Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                              Dr. Kéri Katalin:

         (Neveléstörténeti Füzetek, OPKM, Budapest, 1993., 3-11. o.)

                       JUAN LUIS VIVES ÉLETE ÉS MŰVEI


   Juan   Luis   Vives,   spanyol   származású  humanista  gondolkodó  kissé
elfelejtett alakja a neveléstörténetnek. Ebben az évben, 1992-ben ünnepeljük
születésének   500.   évfordulóját.   Vives  Amerika  felfedezésének  évében
született,  és  a  pedagógiában,  erkölcstanban  "kolumbuszi" felfedezéseket
tett.

   Magyarországon  kevésbé  ismert  Vives  alakja,  a  lexikonok,  egyetemes
neveléstörténeti  munkák  keveset  írnak  róla,  művei  főként  csak latinul
hozzáférhetőek,  Péter  János  kézdivásárhelyi  tanáron  kívül  csak kevesen
méltatták  érdemeit  hazánkban.  Nyugat-Európában  más a helyzet, Angliában,
Hollandiában,   Németországban   évszázadokon   át   sokat   írtak  róla  és
életművéről,  mindegyik  ország  kicsit "magáénak érzi" Vives személyiségét.
Nemkülönben  Spanyolország,  Vives  szülőföldje.  Jelen írásom anyaggyűjtése
során elsősorban a spanyol nyelvű lexikonokat és monográfiákat vizsgáltam, a
Madridi  Autonóm  Egyetem  és  az  Alcalá  de  Henaresben található Egyetemi
Könyvtár  gyűjteményeit.  E  művek,  lévén, hogy madridi, barcelonai kiadású
cikkek  és  könyvek,  gyakran  túlzóan  kiemelik  Vives  spanyol gyökereinek
fontosságát,   emellett   azonban  új  adalékokkal  is  szolgálhatnak  hazai
neveléstörténetünknek egy reális Vives-kép kialakításához.


                               Vives életútja

   Juan  Luis  Vives  1492.  március  6-án  született  Valenciában,  előkelő
családban,  ám  szülei szegények voltak. Apai ágon a Vives Vergel családból,
anyai  ágon pedig a Jaim March de Gandia családból származott. [1] Szülőháza
Valenciában  a  Tenger  és  Béke  utcák  között  volt, ma már nem áll. Vives
rokonai  -  mindkét  ágon  -  megtért zsidók voltak, és a XVI. század elején
szinte  teljesen  kipusztították  egész  családját, édesanyját, aki 1508-ban
halt  meg,  1529-ben  kiásták  sírjából,  és csontjait megégették; édesapját
pedig  1526-ban  küldte  máglyára  az  inkvizíció ítélőszéke. A családot már
korábban    megfosztották    javaiktól,    három   leánytestvére   borzalmas
szegénységben  élt.  [2]  A  családtagjaival  történt  tragédiák feltétlenül
magyarázzák  Vives  viselkedését,  azt, hogy miért nem tért haza felnőttként
soha szülőföldjére.

   Gyermek  -  és  ifjúkorát  Valenciában  töltötte  el, csak nagyon keveset
tudhatunk  meg  arról, hogy milyen körülmények között. [3] Édesapja Filopono
mester  iskolájába  iratta  be  a  tehetséges  kisgyermeket, azután pedig az
Estudi  General-ba  ment,  mely 1500. januárjában nyitotta meg kapuit. Vives
itt  különösen  a latin nyelvben művelte magát, tanára Jeromos Amiguet volt,
emellett  görögül  tanult  Bernardo  de Navarrótól. Valenciai diákévei alatt
Vives nemcsak humán tudományokat, de jogot is hallgatott. [4]

