Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                        XIV. NEVES TANÍTÓEGYÉNISÉGEK


   A   tanítók   egyénisége,  tehetsége,  munkássága  gyakran  "megbújik"  a
számadatok  és  a  nevek  között,  az  iratok  többsége  nem szólt másként a
tanítókról,  csak mint "statisztikai adatokról", néhány elkoptatott jelzővel
értékelték  legfeljebb a munkájukat. Mozaikszerűen vázolom néhányuk alakját,
bár  a  rendelkezésre  álló  csekély  számú irat alapján ez csak közelítőleg
tükrözheti az akkori valóságot.

   A  történeti  Baranya neves pedagógusai közül ki kell emelni azokat, akik
nem   mint   katolikus  néptanító  tevékenykedtek,  hanem  tanfelügyelőként,
képezdei  tanárként  segítették  a  tanítóság  munkáját,  szálltak  síkra  -
jelentéseikben  illetve  újságcikkben,  könyveikben  -  a magasabb szintű, a
polgári  kor  igényeinek  megfelelő  oktatásért  és nevelésért, az erkölcsös
(vallásos)  szemlélet  gyermekkori  kialakításáért, vagy csak "egyszerűen" a
jobb  tankönyvek,  a  szemléltetés, az iskolamulasztások leküzdése érdekében
fáradoztak.

   Döbrössy  Alajos pécsegyházmegyei áldozópap és tanítóképző-intézeti tanár
a korszak egyik kiemelkedő személyisége volt. 1846-ban született és 1869-ben
szentelték  föl  misés  pappá.  1884-ben  lett képzőintézeti tanár, 1885-ben
ideiglenes, 1886-ban pedig rendes igazgatója a képzőnek, aholis sokat tett a
leendő  tanítók  képzése  érdekében,  a  színvonal  emeléséért.  (1) A képző
történetét  is  összefoglalta  egyik munkájában, kiemelve az átalakulások, a
fejlődés főbb pontjait. (2)

   Döbrössy Alajoshoz hasonlóan Schultz Imre is képezdei tanárként működött,
és  úgy  újságcikkeivel,  mint  számos  -  elemi  iskolák  számára  írott  -
tankönyvével, valamint tanulmányi körútjaival, ismeretterjesztő előadásaival
korában  nagy  hírnévre  tett  szert  nemcsak a baranyai tanítók körében, de
országos viszonylatban is. (3)

   Számos  katolikus  tanító neki köszönheti, hogy a neve és tevékenységének
rövid  leírása fennmaradt, hiszen ő legtöbb tapasztalatáról az újságokban is
beszámolt, (4) leginkább a Pécsi Közlönyben, melynek munkatársa volt.

   1900-ban  -  az  országos  elismerést  jelző - kitüntetésben részesítette
Schultz   Imrét  a  magyar-óvárvidéki  tanító-egylet,  ugyanis  dísztagjukká
választották. (5)

   Schneider István, Shultz Imréhez hasonlóan aktív hírlapírói tevékenységet
is  kifejtett. Ő volt a Néptanoda c. lap szerkesztője 1871-től, (6) az 1872.
aug.    17-én   létrejött   tanügyi   Magyarhoni   Tanítóegyletek   Országos
Szövetségének   a  hivatalos  közlönyének  a  "Magyar  Néptanító"-nak  ő  is
munkatársa volt. (7) (A 118 munkatárs között rajta kívül két baranyai tanító
dolgozott  még  a lapnál, Fuchs Ádám pécs-bányatelepi igazgató, aki az egyik
rovatvezető  volt,  és  Pámer Péter siklósi tanító, "akinek a számtan körébe
vágó birálat" volt a feladata.) (8) Schneider István azonban nem sorolható a
katolikus   szellemiségű   pedagógusok   közé,   már   kortársai   kiemelték
"szabadelvűségét".  Ugyanakkor  lapján  át mégis befolyást gyakorolt a megye
katolikus  érzületű  tanítóira  is,  hiszen a nemzeti nevelésről, az oktatás
fejlesztéséről,  a tanítók szellemi és anyagi érdekeiről is sokat cikkezett.
"Sokat  utazott,  majd  minden  nyári nagy szünidőt külföldön töltött, sokat
olvasott, tanult, látott, tapasztalt..." (9)

