24. SZÖVEGES MELLÉKLET
JELENTÉSEK A MAGYAROSÍTÁSROL (1901)
Az 1901-es jelentések szerint a következő leírások érkeztek a
tanfelügyelőséghez:
"Az egerághi plébániában a lotárdi iskolában... Habár nagy számmal vannak
a horvát tanulók, a tannyelv magyar. (...) a horvát nyelvü tanulók együtt
vannak a magyar ajkuakkal s igy könnyedén elsajátitják a magyar nyelvet.
Éppen igy van ez a szemelyi vegyes iskolában is. ... A német-bólyi
plébániában, hol tiszta német ajku tanulók vannak ... ez (itt) már nagy
fáradsággal jár."
Siklósi esperes kerület:
"... a német-mároki, a lapáncsai, a villányi és a lipovai iskolákban jó a
magyarositás eredménye.
Gyengébb az eredmény az illyr ajkú iskolákban; oka ennek - a hiányos
iskolalátogatáson kivül - főleg ama körülményben rejlik, hogy a magyar nyelv
tervszerü oktatására alkalmas tankönyvük sincs!"
Lakócsai alesperes tanfelügyelő:
"I. bogdásai plébánia. Vegyes tannyelvű (horvát nemzetiségü iskolák: 1,
Dráva-Keresztur:... a magyar nyelv tanitása (...) nemcsak hogy eredményes
volt, de ... kiváló (...).
2. Sztára: ... A magyarositás a magyar nyelv elsajátitásában -
hanyatlott. (...)
" II. Dráva-Szent-mártoni plébánia: Van neki 1 vegyes (majdnem tisztán
horvát) nyelvü 2 tanitóju iskolája. Itt, miután a kántortanitó hibájából az
I-ső osztály aránytalan - sőt hallatlan módon felszaporodott, a magyar nyelv
... eredményes tanitásáról ... szó sem lehet (...)." (*)
" III. ibafai plébánia: 1. Csebény: ... A magyar nyelv tanitásának
eredménye évről-évre mindegyre több. ... A gyermekek igen szépen fordítanak
kevésbé jó hangsulyozással olvasnak, de a magyar nyelven nem társalognak. 2.
Horváthertelend: Ta nitója ... nem okleveles. Magyarul tanit, de akár kinai
nyelven is tanithatna. Tanitványai mit sem tudnak. (...)
3. Korpád (német iskola): Tanitója szép szorgalommal dolgozik. (...) A
gyermekek ... magyarul kissé kotyognak.
4. Gyürüfü (vegyes német-magyar iskola)... A tanitó jól tanit,
kifogástalan az iskola rendtartása, német ajku gyermekei pedig olyan jól
kezelik a felsőbb osztályokban édes nyelvünket, hogy többet kivánni nem
lehet."
IV. Lakócsai plébánia. Horvát nyelvű iskolái: (*)
"1. Tótujfalu... Ennek az iskolának annyira sikerült a magyarositás, hogy
mi a 2dik osztálytól fogva már majdnem kivétel nélkül csak magyarul
érintkezünk a gyermekekkel nemcsak az iskolában, de azon kivül is.
2. Potony... Nincsen gyermek, ki az iskolát elhagyva teljesen magyarul ne
tudna...
Az én iskoláimban a magyar nyelvnek megkedveltetése - a tanitás
biztositása czéljából, a naponkinti félórai játszás az iskolásokra nézve a
tanitók ellenőrzése mellett kötelező. Olyképen azonban, hogy a ki horvátul
mond egy szót, az rögtön vissza menni tartozik az iskolába, hol valami
kötelező foglalkozást kap. Az eredmény szépen mutatkozik, mert a gyermekek
az iskolán kivül is szivesen beszélgetnek egymás közt magyarul."
A jenői, szentgyörgyi, abaligeti, hetvehelyi, felsőmindszenti és
magyarszéki iskolákban a sásdi kerületi esperes jelentése szerint az 1900-as
tanévben jó előmenetel mutatkozott a magyar nyelv tanítását illetően,
némileg gyenge Német-Hertelenden és szinte semmi eredmény nem volt
Barátúrban.
A baranya-szászvári esperes kielégitő eredményt tapasztalt Mágocson és
Szalatnakon, "gyengébbet" Nagyhajmáson és "közepest" Köblényben.
A berkesdi esperesi kerületben a Máriakéménd, Himesháza, Bozsok, Véménd,
Püspöklak és Szakál katolikus iskolája mutatott jó eredményt.
A dunaszekcsői kerület iskolái közül Maison és Nagy-Nyárádon a német ajkú
gyermekek jó előmenetelt tanusítottak a magyar nyelvben, Frey János maisi
tanítót kitüntetésre javasolta az esperes.
A baáni kerületben Főherceglak, Monostor és Baán iskolája tűnt ki.
A hercegszőllősi kerületből kiemelte az ottani esperes a dárdai és a
karancsi tanítókat, ez utóbbi (Weininger Kálmán) minden tantárgyat magyarul
adott elő, dacára annak,hogy összesen 6 magyar tanitványa volt. A Szent-
dienesi esperesi kerületben a bükösdi iskolát említették példaként ahol
szintén mindent magyarul tanítottak, de a német ajkúakat németül is.
Pécs vegyes ajkú katolikus kisiskoláiban jó volt az eredmény, az árpádi
iskolát emelték ki, mint a kerület magyar nyelv tanításában legkiemelked őbb
iskoláját. Fenti jelentések részletesen megtalálhatóak a PLT Tanf. 30/1901.
csomagjában.
(*) A jelentésben szereplő, de nem a megyéhez tartozó iskolák