Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

 XIX. A KATOLIKUS ELEMI ISKOLÁK HELYZETE AZ I. VILÁGHÁBORÚ ALATT (1914-1918)


   Az  első világháború éveinek történetét, országos és megyei vonatkozásait
számos   munkában   feldolgozták   már.   Bőséges  számú  és  értékes  könyv
segítéségével  bepillantást  nyerhetünk  a háborús évek politikatörténetébe,
gazdaságtörténetébe, társadalmi vetületeit is tanulmányozhatjuk, olvashatunk
visszaemlékezéseket  egykori  katonák  tollából.  Van  valami  azonban, amit
hiányolok  a négy és fél év eseményeinek tárgyalása során, ez pedig nem más,
mint  annak  a részletesebb, alaposabb feltárása, hogyan is éltek az emberek
"itthon", mennyiben változtatta meg mindennapjaikat a háború.

   Különösen  hiányosnak  érzem  a  világháború  hatásainak  vizsgálatát  az
oktatásügyre  vonatkozóan,  pedig  az  események  neveléstörténeti szálainak
feltárása  is fontos és szükséges a hiteles történelmi kép kialakításához. A
történeti Baranya falvainak és városainak esetében is jórészt hiányzik az I.
világháború hatásainak bemutatása az elemi iskolákra vonatkozóan, bár számos
községmonográfia  tárgyalja  ezt a témát, mindezt csak néhány mondat erejéig
teszi.

   Ebben a fejezetben megpróbálkozom annak bemutatásával, hogy milyen volt a
baranyai katolikus elemi iskolák helyzete az I. világháború idején.



                              1. AZ 1914-ES ÉV


   A  trónörökös pár meggyilkolásának híre 1914. június 28-án a déli órákban
érkezett Pécsre. (1) Az újságok hétfői, rendkívüli kiadásban számoltak be az
eseményről  és a gyásszal kapcsolatos megyei és pécsi intézkedésekről. (2) A
Dunántúl  című  napilap  egyik  fontos  célja volt rendszeresen beszámolni a
megyében  működő  katolikus  iskolák  helyzetéről,  lévén  a  lap  katolikus
szellemű  újság.  Éppen  ezért, július 2-án a merénylet leírását a lap olyan
vezércikkben  közölte,  amelyben  a  szerző,  Falussy  György a gyilkosságot
összefüggésbe   hozta  az  iskolaállamosítási  törekvésekkel,  a  hitoktatás
háttérbe   szorításával.   Méltatta   Ferenc   Ferdinánd   példás  katolikus
életvezetését  és  szembeállította ezzel Gavrilo Princip sorsát, "... ki nem
tanult  hittant,  inkább  a  Boszna  parjára  járt  lövöldözni...".  "Ott  a
szarajevoi  diák  a  koronatanunk,  hogy  inkább  robbantsuk  fel  az összes
iskolákat, semmint a vallást kiszorítsuk a falai közül." (3)

   Amikor  1914  júliusának első két hetében így és egyéb módon kommentálták
az  eseményeket, a háborúról még nem esett szó az újságban. Július 11-e után
az  események kezdtek más fordulatot venni, a sajtó napról napra részletezte
a nagyhatalmak állásfoglalását, illetve a Monarchia lépéseit. Nyomon követte
a háború kitörésének és az első hadműveleteknek a történéseit, iskola ügyről
1914   szeptemberéig   nem   esett  szó,  lévén  szünidő.  1914  őszétől,  a
tanévkezdéstől  megsokasodtak a kisiskolákról szóló híradások, és a levéltár
tanfelügyelői  iratai  között  is  számos  található,  mely  a  változásokat
tükrözi, melyeket a hadi események okoztak.

   Az  1914-es  évben  -  a  schematismus  adatai  szerint  - Baranyában 248
katolikus  elemi  iskola  volt,  és 4 iskola felállítása volt folyamatban. A
katolikus  kisiskolákban összesen 310 tanító - ebből 68 volt a nő - tanított
24434 mindennapi tankötelest és 8780 ismétlő iskolást. (4)

   A  háború  megindulása  tehát  igen  nagyszámú  tanítót,  tanulót illetve
iskolát  érintett.  Az  1914-es szeptemberi évkezdés sok baranyai kisiskolát
talált   nagyon   nehéz  helyzetben.  A  tanítók  jelentős  része  bevonult,
elsősorban   a  szerbiai  hadszíntéren  teljesítettek  szolgálatot,  ahogyan
látható  az  esperes-kerületek  jelentéseiből.  Tanító  nélkül maradt többek
között  az alábbi falvak iskolája: Kisherend, Peterd, (5) Hird, Nagypal, (6)
Vékény,  (7)  Kiskeresztúr, Gödreszentmárton, Meződ, (8) Gyürüfű, (9) stb. A
tanítók  helyettesítésének  megoldása, a rendes tanévkezdés mindenütt óriási
terheket  rótt  az  egyházközségekre.  Az 1914-es év rossz termése illetve a
hadi  állapotok  miatt - a legtöbb családból hiányzott a családfő - nem volt
pénz  helyettes  tanító  alkalmazására.  Az  ócsárdi  iskolaszék  például  a
következő  levélben  számolt  be  a  főtanfelügyelőnek  a  község terheiről:
"Helyettest  szívesen alkalmazna az iskolaszék, de az akadály nagy. Ugyanis:
1.  I.,  II.  osztályú gyermek alig lenne 10. Ezen 10 gyermek miatt az egész
hitközséget   megterhelni  az  iskolaszék  nem  tartja  méltányosnak.  2.  A
helyettesnek  élelmezését  senki  sem  vállalhatja el, mivel az egész község
földművelőkből  áll,  kiknél  rendes főzés nincs, többnyire csak este főznek
meleg  ételt.  (...)  3.  Az  egész  községre rendkívül súlyosan nehezedik a
háború  okozta  munkaerőhiány,  a  gabonatermés rossz  volt, a szőlőtermés a
megmunkálására fordított költséget sem fedezi, a legnagyobb megeröltetésökbe
kerül  a  híveknek,  hogy  rendes  kiadásaikat,  fizetési kötelezettségeiket
tudják  fizetni,  így  helyettes  tanító fizetésére képtelenek." (10) Többek
között  a  málomi  iskolaszék is hasonló gondokról írt, hivatkoztak a község
adósságaira,  a  hadbavonultakra  és a falu 12 sebesültjére és 1 halottjára,
amikor a főtanfelügyelő felszólította őket a tanítás újraindítására. (11)

