Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                           23. SZÖVEGES MELLÉKLET


                                PÁLYATÉTELEK

   Néhány  év  pályatételeit kiragadva az alábbi témákat tűzték ki a tanítók
számára: 1898-ban:

   I.  A  katholikus  népiskolai  hitoktatás  körül  miféle teendői vannak a
tanitónak 1) ott, ahol rendes hitoktató van és 2) ott, ahol hitoktató nincs?

   II.   A   gazdasági  ismétlő  iskolák  tanterve  a  helyi  körülményekhez
módosíthatók-e   és   hogyan  történjék  ez,  hogy  az  intézmény  czéljának
megfeleljen?



   (Püspöki körlevél 1849/1898. 59-63. o.) 1900-ban:

  I.  Szükséges-e  az  osztatlan  népiskolák számára külön tanterv és miként
egyeztethető ez meg a népiskolák egységes természetével?

   II. A minta-parasztgazdaságok előnyei a néptanító házi gazdaságára.



   (Püspöki körlevél 1226/1901. 75. o.) 1901-ben

   I. Hogyan lehet elkészíteni az osztatlan népiskola részletes tantervét ha
a)  a  gyermekek  szorgalmasan  járnak  iskolába  b)  ha  az iskolalátogatás
hiányos? II. Miként alakítsa át az egyszerű földműves gazdaságát?



   (Püspöki körlevél 1225/1901. 83. o.) 1903-ban:

   I.  Milyen  akadályok  gátolták  az  V.  és  VI. osztályok kifejlődését a
népiskolában, és mi a teendő?

   II.  A  tagositás  milyen  előnyöket  és hátrányokat hordoz, és tanítónak
milyen  feladatai  vannak,  hogy  minél  csekélyebb megrázkódtatással menjen
végbe a folyamat?

   III.  Miféle  tervezetek  tennék  lehetővé,  hogy  a  gazdák  minél előbb
feloldhatnák  munkájuk  és  földjük  hasznát  a nagy adósságok, tehát a tőke
uralma alól?



 (Püspöki körlevél 1857/1902. 59-60. o.) 1907-ben:

   I.  Mik a tanító teendői, hogy a társadalom a szabadgondolkozó és egyéb a
katholikus  egyház  szellemét tönkre tenni akaró áramlattal szemben sikerrel
megküzdhessen?

   II. Mi azoka, hogy a községi faiskolák rendeltetésüknek nem felelnek meg,
és mik a teendők?

   III.  Mily  körülmények  okozták hazai selyemtenyésztésünk hanyatlását és
mit kell tenni a néptanítónak ezen nagy baj megszüntetése érdekében?



 (Püspöki körlevél 3779/1907. 1908-ban:

   I.  "Pécsegyházmegye  földrajza"  az  elemi  iskola III. osztálya számára
(gróf Zichy Gyula megyéspüspök 100 K-s pályadíjával).

   II.    Mely    házi    iparművészeti    ágak   lennének   meghonosíthatók
tanítóegyleteink területén a nép közt a tanítók által?

   III. A tejszövetkezetek anyagi és erkölcsi haszna.

   IV.  Mit  tehet  a kántortanító az egyházi zene - és éneknek a Szent Atya
Motu propio cimű rendelete értelmében való fejlesztése és művelése ügyében?



 (Püspöki körlevél 4413/1908. 175. o.) 1911-ben:

   "I.  Miért és minő irányban és keretben van szükség az 1868. évi XXXVIII.
tcz. reviziójára?

   II.  A  tankötelezettségnek  egy  vagy két évre való kitolása nem vonja-e
maga   után  a  városi  és  falusi  iskolák  megkülönböztetését  tanterv  és
szorgalomidő szempontjából?

   III.  Munkatanulás,  munkára  való edzés és munkabirás, valamint a család
bővebb   ellátása   tekintetéből  nem  volna-e  tanácsosabb  faluhelyen  hol
kizárólag  vagy  nagyobb  részben  földmiveléssel foglalkoznak... a tiz éven
felül  való  tankötelesek nyolc hónapi szorgalom idejének hat hónapra leendő
redukálása   s   e  végből  a  tankötelezettségnek  két  ily  tanévvel  való
meghosszabbitása?

   IV. Miben rejlik oka annak, hogy nálunk, katolikusoknál, a nép mindinkább
gyérebben kezd a templomban énekelni, holott a protestánsoknál az értelmiség
is együtt zsoltároz a néppel? Miként lehetne a régi és kétségtelenül nagy és
mély  vallásos  érzületet  keltő  és fentartó szokást ujból életre kelteni s
vajjon erre feltétlenül szükséges-e a hangjegy ismerete?

   V.  Mik  a  tanitóknak  kötelezettségei  s  gyermekvédelem  szempontjából
különös tekintettel a menhelyekben elhelyezettekre?"

                   (Püspöki körlevél 721/1911. 14-16. o.)
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.