Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                XVII. PEDAGÓGIAI SAJTÓ BARANYÁBAN (1868-1918)


   A múlt századi és e század eleji sajtó történetének szerves részét képezi
a  pedagógiai  sajtó  története.  A  megyében  -  vizsgált  korszakunkban  -
megjelentett  tanügyi lapok - bár néhány volt csak hosszabb életű - a megyei
tanügyi  állapotok javítását, pedagógiai képzést tűztek célul maguk elé. Sem
a  pedagógiai  lapok  történetének  sem  tartalmuknak  újabb  kori, kimerítő
feldolgozása  ezideig  nem  történt meg Baranyában, eltekintve néhány kisebb
lélegzetű próbálkozástól. (1)

   Ha  a  sajtó  általános  történetét  vizsgáljuk, látható, hogy Baranyában
(Pécsett)   nagyon  korán,  már  a  XIX. sz. első  harmadában  megindult  az
újságnyomtatás.  Knezevich  István lapja, a Fünfkirchner Intelligenz Wochen-
Blatt  volt az első próbálkozás (1832), a következő szintén német nyelvű lap
pedig  a  Pressfreie  Flugblatter (1848. ápr-szept.).  Az első magyar nyelvű
újságot  1860. július 5-én  adta ki Bánffay (Baumholzer) Simon ügyvéd "Pécsi
Lapok" címen. (2)

   Nagyon  hamar ezután, már 1865-ben megjelent a Népnevelők Kalauza c. lap,
melyet  megelőzött  az  1861-től folyamatosan, évkönyvként megjelent hasonló
című kiadvány. (3) Ettől az évtől kezdődően a pedagógiai lapok korszakunkban
mindvégig  kiemelkedő  helyet  foglaltak  el a megye kulturális életében. Az
országosan  szerkesztett,  1868-tól  megjelenő  Néptanítók  Lapja  mellett -
melyben  szintén  gyakorta  jelentek  meg  baranyai tanítók írásai - a megye
tanítóságának   bőségesen  akadtak  helyi  olvasmányai  is.  Ez  azért  volt
különösen  nagy  jelentőségű,  mert  így  nemcsak metodikai, neveléselméleti
továbbképzést  jelentettek  számukra a lapok, hanem hírekhez, információkhoz
juthattak   szűkebb   hazájuk,   Baranya  oktatásügyi  történéseit,  egyleti
eseményeit illetően is.

   A  politikai,  gazdasági,  irodalmi,  sport  és  egyéb  karakterű újságok
mellett  az  alábbi  pedagógiai  tárgyú lapok jelentek meg hosszabb-rövidebb
ideig  a  megyében: Népnevelők Kalauza (1866-tól Kalauz) 1865-től 1870-ig, a
Néptanoda 1868-tól 1907-ig, a Tanügyi Füzetek 1874-1878 között, a Nevelés és
Közoktatás   1889-1891-ben,   a   Népoktatás  1910.  februárjától  (megszünt
ugyanebben  az  évben),  és  a  Katholikus  Iskola  1910-től.  (4)  A Kalauz
szerkesztője  Szauter  Antal  volt,  havonta háromszor jelent meg, általános
pedagógiai   és  módszertani  cikkeket  tartalmazott.  A  Néptanodának  első
szerkesztője  Salamon József volt, 1870-től pedig Schneider István. Ez a lap
általános tanügyi kérdésekkel foglalkozott, valamint egyesületi és hivatalos
híreket  közölt.  A  Tanügyi  Füzeteket  szintén Warga Ferenc szerkesztette,
havonta jelentkezett a lap neveléstani értekezésekkel, egyleti hírekkel.

   A  Nevelés  és  Közoktatás  a  Pécs  melléklapjaként  a  megye tanügyéről
tudósított, havonta.

   A   Népoktatás   szerkesztője  Mátyus  István  volt,  évente  10  számmal
jelentkezett  (volna),  tanügypolitikai  és helyi vonatkozású kérdésekkel. A
Katholikus   Iskola   minden   hónap   1-én   jelent   meg,   Kórody  Miklós
szerkesztésében, akinek munkáját 1917. decemberétől Bátér János vette át. Az
általános  tan-  és  módszertani  kérdéseken  kívül  a  katolikus  tanítóság
szociális ügyeivel is foglalkozott a lap. (5)

   A  -  kifejezetten  tanügyi  -  lapokon kívül valamennyi nagyobb baranyai
hirlap  foglalkozott időnként és alkalmanként tanügyi kérdésekkel, például a
"Pécsi  Napló",  a  "Pécsi  Hírlap",  a  "Dunántúl", valamint a vidéki lapok
"Mohács  és  Vidéke",  a "Siklós és Vidéke" stb... A nem tanügyi lapok közül
kitűnt  a  Pécsi  Közlöny,  mely  1893-tól  jelent  meg, markánsan katolikus
világnézetű lap volt.