   Aki  önként  vonult  be,  annak  fizetéséből  800 koronát helyettesítésre
fordítottak,  ez  havi  66  K  66  fillér  volt.  Az  elemi  iskolai oktatás
megindítása  -  minden  nehézség  ellenére  -  a  háború többi évét tekintve
1914-ben  aránylag  jól sikerült. A kisgyermekek tanítását a következő módon
próbálták megoldani:

1)  Nyugdíjas  tanítókat  hívtak  vissza  az  iskolába.  Pl.: Mecsekpölöskén
    Fischer  Adolf  helyettesített,  Abaligeten  és Godisán is hasonló módon
    oldották meg az oktatást. (12)

2)  A  megfogyatkozott  számú  tanítóság  körében  arányosan  elosztották az
    osztályokat,   ezt   nagyobb   iskoláknál   alkalmazták,   elsősorban  a
    városokban,  de  néhány  községben  is,  pl.:  Németbólyban a  gyermekek
    tanítását  itt  1914  szeptemberétől  6  helyett  4 tanító végezte. (13)
    Siklóson 4 tanító 1-1 vegyes osztályt vezetett, átlag 90 tanulóval. (14)

3)  Váltakozó  tanítással  is  próbálkoztak  úrrá  lenni  a  helyzeten, pl.:
    Szászváron, (15) Szentlászlón. (16)

4)  Számos községben a plébános vállalta el a katolikus kisdiákok tanítását,
    pl. Tékesen a kisvaszari plébános oktatott. (17)

5)  Gyakori  megoldás  volt,  hogy  a  szomszéd  falu  iskolájába járatták a
    gyerekeket iskolába.

6)  Ritkábban  más  felekezet  iskolájába, pl. "Borjádon a hét tanköteles az
    ottani   lutheránus   iskolában  tanulta  a  profán  tárgyakat..."  (18)
    Nagypallról  is  néhány gyermek (4-5) református iskolába járt, aggódott
    is   emiatt   az   iskolaszék   és   a   következő   szavakkal  írtak  a
    tanfelügyelőnek: "... (a ref. iskolában) azonban a lelkész tanít, akinek
    nevelése élete folytán nem lehet hasznos a gyermekekre." (19)

7)  Néhány  községben  az  iskolaszék azzal próbálkozott, hogy a hadbavonult
    tanító   nejét   megnyerje  az  oktatásügynek,  és  az  iskolai  teendők
    ellátására  bírja,  ezt  a  módot  azonban  a  főtanfelügyelő  szigorúan
    megtiltotta,   a   kisbudméri   jelentésre  például  ezt  válaszolta  az
    esperesnek:  "A  kisbudméri iskolaszék abbeli jelentését, hogy az I-III.
    osztályokat  a  tanító  felesége  fogja  tanítani,  szintén  nem vehetem
    tudomásul,  mert  azt  megengedem,  hogy  a II-III. osztályosokat valami
    kezdetleges  módon  az olvasás, írás és számolásban gyakoroltathatná, de
    az   I.  osztályosoknál  olyan  egyén,  aki  az  írás-olvasás  tanítását
    módszeresen nem ismeri, csak ronthat." (20)

8)  Mellőzték  az  ismétlő  osztályok   foglalkoztatását  számos  iskolában,
    például Lánycsókon, (21) Siklóson. (22)

    Az  1914/15-ös  tanév  indulásakor  csak kevés faluban fordult elő olyan
eset,    hogy    a    gyermekek   betakarítással   kapcsolatos   ténykedései
(kukoricatörés, szüret) miatt eltolták a tanévkezdést. Erre a háború további
éveiben  számos  példa  akadt,  ugyanúgy  a tanév végén esedékes vizsgálatok
előrehozatalára is.

    Szintén  csak  a  községek egészen kis hányadánál találkozhatunk azzal a
problémával,  amely később súlyos megindulásakor ugyan Baranyában is igénybe
vettek  néhány  iskolaépületet  katonai  célokra  (csapatok  beszállásolása,
kórház  létesítése  miatt),  de  ez még nem volt olyan mértékű, mint később.
Sásdon  már ekkor lefoglalták az iskola két tantermét, ahol tartalékkórházat
létesítettek,  a  tanítás  emiatt a község régi tanácstermében folytatódott,
(23) Jankovich Béla kultuszminiszter augusztusban kiadott körrendeletének 2.
pontja értelmében. (24)

   Az  új tanév kezdésével kapcsolatos cikkeket a helyi és az országos sajtó
is közölt, gyakoriak voltak - és a háború során mindvégig azok is maradtak -
a  tanítók  tollából  származó,  gyakran  lírai  hangvételű  hazaszeretettől
áthatott cikkek. Idézzünk most egy ilyenből:

