Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                Kéri Katalin:

                     ANTÓNIO NÓVOA: TANÁROK IDEJE I-II.

               (António Nóvoa: Le temps des professeurs I-II.
    Instituto Nacional de Investiga‡ƒo Científica, Lisboa, 1987. p. 939.)


   A  "Le  temps  des  professeurs"  című,  kétkötetes  munka  António Nóvoa
portugál  kutató doktori értekezése volt. A mű a XVIII. századtól napjainkig
kíséri végig az oktatói hivatás alakulását Portugáliában.

   Nóvoa  társadalomtörténeti  elemzést  végzett,  művéhez  számos  levéltár
iratanyagát  nézte át, és használta fel. 1980 óta dolgozott disszertációján,
és   1986  márciusában  adta  azt  elő  a  Genfi  Egyetem  Pszichológia-  és
Neveléstudományi  Tanszékén.  Hat  esztendeig  tartó  szorgalmas  gyűjtő- és
kutatómunka  eredménye  lett a két kötet, melyet előszavában Daniel Hameline
úgy jellemzett, mint olyan művet, melynek megjelenése eseményszámba ment, és
melyben a mélyreható, elemző látásmód elejétől végéig érvényesült.

   António  Nóvoa  nemcsak  a  portugál neveléstörténetnek  kiváló ismerője,
hanem   magas   szintű   tudással   rendelkezik  a  portugál   történelemmel
kapcsolatban  is.  Az  I.  kötet  első  részében  a  szerző  a foglalkozások
szociológiáját   vizsgálta   általánosságokban   (I.   fejezet),   az  ezzel
kapcsolatos   fontosabb   áramlatokat   elemezte,   valamint   új   elemzési
szempontokat  keresett.  A  hivatalnoki foglalkozási típus tanulmányozásáról
tért át az oktatói foglalkozás keletkezésének és fejlődésének vizsgálatára.

   Az  I.  kötet  második  részében Nóvoa a portugál oktatásügy történetének
1759-től  1794-ig  terjedő  szakaszát  tárta fel. Az 1759-es évszám jelentős
volt   Portugália   történelmében:  I.  José  Emánuel  egy  politikailag  és
gazdaságilag  is  a  tönk  szélén álló ország uralkodója lett. Az 1759-es év
jelezte   Pombal   miniszterelnök   reformjainak   kezdetét,  melyek  között
kiemelkedő   helyet   foglalt   el   a   világi   iskolarendszer   kiépítése
Portugáliában.  Nóvoa  röviden bemutatta a XVI-XVIII. században tevékenykedő
tanítók helyzetét, eredményeiket, majd mélyrehatóan elemezte a Portugáliában
a  XVIII. század közepétől végbement társadalmi változásokat, Pombal 1759-es
oktatási  reformját, mely az antiklerikális miniszterelnök első erőfeszítése
volt az oktatás állami felügyeletének, irányításának megteremtése érdekében.
Ennek végső megvalósítása csak az 1772-es 2. reformnak lett a következménye.
I. José Emánuel váratlan halála megakasztotta a reformok sorát.

   A  második  rész IV. fejezete a királyi olvasás- és írástanítók helyzetét
és  tevékenységét  vizsgálta: számukat, pénzügyi helyzetüket, a - köztük oly
gyakori  -  hivatalok  halmozását,  az  állami  és  társadalmi  ellenőrzésük
folyamatát,  jogaikat,  életkörülményeiket.  E  fejezetben  foglalkozott még
Nóvoa  a  magántanítók heterogén csoportjával, valamint a nők és  az oktatás
viszonyával.  A második rész végén a szerző összefoglalta az állami oktatási
rendszer  megerősödésére  és  az oktatási tevékenység foglalkozássá válására
vonatkozó véleményét.

   Az  I.  kötet harmadik része a XIX. századi oktatás történetét tárgyalta,
főleg  1867-es  és  1875-ös adatok alapján. Ebben a században vált valóra az
állami   oktatási  rendszer  intézményesítése,  és  az  Ancien  Règime  vége
megteremtette az iskolai fejlődés kezdetének feltételeit. A műnek ez a része
főképp  a kiépülő elemi iskolai hálózat tanítóinak és tanulóinak helyzetével
foglalkozott,  valamint feltárta a középiskola megszervezésére irányuló első
kísérleteket   (1816-1844).   (A  középiskolai  oktatás  igazi  fellendülése
1881-1901 között következett be.)

   1862-től  kezdték  el  Portugáliában  az  elemi iskolai tanítók képzését,
melynek kiemelkedő jelentőségét elemezte és méltatta Nóvoa.

   A harmadik rész IV. fejezete a portugál pedagógusok szervezeteiről szólt,
melyek   kialakulásának,  fejlődésének  a  tanítóképezdés  növendékek  adtak
lendületet.  (1854  -  Tanítók  Egyesülete,  1880 - Lisszaboni Elemi Iskolai
Tanítók  Egyesülete,  1897  -  Portugál  Elemi  Iskolai Testületek Kölcsönös
Segítő Egylete.)

   A mű II. kötetében a szerző a XX. század elejétől vizsgálta az oktatók és
az  oktatásügy helyzetét. A századelőn a pedagógiai viták három kulcstémája:
az analfabétizmus felszámolása, a gyermekek iskolázása, és az iskolaépületek
létesítése  volt.  Nóvoa  művének  negyedik  részében kifejtette, hogy a XX.
század elején a tantestületek feminizálódása erősödött. Megállapította, hogy
az elemi népiskolai tanítók a társadalmi haladás eszméjét testesítették meg,
és  vizsgálódásokat  végzett  arra  vonatkozóan,  hogy milyen volt a tanítók
társadalmi  származása,  milyen  volt a kapcsolatuk az oktatási rendszer más
tagjaival,  illetve milyen volt a helyzetük a társadalomban. Művének ebben a
részében    Nóvoa    foglalkozott    még    a    középiskolák   rendszerének
kiszélesítésével,   és   az   ezzel   szorosan   összefüggő   század   eleji
tanárképzéssel.

   Az  oktatói  testületek  Portugáliában  1901-1917  között "szakszervezeti
arculatot"  vettek  fel,  1918-ban alakult meg a népi-elemi iskolai Portugál
Tanítók Uniója, mely a tantestületeket a hivatali szakszervezet keretei köré
tömörítette. A szerző 1933-ig végigkísérte az Unió tevékenységét, a portugál
oktatásügy  nemzetközi  kapcsolatait,  és  összefüggéseit,  majd a II. kötet
végén összefoglalta az oktatói hivatás mai helyzetét.

   António  Nóvoa művét rendkívül gazdag bibliográfia (65 oldal) egészítette
ki,  és  figyelemre  méltó  volt  az a gazdag segédanyag, mellyel kutatásait
alátámasztotta, szinesítette (képek, grafikonok, térképek).

   Nóvoa  műve  több  volt,  mint  a  portugál oktatásügy három évszázadának
elemzése. Daniel Hameline előszavában így írt erről az átfogó munkáról:

        "Ez  a  mű fordulópontot jelent az iskolai nevelés történetében,
     elsősorban  Portugália  számára,  de általában az iskolai nevelésre
     vonatkozóan  is.  Senki  nem  írhat  többé komolyan erről a témáról
     Nóvoa művének érintése nélkül, anélkül, hogy számos megvilágítására
     hivatkozna, melyeket művében felvonultat."
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.