   Az   1900-as   előfizetési  felhívásban  az  alábbiakat  közölték  a  lap
szerkesztői:  "A  Pécsi Közlöny különös figyelmet akar fordítani a tanügyre,
igy  a  szorosan  vett katolikus tanügyre, mint az országos állami tanügyre,
főleg  a  népiskolai  tanügyre,  a tanítók szellemi, de anyagi viszonyainak,
érdekeinek is előmozdítására. (...) az egyházmegyei tanügyi közlések ezentúl
kizárólag  a  Pécsi  Közlönyben  fognak történni. A tanítói állomásokra való
pályázatok  a tanügyi rovat végén fognak közzététetni. A Pécsi Közlöny tehát
a   pécsi   egyházmegyére  nézve  tanügyben  hivatalos  lap  jellegével  bír
1900. január 1. óta." (6)

   A  számos  tanügyi lap és más sajtótermék a cikkek, értekezések tartalmát
tekintve  tehát elsősorban módszertani kérdésekkel, másodsorban a tanítóság,
az  iskolák  helyzetével,  harmadsorban  pedig helyi- és országos történések
közvetítésével foglalkozott.

   Módszertani  kérdéseket  illetően  a  paletta  nagyon  sokszínű  volt,  a
teljesség  igénye  nélkül  néhány  téma  a  korabeli  lapokból:  A Kalauz c.
folyóirat  (az  évkönyvekhez hasonlóan) megtartotta az "oktatási czikkek" c.
rovatát.   A   rovat  a  legkülönbözöbb,  a  tanórákon  gyakorta  előforduló
problémákról,  feladatokról  írt  elsősorban.  Pl:  az  írásbeli  dolgozatok
javításáról,   a   hitelemzési   dolgozatokról,  a  névelők  oktatásáról,  a
keresztény     házi     nevelésről,     nyelvtani,     számtani    feladatok
összeállításáról  (Pl:  törtekkel  való  számolás,  fejszámolás  ,  időmérés
stb...) (7)

   A  Tanügyi  Füzetek  hasonló  cikkeket  jelentetett  meg,  a  módszertani
közleményeken  kívül  a  lap  nagy  hangsúlyt  fektetett az ismeretterjesztő
írások   megjelentetésére.  A  lapot  olvasó  tanítók  és  érdeklődők  olyan
technikai  vívmányokról  is  olvashattak,  mint a villanyosság, a telegraph,
vagy más érdekességekről, mint például az orgonaépítés. (8)

   A  Néptanoda c. lap is tartalmazott ugyan metodikai útmutatásokat, a főbb
rovatai  azonban  a  tanítóság  életkörülményeiről,  bér- és egyéb harcairól
tudósítottak.  (Ennek  az  oka az volt, hogy a lap mint a Pécsi Tanítóegylet
lapja   működött,   és  az  egyleti  tagok  törekvései  az  újság  hasábjain
fogalmazódtak  meg.  (9)  A  lap  indulásakor,  1867.  decemberében már első
vezércikkben  kifejeződött  ez  a  törekvés, mely szerint az újság "a nemzet
napszámosainak"   akart   tért   nyitni,   "hogy  politikai  átalakulásukban
társadalmi     helyzetünk    változtával,    emberi    s    polgári-jogaikat
érvényesíthessék,  hogy  így a nemzeti és társadalmi hivatását betölthesse."
(10)

   A  lap  fennállása  alatt  valóban ezen gondolat szellemében működött, és
minden   jelentősebb   -  tanítóságot  érintő  -  kérdés  setében  véleményt
nyilvánított.  1877-ben például, Dulánszky Nándor püspöki beiktatását kemény
hangú  vezércikkben  kommentálták,  felszólították  ugyanis az új püspököt a
felekezeti  iskolák  rendbehozatalára, a törvény által megkívánt színvonalat
követelték  a  tanítók, iskolák, iskolaszékek esetében. A vezércikk siralmas
képet festett a katolikus felekezethez tarozó iskolák általános helyzetéről,
a "dohos, nedves, sötét pinczelyukak"-ról, melyeket tanszobáknak csúfoltak",
(11)  a  plébánosokról,  akik  azt  képzelik,  hogy "a tanítók zsarnokai", a
hiányzó    tantermekről    és   tankönyvekről,   az   ésszerűtlenül   művelt
vallásoktatásról,  a magyar nyelv tanításában tapasztalható hiányosságokról,
a gyakran haszontalan tanítói tanácskozmányokról valamint a pécsi katholikus
tanítóképezdéről,  mely  az  újság  szerint  "...  nem  rendelkezik elegendő
tanszerekkel, szakkönyvtárral; nincs önálló gyakorló iskolája, iskolakertje,
s  mi  a  fő, hiányzik benne a szakszerű felügyelet és vezetés s részben oly
tanerők vannak alkalmazva, kiknek erre sem hivatásuk sem képességük." (12)

   1878  őszén a lap határozottan fellépett a Boszniában katonai szolgálatot
teljesítő 35-40 baranyai tanító hazatérése érdekében, mert - mint a lap írta
-,  "addig,  míg  nevelőink czivilisatió tisztben Boszniában működnek, saját
földünkön honosul meg a boszniai kultura." (13)

