Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                XIII. TANÍTÓEGYLETEK, TOVÁBBKÉPZÉS, ÖNKÉPZÉS


   A  képezde,  kiváló  tanárai,  felszereltsége  és  módszerei ellenére sem
jelentette   a   tanítók  képzésének  lezárását,  hiszen  az  egyre  változó
tantervek,  taneszközök  és  oktatási  viszonyok állandóan a tanító újabb és
újabb alkalmazkodását kívánták.

   A  tanító sohasem tekinthette véglegesnek tudását, sem a tananyagot sem a
módszereket illetően, és mindehhez járult még az a tény, hogy a környezete -
elsősorban  igaz  ez a falvak lakosaira - mindig elvárta a tanítójától, hogy
naprakész információkkal szolgáljon bármiről, és a legkülönfélébb ügyekben -
panaszos  levelek  megfogalmazásával,  gazdálkodási  problémákkal  stb.  - a
tanítóhoz fordultak.

    Már  1867  decemberében  a Néptanoda című lap arról írt, hogy a képezdék
csak  alapot  nyújtanak a tanítók tudásához, de nem adnak az élet igényeinek
megfelelő  képzettséget.  (1)  A tanítói továbbképzés illetve önképzés tehát
óriási   fontosságú   volt  a  vizsgált  időszakokban  is.  1871-ben  a  VKM
póttanfolyamok  szervezését  rendelte  el  országszerte  - 42 helyen, köztük
Baranyában  is. A részvétel ezeken a kurzusokon jelentkezés alapján történt,
és   nagy   sikerük   volt   ezeknek  a  továbbképzéseknek.  (2)  Ezeknek  a
tanfolyamoknak  a  tantervátadására  való  alapos felkészítés volt a céljuk,
ugyanakkor  pl.  a  gazdasági  tanfolyamok  oktatóinak  - melyeket szintén a
tanítóknak  szerveztek  -  4  héten át az volt a feladatuk, hogy a gazdasági
ismétlő  iskolák vezetésére kiképezzék a tanítókat. Egy 1902-es irat szerint
a  tanfolyamra felvett tanítókat 100-100 korona segélyben részesítették, így
próbálták meg rábírni őket a részvételre. (3)

   A  püspök  rendszeres  pályázati  kiírásokkal  próbálta meg egyházmegyéje
tanítóit alkotó gondolkodásra, pályamunkák elkészítésére rábírni, ugyanakkor
az  általa kitűzött témák mindig aktuálisak, az adott helyzetnek megfelelőek
voltak.  Ezeken  a  pályázatokon  az  évek során több száz r. k. tanító vett
részt,  -  ugyan  az  ösztönzés  valószínűleg  más  lehetett  kerületenként,
legalábbis  a  pályamunkák  egyenetlen eloszlása erre enged következtetni -,
néhány  tanító  neve  évenként  szerepelt a kitüntetettek vagy jutalmazottak
között,  míg  mások  csak ímmel-ámmal készítették el munkáikat. (23 szöveges
melléklet)

   A kidolgozásra ajánlott pályatételek közül az első, módszertani mindegyik
évben  az  iskola,  az oktatás valamilyen problémájára irányította a tanítók
figyelmét,  akik lehetőséget kaptak arra, hogy gondolataikat olyan témákról,
mint  tanterv, osztott és osztatlan iskola, szabadtanítás, törvénymódosítás,
papírra vessék, és így ötleteikkel elképzeléseikkel befolyásolni tudták - ha
nem  is  jelentős  mértékben  -  egyházmegyei  elöljáróikat,  és  írásműveik
visszatükrözték a baranyai kisiskolák helyzetét, megannyi gondját. A tételek
tözül  a  benyújtott  dolgozatok  mennyisége  szerint - ezek a módszertani -
oktatáselméleti  kérdések  voltak  a  népszerűbbek,  jobban  megmozgatták  a
tanítók   fantáziáját,   mint   a   második  tárgykörhöz  tartozó  gazdasági
földműveléssel kapcsolatos témák.

