Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                              Dr. Kéri Katalin:

            (Jelen írás az Egészségnevelés 1997/4. számában és az
        Iskolakultúra 1996/6. számában megjelent cikkek összegzése.)

           HALK NŐI HANG A XVIII. SZÁZADBÓL: JOSEFA AMAR Y BORBÓN


   A   17.   század   természettudományos  eredményei  az  európai  emberrel
lassanként  elhitették,  hogy  képes  legyőzni  minden  akadályt, hogy képes
megérteni  a körülötte lévő világot. A 18. század, amelyet a felvilágosodás,
a  fény  századának  neveznek  a  tudósok, kontinensünk fejlődésének valóban
kiemelkedő  időszaka volt - gazdasági, pedagógiai, jogi és egyéb értelemben.
A századvégre megnövekedett az átlagéletkor (25-ről 35 évre), ami egyrészt a
csecsemőhalandóság  csökkenésével,  másrészt  a járványok visszaszorulásával
magyarázható, amely jelenségek hátterét hosszasan lehetne elemezni.

   E században jelentős mértékben megszaporodott azoknak a műveknek a száma,
amelyek   a  gyermekek  neveléséről,  ápolásáról,  az  egészséges  életvitel
kialakításáról  szóltak.  A  tudós körök, az irodalmi szalonok, a tudományos
társaságok  és  az  egyre-másra  nyíló  közkönyvtárak  jelentették  azokat a
helyszíneket, ahol a művelt emberek eszméket és könyveket (!) cseréltek. Nem
csupán a felvilágosult abszolutista uralkodók udvarában, de különböző baráti
társaságok  összejövetelein  is  kézről-kézre jártak az új külföldi művek, a
gazdasági,  filozófiai, pedagógiai és orvosi gondolatok előtt nem volt többé
határ.  A  sajtótermékek  szaporodása szintén segítette a kulturális értékek
terjedését  -  igaz,  ebben a században még főként csak a felsőbb társadalmi
rétegek  tagjainak  körében.  Ezen  időszak számos gondolkodója úgy vélte, a
társadalmak  fejlődésének  és boldogságának alapja a család illetve az egyén
boldogsága. E gondolat szellemében fordultak többen a nevelés kérdései felé,
beleértve a "nevelés" fogalmába az egészségnevelést is.

   Szinte  lehetetlenség  volna  arra  vállalkozni,  hogy kiderítsük, melyik
európai   íróra,   tudósra   kinek  a  gondolatai  hatottak.  Annyi  azonban
elmondható,  hogy  a  legtöbb pedagógiai vagy orvosi mű magába olvasztotta a
kor neves gondolkodóinak főbb eszméit. Különböző nemzetek tudósainak munkáit
forgatva  ezért  gyakran  az  a  mai  kutató  érzése, hogy létezett abban az
időszakban  az  az "európai szellemiség" mely áthatotta az egyes írásokat az
Ibériai-félszigettől  Oroszországig, sőt más kontinenseken is tetten érhető.
Ezen gondolat alátámasztására jó példa a spanyol írónő, Josefa Amar y Borbón
1790-ben  Zaragozában  kiadott  műve,  az "Értekezés a nők testi és erkölcsi
neveléséről". [1]

   A   lánynevelés   története   mindig   perifériális   területe   volt   a
neveléstörténet-írásnak,   és   a   helyzet  alig  változott  napjainkig.  A
neveléstörténeti  kézikönyvekben csak pár oldal vagy sor szól a világ "egyik
felének"  évezredeken át folytatott neveléséről, tanításáról. Ennek több oka
van,  elsősorban  az, hogy a neveléstörténet-írás főként a nevelésfilozófiai
művek   elemzésére,   az   intézmények   történetének   bemutatására  és  az
oktatáspolitika  változásaira  koncentrál(t).  Kevés mű szól a nevelés egyéb
színtereiről   és   szereplőiről.   A   nőneveléssel   kapcsolatos  források
egyenetlenek  és  sokszor  nehezen  hozzáférhetőek,  ami  szintén nehezíti a
kutatást.   Nagy   adóssága   tehát  a  neveléstörténet-írásnak  e  források
összegyűjtése,  fordítása  és elemzése, elsősorban az egyetemes lánynevelést
illetően.  Az  alapművek között fontos és érdekes munka Josefa Amar y Borbón
1790-ben  írt  spanyol  nyelvű műve, melynek címe: "Értekezés a nők testi és
erkölcsi neveléséről." [2]

