Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                              XVI. NŐI TANERŐK


   A női tanerők vizsgált korszakunkban jelentek meg a kisiskolákban Baranya
megyében   is.   Ez   nem   volt   azonban  korántsem  általános,  tanítónők
elhelyezkedése  a  pályán azokban a városi és nagyközségi kisiskolákban volt
jellemző,  ahol osztott gyermekcsoportokat tanítottak és a leányok tanítását
nőre bízták.

   Sajátos  csoportot  képviseltek Baranyában az apácarendek iskolái, ahol -
kizárólag leányokat - apácák tanítottak. 1916-ban az egyházmegyei tanhatóság
kérdőíveket  küldött  ezekhez  az  iskolákhoz,  (1)  ennek alapján az alábbi
falvak  iskoláiban  volt  - legalábbis részben - apácarend kezén az oktatás:
Palotabozsokon  a  római  katolikus  elemi népiskola IV. sorszámú osztálya a
Szent  Keresztről  elnevezett  irgalmas  nővérek  vezetése  alatt állt, és a
zsámbéki anyaházhoz tartozott a rend.

   Főherceglakon  a  -  Frigyes főherceg által fenntartott - leányiskolát és
kisdedóvót  az  Isteni  Szeretetről  nevezett nőkongregáció tagjai vezették,
akik a budapesti - illetve a bécsi - rendházhoz tartoztak.

   Németbólyban  és Bakócán a Szent Vince rendhez tartozó apácák tanítottak,
akik szintén budapesti országos főnökséghez tartoztak.

   Ezen  iskolákon  kívül  a  katolikus  kisiskolákban - legalábbis a kisebb
falvak  esetében  -  még  e század elején is alig-alig találunk női tanítót,
múlt  század  végén  pedig  valósággal  ritkaságszámba ment falun a tanítónő
alkalmazása. Ennek alapvető oka az lehetett, hogy a nők emancipálódása - más
hivatások  esetében  is  -  különösen  a múlt század utolsó évtizedében és e
század  elején  indult  útjára, ennek eredményei csak lassan jelentkeztek. A
másik  ok  -  a  római katolikus kisiskolák esetében - valószínűleg az volt,
hogy  a  nők  nem  láthattak  el  kántori  teendőket,  s  mivel  ez szorosan
összefüggött - a hitfelekezet igényei szerint - a tanítói állással a legtöbb
pályázatban  előre  kikötötték,  hogy  csakis férfi tanító pályázhat. Ha egy
hitközség mégis tanítónőt aklalmazott a múlt század utolsó harmadában, annak
gyakran  nyomós  oka volt. Egyrészt lehetett ez a falu szegénysége - mivel a
tanítónők  kevesebb  fizetséggel  is kénytelenek voltak beérni, és az előírt
lakás  helyett  gyakran  egy parányi, bútorozott szobával - ők kisebb anyagi
megterhelést  jelentettek  a  községeknek.  A  tanítói  pálya  -  a  városok
kivételével  -  nem  kecsegtetett sok jóval a tanítónők szempontjából, ezért
különböző  "módszerekkel" próbálták szűkös jövedelmüket növelni. Fizetésük a
korszakban  mindvégig  alatta  maradt  férfi  tanítótársaik  fizetésének. Az
1913-ban  hozott  törvény  emelte  ezt  államilag is elfogadott különbséggé,
annak ellenére, hogy számos (férfi) tanító is hangot adott ellenvetésének.

   A Pécsi Közlönyben például az alábbi cikk jelent meg ezzel kapcsolatosan:

   "Ez  külföldi minta, mert Magyarország volt csaknem az első állam, ahol a
férfi  és  nő  munkáját  egyformán taksálták. S most itt is visszatáncolnak.
Hogy miért, aligha tudnák megokolni." (2)

   Egyik  fő  indoka a tanítónők alacsonyabb bérezésének az volt, hogy nekik
nem  kell  eltartaniuk  a  családjukat,  nem  úgy, mint férfi kortársaiknak.
Valószínűleg  emiatt  olvashatunk  -  például a fegyelmi ügyek tárgyalásával
kapcsolatos  iratokban  is  -  arról,  hogy  egy-egy tanítónő házasság útján
"vergődött  ki"  nyomorúságos helyzetéből, ez nem egyszer pályája elhagyását
is jelentette számára.

   Olvashatunk  olyan  esetekről  is, amikor a tanítónő az iskola udvarát is
bevetette zöldségmagokkal, hogy saját élelmezéséről gondoskodjék.

   A  Verédy  által  szerkesztett  enciklopédiában  a  "tanító" címszó alatt
tanítónőkről  is olvashatunk. A korabeli vélekedést jól tükrözi ez a rövidke
gondolatmenet,  mely arról szól, alkalmasak-e vajon a nők a tanítói posztra.
A  cikkíró szerint az elemi leányiskolákban - ahol speciális foglalkozásokat
is  vezethettek,  mint  például  a kézimunka-oktatás - megállják a helyüket,
felsőbb tanintézetekben azonban csak kivételesen. (3) Több egyleti közgyűlés
témája  volt  Baranyában  is  a  tanítónők  alkalmazása, például egy 1876-os
közgyűlésen,  ahol Borsy György tanító arról tartott előadást, mit jelenthet
a  tanítónő  alkalmazása  az  iskolára  nézve.  A  téma  megvitatása azonban
függőben  maradt,  "valószinüleg mert a feminizmus még nem volt napirenden."
(4)

   A  tanítónők  térnyerése  a  tanítói  pályán  Baranyában  is a XX. század
elejére  tehető,  ezen  belül  is  ki kell emelni az első világháború éveit,
amikor  a katonai szolgálatot teljesítő férfi tanerők helyettesítését nőkkel
oldották  meg sok kisebb község katolikus iskolájában is. Ezekben az években
szinte  valamennyi  pályázati  kiírásban  szerepelt  a "nők is pályázhatnak"
megjegyzés,  esetenként  még  képesített  óvónőket  is  alkalmazott  egy-egy
iskola.