   A  lapot főszerkesztője, Schenider István csak nagy anyagi áldozatok árán
tudta  fenntartani, mégis a korszak leghosszabb életű baranyai tanügyi lapja
volt.  1907-ben,  40  évi működés után szűnt meg, "a pártolás hiánya miatt."
(14)

   A  Pécsi  Közlöny  -  már  megjelenésétől,  1893-tól kezdve, de különösen
1900-tól  -  számos tanügyi témát tárgyalt cikkeiben. Valamennyi közoktatást
érintő miniszteri intézkedést, törvényt vagy püspöki körlevelet kommentárral
kísért,  és  minden  írásával  a  katolikus  szellemű  oktatást, a felekezet
szerepének  növelését kívánta elérni a lap. "Mindenek felett az iskolát kell
biztosítanunk    az    egyháznak;   biztosítanunk   a   katholikus   iskolák
fennmaradását, azok fejlesztését, s ha lehetséges, színvonalát a más jellegű
iskolák  fölé emelni" (15) - írta a lap egyik 1907-es vezércikkében. Ennek a
gondolatnak  a  szellemében  javasolták tanítók házának a létrehozását (16);
országos  gyermekvédő  liga felállítását a szegény sorsú vagy árva gyermekek
érdekében   (17);   a  tanfelügyelet  reformját  (18),  az  iskolatermek  át
alakítását, világítás és szemléltetés megoldását. (19)

   1908-ban,  az  ingyenes  népoktatás  bevezetése  kapcsán,  szintén számos
elgondolkodtató és figyelemfelkeltő cikk jelent meg e lap hasábjain is. (20)

   Szintén  a  Pécsi  Közlöny  volt  az a lap, mely a tanügyet - különösen a
tanítók körülményeit - illetően gyakran humoros, anekdotikus formában közölt
bizonyos  információkat.  Ez  általában,  a  politikai  hírek  kommentálását
illetően   is   elmondható   e   napilapról.   Ezeknek  az  anekdotáknak  az
összegyűjtése  és  feldolgozása egy külön értekezés témája lehetne, itt most
mindössze néhány jellemző írást emelek ki.

   Az  1906-os tavaszi lapszámokban a tanítókkal alig foglalkoztak, csak azt
emelték  ki,  mennyire  sújtja  őket  is  a  kormány rossz működése. Már ezt
megelőzően  is  több  gúnyos írás jelent meg az akkori politikai vezetőkről.
1905-ben  például  az  újságban az alábbi frappáns módon szerkesztett névsor
jelent meg a kormány tagjairól:

                             FeilitZSch
                                 KrIstófy
                                   Vörös
                             FejérvÁry
                                 LáNYi
                                  KOvácsevics
                                 LuKács   (21)

   Az  1906-os  májusi  választások előtt, hangulatkeltés céljából az alábbi
gúnyos  írás  jelent  meg  a Pécsi Közlönyben: "Kormánybiztosi Kurzus: Elemi
tantárgyak:      Törvénytan,      Csürés-csavarástan,      Felfüggesztéstan,
Népbolonditástan    és    népboldogitástan,    Germanizálástan.   Gyakorlati
tantárgyak:   Koszorúzástan,   Testedzés   (az   ovációk   elviselésére...),
Maszkírozás,  Arcbőr preparálás, Derékhajlás, Csuszás-mászás. Feltételek: 1.
Törvény nem tudás 2. Német nyelv birása (a magyar nyelv nem tudása nem képez
akadályt)  3.  Megkivántatik,  hogy  a jelentkező feltétlenül hive legyen az
összmonarchia és a militarizmus eszméjének. Olyanok, akiknek a törvénytiprás
terén némi gyakorlatuk van, előnyben részesülnek" (22)

   A  választásokra  készülődve a lap gyakran a tanító személyét középpontba
állító adomákat közölt, hiszen a lakosság többsége tanítóját példaképének is
tartotta.  Az  alábbi kis írás egyrészt a nemzetiségekkel való megbékélésre,
másrészt  a 48-as Kossuth párt követésére ad példát - a tanítók viselkedésén
keresztül:

   "Egy   hegyháti   faluban   néhány   48-as  érelmü  tanító  beszélgetett,
természetesen  a  választásról.  Egyszer  csak  közéjük toppan egy pecsovics
(jujj,  de  rosszul esett kiírni) tanitó, aki eladdig valósággal művészettel
gyakorolta - természetesen saját hasznára - a köpönyeg forgatást.

   - Barátaim - szólt, veletek tartok.  Hiába, csak a Kossuth-párt az igazi.
A 48-as tanítók orrukat fintorgatták.

   - Vegyük be a  kompániába, - szóltam én -, hiszen ennyi becsületes magyar
tanitó között egy pecsovics meg se kottyan." (23)

   A  választások  kapcsán született a következő - a tanítóság állapotát jól
tükröző - anekdota, melyet szintén 1906. áprilisában írtak:

  "- Te, elhiszed,  hogy  Kossuth megadja a községi és felekezeti tanitóknak
a féláru vasuti jegyet.

   - Ezt már nem hiszem.

   - Miért nem.