   1509-ben Vives Párizsba ment, és a Sorbonne-on folytatta tanulmányait. Az
ifjút a francia fővárosban is skolasztikus oktatási módszerek várták, melyek
ellen  már  hazájában  is  lázadozott.  3  évet  töltött  el Párizsban, ahol
elsősorban   filozófiát   hallgatott,   különösen   a  spanyol  nominalisták
érdekelték. Tanult még retorikát, jogot, természettudományokat, és Dullardus
vezetésével  jártasságot  szerzett  az  irodalomban. [5]  E kedves tanárának
mondását  örökítette  meg Vives a latin nyelvvel kapcsolatosan: "Quanto eris
melior  grammaticus,  tanto  peior  dialecticus  et theologus" [6], ám Vives
számára  ez  sohasem  jelentett problémát, hiszen remekül tudott latinul, és
éppen ennek köszönhetően vált kora kiemelkedő tudósává.

   Párizsból  1512-ben  Flandriába  ment,  először  Brugge-be,  amely várost
második  hazájának  tekintette.  Itt  -  és  Flandriában általában - spanyol
tudott  maradni,  hiszen  e terület számos honfitársának adott otthont, akik
közül  a legtöbben kereskedelemmel foglalkoztak. Itt, Brugge-ben ismerte meg
Valladauráék  családját,  akik  szintén  valenciaiak  voltak. Margarita nevű
kisleányuknak  -  aki  1504-ben  született - Vives lett a nevelője, 1524-ben
pedig  -  Angliából  hazatérve  - a férfi feleségül vette egykori neveltjét.
1516-ban  Vives  Leuvenbe  ment,  ahol  akkor  7000-8000  egyetemista élt és
tanult,  akik Európa legkülönbözőbb részeiből érkeztek. Először Guillermo de
Croy  nevelője volt itt Vives, az 1519-es év pedig már az egyetem katedráján
találta Vivest, aki ekkorra, alig 26 évesen, már ismert volt tudós körökben,
tanítói   célzatú   szónoklatai   és   egyéb   írásai   elismertté   tették,
szókimondására  és  ékes  latinságára  még Erasmus és Morus is felfigyeltek.
Itt,  Leuvenben  ismerkedett  meg  Erasmusszal,  akihez  élete végéig szoros
barátság  fűzte.  Számos  levél  tanúskodik  barátságukról,  melynek  alapja
hasonló   gondolkodásmódjuk  volt,  a  skolasztikus  pedantériával  szembeni
ellenállásuk, új módszerek keresése, a latin nyelv helyes használatáért való
harc  kötötte  össze  őket.  Erasmus stílusa ironikusabb, csipkelődőbb volt,
mint  Vivesé,  aki mindenkor megmaradt "mézszavú" tudósnak, mindig érveivel,
és sohasem gúnnyal harcolt.

   1522-ben  Vivest,  akinek hírneve szülőhazájába is eljutott, az Alcalá de
Henaresben  megüresedett  egyetemi  katedrára  hívták  latint  oktatni.  Nem
akárkinek  a  nyomdokaiba léphetett volna, Antonio de Nebrija helyét kellett
volna  betöltenie, aki abban az évben halt meg. Vives azonban nem fogadta el
ezt  az  állást,  1523-ig  Leuvenben maradt, ahol számos angol hallgatója és
barátja   volt,   mintegy  példaként  említhető  mindez  az  angol-flandriai
kapcsolatok kiszélesedésére, mely a XVI. század elején következett be.

