Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                              Dr. Kéri Katalin:

                       NEBRIJA, A HUMANISTA PEDAGÓGUS


                            Humanizmus és nevelés

   A  reneszánsz-kor  évszázadai során megszámlálhatatlanul sok mű íródott a
nevelésről.  A  humanista  pedagógiai  gondolkodók  ókori  kéziratok  között
búvárkodva  újra  felfedezték  és  értelmezték  a  régi  görögök  és rómaiak
neveléséről  vallott  felfogását. Egyetlen humanista sem tudta megkerülni az
ember   nevelésével,   testi-szellemi-lelki   tökéletesedésével  kapcsolatos
kérdéseket, valamennyien próbálták végigjárni (gondolatban vagy gyakorlatban
is)  azt  az  utat,  amely  az  új korszak új emberideáljának kialakításához
vezet.  A  humanista  embereszmény a jó és értelmes polgár - miként az ókori
görög bölcsek műveiben -, aki Cicero és Quintilianus latin tudását igyekszik
elérni.  A XIV-XVI. század fő pedagógiai kérdései tehát arra öszpontosultak,
hogy   miként  kell  felnevelni  az  embert,  hogyan  lehet  erkölcsössé  és
sokoldalúvá  tenni,  hogyan  tudja  elsajátítani  a  klasszikus nyelveket. A
pedagógiai  művek  egyik  része  levél  vagy  értekezés formájában kifejtett
nevelési  "kézikönyv"  volt,  ókori szerzők munkáiból vett számos idézettel.
Másik   jelentős   hányaduk  pedig  nyelvtanulást  segítő  szöveggyűjtemény,
lexikon,  nyelvtani  összefoglaló  és  tankönyv volt, amelyek főként a latin
nyelv elsajátítását szolgálták.


                       Nebrija és a spanyol humanizmus

   Az  olyan  európai  hírű  világpolgárokon és tudósokon kívül, mint Vives,
Erasmus,  Aeneas Piccolomini és mások, minden nép körében kiemelkedtek olyan
humanisták, akik ugyan nem voltak ismertek az egész kontinensen, ám országuk
kulturális  reneszánszához  jelentősen hozzájárultak. Az Ibériai-félszigeten
ilyen  személyiség  volt  Antonio  Nebrija  (1444-1522),  akinek  életműve a
spanyol humanizmus kincsestára. Spanyolországba kis fáziskéséssel érkeztek a
humanista  gondolatok,  de  a  XV-XVI. század fordulóján az iszlám hódítókat
végképp  kiűző, az Újvilág felé tekintgető országban is megújulás köszöntött
be  a kulturális élet minden területén. A katolikus királyok alatt megindult
fejlődési  folyamat  részeként  fellendült  az  irodalom,  a művészetek és a
nevelés.  Spanyol  kutatók  reneszánszról  szóló  műveikben  kiemelik  azt a
tradicionalizmust, amely egyetlen másik ország humanistáira sem hatott olyan
elemi  erővel,  mint  a hispániaiakra. Ennek köszönhetően a Spanyolországban
kibontakozott humanizmus bizonyos érettséget mutatott. [1]

   Spanyol   földön  csakúgy,  mint  Európa  más  országaiban  a  humanizmus
elsősorban  a városi közép- és felsőbb osztályok tagjai között vált uralkodó
eszmeáramlattá.  Az  Ibériai-félszigeten is az uralkodói és főnemesi udvarok
valamint  a  virágzó  egyetemek  voltak  a  művelődés  központjai.  Ebben az
országban  is  jócskán  akadtak  művészeket  és  tudósokat pártoló mecénások
(világi  és egyházi személyek egyaránt), sok volt azonban az olyan ember is,
aki  vakbuzgó  hite  vagy  tudatlansága  miatt  megrettent  a változásoktól.
Nebrijának  hosszú  élete  során  volt alkalma a legkülönfélébb spanyolokkal
találkozni:   volt   nemzete  által  ünnepelt  nyelvtudós  éppúgy,  mint  az
inkvizíció  által  üldözött Biblia-magyarázó. A spanyol reneszánsz fényeiből
és  árnyaiból  neki  egyaránt  kijutott, egyes könyveit nem győzték elégszer
kinyomtatni,  más  műveiről  viszont  csendesen  elfelejtkeztek... A mai kor
értékelése  szerint  nyelvészeti  és  pedagógiai  munkái  révén nem csupán a
spanyol,  de  az  egyetemes  kultúrtörténetnek  is kiemelkedő alakja, akinek
életművéből  kései  tanítványai,  a  XXI.  század küszöbén álló európaiak is
sokat meríthetnek.