   - Mert  akkor a tanítók minden héten háromszor is felutaznának Budapestre
zaklatni Apponyit, fizetés javitásért." (24)

   Fentieken   kívül   a   tanügyi-   és  napilapok  a  vizsgált  korszakban
kiemelkedően  sokat  foglalkoztak  -  az  elemi  iskolákat  illetően - három
kérdéskörrel.  Az  első  az  osztott  és  osztatlan  tanítás - illetve ezzel
kapcsolatosan  a  tanterv  kérdése  volt. A második probléma - 1879 után - a
magyarosítás;  a  harmadik,  nagy  érdeklődést  kiváltott kérdéskör pedig az
iskolaállamosítási törekvések előrehaladása (és ennek megakadályozása) volt.

   Az  első  problémával  nemcsak a sajtó, de a tanitói tanácskozmányok és a
pedagógiai  pályázatok  tételei  is  a  századfordulón gyakran foglalkoztak.
Országszerte,  így  Baranyában  is, ekkor az osztatlan iskolák óriási aránya
volt jellemző az osztottakkal szemben. Ez utóbbiak általában a városokban és
nagyközségekben  működtek,  ahol  a  lakosság  - így a diákság - száma magas
volt, és így nemcsak igény, de anyagi háttér is volt az iskolák bővítéséhez,
több  tagból  álló  tantestület  alkalmazásához (Pécsen, Siklóson, Mohácson,
Nádasdon, Mágocson stb.).

   Schultz  Imre  hosszas cikkben foglalkozott ezzel a kérdéssel, felvázolta
az  osztatlan iskolák tanítóinak kilátástalan helyzetét. Azt javasolta, hogy
mivel   az   "osztatlan  iskolában  kevesebb  lévén  az  egyes  tantárgyakra
fordítható  idő,  mint a több tanítós iskolában: világos, hogy az egytanítós
iskolában egyszerűbb tantervre, kevesebb, rövidebb tankönyvre van szükség...
Másnak  kell lennie a tanmenetnek minden tantárgy kezelésében az osztatlan s
megint másnak az osztott iskolákban." (25)

   Deutsch  Kálmán is csatlakozott kartársa vélekedéséhez, szerinte a vidéki
tanító nem taníthat az egységes tanterv szerint, mert 30 év alatt (1860 óta)
bebizonyosodott,  hogy így nem lehet jó eredményeket elérni. Deutsch szerint
ez  volt  minden rossz (az erkölcstelenség, a szocializmus és a kommunizmus)
okozója.   A   "földmívelés"   érdekében   azt   javasolta,  hogy  a  leendő
földművelőknek  csak a legszükségesebb ismereteket kell megtanítani, úgymint
a  hittant,  a  Bibliát,  az  írás-olvasást,  némi nyelvtant, történelmet és
földrajzot,  alapos  számolás-beli  jártasságot  és  mindenekelőtt gazdasági
ismereteket. (26)

    A  sajtóban  - talán legnagyobb - vihart kavart a magyarosítás kérdése a
múlt század végén, erre azonban alább külön fejezetben térek ki.

    A  magyarosítás  problémaköréhez  hasonlóan nagy vihart kavart a korszak
sajtójában   az  iskolaállamosítások  kérdése,  mely  a  magyarosítással  is
természetesen   összefüggött.  A  cikkek  egyrészt  a  felekezeti  iskolákat
próbálták  megvédeni  az  államosító  törekvésekkel  szemben, másrészt éppen
ellenkezőleg, az államosítás különböző előnyeit taglalták.

   Az  államosítási törekvések a XIX. század utolsó évtizedében és a XX. sz.
első  évtizedében  voltak  különösen  erőteljesek.  A  felekezetek  - és itt
elsősorban  kell  kiemelnünk  a  római  katolikusokat - Baranyában is minden
lehetséges  módon  ellenálltak  az  állami  politika  törekvéseinek,  és már
1893-ban   mozgalmat   hirdettek  a  tanügyi  politika  ellen,  egyházmegyei
összefogást  szorgalmaztak.  (27)  Döbrössy  1895-ös  írásában óva intette a
kormányt az államosítások keresztülvitelétől. Egyrészt arra figyelmeztetett,
mindez milyen óriási pénzáldozatba kerülne a kétes sikerhez képest, másrészt
úgy látta, a békés fejlődés veszélybe kerül akkor, ha a felekezetek így az á
llammal  szembekerülnek.  "A  katolikus  iskolák  és  intézmények  eddig  is
melegágyai voltak a tudományos haladásnak és európai civilizációnak. (...) A
népek  egyetemes  történetének  tanúsága  szerint, a pozitív vallásos elvek,
ezek letéteményese, az egyház képezi az állam talpkövét.

   Ezek  szerint  minden  államosítási  kísérlet  a tanügy terén, alapjaiban
rendítené meg magát - az államot!" (28)

   Más  cikkek is a felekezeti - katolikus - oktatás ezredéves hagyományaira
hivatkozva  védték  a  római  katolikus  kisiskolákat az államosítástól. Egy
másik érv a katolikus autonómiára tett kormány-ígéretre támaszkodva kérte az
iskolák  felekezeti  jellegének  megtartását,  mert  enélkül  "...  végzetes
bonyodalmakra  lehetne kilátásunk." (29) Egy következő gondolatmenet szerint
az iskolák államosítása azért lenne káros, mert luxus, eredményt nem hozhat.
(30)  Az  egyház  jogai mellett emberi jogokra hivatkozva támadt egy 1896-os
cikk az államosítás hirdetőire.