   Ez  érthető,  hiszen  közvetlen  hivatásuknak  az oktatást érezték és bár
gazdasági  oktatást  is  folytattak  valamilyen  szinten,  felvilágosítással
gyakran  szolgáltak  mezőgazdasági  kérdésekkel kapcsolatosan is, mégis ez a
terület  -  láthatóan  - távolabb állt a tanítóságtól. Gyakori példa volt az
is,  hogy egy-egy pályázó tanító egyidejűleg két dolgozatot is benyújtott. A
dolgozatok  értékelésében  a  főtanfelügyelőség  minden évben következetesen
járt  el,  a legkiemelkedőbb dolgozatokat rövid értékeléssel látták el, és a
nyertesek  munkáiról  a helyi sajtó is mindig hírt adott, esetenként azokból
részleteket is közölt.

   Ezek  a  tanügyi  tételek  is  fontos  szerepet  töltöttek be a tanítóság
katolikus  hitének  erősítésében,  a  valláserkölcs javításában. Másik módja
volt  a hitbeli élet ápolásának az a lelki-gyakorlat sorozat, amelyet a múlt
század   végén  rendszeresen  -  általában  Pécsett  papnevelő-intézetben  -
tartottak  az  egyházmegye  katolikus  tanítói  számára,  és  melyeken főleg
baranyai  tanítók  vettek  részt.  1898-ban  például  58  résztvevő közül 41
baranyai  volt.  (4)  A  lelkigyakorlat  általában  több napig tartott, és a
résztvevők   ezalatt   együtt  laktak.  A  közös  szentmiséken  kívül  magán
beszélgetésekkel   és   előadásokkal   is   erősítették,   ápolták  vallásos
érzelmeiket.

   A  tanítói önképzésnek - csakúgy, mint az ország más megyéiben - alapvető
színterei voltak Baranyában is a tanítói tanácskozmányok illetve a különféle
tanítóegyletek.  Az - általában szorgalmi időben tartott - összejövetelek jó
alkalmat  kínáltak  a  tanítók  számára  arra,  hogy mindennapi problémáikat
megbeszéljék,  hogy  módszereket és ötleteket cseréljenek, illetve az alkotó
munkát  is  lehetővé  tették,  hiszen  a legtöbb tanácskozmányt vagy egyleti
gyűlést   felolvasásokkal   tették  színesebbé.  A  tehetséges  tanítók  így
színteret  kaptak munkáik bemutatására. A jegyzőkönyvek és újságlapok színes
és  folyamatos  tevékenységekről számoltak be, s bár a tanítóknak csak egy -
látszólag  a  nagyobb  -  része  vett  részt  rendszeresen az önképzések eme
formáin, a testületi és egyleti mozgalom hatásai jelentősek.

   A  tanítóegyletek  alakulása  és működése ebben a megyében is az országos
viszonyoknak megfelelően alakult. "A népnevelés ügyének felvirágoztatásában"
és  az  1868-as  törvény végrehajtásában fontos szerep hárult az egyletekre.
(5)

   Baranyában  is  jellemző  volt,  hgy  az  egyletek tagjainak száma erősen
eltérő  volt,  ugyanez  elmondható  tevékenységükről,  vagyoni állapotukról,
létezésük  időtartamáról  is.  Általános egyletek is léteztek a katolikus és
más  felekezetek egyletein kívül, és Baranyában volt a legerősebb mozgalom -
az   óbudai   egylet   tevékenységén   kívül   -   egy   országos  szövetség
létrehozásáért. (6)

   A  Néptanoda  c.  lap  már  1867.  decemberében  hírt adott tanító-egylet
létrehozásáról.  (7) "Eötvös József a nagy miniszter lelkes szavai megtették
a  kivánt  hatást."  (8)  Az  egylet  célja  az volt, hogy tapasztalatcsere,
tudományos  felolvasások  és írásművek benyújtása teremtsen alapot a tanítói
önképzéshez.