                              Nebrija életútja

   Antonio  Martínez  de  Cala  y  Xarava  volt  az  eredeti  neve a spanyol
reneszánsz  egyik  legkiemelkedőbb  tudósának,  aki csak később vette fel az
Antonio  Nebrija  álnevet.  Sevillától  nem  messze, Lebrijában született (a
település  római  neve Nebrissa Veneria volt) 1444-ben, és a Madrid melletti
Alcalá  de Henaresben halt meg 1522-ben. [2] Gyerekként latin grammatikát és
logikát  tanult,  és  15  éves korában szülei Salamancába vitték, hogy a kor
legjobb  spanyol  tudósaitól  tanuljon.  Apoloniusz  mestertől  matematikát,
Arandától  fizikát,  Osmától pedig etikát tanult 5 esztendőn át, amikor is -
számos   kortársához   hasonlóan   -   elhatározta,  hogy  Itáliába  utazik.
Visszaemlékezéseiben azt írta, hogy nem a jogi tanulmányok vonzották, amikor
a  Bolognai Egyetemre beiratkozott, nem is az egyházi ösztöndíj vezette oda,
sokkal  inkább  az  a vágy, hogy a régi latin szerzőkkel foglalkozhasson, és
filológiai  tanulmányoknak  szentelhesse  magát.  [3]  Itáliában  nem csupán
latin,  de  görög  és  héber  tudását  is  elmélyítette azalatt a mintegy 10
esztendő alatt, amíg Róma, Padua, Pisa és Firenze egyetemeit járta. [4]

   1470-ben  a  sevillai érsek hívására visszatért szülőföldjére, és Fonseca
püspök személyi titkára lett. E munkája lehetővé tette számára, hogy tudását
pallérozza,  és  tapasztalatokat szerezzen a latin nyelv oktatását illetően.
1475-ben a Salamancai Egyetemre került, ahol hamarosan elnyerte az akkoriban
megszervezett  Grammatika  Tanszék  vezetői  posztját.  Ettől  kezdve óriási
erőfeszítéseket   tett,  hogy  az  intézmény  diákjai  jobban  megtanuljanak
latinul.

        "Soha  nem   gondoltam   volna,   hogy   Spanyolország    minden
     részén   ennyire  pusztít  a  barbárság,  mely  széltében-hosszában
     elterjedt" [5]

-  írta  az  elkeseredett  tanár,  aki  1481-ben kiadott egy könyvet a latin
nyelvtanulást  megkönnyítendő,  "Introductiones  Latinae"  címmel.  A könyv,
melyben  a  kor  új  eszményének  megfelelően,  Nebrija egyszerű és tömör, a
diákok  képzeletét  megragadó  formában írt, számos kiadást megért. E mű sem
változtatott azonban túl sokat az egyetemisták alacsony szintű nyelvtudásán,
és  számos  más,  hosszabb-rövidebb  terjedelmű nebrija-i könyv sem. A tudós
tankönyvszerző  abban látta a kudarc igazi okát, hogy diákjai és tudóstársai
a  saját  anyanyelvük  nyelvtani  szabályaival  sincsenek  tisztában, így az
idegen nyelv tanulása során nincs mihez viszonyítaniuk.