   "Nekünk   mindenféle   rendű   tanítóknak,   különösen   megnehezedett  a
feladatunk.  S  ennek  teljesítése  nem csak akkor kezdődik meg újra, amikor
iskolánk  ajtaján  nem  katonák, hanem megint tanítványaink tódulnak be. Nem
szabad  azt  hinnünk,  hogy  ebben  a  lelkesedéssel is, kétséggel is teljes
időben  felesleges  és meddő a neveléssel törődjünk. (...) ... addig is, míg
tanító-székünkbe  újra felülhetünk, igen nagy nevelő hivatás vár ránk. (...)
Most  módunk  van  arra,  hogy  erősítsük  és  tisztúltabbá tegyük a gyermek
értékéről való felfogást, fokozzuk a különböző társadalmi osztályok között a
kölcsönös  érdeklődést  és  megbecsülést,  a  bizalmat  magunk és általunk a
tanult emberek iránt, ami a népünkben oly kismértékű. (...)" (25)

   Az ilyen és ehhez hasonló lelkesítő, hazafias cikkekre nagy szükség volt,
hiszen már az 1914-es év végére látszott: a háború hosszadalmas lesz, a várt
gyors  győzelmek elmaradtak. Baranyában a vármegye Hivatalos Lapja szerint a
háború  első öt hónapjában 8500 család részesült hadisegélyben, (26) ami már
önmagában  is  mutatja  az  akkori nehéz helyzetet, különösen, ha tekintetbe
vesszük   azokat  az  anyagokat,  melyek  a  segély-folyósítások  késéséről,
elmaradásáról tudósítanak. (27)



                 2. A KISISKOLÁK 1915-1918 KÖZÖTTI HELYZETE


   A  baranyai  falvakban  a  megfelelő szintű oktatás biztosítása a hónapok
múlásával  egyre  nehezebbé  vált.  A korabeli dokumentumok tanúsága szerint
ennek  egyik  oka  -  a  tanítók  hadbavonulásán  és  az iskolák helyenkénti
lefoglalásán  kívül  -  a  lakosság  gyors  mértékű elszegényedése, mely nem
csupán  helyettes  alkalmazását tette lehetetlenné, mint fentebb említettük,
de  jelentősen  csökkentette  az  iskolák  költségvetését is. Az iskolaszéki
ülések jegyzőkönyvei "mentegették" a családokat, 1915-től gyakori volt, hogy
az iskola bezárt, a tanítási idő rövidítését kérték.

   Az  iskolák  külső  és  belső  állapota  egyaránt megsínylette az ínséges
időket.  A  főtanfelügyelő  gyakorta  kényszerült  sürgős  intézkedésekre  a
községi iskolákkal kapcsolatosan, utasításainak végrehajtása azonban sokszor
évekig késlekedett, amin a háború okozta gondok miatt nem lehet csodálkozni.

   A megyefai (ma Bükkösd) katolikus kisiskola épületének hiányairól például
1915  márciusában  így  számolt  be az alispán, Zichy Gyula püspöknek (aki a
levelet  továbbküldte  a tanfelügyelőnek): "Azonnal foganatosítandó javítási
munkálatok:  az  istálló,  fészerek,  kapu, rozoga, düledező. Tatarozandó az
árnyékszék  -  elégtelen,  rongált,  piszkos,  - bővítendő, rendbehozandó. A
kerítések  korhadtak,  rongáltak,  hiányosak.  (...)  A  vacatio  folyamán a
főépület tatarozandó s a tanterem és lakás folyosó (tornác:) sűlyedő padlója
fölszedendő  és  a helyiségek ujra padlózandók, illetve téglával kirakandók.
Az  iskola fölszereléséből hiányzik: Magyarország térképe, a meglevő ugyanis
használhataltanúl rongyos, nemlétezőnek tekintendő." (28)

   Ezzel  az  1915-ben  kelt levéllel kapcsolatosan a tanfelügyelő még 1918.
május  8-án  írt  levelében  is úgy számolt be, hogy a háborús helyzet miatt
megfelelően intézkedni nem tud, Felvér Ferenc plébános, iskolai gondnok csak
néhány apróbb munkát tudott elvégezni Megyefán.

   Nagymányokon például a régi, rozoga padok kicserélése ügyében próbált meg
eljárni  a  tanfelügyelő,  hasonlóan  kevés  sikerrel,  hiszen mindez itt is
együttjárt  a  költségvetési szükségletek emelkedésével, (29) aminek viszont
nem  volt  meg itt sem a fedezete. A háború másfajta problémákat is okozott,
pl.:  Szabolcs-bányatelepen  "visszatérő  panasz...  a  délutáni  tanításhoz
szükséges petróleum nehézkes kiutalása." (30)

   A  világháború  évei alatt az oktatás rendes menetét nemcsak a pénzhiány,
tanítóhiány  akasztotta meg, hanem jelentős mértékben közrejátszott az elemi
iskolások  részvétele a mezőgazdasági munkában. Már 1915-től kezdve rövidült
az  oktatási  idő,  a  májusi  hónap  már  a  földeken  találta az iskolások
jórészét,  és  gyakran  októberig  vettek részt a különböző munkálatokban. A
tanév kezdése - és gyakran befejezése is - nem volt mindig pontosan előírva,
azt  az  iskolavezetésre  bízta  a  minisztérium. Ez gyakorta visszatetszést
keltett  a  szülők  körében,  hiszen visszaélésekre is lehetőséget adott. Az
országos és a megyei sajtó lapjai is bőségesen tartalmaznak információt erre
és  a  gyermekmunkára  vonatkozóan. A Dunántúl című lap 1916. augusztus 31-i
vezércikke  például  keserű  gúnnyal  írt  arról,  hogyan  kurtította  meg a
miniszter  a  tanévet,  amely  rendelkezés következményeképpen "... jönnek a
panaszok,  hogy  az  egyik  intézet  rendesen,  a másik két héttel később, a
harmadik  valamivel  előbb  vagy  még  néhány  nappal  később  kezdi  meg  a
tanítást..." (31)