   Eötvös  felhívásáról  a  megyében  először  a Pécsi Lapok 1867. aug. 18-i
száma  adott  hírt.  Eötvös  felhívólevelét báró Lipthay Béla baranya megyei
főispánnak  is  megküldte,  de  ez csak 3 hónap múlva, október 9-én került a
megyei közgyűlés elé. (9)

   A  Kalauz  c.  lap  ugyanebben  a  hónapban  "Egyesüljünk"  című cikkével
buzdított egyletalapításra. (10)

   Az  első  egylet,  amelyik  megalakult  Schneider István vezetésével, nem
katolikus  egylet  volt,  hanem  a"szabad  általános" egyesület, 1867-ben 66
taggal,  (11)  és  Pécsi Tanítóegyesület néven működött. Ugyancsak általános
jelleggel  alakult  továbbá  a  Baranyamegyei Tanítótestület (Pécs, 1882), a
Baranyavárvidéki   Tanítóegylet   (1869   illetve  1873,  Baranyavár)  és  a
Pécsváradvidéki   Általános   Tanítóegylet  (1872-1914)  és  a  Siklósvidéki
Általános Tanítóegyesület (1870). (12)

   Korán   megszűntek  a  szigetvárvidéki  (1868)  és  a  Szentlőrinczvidéki
Általános Tanítóegyesületek, ennek oka bizonyára az volt, hogy tagjaik más -
megyei érdekszférájú - egyesületbe léptek át.

   Római  katolikus  jellegű  egyletek  közül  Peres  Sándor kettőt említett
1896-ban   készített  összefoglalójában  (a  megszűnt  egyleteken  kívül)  a
Mohácsvidéki  Római  Katholikus  Tanítóegyesület  és  a  Siklósvidéki  R. K.
Tanítóegyletet.  (13)  Előbbi 1883-ban Mohácson alakult, a kéméndi, mohácsi,
német-bólyi  tanítói  körök  részvételével,  99  fős tagsággal. Könyvtára 37
műből  állt,  alapvagyona  pedig  541 frt 76 kr-ból. 1883-ban az elnöke Bőhm
János volt.

   A  másik  egylet  is  1883-ban  alakult Siklóson, 55 taggal. Könyvtára 88
kötetből  és 190 füzetből állt a beküldött adatok szerint, vagyona pedig 362
frt  31  krajcár  volt.  1883-ban  elnöke Khon András, 1894-ben pedig Pámmer
Péter volt. (14)

   Peres   művében  nem  szerepelhetett,  vizsgált  korszakunk  történetéhez
azonban   szorosan   hozzátartozott   a  Pécsegyházmegyei  Római  Katholikus
Tanítóegyesület,  mely  1907.  júl.  3-án  alakult  meg.  (15) Alapszabályai
1908-ból valók. (12. szöveges melléklet)

   Ez   az   egyesület  a  XX.  sz.  első  évtizedétől  egybeolvasztotta  az
egyházmegye tanítóságát.

   A   Mohács-Vidéki   Tanítóegyesület  például  már  1907-ben  belépett  az
egyesületbe,   92  tagjával.  (16)  Ebbe  az  egyesületbe  olvadtak  azok  a
tankerületi  egyesületek  is, melyek 1873-74-ben jöttek létre. Halász István
kimutatásai szerint 1878-ban 6 ilyen működött Baranyában: a pécsi egylet (40
taggal),  a  pécsváradi (26 taggal), a siklósi (17 taggal), a szent-lőrinczi
(32 taggal) a mohácsi (37 taggal) és a baranyavári (56 taggal). (17)

   A   belépést   a   Pécsegyházmegyei  Római  Katholikus  Tanítóegyesületbe
általában  feltételül  szabták  egy-egy új tanítói állás elfoglalása előtt a
pályázóknak.  Ez az egyesület ügyelt a katolikus szellemiség ápolására, és a
szakmai  képzésre egyaránt. A megalakulást már 1902-től erősen szorgalmazták
(18),  alapszabályzatában  régen  megfogalmazott  célokat fektettek le. A 2.
paragrafusa szerint az egyesület fő célja volt:

   "a)  A  pécsegyházmegyei  tanitók szellemi, erkölcsi és anyagi erejének a
        katholikus magyar nevelés és tanitás-ügyi célra egységes szervezetbe
        való foglalása.

    b)  Pályadíjak   kitűzése   által   a  tanítók  szellemi  és   szakszerű
        tökéletesedésének ügyét szolgálni." (19) (12. szöveges melléklet)

   Az  egyesület  elnöke  Wajdits  Gyula, egyházmegyei tanfelügyelő volt. Az
alapszabályzatot   mind  gr.  Zichy  Gyula  püspök,  mind  pedig  Várady  A.
miniszteri tanácsos jóváhagyta.