   1523-ban  Vives  átköltözött  Angliába,  ahol  az  Oxfordi Corpus Christi
kollégium  tanára  lett,  e  városban avatták doktorrá. Itt családias légkör
fogadta,  és a legmagasabb társadalmi körök támogatását élvezte. Találkozott
vele  Morus,  Collet,  maga  VIII.  Henrik  [7],  és  Wolsey kardinális, aki
elsősorban  támogatta  Vivest  abban, hogy ezt az állást elnyerje. [8] Vives
latin  irodalmat  tanított,  reggel  8-kor  kezdődtek  nyilvános előadásai a
kollégium  nagytermében.  A  szerzők,  akiket  magyaráznia  kellett: Cicero,
Salustius,  Valerius,  Quintilianus,  Vergilius, Ovidius, Lucanus, Horatius,
Persius,  Juvenalis,  Terentius  és  Plautus; a diákok pedig, akiket latinra
okított:  12  és  19 év közti fiúk voltak. [9] A királyné, Aragóniai Katalin
titkára   és   irodalmi   tanácsadója  volt,  és  megbízták  az  uralkodópár
gyermekének,  Tudor  Máriának  a  nevelésével.  Angliai tartózkodása alatt -
hiába   írta  sorra  tudományos  munkáit,  hiába  érintkezett  a  legelitebb
társadalmi  körökkel  -  Vivest  anyagi  gondok  gyötörték, lakása szűkös és
barátságtalan   volt,   magányosan  élt  és  gyakran  betegeskedett.  Gyenge
egészségi  állapota  egész életében kísérte, az angliai ködös, nyirkos klíma
azonban  különösen  rosszul hatott szervezetére. Angliai tartózkodását tehát
nehezen  viselte, mindezt csak tetézte az, hogy a királyi pár válása kapcsán
6 hétre bebörtönözték Londonban, mivel - sok más kortársához hasonlóan - nem
helyeselte  a  válást.  Börtönéből  szabadulva  azonnal elhagyta Angliát, és
szeretett  városába,  Brugge-be tért vissza, ahol megnősült. Ezután tett még
néhány  kisebb  utazást  Európában,  az 1530-as évektől azonban egyre többet
betegeskedett.   Nemcsak   a   köszvény   gyötörte,  de  anyagi  gondjai  is
súlyosbodtak, mindennek ellenére rengeteget írt. 1540-ben Brédában érte utol
a halál.


                                 Vives művei

   Vives   valamennyi  művét  latinul  írta,  korának  Európájában  könyvei,
értekezései   nagy  hatást  gyakoroltak  a  művelt  humanistákra,  különösen
filozófiai,  pedagógiai  és  nyelvtudományi  írásai. Műveinek hatása későbbi
korokban  is  kimutatható  (pl.  Locke,  Bacon,  Comenius, Fenelon, Rousseau
életművében,  és  jelentős  részük forrásként használható a korabeli Nyugat-
Európa  különböző  tájainak  bemutatásához,  az eltérő korosztályok életének
felidézéséhez (pl. latin nyelvkönyvének részletei). Magyarul csak kevés műve
jelent  meg,  első ízben 1779-ben a "Bölcsességhez vezető út" [10], 1935-ben
pedig  Péter  János  már  említett  fordításai. Az 1934-ben megjelent Magyar
Pedagógiai    Lexikon    Vives   enciklopédikus   műveltségét   emelte   ki,
rendszeralkotó tehetségét, melynek alapjául Vives filozófiai, pszichológiai,
antropológiai  tudása  szolgált,  és ezt egészítette ki empirikus, nemritkán
szociológiai igényességű vizsgálódása. [11]

   Vives  életműve  azért  lehetett  előremutató, mert az ókori és középkori
szerzőktől  azokat  a  pozitivumokat  emelte  ki,  amelyek  a  keze alatt új
rendszerré  formálódtak, és alapját képezhették így egy modern szemléletnek.
Kapcsolata  különösen az ókori athéni iskolával volt jelentős, Arisztotelész
volt  egyik  legfőbb  mestere.  [12]  Ugyanakkor  "második  Quintilianusnak"
tartották,  és  Seneca bölcseletét is ő emelte fel Európában a méltó helyre.
[13]  Lange  szerint  Vives  Pestalozzi  megjelenéséig a "modern" pedagógiai
szellem vezéralakja volt. [14] Massebieau pedig így írt Vivesről és koráról:

        "1539-ben   Spanyolország   volt  Európa  uralkodó  nemzete,  V.
     Károllyal  az élen, és Vives miatt, aki az irodalom köztársaságának
     volt fejedelme." [15]

