Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                              Dr. Kéri Katalin:

                  (Iskolakultúra, 1997/8, megjelenés alatt)

           GASPAR RAMOS OTRIZ, SALAMANCAI DIÁK NAPLÓJA 1568-69-BŐL


    Salamanca. A művelődés- és neveléstörténet kutatója számára ismerősen
   cseng a spanyol város neve, a szélesebb olvasóközönség viszont kevésbé
   ismeri. A város a Tormes partján - amelyet neveztek már "spanyolországi
       Athén"-nek, "leány Rómának", és amelyről Lope de Vega úgy írt,
        hogy a legszebb város - évszázadokon át az Ibériai- félsziget
                      egyik kulturális  centruma volt.
    Egyeteme a XIII. századtól létezik, a híres intézmény hallgatója volt
            Gaspar Ramos Ortiz, akinek naplója a neveléstörténet
                           egyik érdekes forrása.


   León  és  Kasztília nemesei a XII. század végéig Párizsba küldték tanulni
fiaikat  ebben  az  időben  azonban kezdtek spanyol földön is megszerveződni
azok  a klerikus iskolák, amelyekből a XIII. században felnövekedtek az első
egyetemek.  Először  Palenciában  (1212), majd Salamancában és Valladolidban
nyitotta  meg  kapuit  a  studium  generale.  [1]  Salamanca ebben az időben
rendkívül  virágzó  város  volt, lakói földművelésből, szőlőtermesztésből és
juhtenyésztésből  éltek.  Nemesi  házak  sokasága  jelezte lakói jólétét, 33
temploma  és  37  zárdája  pedig  a vallásos és kulturális életben elfoglalt
kivételes helyzetét. [2]

   IX.  Alfonz 1218-ban (vagy 1219-ben) alapította a felsőbb szintű oktatási
központot,  egy  korábbi, nagyhírű klerikus iskolára alapozva azt. [3] Mások
1226-ra   teszik   az  alapítás  évét,  amikor  a  városban  letelepedtek  a
domonkosok.  [4]  1243-ban III. (Szent) Ferdinánd megerősítette az intézmény
kiváltságait,  X.  (Bölcs)  Alfonz  pedig "egyetem"-nek nevezte, és 1254-ben
törvényeinek   egy   részét  is  az  egyetem  körülményeinek,  fentartásának
meghatározásáról  hozta. [5] 1255-ben IV. Sándor pápa bulláiban a Salamancai
Egyetemet  is  megemlítette  (a  Bolognai,  Párizsi és Oxfordi mellett) mint
olyant,   amelynek  jogában  áll  az  egész  földkerekségen  (in  toto  orbe
terrarium)  érvényes fokozatokat adományozni. [6] Ettől kezdve nem csupán az
Ibériai-félsziget   lakói   latolgatták   a  főként  jogi  képzéséről  híres
egyetemet,  hanem külföldről is szép számmal érkeztek tanulni vágyó fiatalok
(és   idősebbek...).  A  későbbi  pápák  is  sorozatosan  megerősítették  és
bővítették  az  egyetemnek  nyújtott javadalmakat, amely a XV. században már
valódi  virágkorát élte. Az 1400-as évek végén évente több, mint 7000 diákja
volt,  és  a spanyol uralkodók számos fontos döntésük előtt kikérték a tudós
salamancai   professzorok  véleményét.  (Közismert  például,  hogy  Izabella
királynő  Kolombuszt  is  Salamancába  küldte tanácsért útja előtt, Diego de
Deza   baráthoz.   [7]   A   XV-XVI.  században  történészek,  csillagászok,
jogtudósok,  írók,  költők,  grammatikusok  és  orvosok sokasága került ki a
jeles  intézmény  falai közül, akik között megtalálhatjuk a spanyol aranykor
kiválóságait.   1554-ben   a   Mexikóba  települt  Salazar  azt  írta  latin
dialógusaiban,   hogy   "Nincs   Szicíliában  olyan  bőség  gabonából,  mint
Salamancában doktorokból." [8]