   "Az  iskolafenntartás  jogát  elkobozni  csupán a szabadelvűségnek jutott
eszébe,  mely nehéz markát ráteszi mindenre, hogy a szabadság érzetét kiölje
és az embert állami eszközzé lealacsonyítsa. Szerinte nem is lehet az emberi
lénynek  más  hivatása  és  célja,  mint  adót  fizetni,  katonáskodni  és a
politikai hatalmat kézben tartó körnek szekerét tolni." (31)

   Megint  más érvelők a vallásos szellemű nevelést látták veszélyeztetve az
államosítás  által.  (32)  Több cikk foglalkozott a katolikus tanítóegyletek
sorsával, melyek a katolikus hit megerősítését is szolgálták, emiatt szintén
nem kerülték el a kormányzat figyelmét. (33)

   A  Pécsi  Közlöny  folyamatosan beszámolt azokról a történésekről, melyek
Baranyában  az iskolaállamosítással összefüggtek. 1898-ban például Kiskőszeg
az  elmúlt  évi árvíz-csapásra hivatkozva kérte a Közigazgatási Bizottságtól
állami   iskola  felállítását,  mely  illetékes  szerv  a  kérvényt  pártoló
véleménnyel  küldte tovább a minisztériumhoz. (34) 1898-ban a közoktatásügyi
miniszter  adatokat  gyűjtetett  -  a járási főszolgabírák végezték el ezt a
munkát  -  a  községekről,  az  államosítások előmozdítása érdekében. Több -
katolikus  iskolával  bíró  -  község  nem  foglalt  állást  egyértelműen az
államosítás ellen, a cikkek szerint ennek oka abban állt, hogy így várták az
oktatás   színvonalának   emelését,   illetve  a  lakosságra  jutó  kiadások
csökkenését (pl. Német-Palkonya, Jakabfalu, Torjánc, Petárda, Kássád és  Uj-
Bezdán). (35)

   Emiatt  figyelmeztetett  a  Pécsi  Közlöny  egyik  munkatársa  arra, hogy
"Fölötte  szükséges, hogy faluhelyeken, az értelmiség független képviselői a
népet fölvilágosítsák a dolog mibenlétéről, mielőtt a községek magukat holmi
igéretekkel  lekötik.  Figyelmeztessék  a  népet, hogy az állam mi, polgárok
vagyunk  s  az  adófizetők  az iskolafentartás terheitől nem szabadulnak meg
azzal,  ha  az  (állam) veszi át az iskolát. (...) Másrészt rá kell mutatni,
hogy  a  gyermeknevelés  a  szülőknek  természetes  joga,  melynél az iskola
segitségükre van; az pedig lehetetlen, hogy okos szülő gyermekeinek vallásos
szellemben,  istenfélelemben  való  neveléséért  ne  hozna meg minden lehető
áldozatot.  És ezt a nevelést a katolikus iskola adja meg, nem az állami..."
(36)

   Az  államosítás  mellett  szólt  az  a  közgyűlés, melyet a Baranyamegyei
Tanítótestület tartott a népiskolai törvény kihirdetésének 30. évfordulóján,
és  melyre  a  Pécsi Közlöny munkatársait is meghívták. A gyűlés fő témája a
törvény  megváltoztatását  célzó  javaslatok megvitatása volt. Javasolták az
iskola-kötelezettség  7-14  éves korig való kiterjesztését, az ismétlőiskola
14 és 16. év közt tartandó 2 éves tanfolyamát, valamint az iskolák lehetőség
szerinti   államosítását,   kizárólagos   állami  tanítóképzést,  ugyanakkor
emellett   azt,   hogy   az   iskola  különböző  jellege,  úgymint  "közös",
"felekezeti"   és   "állami"  szűnjék  meg,  és  minden  népiskola  "nemzeti
népiskola"  elnevezést nyerjen. (37) Amint ez a cikk megjelent, néhány napon
belül  az  újság  vezércikkben  foglalkozott  ismét  az  államosítás  elleni
harccal. "Ha a katolikus társadalom jólrendezett csatasorba nem áll, egy-két
évtized  múlva  katolikus iskolák már csak (voltak). Mert hát majd lesz pénz
nemcsak  a  választásokra,  hanem  az iskolákra is - persze a mi pénzünk..."
(38)  olvasható a cikkben, és ez utóbbi mondat felhangosította a választások
tisztátalanságával  kapcsolatos  mendemondákat.  Az újság ugyanezen számában
külön  is  foglalkozott a fent említett közgyűléssel, ahol Schmidt Boldizsár
pécs-bányatelepi  igazgató  volt  a téma referense. Független tanítót (nyolc
középiskolai   osztállyal   és  két  év  egyetemi  kurzussal  kiképezve)  és
államosított   iskolákat   kívánt.   (39)   Az   újság   válasza  szerint  a
"függetlenség"   27000   népiskolai  tanítót  tenne  "akaratlan  eszközzé  a
mindenkori kormány kezében", a tanítói képzési szint emelésével kapcsolatban
pedig  azt  írták,  hogy  "tudós  prelekciókra  népiskolákban bizony szükség
nincs, de meg sem értenék azok az apró gyerekek; a népiskolai tantervhez nem
kell doktorátus." (40)