   Először  1555-ben  Baselban  adták  ki  Vives összegyűjtött műveit, Ulrik
Coccius  rendezte  sajtó  alá.  Munkáinak  legteljesebb  gyűjteményét  pedig
1782-90  között  adták  ki  Valenciában,  8 kötetben (Mayans). [16] Műveinek
felsorolása  és  elemzése  nem  illeszthető  e dolgozat keretei közé, csupán
pedagógiai  témájú  írásairól  teszünk  említést.  Vivesnek  mind  a tanítás
módszereiről  írt  remekművei,  mind  korszerű  nyelvkönyvei,  mind pedig az
oktatatási-nevelési   tartalmak  taglalását  tartalmazó  könyvei  figyelemre
méltóak  ma  is.  Az  alábbi  főbb  neveléstudományi  munkák  fűződnek Vives
nevéhez:  Adversus  pseudodialecticos  (1520),  De  ratione  studii puerilis
(1523),  De  disciplinis (1531), De ratione dicendi (1532), De consultatione
(1523)  és  De  conscribendis  epistolis  (1536).  Nyelvészeti munkái is ide
sorolhatóak,  legalábbis  kíváló  latin  nyelvkönyve,  az 1538-ban megjelent
Exertatio  linguae  latinae,  melyet  Fülöp  hercegnek,  V. Károly fiának és
örökösének  írt.  Szintén mély pedagógiai tartalmakat hordoz az Institutione
de  feminae christianae (1529) c. munkája, melyben nemcsak a házas és özvegy
nők  életvezetésére  vonatkozó  szabályokat ad, de Vives ebben fejtette ki a
keresztény  leány  nevelésére  nézve  fontos  módszereket  és tartalmakat. A
műveltséget,  a  tanítás  kiterjesztését  Vives  nagyon  fontosnak tartotta,
nemkülönben a keresztény szellemiség ápolását, fejlesztését.

   Vives  talán  egyik  legkiemelkedőbb műve a De disciplinis (A tanulmányok
rendszeréről).  Szerzője  nagysága  mutatkozik  meg,  ha  a  művet egészében
vizsgáljuk,  hiszen  egy komplex pedagógiai rendszer tárul így elénk. A nagy
humanista tudós felépítette a tantárgyak rendszerét, meghatározta a tananyag
szerkezetét,   tartalmát   és   -  többé-kevésbé  -  a  tanítás  módszereit.
Rendszerében nemcsak korának, de mondhatni napjainknak, a XX. századnak főbb
műveltségi   csomópontjai  is  benne  vannak.  Sokoldalú,  tájékozott  ember
nevelése  volt  Vives  célja,  akit nem csupán szellemi, de testi lénynek is
tartott,  és  ennek  szellemében kívánta nevelni. A tananyag mellett Vives e
művében  írt az iskolaépület helyes elhelyezéséről, a tanító személyiségének
fontosságáról.  Ez utóbbival kapcsolatos vélekedései ma is megszívlelendőek,
például  az,  hogy  nekik

        "...nemcsak   tudománnyal  kell  felszerelve  lenniök,  hanem  a
     tanítás módjában is legyenek jártasak és tehetségesek." [17]

   A  tanulókról  írva  Vives nagyon fontosnak érezte tehetségük, hajlamaik,
viselkedési   motivációik   megismerését.  Képességeik  szerint  csoportokra
osztotta a gyerekeket, leírta a tehetség különböző rétegeit, és ezek alapján
differenciált  nevelést  ajánlott. Fontosabb módszertani ötletei, melyeket e
munkájának 3. könyvében fejtett ki:

(a)  a tanítás legyen színes, érdekes, a gyermeki lélekhez közelálló.
(b)  a gyermekek emlékezetére nagy figyelmet kell fordítani, ezért szükséges
     a számos feladat, a gyakoroltatás, a párokban tanulás.
(c)  rendszeresen  írásos  munkákat  kell feladni a gyerekeknek (fordítások,
     fogalmazások, mondások, szavak gyűjtése stb.).