    A  miniszteri hatáozatlanságot egy anekdotával is kifigurázta a korabeli
lap:

  "Kisdiák: Apám, csak szeptember 15-én kezdődik az iskola
   Apa: Honnan tudod?
   Kisdiák: Itt az újság, a miniszter "elrendelte".
   Az  apa olvassa a rendeletet, fejét csóválja, mintha nem értené egészen s
így szól magában:

   - Fiam,  mért  nem  bízta  a  miniszter  terád  ennek  a   rendeletnek  a
megfogalmazását?" (32)

   A  gyermekek  munkájával  a  "Világháború  Heti Postája" című, 1914. dec.
6-tól  Pécsett  megjelenő hetilap is foglalkozott, egyik 1915-ös számában. A
cikk  szerzője, az akkori királyi tanfelügyelő, Ember János elismerően szólt
a   10.   életévüket  betöltött  gyerekek  szerepvállalásáról,  és  cikkében
megnyugtatni  igyekezett azokat a kétkedőket, akik a szántást, gépkaszálást,
igás  állatok  vezetését,  kapálást,  gyűjtést,  gyomlálást és rovarirtást a
gyermekek  fejlődésére  nézve  károsnak  tartották. A munkálatok erkölcsi és
testi  nevelő  hatásáról  írt,  bár  nem tagadta azt, hogy mindez az iskolai
munkát  hátráltatja,  de szerinte "csak a betűt fogja kissé szűkebb korlátok
közé  szorítani  (iskolai tanév rövidülése). Ellenérték fejében felnyitja az
élet könyvét,..." (33)

   Baranya Vármegye Hivatalos Lapjában is hasonló információt olvashatunk.

   "A hiányzó felnőtt munkát a gyermekkezek szorgos munkája pótolja. (...) A
tömegmunkálatok  végzésére  kirendelendők  a  tizedik  életévüket  betöltött
mindkét  nemű gyerekek. (...) ... a végzett munka arányában napi 40 filléres
díjazásban részesülnek." - írta Szily Tamás főispán. (34)

   Részben  a  fentiek  miatt vetődött fel országszerte az a panasz, hogy az
iskolakerülés  a háborús években megnövekedett, helyenként ijesztő méreteket
öltött.  Mind  a kultuszminisztser, mind pedig az egyházmegyei tanfelügyelő,
Jankovich  Béla,  számos  rendelettel próbálta jelentéstételre, tankötelesek
összeírására  vagy  egyszerűen  fokozott  odafigyelésre bírni a vezetése alá
tartozó  iskolák  elöljáróit. 1915-ben a tanfelügyelő kérte a püspököt, hogy
körlevelében  rendelje  el  az iskolai gazgatóságnak a adminisztráció pontos
vezetését,  a  jelentéstételt, mivel ezt "... a háború története szükségessé
teszi."  (35)  1916  tavaszán  a  kultuszminiszter elrendelte a tankötelesek
újbóli összeírását, az 1907. évi utasítás alapján. (36)

    A háború során valamennyi tanévben gondot jelentett az iskolák számára a
tankönyvek   beszerzése.  A  költségvetésekbe  gyakran  iktatták  tankönyvek
vásárlását,  és  ezeket  szétosztották a szegény családok gyermekeinek. 1918
volt  az  az  év,  amikor  a  tankönyvek gyártása sem volt már megoldott, az
újsághírek  szerint  ennek  oka  a papírhiány volt. A Dunántúl hasábjain egy
szerző így írt:

   "Meg  kell alkudni a helyzettel. Tanítani kell annyit és úgy, amennyit és
a hogyan az adott helyzetben tanitani lehet." (37)

   A  számos  gondot  csak  tetézte,  hogy  a  háború  évei  alatt állandóan
járványok  tizedelték  a lakosságot, különösen a rosszul táplált, legyöngült
szervezetű kisgyermekeket. A katonai csapatmozgások, lakossági utazások stb.
következtében  községről  községre  hurcolták  a betegségeket, és sokszor az
élelemiszerek  is  terjesztették  a  járványt  (pl  1918-ban  Pécsett  sokan
megbetegedtek  a  felvizezett  tejtől). Egy 1915-ös jelentés szerint 1 hónap
leforgása   alatt  Bolmányon  11,  Siklóson   és   Kácsfaluban  1-1,  himlős
megbetegedés  történt, Mohácson és vidékén 10 embert ölt meg a kanyaró, agy-
és   gerinchártyalob  lépett  fel  ugyancsak  Mohácson,  valamint  Mágocson,
Mecsekszabolcson    és   Nagyharsányban.   Kolerát   észleltek   Villányban,
Magyarbólyban és Virágoson. (38)

   1917  nyarán  súlyos  vérhasjárvány pusztított megye-szerte, de még ez is
eltörpült  az 1918-as spanyol nátha mellett, mely az utolsó háborús év őszén
egész  Európában tombolt. Csak Pécsen néhány nap leforgása alatt 3000 embert
fertőzött  meg  a  vírus,  és  már  az  első héten 12 halottat "produkált" a
járvány.



                            3. A TANÍTÓK HELYZETE


   A tanítás - valamennyi gondjával együtt - Baranya néhány száz tanítójának
a  vállaira nehezedett, akik gyakran végső energiáik kimerítésével próbálták
a    legjobbat    tenni   kis   tanítványaik   érdekében.   Hétköznapjaikat,
életkörülményeiket   éppúgy   sújtotta   a  háború,  mint  diákjaikét,  azok
családjáét, és mindehhez járultak még megsokasodott feladataik.