   Ez  a  közgyűlés  még  további  vitákat  és reagálásokat is kiváltott, az
újságok  többször  is  visszatértek  a  testület  határozataira.  A  legtöbb
cikkíró,    aki   a   katolikus   iskolák   fennmaradása   mellett   érvelt,
megpróbálkozott  felkutatni  annak  okát, hogy a tanitók - és községek - egy
része,  mely  rész  a  századvégre  növekedett, miért az államosítás mellett
foglalt állást. Többen vélték közülük úgy, hogy ennek oka az, hogy a tanítók
az  államosítás  segítségével  akarnak  megszabadulni a községi iskolaszékek
befolyása   alól.   (41)   Uray   Atala  baáni  esperes  elnök  egy  tanítói
tanácskozmányon  szintén azt fejtegette, hogy a tanítók azért vannak gyakran
az  államosítás  mellett,  mert  azt  saját  személyükre nézve előnyösebbnek
vélik. (42)

   Döbrössy   is   választ   fogalmazott   a   közgyűlés   állásfoglalására,
szükségtelennek   vélte   a  tanítóképzés  államosítását,  és  rámutatott  a
katolikus kisiskolák nagyarányú fejlődésére, sőt virágzására. (43)

   A  sajtó  külföldi  példákat  is  idézett  a katolikus iskolák védelmében
(ugyanakkor arra is többen külföldi példákat soroltak, hogy milyen fontos az
államosítás...)

   A  Pécsi  Közlöny  hasábjain  M. L. a franciák hitért hozott áldozatairól
szólt, kiemelte, hogy e nép nemcsak az istennélküli iskolák terheit viseli a
vállán,  de emellett, saját pénzén, katolikus intézeteket is állít, melyre a
magyar hivőket is buzdította a cikk szerzője. (44)

   Kórody  Miklós  képezdei  tanár  1906-ban a III. egyetemes tanítógyűlésen
kifejtette,  hogy  miféle  hátrányokkal  járnak az államosítási törekvések a
magyar  népoktatásügyre.  (45)  A  miniszter  1900.  évi jelentése szerint a
századfordulón  egy  állami iskola 3899 K-ba, egy felekezeti pedig 1463 K-ba
került. Kórody szerint főleg azért, mert a felekezeti iskolákat kormányzó és
vezető  szervezet  díjtalanul  működött,  valamint  a  felekezeti  tanítóság
fizetése   is   jóval   alacsonyabb   az   állami   iskolákban   alkalmazott
kortársaikénál.  "25 ezer nem állami tanító az államosítás utópiája miatt 40
esztendő  óta  nyomorog,  éhezik, fázik, sinylődik, kér, könyörög s testi és
lelki  erejét  a  megélhetés gondjaiban  emészti fel." - írta Kórody. (46) A
római katolikus tanítók II. egyetemes gyűlésén emlékiratot is megfogalmaztak
a  jelenlevők, melyet a törvényhozás embereinek megküldtek, ebben elsősorban
a  felekezeti  és  községi  tanítók  helyzetének és fizetésének rendezésével
kapcsolatos javaslataikat foglalták össze. (47)

   Természetesen  nem volt véletlen, hogy a sajtó illetve a különféle szintű
tanítói tanácskozások éppen a múlt század utolsó éveiben illetve 1906-ban és
1907-ben  foglalkoztak  sokat  az iskolaállamosítás kérdésével. 1898 és 1906
volt  ugyanis  a  két  határkő ebben a vonatkozásban. 1898-ban iratták össze
Baranyában is azokat a községeket, ahol a magyarosítás érdekében szükséges
lett  volna  az  államosítás,  a  főispán által összeírt 127 község esetében
azonban  meglehetősen  irreális  volt az a vágy, hogy ezen községek iskoláit
államosítani  lehet,  erre  a kormányzatnak sem pénze sem egyéb eszközei nem
voltak,  és  a  falvak  által  tett  nyilatkozatok  sem  tanúskodtak szilárd
elhatározásokról.

   Szita  László  kutatásai  szerint  (48)  a  kormányzat  csak  az országos
tájékozódás   miatt  kért  adatokat  a  községekről.  Az  állami  népiskolák
1898-99-ben a minisztériumi döntések ellenére sem valósultak meg.

   1906-ban  érkezett  az  államosítási  akció újabb szakaszához, amint ez a
baranyai sajtó ismét fellángoló vitái alapján is leolvasható.

