák  -  mely  irodalmi  művek  a  Kr.  e. III-II. évezredben
   keletkezett   rituális  és  jogi  tárgyú  Írások  -  gondolataiban  is
   találkozhatunk a kétely, a szkepszis nyomaival: "Ki tudhatja biztosan,
   honnan  keletkezett,  honnan  való  ez  a  világ, hiszen az Istenek is
   későbbiek, mint a világ teremtése!".

   Az Upanisádok - a védikus irodalom befejező része, Kr. e. VI. század -
   soraiban  már  (egyfajta) válaszra is lelhetünk, amely szerint a végső
   valóság  meghatározhatatlan, csak misztikus beleéléssel ragadható meg,
   ésszel  és szavakkal nem. Ma a fizikában határozatlansági relációkban,
   valószínűségi függvényekben állítjuk ugyanezt...

   Az  Upanisádok  szerint  a  világ  lényege,  a brahman azonos az ember
   énjével,  az  atmannal. A megismerés egyetlen helyes módja az, hogy az
   atman   azonosul  a  brahmannal,  az  én  felolvad  a  világ  szellemi
   lényegében.  Ezt  a  világlényeget,  a végső valóságot azonban elzárja
   előlünk  a jelenségvilág látszata; az anyagi világ csak maya, illúzió,
   amely  fátyolként  rejti el a brahman valóságát. Ezidőtájt a létet úgy
   tekintették,  mint  szenvedéssel teli és mulandót. A halál és születés
   örök  változásában mindig újabb szenvedések keletkeznek. Az élet külső
   javai    értéktelennek    tűnnek    az    örökké   létező   brahmannal
   összehasonlítva.

   Megszületik  a  vágy  a megváltás után (móksa), amely nem más, mint az
   újraszületések  körforgásából  való  megszabadulás.  A cselekedetek az
   újraszületések  okai  és  kötelékei,  ezért  még a jó cselekedetek sem
   vezetnek megváltáshoz. A helyes út a cselekvés és a vágy visszatartása
   (aszkézis). A tudás nélkül azonban ez önmagában terméketlen marad.

   Az   élet  elsődleges  szükséglete  az  elveszett  lelki  azonosságunk
   megtalálása.  Az  anyagi  tettektől  való  elkülönülést a lelki tettek
   eredményezik,  nem  pedig  az  anyagi  tétlenség.  A lelki tevékenység
   valódi életünk aktiválása. Ám tudhatjuk-e, mi is a lélek?!

   Az    emberiség    kultúratörténeti    "hagyatékait"   szemlélve   azt
   állapíthatjuk  meg,  hogy  három  nagy  dolog  irányította  tudományos
   létünket, világképeinket:

                (1.) lelki, szellemi, meditatív gondolkodás;
                (2.) ostoba, elvakult (elvakított) érzelmek;
                     (3.) anyagi, tapasztalati tudomány.

   A   felsorolás  sorrendje  időbeliségi  sorrendet  is  jelöl.  Egy  új
   megközelítés  születése  rendszerint nem törölte a régi módo(ka)t, bár
   sokszor ebbe az irányba terrorisztikus módon is törekedtek.

   (Egyes  történeti  utalások  szerint  a  mai civilizáció előtt élt már
   civilizált  társadalom  Földünkön  - Atlantisz, Alphard... Nyugalom és
   Szellem.)

   E  három  irányító  erőből az elsőt és a harmadikat tartjuk érdemesnek
   arra, hogy tovább gondolkodjunk rajtuk. Természetesen gondolkodni csak
   mai formájukon, mai örökségeiken tudunk.

   "Anyagi  tudatunk"  kötöttségeit  jól  ismerjük,  mindennapjaink során
   ragaszkodunk

   - az anyagi testünkhöz (ösztön),
   - rokonainkhoz, szülőföldünkhöz (identitás - azonosság),
   -  az anyagi javakhoz, az anyagi tudományhoz ("fegyver" a természetes,
   Darwini szelekcióhoz),
   - formulákhoz és rituálékhoz (az elviselhetőség igénye - szenvedünk).
   "Szellemi  tudatunk"  vizsgálatát  ma  már kulturális hagyatékhoz kell
   kötnünk: vallási, filozófiai rendszerek.

   Az  Y-AKTÁK  mostani  számában  a "szellemi tudat" elemzését a Krisna-
   tudatosság  modelljén  kívánjuk  érzékeltetni.  A Krisna-tudatosságról
   állíthatjuk  azt  is,  hogy egyszerre vallás, filozófia és tudomány, s
   azt  is, hogy egyik sem, hiszen egyetemességével akár bármelyik fölött
   állhat.