   1487  és  1504  közé  eső  alkotói szakaszában Nebrija hátat fordított az
egyetemnek,  és egy korábbi diákja, Juan de Zu¤iga lett mecénása. Zalameában
Nebrija  élete  legtermékenyebb időszakát élte át, számos nyelvészeti munkát
alkotott.  Az  egyetemi  oktatás  terhei  korábban energiája jelentős részét
lekötötték.  Alkotásainak  többsége nyugodt magányában született, ám e művek
születéséhez  szüksége  volt  korábbi  - oktatói - tapasztalataira. Spanyol-
latin  szótárát  (1495)  és  Castellano  grammatikáját  (1492)  ma a spanyol
nyelvészet   alfájának   tartják,  kortársai  körében  azonban  nem  arattak
osztatlan  elismerést  e  művek.  Nagyobb  sikert  hozott számára a Cisneros
kardinális  körül  kialakult kutatócsoportban való közreműködés, a Polyglott
Biblia  szerkesztése.  Szentírásmagyarázatai kapcsán viszont meggyűlt a baja
az inkvizícióval. [6]

   1505  és  1507  között  újra  visszatért  Salamancába,  intenzív  alkotói
munkássága  azonban  elvonta  a  tanítástól,  többen nem nézték jó szemmel a
kiváló  nyelvész  ténykedéseit. 1509-ben a király kinevezte krónikásának, és
kissé  hányatott évek után az Alcalái Egyetem tanára lett 1514-ben. Itt újra
rendkívül sokoldalú írói tevékenységet folytatott, művei zömét továbbra is a
nyelvészeti írásai és költeményei alkották. Ezen a helyen érte a halál.


                        Nebrija az ember neveléséről

   A  szépséget, harmóniát kereső humanista nem csupán a nyelvoktatás, hanem
általános  értelemben  véve  az  embernevelés  kérdéseivel  is foglalkozott.
1509-ben állította össze azt a pedagógiai művet (De liberis educandis), mely
azon  levelek  gyűjteménye,  melyeket  a  királyi udvarnál való tartózkodása
alapján   írt  a  gyermeknevelésről.  [7]  A  levelek  "címzettje"  Almazán,
Ferdinánd király kancellárja volt, aki gyerekei neveléséhez kért tanácsokat.

   A  műről megállapítható, hogy számos más korabeli pedagógiai értekezéshez
hasonlóan   klasszikus   szövegek   kompilációja.  Inkább  dicséri  szerzője
rendkívül   széleskörű   olvasottságát,   mint  pedagógiai  értelemben  vett
eredetiségét.  Az  eredetiség  azonban  nem  volt fontos követelmény abban a
korban.  Egyes  szerzők  -  így  Nebrija - érdeme a gondolatok gyűjtögetésén
kívül  abban  állt,  hogy  hogyan,  kitől válogattak szövegeket egy-egy téma
kifejtéséhez.   [8]   Arisztotelész,   Plutarkhosz,   Quintilianus,  Cicero,
Vergilius,  Varró  és  más  szerzők műveit nagyon jól kellett ismerni ahhoz,
hogy  valaki  fellelje  azokban  a pedagógiai gondolatokat, és felelős módon
válogasson  azokból  a  nevelési tanácsért folyamodóknak. Nebrija nem csupán
gondolatokat  emelt ki, de kritizálta is azokat, és leveleiben helyet kaptak
kora nézetei is, például az orvosi művek gyermekgondozásról szóló részletei.

   Műve  12 fejezetre (levélre) oszlik, amelyekben a gyermek testi, lelki és
szellemi   neveléséről   írt.   A   gyereknevelés  szerinte  már  a  gyermek
fogantatásakor   megkezdődik,  Arisztotelészt  követve  a  szülők  kívánatos
életkorát  is  meghatározta  (38  éves  apa és 18 éves anya legalkalmasabb a
nemzésre).  A  várandós  anyák  helyes  életviteléről  éppúgy  szólt, mint a
szoptatás  szükségességéről.  E  részeknél  szintén  felismerhetőek az ókori
orvosok és filozófusok véleményei. A műben mindvégig a gyermek "természetes"
képességeit  hangsúlyozta,  aláhúzva,  hogy ezek ellen nem lehet harcolni, a
nevelésnek ezekhez kell igazodnia.