   Vizsgált  korszakunk  utolsó  évtizedére vonatkozóan - az általános sajtó
írásain  kívül  -  egyetlen  tanügyi  lap,  az  1910. jan. 15-étől megjelent
Katolikus  Iskola  szolgáltat  adalékokat. Ez a lap a Pécsegyházmegyei Római
Katolikus  Tanitóegylet lapja volt, ebből következik, hogy havonta megjelenő
számaiban  elsősorban  az  egyházmegye  egyleti  életéről számolt be, gondos
részletességgel  felsorolva  valamennyi  közgyűlés  napirendi pontjait, főbb
tartalmát.  Rendszeresen közölt értekezéseket tanítók tollából, elsősorban a
tanítóság helyzetére és a katolikus szellemű nevelésre vonatkozóan.

   A  lap 2. számában írta Nagy Béla, hogy "Minden bűn oka a vallástalanság.
Aki vallásos, erköcsös, az csak jót cselekszik. (...) Használják fel tehát a
tanitók  a  nap  minden  óráját  a  vallásos  nevelésre,  mert  e nélkül nem
élhetünk." (49)

   Ez  visszatérő téma volt az újságban, 1910-ben tudósítottak az 1909. nov.
4-i pécsi esperes kerületi tanítógyűléséről, ahol szintén ezt tárgyalták, de
1911.  febr.  15,  márc  15-ös  számokban  is  erről  közöltek cikksorozatot
"Lehetséges-e  a  népiskolában  igazi nevelés  vallásoktatás nélkül?" (50) -
1912-13-ban is folytatódott ezen gondolatkör kibontása. (51)

   A  tanítók  rossz  életkörülményei, ezek javításának lehetőségei kerültek
még  gyakori és részletes megvitatásra az újság hasábjain - csakúgy, mint az
egyleti gyűléseken.

   "Vajjon kinek az érdeke az iskola létele, az országé vagy a tanítóé?
   Nem  elég csak az iskolákat államköltségen felszereltetni, de a tanítónak
is  biztos  megélhetést  kell  nyujtani,  mert  ez  is  a népnevelési ügyhöz
tartozik"  - szögezte le a lap vezércikke 1911-ben - korszakunkban sokadszor
- a katolikus tanítóság véleményét. (52)

   A  lap  évente  részletes  lebontásban  közölte  az  egylet költségvetési
adatait,  a  tanítónők  helyzetét  a  lelki-gyakorlatok  és tanítói önképző-
továbbképző  tanfolyamok helyét, idejét, mint azt a fentiekben - a megfelelő
helyen - kifejtettem.


                                  JEGYZETEK

  (1)  Rónai  Béla:   A   pedagógiai  sajtó  Baranyában  (In = Művelődésügyi
       Tájékoztató  1963.  jún.  128-131. o.) vagy:  Geri  Csaba: Népnevelők
       Kalauza (1860-70) (Kézirat)

  (2)  "A sajtó története Pécsett és Baranyában", Dr. Máté Károly cikke In =
       Pécs-Baranyai    Ismertető   (szerk.  Kalotai  László,  Pécs,  1934.)
       41-43. o.

  (3)  Népnevelők  Kalauza.  Kerületi tanfelügyelők, igazgatók, hitelemzők s
       tanítók  használatára  írt  évkönyv.  (kiadta  Szauter Antal és Warga
       Ferenc)

  (4)  A  magyar  nevelésügyi  folyóiratok  bibliográfiája   1841-1936. (dr.
       Felkay  Ferenc  előszavával, Baranyai Mária és Keleti Adolf gyűjtése;
       Bp., 1937. Főv. Ped. Könyvtár) 31. o.

  (5)  Uott.

  (6)  "Felhivás az előfizetésre" In = PK 1900. jan. 4. VIII. 1. sz. 2. o.

  (7)  Geri Csaba i. m.

  (8)  Tanügyi  Füzetek  (Nevelészeti  havi  szakközlöny)  1875,  1876. évf.
       számai

  (9)  A  Néptanoda  - az 1877/78-as tanévben leírtak szerint - "a bonyhád-,
       szigetvár-,  szentlőrinc-, siklós-, baranyavár-, pécsvárad-, mohács-,
       zombor-, dombovárvidéki és vértesalji tanitóegyletek rendes közlönye"
       volt, amely minden szombaton jelent meg.

 (10)  Néptanoda 1867. dec. I/1. vezércikk

 (11)  "Sch(neider)  I(stván): Mit várunk mi az új püspöktől a tanügy terén"
       (In = Néptanoda 1877. dec. 15. XI/15. 114-115. o.)

 (12)  Uott.

 (13)  "Kérvényezzük  a  tanitók  hazabocsátását Boszniából" (In = Néptanoda
       1878. szept. 28. XII/3. 24. o.)

 (14)  "Megszűnt tanügyi lap" (In = PK 1907. dec. 28. XV/287. 4-5. o.)

 (15)  "Tanitók  házát  Pécsre"  - vezércikk (In = PK XV/283. 1907. dec. 10.
       1-2. o.)

 (16)  Uott.

 (17)  "Kemény  János:  Népoktatásunk jövője" (In = PK 1908. ápr. 8. XVI/82.
       3-4. o.)

 (18)  "Hegyháti":  A tanfelügyelet reformja - vezércikk (In = Pk 1908. aug.
       12. XVI/184.) 1. o.