   1906-ban  Pécs központtal, Futima Sarolta elnökletével megalakult a Pécsi
Tanítónők  Egyesülete.  (20)  Az  egyesület  már  1906  előtt  is  létezett,
Pécsvidéki  Tanítónők  Egyesülete  néven,  ám mindössze 1 vidéki tagja volt,
ezért mind nevét, mind feladatait 1906-ban az egyesület megváltoztatta.

   Az  1913-as  alapszabályok szerint nemcsak a város, de a megye tanítónőit
is szándékoztak - újra - ezen egyesületben összefogni. Az alapszabályzat sok
pontjában   hasonlított   a   fentiekben   említett  Pécsegyházmegyei  Római
Katholikus  Tanítóegyesületének szabályaihoz, ez nem csupán véletlen, hiszen
a tanítónők egyesületének védnökei az előbbi egyesület tagjai közül kerültek
ki. A tanítónők azonban speciális, az előbbi egyesületétől eltérő célokat is
tűztek maguk elé, nevezetesen a nőnevelés és az önképzés előmozdítását. (21)

   A   tanítóegyletek   működési  körének  témaanyagának  vizsgálatakor  nem
hagyatkozhatunk  pusztán  a  katolikus  jellegű egyletek anyagára, hiszen az
általános  egyletek  tagjai  között is számos katolikus elemi iskolai tanító
tevékenykedett.  Az  egyleti  összejöveteleken  megye-szerte visszatérő téma
volt  a  tanítók életkörülményeinek javítását célzó javaslatok, észrevételek
megvitatása,  tervezetek  kidolgozása.  Ezt a kérdéskört érintette például a
tanítói fizetés és nyugdíj problémája. (22)

   A  Pécsi  Közlöny  c.  katolikus  lap rendszeresen tudósított az egyletek
összejöveteleiről,   az   újság   általában  kapott  a  részletes  programot
tartalmazó   meghívókból.   Elsősorban   ezen   újság   közleményei  alapján
rekonstruálhatóak   azok   a  módszertani  problémák,  amelyek  a  leginkább
foglalkoztatták  a  tanítóságot. Éveken át - amint ez a fentebb már említett
pályatételekből  és  a  később  bemutatandó  sajtó-vitákból  is  kiderül - a
tanterv-készítés,  illetve  az,  hogy  szükséges-  e az osztatlan népiskolák
részére  külön  tantervet  készíteni  -  izgalomban  tartották  a tanítókat,
egyleti gyűléseiken is gyakran volt ez a fő kérdés. (23) Állandó téma volt -
1879 után, de különösen 1905- és 1906-ban a magyarosítás kérdése. (24)

   Gyakran   felmerült   a   tanító   feladatainak,   ehhez  kapcsolódóan  a
tanítóképzésnek a megvitatása, ezzel kapcsolatos viták. (25) Sokszínű volt a
módszertani-tárgyú előadások palettája. Néhány téma "bejárta" a megyét, több
helyszínen, több egyleti összejövetelen is sor került pl. az "olvasástanítás
fonomimikai  módszerrel"  c.  előadásra,  melyet  Möhler György pélmonostori
tanító  tartott.  (26)  További  témák:  slöjd-oktatás  a népiskolában (27),
énektanítás   (28),   a   nevelésről  szóló  előadások  (29),  gazdasági  és
földműveléssel kapcsolatos értekezések (30) stb.