   Bár  a  mű  spanyol  földön, spanyol nyelven született, bárhol napvilágot
láthatott  volna a korabeli Európában. A zaragozai hölgy terjedelmes munkája
összefoglalása  a  neveléstörténet valamennyi jelentősebb pedagógiai művének
Platontól  Rousseau-ig,  és  párhuzamot  mutat számos művel, amelyek a XVII-
XVIII századi Európában lánynevelésről íródtak (pl. Fenelon gondolatai). [3]
Josefa  Amar  y  Borbón  kortársaihoz hasonlóan hitt a nevelés erejében, úgy
gondolta,  hogy  az  inteligenciának,  az  értelemnek  nincs  neme. Nem volt
azonban  forradalmár,  sem  harcos  feminista.  Nem követelt választójogot a
nőknek,  nevelésüket  azért  tartotta  fontosnak,  hogy jó anyák legyenek és
férjüknek méltó társai.

   Ez  a művelt családból származó hölgy 1749-ben született Zaragozában. [4]
Kortársnőivel összehasonlítva nagyon jó családba született, apja neves orvos
volt,  anyja  pedig  VI.  Ferdinánd  király  udvari orvosának művelt leánya.
Josefa   Amar  y  Borbónt  nem  arra  nevelték,  hogy  "helyes kis divatbáb"
legyen,  [5] hanem segítették abban - különösen nagyapja -, hogy elsajátítsa
a műveltség elemeit. Madridi otthonuk könyvei között Josefa úgy nevelkedett,
hogy  mindenfajta  tudománnyal  megismerkedett - ez meglehetősen ritkaságnak
számított   az   akkori   kor   leányai  között.  Nem  érdekelték  a  "nőies
időtöltések",  inkább  a  családjához  érkező  orvosok és más művelt emberek
társaságát  kereste.  Az  élénk madridi légkörből férjhezmenetele szakította
ki,  ügyvéd  férjével  ugyanis Zaragozába, az aragóniai fővárosba költözött.
Itt  sem  hagyta  abba  az  önművelést,  egyike  volt  a 40 ezres város első
könyvtári  olvasóinak  az  akkoriban  nyílott  első  nyilvános  könyvtárban.
Rengeteget olvasott, anyanyelvén kívül francia, angol, olasz, görög és latin
nyelven  -  e  két  utóbbira  zaragozai  tudósok  tanították.  Számos  művet
fordított   és  írt  ő  maga  is,  tagja  volt  jótékonysági  és  társadalmi
szervezeteknek, és már életében példaképévé vált több kortársnőjének. [6]