   Salamon József (1840-1908) a baranyai oktatásügy másik olyan alakja volt,
mint  Schneider.  Szabadelvűségéről  híres elsősorban, és mint tanfelügyelő,
gyakran  a  katolikus kisiskolák "ellenére" cselekedett, például amikor egy-
egy  iskola  államosítását  szorgalmazta.  Ugyanakkor írásai, melyek szintén
elsősorban a Néptanoda hasábjain jelentek meg, melyenek első szerkesztője is
volt, a magukat képező tanítóság hasznos olvasmányai lehettek. (10)

   Shultz  Károly,  a  fentebb  említett  Schultz  Imre bátyja, aki 1847-ben
született  és  1884-től  volt  a  siklósi  tankerület  felügyelője,  szintén
írásaival tűnt ki. A Kalauz c. tanügyi lapban kezdett írni, később a Tanügyi
Füzetekben publikált. Legtermékenyebb időszak írói munkáságában az 1880-1900
közti  két  évtized, amikoris egyházpolitikai, tanügyi és hitbuzgalmi cikkek
sorát  írta.  (Kath.  Hitoktatás, M. Korona, Religió, Népiskolai Tanügy stb.
című  lapokban)  (11)  1910-ben  ünnepelték  őt  a  beremendi  tanítóegyleti
gyűlésen, 25 éves kerületi tanfelügyelőségének jubileuma alkalmából. (12)

   A  katolikus  egyházmegye  tanfelügyelőségének  "nagy  alajairól", vezető
egyházi  tisztviselőiről  szóló  írásokat,  adatokat  hiába  kerestünk. Az ő
tevékenységük   nem  tárható  fel  újságcikkek,  visszaemlékezések  alapján,
munkájukat  csupán megírt jelentéseik, leveleik minősítik. Ugyanakkor, éppen
ők  megpróbáltak nagy figyelmet fordítani arra, hogy az a tanítóság, amelyik
-  a  történeti  Baranyában  is - az irányításuk alá tartozott, ne tűnjön el
nyomtalanul  és  névtelenül  a  történelem  süllyesztőjében. Így maradt fenn
néhány tanítóról adat, jellemzés.

   1896-ban  a  Beremenden  tanító  Kornfeld  Károly  részesült dícséretben,
ugyanis az általa vezetett II. osztályban a tanulók minden tantárgyból "igen
jó és értelmes feleleteket adtak" az oda látogató esperes előtt. (13)

   Az  egyházmegyei  tanítók  részére  kitűzött  pályatételeket minden évben
elbírálták,   és   pályadíjjal   jutalmazták,   nevüket   pedig   a  püspöki
körlevelekben  megörökítették.  1897-ben  például  Gergelics József gyakorló
iskolai   és   Ruzsinszky   József   megyefai   tanítók  is  az  egyházmegye
kitüntetettjei között voltak, és 10 koronás aranyat nyertek. (14)

   A  Várady-féle  monográfiában  a  következő sorok olvashatóak: "A régebbi
falusi  tanítók  közül  alig  találkozunk  olyanokkal, akik társadalmi, vagy
irodalmi  téren  kifejtett munkásságuk, tevékenységük által kitűnnének; minn
nem is lehet csodálkozni, mert egyrészt képzettségük hiányos volt s másrészt
önképzésükre a csekély javadalmazásból nemigen telett." (15)

   A   századvég   -  a  fentebb  már  kifejtett  számos  nehézség,  tanítói
túlterheltség  ellenére - e tekintetben is változásokat hozott. Schultz Imre
- többek között - egy 1896-os írásában számos kiemelkedő katolikus tanitóról
szólt, mikor tanügyi körútján járt.