   A  XVI. század - melyet Salamancában a tudós Luis de León neve fémjelez -
az  egyetem  történetének legfényesebb időszaka. Ebből a századból való az a
napló,    amelynek    segítségével   bepillanthatunk   a   korabeli   diákok
mindennapjaiba.  Nem lehet tudni, hogy akár Salamancában, akár másutt milyen
mértékben volt elterjedt a naplóírás az egyetemisták között, de az látszik a
fennmaradt  forrásokból, hogy többen is készítettek jegyzeteket - elsősorban
kiadásaikról.  Az írásunkban szereplő Gaspar Ramos Ortiz joghallgató naplója
mellett  (1568-69)  megemlíthetjük  például egy firenzei patrícius családból
származó  diák,  Girolamo  da  Sommaia  naplóját  is,  amit  1603-07  között
vezetett.   A   napló,  mint  forrás  a  fontosabbak  -  és  kétségkívül  az
érdekesebbek  - közül való, amennyiben a diákéletbe kívánunk betekinteni. Az
egykori  feljegyzések  megőrízték  számunkra  azt  a  környezetet  (tanulási
eszközök, könyvek, ruhák, bútorok, élelmiszerek, játékok stb.), amely a régi
diákokat  körülvette.  Naplóikban  általában  kevesebb  szó  esik  magáról a
tanulásról,   és   több   a   szabadidőről,   szórakozásaikról  és  pénzügyi
gondjaikról.

   Gaspar  Ramos  Ortiz  1568. június 30-án érkezett Salamancába, 22 évesen.
Naplója  alapján  megállapítható,  hogy  igen  kevéssé  fűlt  a  foga a jogi
tanulmányokhoz,  jóllehet  felmenői  között  többen  szereztek  fokozatot  e
tárgyból.   [9]   A  fiú,  akinek  anyja  még  a  szüléskor  meghalt,  saját
feljegyzései  szerint  rendszeresen  vitatkozott  atzjával az anyai öröksége
miatt,  és  salamancai  tanulmányai az otthonról való menekülést jelentették
számára. "Mindig mondtam és erősítettem apámnak, hogy nem akarok tanulni, és
csak azért csináltam mégis ezt, mert nem akart már eltartani, sem megtűrni a
házában,  és  hogy  ne  haljak éhen, tanulni jöttem" - olvashatjuk a spanyol
nyelven  írott  naplóban.  [10]  Az  egyetem  jogi  kara  tehát nem csupán a
felemelkedést,  hanem  magát  a megélhetést is kínálta a fiatalembernek, aki
egyetemi polgársága idején kevés érdeklődést mutatott a tanulmányok iránt.

   Naplóbejegyzéseiből  kiderül,  hogy  legelső dolga volt a városba érkezve
az,  hogy  szállást  keressen. Többször is változtatta lakóhelyét a 14 hónap
alatt,  elsősorban  takarékossági okokból költözött mindig olcsóbb helyre. A
ruháit  is  főként  használtcikk-kereskedőktől  szerezte  be,  aki Salamanca
"Serranos"  nevű  utcájában  adták-vették a diákok levetett holmijait. Aki a
városba  érkezett,  itt  vásárolt  be, aztán tanulmányai végeztével ruhái és
használati  tárgyai  visszavándoroltak  ugyanazokhoz  a  kereskedőkhöz. [11]
Gaspar  gyakorta írt arról naplójába, hogy zoknit, cipőt, körgallért, inget,
papucsot,   szövetet,   selyemövet   és  kölnivizet  vásárolt,  és  gondosan
feljegyezte  azokat  a  kiadásait is amelyeket a diák-egyenruha beszerzésére
fordított.  Salamancában  is  kötelező  volt  a  tóga, az egyetemi talár, és
szabályzatokban tiltották a feltünő színű zubbonyok, a kézzel varrott, finom
kesztyűk  és  ingek,  a  "kérkedő",  selyemholmik viselését, csakúgy, mint a
fegyverhordást.  Az egyetemi hallgatók öltözéke a klerikusok sötét, egyszerű
ruháihoz kellett, hogy hasonlítson.