   A  tanítók  fizetését  jórészt  államsegélyből egészítették ki - az 1913:
XVI.  tc.  rendelkezéseinek  megfelelő  összegre.  így volt ez többek között
Szebényben,   (39)   Birjánban,   (40)   Gyódon,   (41)   Kiskőszegen,  (42)
Szabadszentkirályon,   (43)   Magyarhertelenden,   (44)   és   még   hosszan
folytathatnánk a felsorolást.

   1918-ban  a tanítók gyermekenként évi 400 korona családi pótlékot kaptak,
1917.  júl.  1-ig  visszamenőleg  (24  éven aluli gyermekeik után). Az egyre
magasabbra  szökő  árak ugyanis indokolttá tették ezt a rendelkezést, hiszen
például  az iparcikkek (ruhafélék, lábbeli) árait az újságok csak elrettentő
példának közölték, de az élelmiszerárakkal sem volt jobb a helyzet.

   Néhány  községben  csak bútorozott szobát tudtak biztosítani a tanítónak,
így pl. Szentdienesen, (45) Bogdásán, (46) Kővágótöttösön (47) és Virágoson.
(48)

   Konkrét  adatok nélküli, furcsa pályázatot közölt 1916 nyarán a Dunántúl,
valószínűleg egy jó humorú tanító tollából: "Egyik kis falu tanítói állására
érdekes  pályázat  érkezett be. A pályázó nem kíván egyetlen fillér fizetést
se,   csupán   teljes   ellátást.  Igényeit  a  következőkben  körvonalazza:
Mosásról,  vasalásról,  ágyneműről,  takarításról,  kiszolgálásomról, kisebb
jövendő szakadásaimról, vagyis azok bevarásáról a község asszonyai felváltva
mind     gondoskodjanak.     Hetenként    egyszer    a    község    részéről
leborotváltatásomról  is történjék gondoskodás. Az élelmezés felváltva egyes
családoknál   akként   történjék,  hogy  minden  nap  külön-külön  fejenként
számítva,  annyi  nap  egymásután lássanak el étellel, a hány tanköteles fiu
vagy  leány  van  az  illető házban. Megjegyzem azonban, hogy az én részemre
külön  vagy  mást  ne  főzzenek, csak azt és annyit főzzön mindenki, amit és
amennyit eddig is főzött." (49)

   Ami  különösen  feltűnő  a  pályázatok szövegével kapcsolatosan, (1914-18
között)  az az, hogy az 1914-es évet megelőzően ritkán fordult elő, hogy női
tanerőnek ajánlották volna az állást, a háború éveiben viszont nagy változás
volt  ezzel  kapcsolatosan:  a  hirdetmények zömének a végén feltüntették az
alábbi információt: "Nőtanítók is pályázhatnak." Például Szentdienesen, (50)
Dinnyeberkin, (51) Sombereken, (52) Hetvehelyen (53) stb.

   Alig akadt már olyan katolikus iskola, ahová kifejezetetten férfi tanítót
kerstek  (pl.  Kishajmáson  (54)),  az  iskolavezetők tudták, hogy a háborús
helyzetben hónapokig nem akadt volna férfi jelentkező a megüresedett tanítói
állásokra. Ennek köszönhetően jelentősen megnövekedett a női tanerők száma a
baranyai kisiskolákban, mint erről fentebb írtam. Erről kimutatás is készült
a  Pécsi  egyházmegye egész  területére  vonatkozóan,  melyben  összeírták a
tanítónőket,   községük   megjelölésével.   Az egyházmegyében  169  tanítónő
tevékenykedett 1916-ban, ebből 67 Baranyában. (55)

   A  közvélemény  nem fogadta el egykönnyen a tanítói pálya "elnőiesedését"
Baranyában,  de  az  országos tapasztalat is ugyanezt mutatta. Gyulai Aladár
pl.  a  Néptanítók  Lapja  hasábjain  így  írt: "Tanítónőink, bármely lelkes
munkatársai   férfikollégáiknak,   egyik-másik  tárgyban  nem  képesek  őket
teljesen  pótolni.  Így  például  férfihelyzettesek  hiányában  sok  helyütt
megtörtént, hogy a fiúk tornázását is nőkre kellett bízni." (56)

   Az  iratok  között  ugyanakkor  találhatunk  ellentétes  értelműeket  is,
például   a  kiskőszegi  iskolaszéket  az  egyházmegyei  főtanfelügyelő  úgy
utasította,  hogy  a  4 tanítói állás közül legalább 2 tanítónővel töltessék
be,  hogy  a  leányok  a  fiúktól elkülönítve taníttathassanak, valamint így
látta  biztosítottnak  a  kézimunka  tanítását.  Indokai  voltak még: "... a
leányok  neveléséhez  a  nők jobban értenek" és "most fennforgó háborús idők
alatt nehezen kapnának férfi tanítót." (57)

   Az Eötvös-alap azon kérelmét viszont, melyben a püspöktől támogatást kért
a  Tanítók Házához hasonló leányinternátus felállításához, melyben a tanítók
főiskolára  járó  leányai  tanulnának, a püspök mindössze 200 korona segélyt
utalt  át,  nem  utolsósorban  Igaz Béla főtanfelügyelő tanácsait szem előtt
tartva,  aki  levélben  kifejtette, hogy az internátus katolikus szempontból
teljesen közömbös. (58)