   Vives pedagógiai munkásságának egyik sarkkövét jelentik a nyelvtanításról
és  nyelvekről  írott  értekezései,  tankönyvei. A kisgyermekkor szerinte az
anyanyelv   helyes   elsajátításának   ideje.   A  latin  nyelv  tanulásának
megkezdését  7  éves  kortól  képzelte el, és nélkülözhetetlennek tartotta e
nyelv  elsajátítását.  Ugyanakkor  Vives  -  és ebben rejlik óriási érdeme -
szükségesnek  vélte  más  nyelvek  tanulását  is,  nem  a latint tartotta az
európai  érintkezés  egyedül lehetséges nyelvének. Vives nemcsak abban hitt,
hogy   az   európai   polgárok  megérthetik  valaha  egymást,  de  arról  is
ábrándozott,  hogy a mohamedánok és keresztények viszálykodásainak is elejét
vehetné  egy bármilyen közös nyelv, hiszen így megérthetnék és elfogadhatnák
egymás   kultúráját   és   világszemléletét.   Emiatt  kiemelt  jelentőséget
tulajdonított az arab nyelv tanulásának, hogy a mohamedánok térítése sikeres
legyen.  A  görög  nyelv elsajátítását csak idősebb korban - és nem mindenki
számára   -   vélte   szükségesnek,  az  emberi  elme  pallérozására.  Vives
nyelvoktatási  módszerei  messze  előremutatóak  voltak,  sokáig alig talált
követőkre  Európában az az elgondolása, hogy elsősorban beszédcetrikusan, és
csak másodsorban a nyelvtani szabályokra ügyelve kell tanítani. "Dialógusok"
c.  művéről  Watson  azt  írta, hogy egyetlen latin nyelvkönyv sem létezett,
mely  ezt  a  praktikus  tankönyvet akár csak megközelítette volna, és amely
ekkora  segítségére  lett  volna az iskolák tanárainak és diákjainak. [18] E
könyve különböző személyek párbeszédeire épül, életszerű, viselkedésmintákat
és   erkölcsi  értékeket  közvetít,  a  párbeszédek  szereplői  a  gyermekek
környezetéből  kerülnek  ki  (tanító, szomszéd, testvérek, diáktársak stb.),
hétköznapi  szituációkban  mozognak.  Vives összes könyve közül leginkább ez
forgatható    hasznos    forrásként    a    korabeli    életmód   (diákélet)
tanulmányozásakor.

   A   fentiekben   említett   témákon  kívül  Vives  az  alábbi  pedagógiai
problémákkal   foglalkozott   még   munkáiban:  a  nemi  nevelés  (szemérmes
megfogalmazásai  ellenére  Vives  megpróbált válaszolni a serdülőket érdeklő
kérdésekre)  [19]; a fegyelmezés (súlyosabb fegyelmi vétségeknél nem vetette
el   a   testi  megintést);  a  testi  nevelés  (kisgyerekkortól  rendszeres
sporttevékenységet  ajánlott);  a történelemtanítás (Vives nemcsak az ókori,
de  a  modern  történelem  tanítását  is szorgalmazta, fontosnak vélte a kis
államok  és  városok  történetének  megismerését  is.  Igen nagyra értékelte
azokat a történetírókat, akik anyanyelvükön írtak.) [20]

                                  *   *   *

   Juan  Luis Vives életműve igen jelentősnek mondható, még akkor is, ha már
életében  "csak"  Erasmus  mögött emlegették, és akkor is, ha azóta sem igen
hivatkoznak  rá,  ha nagy pedagógiai gondolkodók elődeiről értekeznek. Vives
munkáit,   pedagógiai  rendszerét  sokan  kisajátították,  lopva  merítettek
gondolatai  tengeréből, és igazi értékeit, valódi tehetségét úgy ismerhetjük
meg,  ha - ahogyan ő maga tanácsolta - visszanyúlunk a forráshoz, ez esetben
saját műveihez.