   Gasparnak   pénze   jelentős   részét  kellett  élelmiszerek  vásárlására
fordítani,  ahogy feljegyzéseiből kitűnik. Kenyér, hús, víz, bor és gyümölcs
beszerzésére   fordította   pénzének   csaknem   negyed   részét.  [12]  Eme
költekezésének  mintegy  felét  tették  ki  a  tanulási  eszközökre  kiadott
költségei. Elsősorban jogi alap-tankönyveket vásárolt, amelyek elsajátítását
az  egyetemen  előírták.  Megvette  például  a "Római polgárjog" című művet,
amely  akkoriban  is  a  jogi  képzés egyik alapját jelentette az egyetemen.
Vásárolt  még  spanyol  törvénymagyarázók  más  műveiből is, mivel akkoriban
Salamancában  a  tanároknak  tilos  volt  lediktálniuk  az előadásaikat. Nem
csupán  könyvekre  volt  szüksége  Gasparnak  a  tanuláshoz,  hanem papírra,
tintára,  tintatartóra, tollkészletre, tollszárra, tollvágó-késre és ollóra,
gyertyára, asztali könyvtartóra, olajmécsesre is. Adódtak egyéb kiadásai is:
volt   egy   inasa,   aki   ügyes-bajos  dolgai  elintézésében  segédkezett,
rendszeresen  fizetett  egy asszonynak, aki mosott, főzött és takarított rá.
1568  nyarán  1  hónapot  töltött  betegágyban,  és  eközben  három orvosnak
fizetett  az  érvágásért,  gyógyszerekért  és  kenőcsökért.  Naplóbejegyzése
szerint   annyira  betegnek  érezte  magát,  hogy  még  misét  is  mondatott
javulásáért.  Ebben  az  évben összesen 21 ezer maravédit költött, ami ugyan
nem  volt  rendkívüli  összeg  más  diákok  taníttatási költségeit nézve, de
jelentős  kiadást  jelentett  Gaspar  apjának.  1569  tavaszán végérvényesen
megromlott  a viszony apa és fia között, és hiába küldött haza ajándékokat a
joghallgató,  otthonról  nem  fedezték tovább salamancai költségeit. Igy hát
maga mögött hagyta a virágzó egyetemet, és Valladolid felé vette útját, ahol
egy   hidalgó   lányával  kötött  gyors  házasság  megteremtette  számára  a
viszonylagos  felemelkedés  lehetőségét.  [13] Hosszabb időre Itáliába ment,
ahol   Bibona   herceg  titkáraként  kamatoztathatta  Salamancában  szerzett
ismereteit.

   Gaspar  Ramos  Ortiz,  aki  naplója  szerint nem is akart salamancai diák
lenni,  nem vitte tovább nagybácsikái hagyományát, és nem lett jogtudós, sem
hivatalnok.  Második  házasságából  született  lánya,  Francisca azonban két
olyan  fiúnak  adott életet, akik később fokozatot szereztek az egyetem jogi
fakultásán.  Ám  ezt  Gaspar  már  nem érhette meg, mert 1631-ben, 85 évesen
Ledesmában   meghalt.  Naplója  révén  azonban  örökre  bekerült  azoknak  a
személyeknek  a  képzeletbeli  névsorába,  akiket a salamancai egyetem híres
diákjai között emlegetnek.


                                  JEGYZETEK

 [1]  A. Forest  -  M.  de  Candillac  - F. van Steenberghen: Historia de la
      iglesia. XIV. kötet - El pensamiento medieval. Edicep, Valencia, 1974.
      642-644. p.

 [2]  J.  García  Mercadal:  Estudiantes,  sopistas y pícaros. Ed. Plutarco,
      Madrid, 1934. 25. p.

 [3]  M.  F.  Álvarez  -  L.  E.  Rodríguez  San  Pedro  - J. A. Villar: The
      University   of   Salamanca.   Eight  Centuries  of  Scholarship.  Ed.
      Universidad de Salamanca, Salamanca, 1992. 11. p.

 [4]  Diccionario  de historia eclesiastica de Espana. IV. kötet. Szerk.: Q.
      A.  Vaquero  - T. M. Martinez - J. V. Gatell. Inst. E. Florez, Madrid,
      1975. 2639. p.

 [5]  L.  C.  Vázquez:  La  vida  estudiantil  en  la Salamanca clasica. Ed.
      Universidad de Salamanca, Salamanca, 1989. 28. p.

 [6]  Uott. 48. és
      Diccionario... i. m. 2639. p.

 [7]  Mercadal... i. m. 26. p.

 [8]  Vázquez... i. m. 63. p.

 [9]  A diák életrajzáról l.: L. E. Rodriguez San Pedro Bezares: Universidad
      moderna  y  promócion  jurídica.  El diario salmantino de Gaspar Ramos
      Otriz   (1568-1569).   In  =  Universidades  espanolas  y  americanas.
      Generalitat Valenciana, 1992. 458-462. p.

[10]  Diario  de Gaspar Ramos Otriz.  Biblioteca Universitaria de Salamanca,
      m. s. 702.

[11]  Pedro  de  Medina: Grandezas y cosas notables de Espana. Alcalá, 1595.
      fol. 224.

[12]  San Pedro Bezares... i. m. 466. p.

[13]  Uott. 460. p.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.