   "Tollforgató  tanítókkal  is  találkoztam.  Legyen elég ezek közül Stefán
Péter s Retter Dezső dárdai, Jung Ferenc baltinai, és Amberger Márton német-
bólyi  tanító  urak neveit fölemlítenem. Hát ha majd Bodonyi Nándor sellyei,
Kulcsár  József  mocsoládi,  Schöfer  Károly  szabolcsbányai  tanító  urakat
fölkeresem  lakhelyükön,  tudom  a  tollforgatás is képezendi beszélgetésünk
tárgyát.

   De  hogy  bizonyítsam  be,  hogy  igaz  az, miként jó tanítóból akármi is
válhatik,  fölemlítem  Amberger  németbólyi  tanítót, ki az orgonálás terén,
Stefán  Péter dárdai tanítót, ki mint zeneszerző és méhtenyésztő, Rapp Rezső
szajki  tanítót,  ki  mint  szépíró  ritkítja  párját.  Három  tanítóegyleti
elnökkel   is   volt   szerencsém   találkozhatni   (...):  Müller  Imre,  a
németmároki, Studer Mátyás babarci s Stefán Péter dárdai tanító urral, kik a
siklós-mohács-,  illetőleg  baranyavárvidéki tanító-egyesületek elnökei s jó
iskolájukról,  tapintatos  modorukról  egyaránt  általánosan ismertek." (16)
Megemlítette  még  Schultz  Strobl  Ferenc  laskafalui  tanítót,  aki kiváló
botanikus volt, Bingold szent-istváni tanítót, aki zenész, Weininger Kálmánt
Karancsról,   aki  jeles  gazdálkodó,  Hitzhaus  Pétert  Albertfaluról,  aki
irodalomkedvelő  és Müller Antal monostori tanítót, aki "magyarositó és igaz
hazafi" volt. (17)

   Fentebb  említett  tanítók  közül  a  későbbi időkben is akadtak olyanok,
akikről  az újságok írtak, például Amberger Márton németbólyi tanítóról, aki
községe lakosait hetente tartott felolvasásokkal próbálta korszerű gazdasági
ismeretekre okítani.

   "Ez  volna  minden  népnevelőnek  igazi  hivatása,  hogy ne szünjenek meg
gondjai  az ember körül akkor, midőn az iskola proát lerázza, hanem maradjon
meg számára atyának, tanácsadónak, buzditónak és vigasztalónak..." (18)

   Jóval  kevésbé  "heroikus"  egy  másik  leírás,  melyet  1893-ban a baari
iskolaszék  készített Ebner Istvánról, az iskola tanítójáról: "53 éves, nős.
33  éves  tanító,  melyekből  28  évet  Baarban  töltött.  Vallásos,  békés,
türelmes, mértékletes, józan, kötelességteljesítő, ki évenkint szorgalmasan,
hüen   eladja   tanitványainak   ama   kevés   szellemi  kincset,  mennyivel
rendelkezik.  Egyébiránt  a  sziszifuszi  munkát testileg, lelkileg megunta.
Egészsége nem teljes, lábai reggeltől estére rendesen földagadnak, s óhajtva
várja az időt, melyben a jól megérdemelt nyugdíjba mehessen..." (19)

   Liczenburger  Ferenc,  idős  szajki  tanító  ezzel  szemben  élete utolsó
napjáig  dolgozott,  tanítói  életútja  során  300  fiatalt  készített elő a
tanítóképezdére. (20)

   Liebald   Béni,   szabolcsi   tanító   is  széleskörű  népnevelői  munkát
folytatott,  gyümölcstermesztésről tartott előadásai megye-szerte népszerűek
voltak, a Pécsi Tanítóegyletben is többször tartott előadást. (21)

   Fentebb  is  említett "tollforgató" tanítók közül kitűnt: Fuchs Ádám, aki
az  alábbi műveket írta: "Az erkölcs ápolása", "A becsületérzés a népnevelés
szolgálatában",  "A  tanítók  bűnlajstroma"  és  "A házinevelésről", Schmidt
Boldizsár,  aki "Részletes tan- és óratervet" dolgozott ki, Jung Ferenc, aki
elkészítette Kis-Kőszeg (Battina) monográfiáját. (22)