   A  mélyen  katolikus  érzelmű  nevelő,  aki  spanyol  földről  útra kelve
megismerte  egész  Európát,  olyan  iskolákat  akart,  melyek  falai  között
keresztény  szellemiség  lakozik.  A  nagy álma az volt, hogy a "tanulók úgy
menjenek  be  az  iskolába,  mint  a  templomba.  Hogy a tanítók az egyetlen
Tanítómester,    Krisztus    szellemében    tanítsanak,   aki   mindannyiunk
megelégedésére, és nem a saját dicsőségére tanított." [21]

   Vives  életével  kíváló  példát adott minden tanítónak a krisztusi modell
követésére,  ő szelíden és csendben mindenkit boldogítani kívánt, gondolatai
máig itt élnek pedagógiai rendszerünkben.


                                  JEGYZETEK

 [1]  In: Juan Luis Vives: Obras completas 1. (Lorenzo Riber előszavával, M.
      Aguilar, Madrid, 1947.) V. o. (Továbbiakban: J. L. V.: O. C.)

 [2]  In: José  Luis Abellán: História crítica del pensamiento espanol 2. La
      edad de Oro (Espasa-Calpe S. A., Madrid, 1986.) 111. o.

 [3]  Erre  az   időszakra   vonatkozó   visszaemlékezései   olvashatóak  "A
      keresztény nő nevelése" és a "Latin dialógusok" c. műveiben.

 [4]  In:  Gonzalez  Porto-Bompiani:  Diccionario  de  Autores  de todos los
      tiempos  y  de  todos  los  paises  Tomo  3. ( Montaner y Simon S. A.,
      Barcelona, 1973.) 936. o.

 [5]  In:  Alain Guy: Historia de la filosofia espanola (Antrophos editorial
      del hombre, Barcelona, 1985.) Tomo 3. 74-75. o.

 [6]  "Minél jobb nyelvtudóssá válsz, annál rosszabb dialektikus és hittudós
      lész."  (In:  Péter  János:  Vives  Lajos  Válogatott neveléstudományi
      művei, Kézdivásárhely, 1935.) VI. o.

 [7]  In: G. Porto-Bompiani i. m. 936. o.

 [8]  In: A. Guy  i. m. 75.o.

 [9]  In: J. L. V.: O. C. I. 81. o.

[10]  Böltsességhez   vezető-út   mellyet  Deák  nyelven  ki-adott  régenten
      Valentziai  Vives  János  Lajos  Most pedig azzal Magyar nyelvben édes
      Hazája nevendék Iffjainak kedveskedik Szlávy Pál. (Pesten, 1779.)

[11]  In:  Magyar Pedagógiai Lexikon II. rész (szerk.: Kemény Ferenc) (Révai
      Irod. Intézet, Budapest, 1934.) 902. o.

[12]  Mario   Sancipriano:  La   pensée  antrophologique  de  J.  L.  Vives:
      L'entéléchie (In: J. L. Vives - Arbeitsgesprach, 1980.) 63. o.

[13]  J. L. V.: O. C. 1. 189. o.

[14]  A. Lange: Luis Vives (La Espana moderna, Madrid, 1894. ford.: Menendez
      y Pelayo)

[15]  Massebieau  : Les Colloques scolaires au XVI-e siecle et leurs auteurs
      (Paris, Bonhoure, 1878.)

[16]  In: G. Porto-Bompiani i. m. 937. o.

[17]  In: De disciplinis 2. könyv 1. fej. 40. o. (Péter J. ford.)

[18]  J. L. V.: O. C. 1. 211. o.

[19]  Ph. Aries: Gyermek, család, halál (Gondolat, Budapest, 1987.) 141. o.

[20]  J.  L.  V.:  O.  C.  1.  200. o. és Fináczy Ernő: A reneszánsz nevelés
      története (Könyvért, Budapest, 1985.) 158. o.

[21]  J. L. V.: O. C. 1. 200. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.