 (19)  "Megnyilnak  az iskolák" - vezércikk (In = PK 1908. aug. 26. XVI/194.
       1. o.)

 (20)  "Ingyenes  népoktatás!"  -  vezércikk  (írta  Dr. Egry Béla orsz. gy.
       képviselő) (In = PK 1908. jan. 3. XVI/127. 1. o.)

 (21)  In = PK 1905. okt. 25. XIII/266. 4. o.

 (22)  In = PK 1906. ápr. 8. XIV/60. 4. o.

 (23)  In = PK 1906. ápr. 28. XIV/95.

 (24)  PK 1906. ápr. 28. XVI/95. 5. o.

 (25)  "Schultz Imre: Kell-e az osztatlan népiskolában külön tanterv?" (In =
       PK 1900. jan. 20. VIII/6.) 2-3. o.

 (26)  "Deutsch Kálmán: Tanterv háború" - vezércikk (In = PK / 1900. aug. 5.
       VIII/63.) 1. o.

 (27)  "Szünidő alatt" (In = PK 1893. júl 9.) 3-4. o.

 (28)  "Döbrössy Alajos: A kormány népoktatásügyi programja" - vezércikk (In
       = PK 1895. febr. 2.) 1-2. o.

 (29)  "Egyházi  birtok  és  felekezeti  iskola"  (In = PK  1895.  nov. 24.)
       1-2. o. és "Szommer Gyula: Felekezeti tanszabadság" - vezércikk (In =
       PK 1896. febr. 25.) 1. o.

 (30)  "Közoktatási vita" - vezércikk (In = PK 1896. febr. 20.) 1. o.

 (31)  Uott

 (32)  "Népiskoláink" - vezércikk (In = PK 1897. febr. 18.) 1. o.

 (33)  "Népiskoláink  a  közoktatásügyi  vitán"  -  vezércikk (In = PK 1897.
       márc. 7.) 1. o.

 (34)  "Iskolák államosítása" (In = PK 1898. ápr. 17.) 3. o.


 (35)  "Csöndes  államosítás"  - vezércikk (In = PK 1898. máj. 22.) 1. o.

 (36)  Uott

 (37)  "Iskola-államosítás" (In = PK 1898. dec. 4.) 4. o.

 (38)  "Harc az iskoláért" - vezércikk (In = PK 1898. dec. 11.) 1. o.

 (39)  "Tanítótestületi közgyűlés" (In = PK 1898. dec. 11.) 4. o.

 (40)  Uott

 (41)  "Államosítás" - vezércikk (In = PK 1898. dec. 28.) 1-2. o.

 (42)  "Tanitók tanácskozmánya" (In = PK 1899. okt. 22.)

 (43)  A Pécsi Püspöki tanítóképző-intézet Értesítője 1897/98. (Pécs, 1898.)

 (44)  "M.L.:  Áldozzunk az iskoláért!" - vezércikk (In = PK 1899. júl. 16.)
       1. o.

 (45)  "Kórody   Miklós:    Az   államosítási    törekvéseknek    a   magyar
       népoktatásügyre  vonatkozó hátrányai s ezzel szemben fontos teendőink
       iskoláink  fejlesztése  körül" (In = PK 1906. szept. 5. XIV/202. sz.)
       3-4. o. és 1906. szept. 7. XIV/204. sz.) 3-4. o.

 (46)  Uott

 (47)  (In = PK 1906. szept. 11. XIV/206) (Budapest, 1906. aug. 27-28. r. k.
       tanítók egyet. gyűlésének emlékirata)

 (48)  Szita   László:    A   dualizmuskori   iskolaállamosítási  törekvések
       nemzetiségpolitikai  vonatkozásai Baranyában (1898, 1906.) (In = BHTI
       1980.) 445-495. o.

 (49)  "Nagy Béla:  A tanító  két fő kötelessége"  (In =  Katholikus Iskola,
       Pécs  1910.  febr.  15.  I/2.sz.) 1. o. - vezércikk (OSZK, mikrofilm)
       Továbbiakban: Kat.Isk.

 (50)  "Lasányi   János:    Lehetséges-e   a   népiskolában   igazi  nevelés
       vallásoktatás  nélkül?"  (In = Kat. Isk. 1911. febr. 15. és márc. 15.
       III/2-3. sz.)

 (51)  - Ruzsinszky  Irén írása  ugyanerről   (In = Kat. Isk. 1911. jún. 15.
       III/6.) és - Herbert Gáspár, bükkösdi tanító írása: "A valláserkölcsi
       nevelés  az  oktatás  egész  vonalán  és  minden  ágában, mint korunk
       szükséglete"  (In = Kat. Isk. 1912. dec. 15. IV/10.) 3. o. és ( 1913.
       jan. 15. V/1.) és Onczay Géza: A keresztény kath. hitoktatásról (In =
       Kat.Isk. 1913. jan. 15. V/1.) 1. o. - vezércikk

 (52)  "Helyzetünk  tarthatatlansága" - vezércikk (In = Kat. Isk. 1911. ápr.
       15. III/4. sz.) 1. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.