   Bodonyi  Nándort  emelték  még  ki  a korabeli történetírók, aki 1882-ben
nyert  tanképesítést,  Vajszlón  és Duna-Szekcsőn volt segédtanító, 1885-től
pedig  Sellyén tanítóskodott. Író, művész volt egy személyben, az ő idejében
(1904) építették fel Sellyén az új iskolát. (23)

   Bodonyi Nándor verseket, elbeszéléseket írt, például a "Török János" című
10 énekből álló művet. "A szép kies Ormányságról" című munka is az ő nevéhez
fűződik. (24)

   A   sort  folytathatnánk  még,  és  uj  adatok  felkutatásával  tehetnénk
teljesebbé    a   múlt   századvég   kiemelkedő   tanítóinak   sorát,   akik
lelkesedésükkel,  alkotásaikkal  egyrészt  segítették,  másrészt buzdították
tanítótársaikat is.


                                  JEGYZETEK

  (1)  Szinnyei  József:  Magyar írók  élete és munkái II. k.  1044-1045. o.
       (Bp., 1894.)

  (2)  Döbrössy  Alajos:  A  pécsi  püspöki tanítóképzőintézet történelmének
       rövid vázlata (Pécs, 1896.)

  (3)  Bárdossy   Ildikó:   A  reáliákról,  az  értelemmel-olvasásról  és  a
       csoportosításról   (Schultz   Imre  tankönyvei)  (In  =  Nevelés-  és
       Művelődéstörténeti Közlemények 3. sz. szerk. Sándor László, Kaposvár,
       1990.)  34-44.  o.  Szinnyei  József:  Magyar  írók...  i. m. XII. k.
       673-680. Verédy Károly: Paedagógiai Encycl... i. m.

  (4)  Például: "Tanügyi körút" (In = PK 1896. aug. 15.) 3-4. o. és "Tanügyi
       körkép"  (In  =  PK  1893. ápr. 9.) 4. o. és "Tanügyi levél" (In = PK
       1893. 1893. aug. 15.) 3. o. stb.

  (5)  "Schultz Imre kitüntetése" (In = PK 1900. jún. 3. VIII/44.) 5. o.

  (6)  A magyar nevelésügyi folyóiatok bibliográfiája 1841-1936. (dr. Felkay
       Ferenc  előszaváva.,  Baranyai  M.  és  Keleti A. gyűjtése. Budapest,
       1947. Fővárosi Pedagógiai Könyvtár) 31. o.

  (7)  Bodó  László:  Tanitómozgalmak  Baranyában  1867-1870  között  (In  =
       Iskolatörténeti monográfiák Baranya megyéből Pécs, 1975.) 7-31. o.

  (8)  Uott. 10. o.

  (9)  Schneider  Istvánról  szóló értekezés (In = Pécs szabad királyi város
       összes   községi  népoktatási  tanintézeteinek  értesítője  1908/09.)
       VI. o.

 (10)  Uott. (Salamon Józsefről szóló írás)

 (11)  Szinnyei József: Magyar írók... i. m. XII. k. 681. o.

 (12)  In = Katolikus Iskola 1910. IX. 15. II/2. 3. o.

 (13)  "Iskolalátogatás" (In = PK 1896. ápr. 14.) 2. o.

 (14)  Püspöki körlevelek 1849/1898. 59-63. o.

 (15)  Várady F.: BMJ. i. m. I. k. 318. o.

 (16)  Schultz Imre: "Tanügyi körút" (In = PK 1896. aug. 15.) 3-4. o.

 (17)  Uott.

 (18)  "Igazi néptanító" (In = PK 1900. febr.) 5-6. o.

 (19)  Baar 379/1893. 12.   A tanító PLT, TFI

 (20)  Schultz Imre: Szülőföldisme (Pécs, 1878.) 40-41. o.

 (21)  Klingenberg Jakab: A pécsi Tanítóegylet... i. m. 9. o.

 (22)  Várady F.: BMJ. i. m. I. k.

 (23)  Baranyavármegye  és  Pécs  szab. kir. város közigazgatási almanachja.
       (szerk. Katics Antal, Pécs, 1933.) 57-58. o.

 (24)  Várady F.: BMJ. i. m. I. k.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.