   A  kötet  első  fejezetében a kisgyerekek neveléséről van szó, és Nebrija
kifejtette  azon  véleményét,  hogy testi nevelésük mellett szokásaik helyes
kialakítására,  értelmi  nevelésükre  is  gondot kell fordítani. [9] Művének
egyik  sarkpontja  a  neveléstörténet  "nagy kérdése": milyen is a jó tanár.
Nebrija  szerint rendkívül fontos a szülők szerepe a nevelésben, míg az anya
a  gyermek családban való ápolásáért, neveléséért felel, az apa feladata az,
hogy  csemetéjét  a  társadalmi  élet  színtereivel megismertesse. A gyermek
mellé  választott tanárnak tudós és erkölcsös embernek kell lenni, kedvesnek
és  vidám  természetűnek,  türelmesnek és szép beszédűnek. [10] Nebrija több
ókori szerzőt idézve kiemelte, hogy a nevelésben a legnagyobb előmozdító erő
az,  ha  a  tanár  és  diák  közötti  kapcsolat baráti és szeretetteljes, az
oktatás  módja  pedig  vidám,  a gyermek érdeklődésére alapozó. A nagy ókori
rétorral,  Quintilianussal  "vitázva"  (aki  egyébként  maga  is az Ibériai-
félsziget  szülötte  volt) Nebrija kifejtette, hogy a magán-nevelés is lehet
ugyanolyan  célravezető,  mint  a  közösségben  (iskolában) történő, hiszen,
miként írja, erre számos példát szolgáltat a történelem. [11]

   A  spanyol  humanista  könyve - jóllehet, számos fontos nevelési kérdésre
kitér - bizonyos hiányérzetet kelt az olvasóban.

   Noha  több  szálat  is  megpendít,  mégis  jól  látható,  hogy  inkább az
"embernevelés"  kezdeti  lépéseihez  nyújtott  segítséget  a  hozzá  forduló
kancellárnak.   A   kisgyerekek   (testi)   nevelése,  a  tanár  személyének
megválasztása  és  az elérendő embereszmény megrajzolása alkotják tehát műve
gerincét.  Más, nyelvészeti munkáival együtt tekintve és humanista kortársai
műveivel  kiegészítve  lehet  csak  teljes  képet  kapnunk a reneszánsz-kori
nevelésről.  Arról  a  nevelésről, amely számos, hozzá hasonló polihisztort,
enciklopédikus  műveltségű talentumot emelt magasra a korabeli Európában, és
amelynek  eszményei,  tartalma  és  módszerei  ma sem lehetnek mellékesek. A
humanisták,  így Nebrija is olyan hidat vertek, melyen át az ókori bölcselők
művei könnyebben elérhetőek későbbi korok gondolkodói számára.

   Az   oktatásügyben  naponta  lépnek  fel  új  innovátorok,  de  a  sietős
változtatások  közepette  néha  érdemes  gondolni  arra,  hogy  a neveléssel
kapcsolatosan  már  "minden  jót" kitaláltak és megtapasztaltak évezredekkel
ezelőtt.  Gyakran  nem  új  dolgokról  van  szó tehát, hanem - csakúgy, mint
Nebrija idejében - a régi eszmények újjászületéséről.


                                  JEGYZETEK

 [1]  Díaz,  Capitán Alfonso: Historia del pensamiento pedagogico en Europa.
      Dykinson, Madrid, 1984., 347. o.

 [2]  Nebrija, Elio Antonio de:  Gramática Castellana.  Fundación de Antonio
      de Nebrija, Madrid, 1992., 11. o. (A továbbiakban: Gramática)

 [3]  Uott, 11. o.

 [4]  Alborg,  José  Luis:  Historia de la  literatura  espa¤ola I., Madrid,
      1979., 519. o.

 [5]  Gramática i. m. 13. o.

 [6]  Gramática  i.  m.  22-23.  o.  és  Damseaux-Solana:   Historia  de  la
      pedagogia. Escuela Espa¤ola, Madrid, 1967., 135. o.

 [7]  Nebrija,  Elio  Antonio  de: La educación de los hijos. Universidad de
      Valencia, Valencia, 1981.

 [8]  Uott., León Esteban és Laureano Robles bevezetője 57. o.

 [9]  Uott., 117-121. o.

 [10] Uott., 129-134. o.

 [11] Uott., 151. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.