Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                 XX. ZÁRSZÓ


   Az  1867-es  kiegyezés,  valamint az Eötvös József-féle 1868-as törvény a
történeti Baranya megyében is megteremtette az alapot a társadalmi-gazdasági
illetve  kulturális kibontakozáshoz. A dualizmus korszaka - fellendülések és
hanyatlások váltakozása ellenére - a fejlődés előmozdítója volt.

   Az  iskolaügy - az általam vizsgált katolikus különösen - az új viszonyok
közepette sem szakadt el hagyományaitól, 1868 után is visszanyúltak gyökerei
a  megelőző  időszakba.  Ezért  is volt nehéz az "átállás", az új tantervek,
tankönyvek  és  tanítási módszerek bevezetése sem volt mindig zökkenőmentes.
Az  iskolaügy,  az  elemi iskolai oktatás nemcsak Baranyában járt új utakon,
hanem  országosan  is  nagy  változásokat  hordozott  az  1868-1918  közötti
időszak, melyet tanügyi törvények és rendelkezések egész sora szegélyezett.

   A  katolikus  kisiskolák  ügye  szorosan  összefüggött az állam és egyház
viszonyának  alakulásával,  a  hitbeli  nevelés  kérdésével,  és  -  a többi
felekezet  iskoláihoz  hasonlóan  -  nem  volt  elválasztható a társadalmi-,
gazdasági-, kulturális folyamatoktól.

   A  tanítóság  életkörülményeinek  vizsgálata olyan eredményekre vezetett,
melyek  alapján  látható  a folytonosság az 1868 előtti idők vonatkozásában,
másrészt  ugyanez  érzékelhető  1918  után,  bizonyos  jelenségek napjainkig
nyúlóak a tanítók megítélésével, bérezésével kapcsolatosan.

   A  tanítóképzés kibontakozását is jelentette a dualizmus korszaka, évről-
évre  egyre  inkább  tökéletesedett  a képzés rendszere, tartalma és formája
egyaránt.

   Szintén  erre  a  korszakra  tehető  a  sajtótermékek  hihetetlen mértékű
megszaporodásának ideje, és ugyanekkor vált mindenki számára elérhetővé - ha
megvehetővé  még  nem  is  -  az  újság.  Ez  -  tanügyet tekintve is - nagy
jelentőséggel   bírt,   egyrészt  a  közvélemény  befolyásolása  (például  a
magyarosítás vagy az iskolaállamosítás kérdését illetően) másrészt a tanítói
önképzés szempontjából.

   Az  I.  világháború  felborítani  látszott az addigra kialakult rendet az
iskolákban,  és  csak  az azt - illetve a szerb megszállást - követő időszak
hozhatott újra kibontakozási lehetőséget.

   Kutatásaim   alapján   megállapítható,  hogy  Baranya  megye  -  országos
mutatókat   figyelembe  véve  -  a  régióban  egyik  kulturálisan  leginkább
fejlődőképes  megye volt, és az elért eredményeket jórészt a római katolikus
kisiskoláknak,  illetve  az  ott  tevékenykedő  római  katolikus  tanítóinak
köszönhette. A korszak elején - az iratok tanúsága szerint - ezek az iskolák
is  meglehetősen  elhanyagolt  állapotban voltak, a századvégre azonban - az
iskolaépítési  - és bővítési hullámnak köszönhetően - a helyzet számottevően
megváltozott, és az államosítási törekvések ezen még javítottak.

   A  tanítóság,  mely  1868-ban  részben  képzetlen és alulfizetett volt, a
korszak  végére  óriási fejlődést ért el önképzése tekintetében, a sajtó, az
egyleti  élet  és  a szervezett tanfolyamok és tanulmányi utak segítségével,
valamint a magas szintre emelt tanító- és tanítónőképzéssel.

   A fizetés- és nyugdíjrendezések kapcsán a baranyai tanítóság is kivette a
részét  a bérharcokból, érdekeik érvényesítése elsősorban egyleteik erejének
köszönhető,  elsősorban  a Pécsi Tanítóegyletnek, valamint - e századtól - a
Pécsegyházmegyei Római Katolikus Tanítóegyletnek.

   A  tanítóság áldozatos munkájának illetve a közigazgatási és egyházmegyei
szervek  együttes  fellépésének  eredményeként  a  korszak végére jelentősen
lecsökkent  a  mulasztások  száma  az  iskolákban, és ennek következtében az
analfabéták számaránya is csökkent a megyében.

   A  soknemzetiségű  Baranya  katolikus  iskoláiban  - és falvaiban -, ahol
főleg  horvát  és német nemzetiségű gyermekek tanultak a magyarokon kívül, a
magyarosítás  -  mely  országosan  úgy felkavarta a kedélyeket - nem zajlott
brutális  formában,  s  -  bár  sok tanító igyekezett látványos eredményeket
produkálni - sokszor nem érte el a nyelvi magyarosítás szintjét sem.

   Összegzésképpen megállapítható, hogy az oktatásügy mindig, így a vizsgált
időszakokban  is  nagyrészt  a  rendszer  különböző  szinten álló embereinek
(tisztviselők,   tanítók,   tanfelügyelők,   illetve  diákok  )  akaratának,
teljesítőképességének,  érdekeinek  függvénye,  bár  ezen  kívül  számos más
társadalmi, politikai törekvés is lecsapódik az iskolákban.

   Annyi  bizonyos,  hogy  a  legmagasabb  szinten  megfogalmazott  tervek a
legalsó szinten állók cselekedeteitől függenek, ezért próbáltam az iratok és
adatok  rengetegében  a  tanítókat  és  a  diákokat felkutatni, azt, hogy ők
hogyan  éltek és tanítottak - tanultak, hogyan népesítették be az iskolát. A
római  katolikus  tanítóknak  feltétlenül erőt adott a hitük, és talán ebben
rejlik  a  titok,  hogy  miért  tudtak  - a sokszor nyomorúságos körülmények
ellenére  is  -  megfelelő,  nemegyszer  kiváló  szinten tanítani, és számos
elfoglaltságuk mellett falvaik kulturális életét is egyengetni, fejleszteni.

   Néhányukat  név  szerint is kiemeltem, ők csak a legkiválóbbak voltak, de
több száz társuk "névtelenül" tűnt el az idők forgatagában, elsősorban nekik
ajánlom ezt a dolgozatot.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.