   Élete  fő műve, mely ugyan címében is jelzi, hogy a nőnevelésről íródott,
a fiúgyermekek neveléséről is szólt. A mű - az olvasó előzetes várakozásával
ellentétben   -   nem   radikális,  nem  feminista  írás.  Josefa  már  műve
bevezetőjében kifejtette, hogy azért szükséges a nőnek tanulni - csak akkor,
ha  férjük  is  művelt -, hogy házastársukkal harmóniában éljenek, mert ez a
kulcsa   az  állam  boldogulásának.  [7]  Kora  számos  más  gondolkodójához
hasonlóan úgy vélte, hogy a nevelésben az anya felelőssége nagy, ezért a nők
nevelése a művelt emberek nevelésének alapja. Könyve két nagy részre oszlik,
melyek  közül az elsőben 8 fejezetet szentelt a testi nevelésnek. Azt írja e
rész  elöljárójaként, hogy "A természeti javak közül semmi nem vethető össze
a  test  erejével és egészségével. Csak ez tudja pótolni más dolgok hiányát,
és  enélkül  minden  dolog haszontalan." [8] Az orvosi műveken nevelődött nő
hosszasan  fejtegette  azt,  hogy  mit  sem ér a szórakozás, a tanulás, ha a
szervezet  - amelyet kora szóhasználatával élve "mechanizmus"-nak nevezett -
nem működik jól, ha az egészség hiányzik. Művének e részében a várandós anya
életvitelétől kezdte témája kifejtését, de figyelmeztetett arra, hogy az apa
egészségi  állapota  is  nagyban  befolyásolja  a  megfogant  magzat későbbi
sorsát. Nőgyógyászati értelemben is értékelhető leírást adott a terhesség, a
szülés   és   a   megszületett  csecsemő  ellátását  illetően.  Az  egészség
kialakítása  tehát  szerinte  (is)  már a fogantatás előtt megkezdődik, és a
szülők  rendkívüli  felelősségét feltételezi. A születés után főként az anya
jut  szerephez  a  gondozást,  nevelést  illetően.  Josefa egész fejezeteket
szentelt  a  szoptatásnak,  a  pólyázásnak,  fürdetésnek, a járástanításnak,
olyan  modern  elveket  hirdetve,  hogy  műve  sok  részlete  napjainkban is
kiadásra kerülhetne. Hangoztatta például az anyatejes szoptatás fontosságát,
kiemelve  a  tej  gyermekvédő  jelentőségét.  Kikelt kora szokásai ellen, és
elítélte  a  nőket,  akik alakjukat féltve gyermekeiket dajkák kezére adták.
Több  gyermekápolási  kérdésben nem foglalt állást egyértelműen, inkább csak
jelezte,   hogy  mely  tudósok  (orvosok)  álláspontja  felé  hajlik.  Rossz
szokásnak  tartotta  például  a hideg vízzel történő keresztelést, de számos
szerzőt  idézett  Senecától  Locke-ig, akik a hideg vízben való fürdést vagy
mosdást  nem  tartották  rossznak.  A  szoros  bepólyázás helyett kiemelte a
szabad  mozgás  fontosságát,  mely a test egészséges fejlődése szempontjából
felelős.  [9]  Nem ajánlotta a túlzott kényeztetést, óvott a túl meleg szoba
és  túl  puha  ágy  használatától.  Részletes  tanácsokat adott a fogzás, az
elválasztás  és  a járásfejlődés kapcsán. Lányokról csak műve 7. fejezetétől
kezdve  beszélt  külön,  helyes öltözéküket taglalva. E helyen kiemelte azt,
mennyire  káros  a  lánykák  (nők!)  testének  fűzőbe  szorítása, és könnyű,
kényelmes  ruházatot  javasolt  a gzerekeknek, amiben jól tudnak mozogni, és
ami nem annyira cicomás, hogy folyton ügyelni kelljen rá. [10]

   Josefa  egy  külön  fejezetet  szentelt  a  gyermekbetegségek leírásának,
nyilvánvaló  orvos-rokonainak hatása a tünetek és a gyógymódok bemutatásával
kapcsolatosan.  Szintén  modernnek tűnnek azon kijelentései, hogy az anyának
fontosabb  a  betegségek megelőzésén munkálkodni, mint kiválóan megismerni a
gyógymódokat;  illetve az a mondata, hogy nem kell mindig másokra hallgatni,
mert nem biztos, hogy minden betegség lefolyása minden gyereknél ugyanolyan.

   Az  étkezésre  vonatkozóan  a  zaragozai  írónő  úgy  vélekedett,  hogy a
gyerekek  etetését  illetően  nagyon  mértéktartóan kell eljárni, nem szabad
engedni a gyerekek szeszélyeinek az evést illetően, és ki kell alakítani egy
rendszert  az  étkezések időpontjával kapcsolatosan. Több régebbi és kortárs
gondolkodóra  utalva  úgy  vélte,  a  gyerekek  4 éves korukig egyáltalán ne
egyenek  húst,  és  legalább  7  éves  korukig táplálkozásukban a "könnyű és
nedves" ételek domináljanak, gyenge levesek, tej, kenyér és rizs. [11]

   Az  írónő  meggyőződése  volt  az,  hogy  az  általa  kifejtett  nevelési
alapelveket  azért  különösen  fontos  végiggondolni  és végigvinni a lányok
esetében,   mert   ők   lesznek   az  eljövendő  generációk  felnevelői.  Az
egészségnevelés  tehát  szerinte a helyes étkezési, alvási, öltözködési stb.
szokások kialakítása, amit csakis kicsi gyermekkorban lehet véghezvinni.

   A   testileg   egészséges  gyermeket  lehet  aztán  erkölcsi  és  értelmi
nevelésben   részesíteni,   amit   Amar   y   Borbón  az  emberré  nevelődés
szempontjából szintén nagyon fontosnak vélt.