   A  tanítókra  és tanítónőkre a háború ideje alatt mindvégig az oktatáson,
nevelésen,  kántori  teendőkön  kívül  számos más feladat is várt, melyeknek
többé-kevésbé   eleget   is   tettek.   1914-től   folyamatosan   miniszteri
körrendeletek egész sora jelent meg, melyek a legkülönfélébb gyűjtési akciók
szervezésére  szólították  fel  a  tanítóságot.  Gyűjtöttek  gubacsot,  mert
"bőriparunk  a  külföldi cserzőanyagok behozatalának megszűnte következtében
kizárólag a hazai cserzőanyagokra s ezek sorában nagy mértékben gubacsra van
utalva",  (59) szederleveleket, mert "... a levelekből kifogástalan teapótló
anyag  került  ki,  melyet  az egészségügyi intézetekben és fogolytáborokban
kiterjedt  mértékben  és  szívesen fogyasztottak", (60) csalánt, mert "... a
gyapotbehozatal megszünte következtében iparunknak gyapotpótló-anyagokra van
szüksége.  Ilyen anyag elsősorban a csalán", (61) gyógynövényeket, mert "...
vitéz  hadseregünknek  nagy  mennyiségű gyógynövényre van szüksége...". (62)
Gyűjtöttek  háborús emlékeket, azokból kiállításokat rendeztek, hogy mindezt
"... a történelem számára megőrizzék." (63) (14. szöveges melléklet)

   Fentieken kívül 1915-től kötelezték a tanítókat a közigazgatási munkákban
való részvételre. Hazaszeretetükre, lelkesedésükre apelláltak, kifogást csak
kellő  indoklással  fogadtak  el.  (64)  Segítkezniük  kellett  az új termés
átvételében  (rekvirálás).  (65) Hadibélyegeket árultak, házról-házra jártak
elesett   társaik   családjainak   megsegítésére   gyűjtve,   gyakran  saját
fizetésüknek egy részét is felajánlották. A Dunántúl többször is beszámolt a
tanítók  áldozatkészségéről,  már  rögtön  a háború elején: "... ha a háború
hosszabban  találna  tartani,  a  tantestület  minden  tagja részt vesz azon
emberbaráti  munkában,  mely  szegély  éhező  gyermekeket  étellel,  ruhával
kívánja ellátni". (66)

   Megnövekedett  terheik  ellenére  gyakoriak voltak a tanítóság körében az
egyéni   kezdeményezések,   pl.   Somssich   Sándor,  keszüi  igazgatótanító
javasolta,  hogy "... a faiskolák minden üres területét, a fasorok közeit is
ültessék,  vetessék  be  élelmiszerül  alkalmas növénypalántákkal, gumókkal,
magokkal,   minők:  paradicsom,  bab,  borsó,  burgonya  stb...  E  hazafias
cselekedetben jó példával ő maga szolgált, mert a kezelése alatt álló keszüi
faiskola minden üres területét bevetette babbal..." (67)

   Tanítói   külön   feladatokat  jelentett  -  bár  a  neveléshez  szorosan
kapcsolódott  -  a  miniszter  által  elrendelt  napok megtartása illetve az
azokról való írásos jelentés elkészítése, melyet a főtanfelügyelőnek küldtek
meg.  Ilyen  napok  voltak  a  Madarak  és fák napja, az Alkoholellenes nap,
valamint   a  hadi  győzelmekhez  kapcsolódó  rövid  iskolai  megemlékezések
alkalmai. (15. szöveges melléklet)

   A  bőséges,  a  programot  pontokba  szedő jelentések sokszor formálisak,
semmitmondóak.  Szellemes gondolatokat tükröző kivételek szonban tarkítják a
sort:  Szűts  Róza  r.  k.  tanítónő az alábbi jelentést küldte a megtartott
alkoholellenes napról:

   "No, gyerekek, ki ivott ma közületek pálinkát? Ezen kérdéssel fordultam a
tanulókhoz  húshagyó  kedden  reggel.  Nem  volt  egyetlen  gyermek sem, aki
jelentkezett volna. S miért nem ittatok? - kérdeztem tovább. Feleletül azt a
választ kaptam, amit előre gondoltam. (Mert nem volt). Ezen feleletet alapul
véve  kezdtem meg alkoholellenes előadásomat, arra kérve a gyermekeket, hogy
ne csak akkor ne éljenek vele, mikor nincsen, de soha." (68)

   A  tanítógyűlések  a  háború  ideje  alatt  is  megtartásra  kerültek, de
lényegesen  ritkábban,  mint  azelőtt,  hiszen  megtartásuk számos akadályba
ütközött.  Míg  a  háború  kitörését  megelőző  hónapokban  számos újságcikk
számolt  be  a  gyűlésekről,  később  alig-alig  találni  ilyen  tudósítást.
Közvetlenül  a  háború  kitörését  megelőző  napokban  jelent  meg a titkári
jelentés  a  pécsegyházmegei  tanítóegyesület éves működéséről, a jelentésen
nyoma sincs a közelgő eseményeknek, pályázatok írására buzdít, témákat ajánl
az  előadásokhoz,  kirándulást  szervez  a vakációzó tanítók számára, Fiume,
Abbázia,  Velence,  Trieszt,  stb.  érintésével.  A háború elsöpörte a szép,
békebeli  terveket,  a  gyűlések témái megváltoztak, a szokásos módszertani,
neveléssel  foglalkozó  felolvasások  helyett  ide  is  betört  a háború, az
értekezletek    gyakran    a    háborús   problémák   megoldását   próbálták
keresztülvinni. Mágocson pl. az elhunyt tanítótársakért tartottak misét, ezt
követte  a "Háború pedagógiai tanulságai" (69) című felolvasás. Baranyabánon
ismertették  a  VKM  és  a  megyéspüspök  tanüggyel kapcsolatos rendeleteit,
többek között azt, amely elrendelte, hogy a "tanítók növendékeikkel szellemi
fejlettségükhöz  mérten  ismertessék  meg ... a világháborút", (70) valamint
azt,   amely  utasította  a  tanítóságot  hogy  hadi  beszédek  megartásában
"szerezzék  be az iskolakönyvtár részére hazánk legkiválóbb írói és szónokai
a háborúról történt megnyilatkozásait..." (71)

   Szászváron a "háború vérzivatara" ellenére 1917-ben az összegyűlt tanítók
fejenként  50  koronás  részjeggyel  járultak  hozzá a pécsi Tanítók Házának
építéséhez.