   A  Krisna-tudat  Írásos alapját a Védák adják, alapművüknek a Bhagavad
   Gita tekinthető.

   Krisna  - azt jelenti: Isten. Amikor érdekelni kezd bennünket a tudás:
   "Mi  az  én  kapcsolatom  Istennel? Mi az élet célja?" - akkor Krisna-
   tudatosnak neveznek.

   A  Krisna-tudat  már  eleve  ott  van  mindenkinek  a  "szívében",  de
   anyagilag  feltételekhez  kötött  világunkban  ezt elfelejtjük. A Hare
   Krisna  mahá-mantra  vibrálásának folyamata - Hare Krisna Hare Krisna,
   Krisna  Krisna  Hare  Hare, Hare Ráma Hare Ráma, Ráma Ráma Hare Hare -
   újjá éleszti a Krisna-tudatot.

   Egy  Isten van, s egyetlen természetnek a törvényei, és mi mindannyian
   e  természetnek  a törvénye alatt állunk. Istenről alkotott fogalmaink
   nagyon  sokfélék,  változatosak: A gyerekek sokszor egy fehér szakállú
   öregemberként  képzelik  el, a felnőttek láthatatlan szellemi erőként,
   az univerzumként vagy önmagukként (?!) gondolnak rá.

   Isten - aki megtestesíti az erőt, a hírnevet, a gazdagságot, a tudást,
   a szépséget, a lemondást - számtalan kapcsolatban áll sok-sok hívével,
   és e kapcsolatok alapján nevezik Őt bizonyos neveken.

   A  Krisztus-tudat  szintén  Krisna-tudat!  (A  Krisztus  szó  a  görög
   Christos  szóból  ered,  ami  azt jelenti: "a felszentelt". Christos a
   Krisna  szó  görög változata.) Isten minden kultúra nyelvén eljuttatja
   üzenetét  -  Védák,  Biblia,  Korán,  ...  -  megadva  a megértés és a
   választás  (elfogadás) lehetőségét. Az "Írások" terjesztése tanítványi
   láncolat  útján  történik,  ha  ez  megszakad, akkor Isten újból indít
   egyet.

   A  vallás  azt  jelenti:  ismerni  Istent és szeretni Őt. Ma a nevelés
   hiánya  (pontosabban:  más  "értékekre" való irányultsága) miatt senki
   sem  ismeri  Istent,  s  hogyan  beszélhetnénk  akkor az iránta érzett
   szeretetről? Az embereket kielégíti, ha csupán elmennek a templomba és
   imádkoznak.  Ezt csaló vallásnak nevezik, mert célja nem megismerni és
   szeretni Istent, hanem személyes hasznot húzni belőle.

   Mai  "anyagi  tudatú" világunkban tudáson hitünk nagyképű képviseletét
   szoktuk  érteni,  bár ha erre figyelmeztetnek minket akkor rendszerint
   duzzogunk, megsértődünk... kikelünk magunkból.

   Hol vettük fel hát a nagyképűség koloncát magunkra? Az intést megkapta
   az  ember  is  -  és  most  egy  európai  emberhez közelebbi forrásból
   idézünk:  "A  kert  minden  fájáról egyél. De a jó és gonosz tudásának
   fájáról,  arról  ne  egyél;  mert  a  mely napon ejéndel arról, bizony
   meghalsz."  (Biblia, Mózes I. könyve 2:16-17.) És Éva evett... és Ádám
   evett... és azóta mindannyian eszünk... Meghaltunk. Az élet börtönének
   dohos  celláit  járjuk  sorra  életeinkkel, s minderről nagyképűségünk
   vakító fényétől még tudomást sem szerzünk.

   A   természet  a  valószínűbb  állapot  felé  halad,  az  élővilág  és
   "koronája",  az  ember ellenben látszólag nem. (Tom Stoiner Információ
   és  az  univerzum belső szerkezete című munkájával érdemes egybevetni,
   Springer    Hungarica,    Budapest,   1993.)   Magyarázat   kereshető,
   beszélhetünk  negatív  entrópiáról,  sőt  akár  le  is  "hülyézhetjük"
   fölvetésünk   okán  önmagunkat,  netán  valamely  más,  de  azért  még
   tudományt  művelő embertársunkat. Azonban mikor vesszük észre, hogy ez
   egy  időzített  bomba,  s  peregnek  a  másodpercek?!  A  tudásnak,  a
   kollektív   memória   civilizációs   batyujának   ára   van...  rohanó
   hétköznapok, alkohol, drog, magány, hajtás, hajtás, hajtás...