   A könyv terjedelmesebb - és szerzője által fontosabbnak tartott - része a
lányok  erkölcsi neveléséről szól, a cím azonban kissé félrevezető, hiszen a
XVII.  fejezet  közül  több  is a lányok értelmi neveléséről íródott. Josefa
ebben   a   részben   a  tradicionális  nőképet  vázolja,  [12]  a  szüleinek
engedelmeskedő,    keresztény,    otthon    nevelkedő,    háztartáshoz    és
gyermekneveléshez   értő   leány   szerinte  a  nevelés  "célja".  Leginkább
radikálisnak  azoknál  a  fejezeteknél  (VI-VIII.) tűnik Amar y Borbón műve,
ahol  a  lányok  szellemének  kiműveléséről  ír.  A  számtan,  írás, olvasás
tanítása  mellett  fontosnak  tartotta  a  nyelvek, a földrajz, a történelem
elsajátítását.  Nem  nézte  jó  szemmel  kora  szokásait,  melyek szerint az
előkelő  lánykákat  festegetni,  zongorázni és táncolni tanították. Szerinte
ezekkel  a  dolgokkal  csak  annak  érdemes  foglalkozni,  aki  tehetséges e
művészeti ágak valamelyikében.

   Intette  a  lányokat  a  hiúságtól,  a  szenvedélyektől,  amelyek közül a
legfenyegetőbbnek  és  legveszélyesebbnek  a szerelmet ítélte... Kora számos
pedagógiai  gondolkodójával  egyetemben  a  lányok  otthoni  nevelését vélte
célravezetőnek, kiemelve az anya példamutató szerepét.

   Josefa  Amar  y  Borbón műve egyrészt tehát mint a nőnevelés történetének
egyik   érdekes   forrása   áll  előttünk.  Más  miatt  is  érdemes  azonban
leporolnunk.  Művében  tulajdonképpen  benne  bújik egy másik munka is, amit
akár  "neveléstörténeti  monográfiának"  is titulálhatnánk kis jóindulattal.
Irásának  tetemes  részét  teszik  ki  ugyanis lábjegyzetei, ahol számos író
művét  idézi  -  gyakran  görög,  latin, francia nyelven - akik az ókortól a
XVIII.  század  végéig  nevelésről  értekeztek.  Josefa tehát megírta Európa
egyik  első  neveléstörténeti  kézikönyvét  is!  Az olvasónak ezen feltevése
méginkább  megerősödik,  ha a könyv utolsó fejezetéhez ér: a zaragozai írónő
ebben   ugyanis  közzétette  (és  annotálta)  az  általa  ismert  neveléssel
foglalkozó  művek  bibliográfiai  adatait  (több  mint  hatvanat), amelyeket
elolvasni (főként eredeti nyelven) ma is óriási teljesítmény volna...

   Josefa  Amar  y  Borbón,  aki  a  XVIII. század végén szerényen és halkan
közzétette  az  azóta  csaknem  teljesen  elfelejtett  művét,  nem  csupán a
nőnevelés egyik apostola volt, de egyike az első neveléstörténészeknek is.



                                  JEGYZETEK

 [1]  Amar  y  Borbón, Josefa: Discurso sobre la educación física y moral de
      las mujeres. Ed. Cátedra, Madrid, 1994. (Továbbiakban: Discurso...)

 [2]  Discurso ... i. m. 270. o.

 [3]  A  magyar olvasó  meglepődve tapasztalhatja, hogy hasonló gondolatokat
      fejezett  ki  -  Amar  y  Borbóntól  függetlenül,  de  szintén európai
      művekből  merítve  -  K.  Beniczky  Irma a XIX. század második felében
      Magyarországon.

 [4]  Életrajzát l.: Ma. Victoria Lopez Cordón bevezetője, Discurso... 9-49.
      o.  és Lopez Torrijo, M.: El pensamiento pedagógico ilustrado sobre la
      mujer en Josefa Amar y Borbón. In = Educación e Ilustración en Espana,
      Barcelona, 1984. 114-116. o.

 [5]  Ortega López, M.: La educación de la mujer en la Ilustración espanola.
      In   =   Revista   de   Educación  Nº  Ext.,  Madrid,  1988.  318.  o.
      (Továbbiakban: La educación...)


 [6]  Halálának pontos évszáma nem ismert, talán 1833.

 [7]  Discurso... i. m. 62. o.

 [8]  Uott. 79. o.

 [9]  Uott. 106. o.

[10]  Uott. 125-127. o.

[11]  Uott. 129-130. o.

[12]  La educación... i. m. 318. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.