   A  tanítónők  a  megye egyleti mozgalmában csak elvétve tűntek fel a múlt
század   utolsó   harmadában,  századunkban  térnyerésük  e  tekintetben  is
változott.  Bár az első tanítónő-egyleti próbálkozások felett mindig férfiak
bábáskodtak  Baranyában  (Salamon József, Schneider István), mégis ily módon
nyílt  a tanítónőknek első ízben lehetőségük közös problémáik feltárására és
közös   érdekképviseletre.  Baranyában  több  tanítónőtársa  mellett  Futima
Sarolta nevét kell kiemelnünk, aki pécsi tanítónő volt, és harcos egyéniség,
aki a megyében sokat tett a tanítónőkért.

   Érdekes  jelenség,  hogy a megyei sajtó hasábjain korszakunkban mindvégig
férfiak  fogalmazták  meg azt, hogy mi is volt akkoriban a tanítónők érdeke.
Albert István 1910-ben például részletesen elemezte női kartársai helyzetét,
és  sorsuk  javításáért  szállt  síkra,  ehhez konkrét javaslatokat is tett.
Cikkében a férfi- és női szerepkör hagyományos értelmezéséből kiindulva írta
le,  hogy  "a  férfi  tanítónak  elég alkalma nyílik anyagi sorsán javítani;
módja  a  rajta  esett  sérelmet  megtorolni;  eszköze,  visszaütni  azt, ki
támadólag lép fel ellene. De más a tanitónő." (5)

   Írása következő részében kifejtette, hogy mennyiben más képet alkothatunk
a tanítónők mindanapjairól ennek alapján:

   "Gyenge  szervezetét  idő előtt öli meg az a napi öt-nyolc tanóra, mit az
iskola  büzhödt levegőjében eltölt, testi ereje megroppan, a lelke megfásul;
szabad  idején  munkaasztala  fölött  görnyed,  vagy szerényke háztartásának
gondjai  gyötrik;  ha sérelem esik tanítónői mivoltán, női méltóságán, nincs
fegyvere, amivel védelmezze magát, amivel megtorolná a rajta esett sérelmet.
Csak könnye van." (6)

   Albert  István  több  javaslattal  is  előállt a tanítónők érdekében: női
tanfelügyelők   kinevezését   javasolta,   fegyelmi  ügyek  esetében  vegyes
(férfiakból  és  nőkből  álló) bizottság felállítását, lakbért vagy ehelyett
természetbeni   lakást  kerttel  és  udvarral,  valamint  személyi  pótlékot
tanítónők részére is.

   Már az I. világháború előtt, a tanítók 1 éves önkéntes katonai szolgálata
miatt  több  faluban  szükségessé  vált  a bevonult tanító helyettesítése, a
Katolikus  Iskola  c.  lap  kérte  a  tanítónőket,  hogy  névvel  és  címmel
jelentkezzenek  az újságnál, hogy a megfelelő helyre tudják irányítani őket.
(7)

   Az  I.  világháború  jelentős  változásokat  hozott a tanítónők életében,
hirtelen   keresettekké   váltak,  és  mindezt  az  iskolaszékek  illetve  a
főtanfelügyelőség   gyakran   még   indoklással  is  alátámasztotta.  (Ebben
természetesen  nemcsak  a  tanítóhiány  játszott  szerepet,  de  a tanítónők
térnyerésére irányuló küzdelmek is ekkorra hoztak eredményeket.)

   A  főtanfelügyelő 1914-ben azt írta az egyik kerületi esperesnél, hogy ne
habozzanak a kiskőszegi 4 tanítói állás bármelyikére (akár mindre) nőtanítót
alkalmazni, hiszen így a leányosztályokat lehet külön tanítani, és megoldott
a kézimunka oktatása is. (8)

   A  kántori teendőket is ekkor már gyakran nők végezték. Már a világháború
előtt,  1914.  februárjában  buzdították  a  tanítónőket  a  kántorképesítés
megszerzésére (erre a "Miasszonyunk" női tanítóképzőben volt lehetőség, ahol
ez  külön tárgy volt), az 1907. évi XXVII. tc. és az 1913. évi XVI. tc. azon
intézkedése  miatt  ugyanis,  hogy a kántori fizetés 1000 koronáig a tanítói
alapfizetésbe   beszámíttatik,   gyakran   nem   akadt  férfi  jelentkező  a
meghirdetett állásokra. (9)


                                  JEGYZETEK

  (1)  Apácarendek iskolái 857/1916. PLT, TFI

  (2)  "Tanító és tanítónő" (In = PK 1912. márc 28. XX/68.) 3. o.

  (3)  Verédy Károly: Paedagogiai Encycl. 865. o. "Tanító" címszó

  (4)  Klingenberg Jakab: A pécsi Tanítóegylet... i. m. 7. o.

  (5)  Albert  István:  A  tanitók  mozgalmához  (In  =  PK  1910.  nov. 27.
       XVIII/273.) 3-4. o.

  (6)  Uott.

  (7)  In = Katolikus Iskola 1912. nov. 15. IV/9. 5. o.

  (8)  1155/1915. PLT, TFI

  (9)  "Nők  kántorképesítése" (In = Katolikus Iskola 1914. febr. 15. VI/2.)
        6. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.