   A tanfelügyelőséghez befutó levelek között számos olyan akadt, melyben az
esedékes testületi ülések elhalasztását kérik háborús okok miatt. Ilyen volt
például  az  az  esperesi  levél,  melyben  ez  az  ok  közelebbről: a rossz
közlekedés.

   "A  közlekedési  viszonyok  olyan  kedvezőtlenek, hogy még a legkedvezőbb
fekvésű  Villányon  sem  lehet megjelenni úgy, hogy ez csak egy napot vegyen
igénybe, Siklós, Beremend irányából nem lehet jönni-menni vasuton egy napon.
A  kocsi  fuvar pedig csak Siklós és Villány közt 100 korona. Erre pedig sem
tanító,   sem   község  nem  kötelezhető.  De  még  az  étkezésről  is  kell
gondoskodni. Ez pedig szintén 10-20 korona a vendéglőben." (72)

   Láthatjuk tehát, mennyi kisebb-nagyobb problémával kellett küszködniük az
itthon maradt tanítóknak. Tanterem- és tankönyvhiány, sokszorosan túlzsúfolt
osztályok,  fáradt,  testileg-lelkileg  gyötört  tanítványok, iskolán kívüli
számtalan  kimerítő  teendő - ezt jelentették a világháborús évek a baranyai
tanítóság  számára.  Nagyon nehéz körülmények között kellett teljesíteniük a
reájuk  bízott kisgyermekek hazafias és vallásos szellemű nevelését. Mindent
megtettek,  hogy  harctérre  vonult  társaikat  pótolják,  sőt  gyakran  még
tanítványaik "pótszülei" is voltak.

   Az  itthonmaradt tanítókon kívül feltételenül kell néhány szót ejtenünk a
hadbavonultakról,  illetve  a  hősi  halott  tanítókról.  Pontos  számadatok
nincsenek  arra  vonatkozóan,  hogy  hány tanító vonult be Baranyából, annyi
bizonyos,  hogy  az  első  évben  sok  volt köztük az önkéntesek száma. (73)
Ugyanakkor   arra   is   találhatunk   példákat,  hogy  többen  -  egészségi
állapotukra,  családjukra,  iskolájukra  - hivatkozva felmentésüket kérték a
szolgálat alól. (74) A helyi lapok, valamint a Néptanítók Lapja folyamatosan
közölték  a  hősi  halott  tanítók  neveit, így megtudhatjuk például, hogy a
baranyai  katolikus  iskolai  tanítók  közül  elesett:  Polka  József, páléi
tanító,  aki  egyéves  önkéntes  szolgálatra  vonult be, Novák Károly meződi
tanító,   póttartalékos,   Kreutzer   Nándor,   babarci   tanító,   önkéntes
szakaszvezető,  Heil  Ede, villányi póttartalékos őrvezető, (75) Szántó Imre
Károly,  egerági  25  éves  tanító,  (76)  Hauk  Antal  szajki és Geigl Ernő
versendi tanító, hadnagy. (77)


                                  JEGYZETEK

  (1)  (In = Dunántúl 1914. júl 1. IV/148.) 2. o.

  (2)  (In = Dunántúl 1914. júl. 28. IV/146.) 1. o. - vezércikk

  (3)  (In = Dunántúl 1914. júl 2. IV/149.)

  (4)  Schematismus... 1914.

  (5)  Peterd, Kisherend 1158/1915. PLT, TFI

  (6)  Hird, Nagypall 1159/1915. PLT TFI

  (7)  Vékény 1160/1915. PLT, TFI

  (8)  Kiskeresztúr, Gödreszentmárton, Meződ 1161/1915. PLT,TFI

  (9)  Gyürüfü 1162/1915. PLT, TFI

 (10)  Ócsárd

 (11)  Málom

 (12)  1161/1915. PLT, TFI

 (13)  Németbóly  1158/1915. PLT, TFI Dévai Gyula kántortanító és 3 irgalmas
       tanítónővér végezte a tanítást.

 (14)  Siklós 1153/1915. PLT, TFI

 (15)  Szászvár 1160/1915. PLT, TFI

 (16)  Szentlászló 1162/1915. PLT, TFI

 (17)  Tékes 1160/1915. PLT, TFI

 (18)  Borjád 1158/1915. PLT, TFI

 (19)  Nagypall 1159/1915. PLT, TFI

 (20)  Kisbudmér 1158/1915. PLT, TFI

 (21)  Lánycsók 1156/1915. PLT, TFI

 (22)  Siklós 1153/1914. PLT, TFI

 (23)  Sásd 1161/1915. PLT, TFI

 (24)  Jankovich  Béla  3930/1914.  sz.  körrendelete (In = Néptanítók Lapja
       (= továbbiakban NTL) 1914. aug. 21. XLVII/34.) 15. o.