   Az  élet  értelme  az  élvezet.  Az  emberek az életnek most egy hamis
   szintjén  vannak,  ezért ahelyett, hogy élveznék az életet szenvednek.
   Mindenhol csak a létért való küzdelmet látjuk. Mindenki küzd, de mi az
   élvezet a végén? Csak küzdenek és meghalnak...

   Ezt  az  emberi  létformát nem azért kaptuk, hogy keményen dolgozzunk,
   mint  az állatok, hanem hogy elérjük az élet legtökéletesebb szintjét.
   Ha   nem  akarjuk  ezt  a  tökéletességet,  akkor  nagyon  sokat  kell
   dolgoznunk, mert erre kényszerítenek a természet törvényei.


                              Kedves Olvasóink!

   Arra  szeretnénk  kérni  Önöket,  hogy  az  Y-akták  mostani  számában
   érintett  Krisna- tudatosságról Írják meg gondolataikat magazinunknak.
   Mit  gondolnak  a különböző kultúrák találkozásáról? Elfogadhatóak e a
   ma  embere számára ezek a gondolatok? Miért igen, vagy miért nem? Önök
   hogyan  vélekednek a Krisna-tudatosságról: szekta, vallás, filozófia,
   tudomány?  Volt  személyes  élményük, Ön vagy családtagja csatlakozott
   esetleg  ténykedőleg  is?  Mit  gondolnak  a  lélekről? Kutatható Önök
   szerint?

   Kérjük,  hogy  levelük  megírása előtt gondolkodjanak el azon is, hogy
   mit  jelenthet  két kultúra találkozása akkor, ha az egyik eredete nem
   földi  lenne...  egy  másik  univerzum,  vagy mondjuk egy "párhuzamos"
   világ.  Mennyire  értenénk meg őket? Mennyire értenének Ők meg minket?
   Lehet-e  (részben ennek következményeként) egy kultúra érdeke az, hogy
   egy  másik kultúrát "befogadjon", de legalábbis kommunikálni próbáljon
   vele? Vagy józanul csak ezt teheti? De akkor miért teszünk mást?!

                           y-aktak@freemail.c3.hu
                           csabarex@mail.agria.hu
                 Postacím: Sánta Csaba, 3301 Eger, Pf.: 538.


   "SUMMARY"

   A  person  is  born  and  they...  go  to  school...  get a job... get
   married... have a family... continue to work... retire... die. Is this
   all  there is to life? There must be something more to life than this,
   but  where  do  we  go  from  here?  What  is our purpose? What is our
   destiny?  How  can  I  be  fulfilled and have the emptiness of my life
   filled with true meaning?

   ,,,,,  The  Master  answered  and said, "Once there lived a village of
   creatures  a  long the bottom of a great crystal river. The current of
   the river swept silently over them all - young and old, rich and poor,
   good  and  evil,  the  current going its own way, knowing only its own
   crystal  self.  Each  creature  in its own manner clung tightly to the
   twigs  and  rocks  of  the river bottom, for clinging was their way of
   life,  and resisting the current what each had learned from birth. But
   one  creature  said  at last, 'I am tired of clinging. Though I cannot
   see it with my eyes, I trust that the current knows where it is going.
   I  shall  let  go, and let it take me where it will. Clinging, I shall
   die  of boredom.' The other creatures laughed and said, 'Fool! Let go,
   and that current you worship will throw you tumbled and smashed across
   the  rocks, and you will die quicker than boredom!' But the one heeded
   them  not, and taking a breath did let go, and at once was tumbled and
   smashed  by the current across the rocks. Yet in time, as the creature
   refused  to  cling again, the current lifted him free from the bottom,
   and  he was bruised and hurt no more. And the creatures downstream, to
   whom  he  was  a  stranger,  cried,  'See  a  miracle! A creature like
   ourselves,  yet  he  flies! See the Messiah, come to save us all!' And
   the one carried in the current said, 'I am no more Messiash than you.
   The  river  delights to lift us free, if only we dare let go. Our true
   work  is  this  voyage,  this  adventure.'  But  they  cried the more,
   'Saviour!'  all  the while clinging to the rocks, and when they looked
   again  he  was  gone,  and  they  where left alone making legends of a
   Saviour. ,,,,,

   Source: Richard Bach - Illusions

                     Duna Televízió * DunaText * Y-akták
                      1996. május 15. - 1996. május 29.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.