 (25)  Uott. 4-5. o. "Tennivalóink"

 (26)  Baranya  Vármegye  Hivatalos  Lapja 1915. márc. (Idézi: Horgas Klára:
       Pécs  város  és  Baranya  megye  szervezeti  és  kulturális  élete  a
       századfordulótól a szerb megszállás végéig c. szakdolgozatában, Pécs,
       1970.)  25-26.  o.  Pécsi  járás: 912 Pécsváradi j.: 1054 Mohácsi J.:
       1510  Baranyavári  j.:  2055  Siklósi  j.:  1367 Szentlőrinci j.: 671
       Hegyháti j.: 931. család

 (27)  Uott  26.  o.  Tábori  postai  levelezőlap 1915-ből "Malek Ottó pécsi
       katona  levele  a  frontról:  "...  azt  írja  a  feleségem,  hogy  a
       hadbavonultak  otthon  maradottjainak járó segélyt nem akarják kiadni
       neki. Ez gyalázat..."

 (28)  Megyefa 872/1915. és 1089/1918. PLT, TFI valamint Közigazg. Bizottság
       ált. iratai 440/1915. BMLT

 (29)  Nagymányok,  iskolaszéki  ülés  jegyzőkönyve   812/1915.   febr.  14.
       PLT, TFI

 (30)  Dr.  Rajczi  Péter:  A  népoktatás  története   Szabolcs-bányatelepen
       (In = A Pécs-szabolcs-Bányatelepi Általános Iskola Jubileumi évkönyve
       1877-1977. szerkesztette: Istvánder József)

 (31)  "Az  iskolaév"  -  vezércikk (In = Dunbántúl, 1916. aug. 31. VI/199.)
       1. o.

 (32)  Uott.

 (33)  "Ember  János:  A gyermek munkája" - vezércikk (In = Világháború Heti
       Postája II. évf. 11. 1915. márc. 14.) 1-2. o.

 (34)  Baranya vármegye Hivatalos Lapja 1915. márc.

 (35)  896/1915. ápr. 21. PLT, TFI

 (36)  "Az  iskolakerülés meggátlása" (In = Dunántúl 1916. aug. 27. VI/196.)
       3. o.

 (37)  "Ember  János: Az új tanév" - vezércikk (In = Dunántúl 1918. aug. 27.
       VIII/191.) 1. o.

 (38)  "Közegészség Baranyában" (In = Dunántúl 1915. jún. 9. IC/130.)

 (39)  Szebény 1059/1916. PLT, TFI

 (40)  Birján 1060/1916. PLT, TFI

 (41)  Gyód 1077/1916. PLT, TFI

 (42)  Kiskőszeg 1079/1916. PLT, TFI

 (43)  Szabadszentkirály 1184/1915. PLT, TFI

 (44)  Magyarhertelend 2191/1916. PLT, TFI

 (45)  Szentdienes (In = Dunántúl, 1915. aug. 17.)

 (46)  Bogdása (In = Dunántúl, 1915. szept. 11.)

 (47)  Kővágótöttös (In = Dunántúl, 1915. szept. 22.)

 (48)  Virágos (In = Dunántúl, 1915. aug. 11.)

 (49)  "Tanítói járandóság" (In = Dunántúl 1916. aug. 19. VI/189.)

 (50)  Szentdienes (In = Dunántúl, 1915. aug. 17. IV/188.)

 (51)  Dinnyeberki (In = Dunántúl, 1915. aug. 26. IV/195.)

 (52)  Somberek (In = Dunántúl, 1915. ok. 6. IV/230.)

 (53)  Hetvehely (In = Dunántúl, 1918. júl, 10. CIII/152.)

 (54)  Kishajmás (In = Dunántúl, 1915. okt. 16. IV/239.)

 (55)  997/1917. PLT, TFI Tanítónők az egyházmegyében (felsorolás)

 (56)  "Gyulai  Aladár:  A  háború és a népiskola" (In = NTL 1915. febr. 18.
       XLVIII/7.) 1. o.

 (57)  1155/1915. jan. 2. PLT, TFI

 (58)  1045/1918. jún 26. PLT, TFI

 (59)  8941/1915.  körrendelete  VKM  (In = NLT 1915. szept. 16. XLVIII/37.)
       14-15.

 (60)  Uott. 4456/1914. és 8972/1915. körrendelete VKM

 (61)  In = Dunántúl 1915. nov. 20. IV/269.

 (62)  1702/1916. aug. 3. PLT, TFI

 (63)  952/1916. ápr. 8. PLT, TFI

 (64)  In = Dunántúl 1915. jún. 3. IV/126. 5. o.

 (65)  2156/1916. PLT, TFI

 (66)  "A  pécsi  tanítók áldozatkészsége" (In = Dunántúl 1914. aug. 9.) 67.
       "Községi faiskolák hadi szolgálatában" (In = Dunántúl 1915. május 29.
       IV/22.)

 (68)  487/1918. PLT, TFI

 (69)  Tanítói gyűlés Mágocson (In = Dunántúl, 1915. okt. 30. IV/251.) 4. o.

 (70)  Baranyában - tanítótestületi gyűlés jegyzőkönyve 1046/1915. május 12.
       PLT, TFI

 (71)  Uott

 (72)  1179/1918. PLT, TFI

 (73)  1162/1915. PLT, TFI Például: Bóna Sándor, abaligeti tanító

 (74)  1136/1918.  PLT, TFI és  Heiszinger János, majsi  tanító,  1190/1918.
       PLT, TFI

 (75)  "Emléktábla  elesett hőseinknek" - vezércikk (In = NTL 1915. ápr. 22.
       XLVIII/16.) 1-2. o.

 (76)  In = Dunántúl, 1915. júl. 17. IV/162.

 (77)  In = NTL  1915. júl. 29. XLVIII/30.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.