   Az  egyleti  összejövetelek általános napirendjéhez tartozott a nyitó- és
záróbeszéd,  a  tagdíjbeszedés,  a jegyzőkönyv hitelesítése és időnként - az
alapszabályoknak  megfelelően - a tisztújítás. A napirendbe gyakran iktattak
közös  éneklést, egy-egy szavalatot vagy együttes imát. A rendszeres egyleti
találkozások  révén  gyakran  szövődtek barátságok a tanítók között, és a jó
hangulatban  eltöltött - általában közös ebéddel záruló - összejövetelek sok
tanító számára, az önképzésen kívül, igazi "ünnepet" jelentettek. Az újságok
gyakran  felidézték  a  gyűlések  utáni hangulatot is, pl. a németi- esperes
kerület  tanítósága 1907. július 22-én Csonka Nándor keszüi plébános házában
"magyaros   vendégszeretettel   fűszerezett"   ebéden   vett  részt,  és  "a
megjelentek késő délutánig együttmaradtak a legjobb hangulatban." (31)

   A  tanítóegyleti  gyűlésen  részt  venni  nem  minden tanító számára volt
könnyű,   hiszen   ez  gyakran  hosszú  utazást  rótt  rájuk,  melyet  saját
költségükből  kellett  fedezniük,  és  sokszor  a  napi étkezést is. Az utak
járhatatlansága  -  nagyobb  esőzés  vagy havazás idején - bizonyos községek
tanítói számára lehetetlenné tette a "kimozdulást" falujából. (32)

   Az  utazás  akkor  is nagy gondot jelentett a tanítók számára, ha például
országos  rendezvényen kívántak részt venni. 1896-ban az ezredéves kiállítás
igazgatósága  ezen  problémát enyhítendő a II. országos és egyetemes tanügyi
kongresszus  tagjainak  utazási-  és  ellátási  kedvezményeket  nyújtott, és
kedvezményes   belépőjegyeket   a   kiállításra.   (33)  A  valóságban  ezen
rendelkezések   ellenére   sem   utazhatott   el  sok  tanító  a  fővárosba,
hiszen "sovány" pénztárcájuk számára ez óriási érvágás lett volna.

   Az  esperes  kerületek  tanácskozmányai tartalmas és értékes beszédekben,
fölolvasásokban  bővelkedtek,  a jegyzőkönyvek írói gyakran részleteket vagy
egy-egy   dolgozat   rövidített  vagy  teljes  formáját  lemásolták,  és  az
egyházmegyei  tanfelügyelőségnek utólag megküldték. A szövegeket átvizsgálva
kitűnik a kor szónok és tudományos értekezési stílusának valamennyi jellemző
vonása.

   A   tanítók,   akik   előadásokat   tartottak,  mondanivalójukat  gyakran
"igazították"   nagy   elődeik   illetve   kortárs   példaképeik  szavaihoz,
gondolataihoz,  Eötvös  József beszédeinek és számos országos és megyei hírű
tanférfiú   cikkeinek,   fölolvasásainak   hatása   lehetett   az,   hogy  a
tanácskozmányokon  előadó  tanítók  stílusa,  szóképei gyakran hasonlítottak
egymáshoz.  A  tanító  maga ezekben a beszédekben fényhez, lánghoz, sugárhoz
hasonlatos, mint például egy 1893-as beszéd szövegében:

   "... csalódik tehát az, ki azt hiszi, hogy kötelességének eleget tett, ha
4-5  órát  tölt az iskolában. A tanítónak az iskolán kívül is kell tanítani,
legalább  is  jó  példájával.  Ő  bármikor  és  bárhol  ott  áll hivatásának
szentélyében.   Az  ő  személye  hasonlít  a  naphoz  a  község  láthatárán,
tudományával világit és jó példával melegit és növeszt." stb. (34)

   A  Pécsi  Általános  Tanítóegylet  története jó példát szolgáltat a megye
egyleti  életére  általában.  1907-ben  az  egylet  megalakulásának  40 éves
évfordulója alkalmából bízták meg a rövid történeti összefoglaló megírásával
Klingenberg  Jakabot,  aki  hosszú éveken át volt az egylet alelnöke. (35) Ő
végig figelemmel kísérte az egylet működését és a jegyzőkönyvek segítségével
megírta  ennek  összefoglalását.  is. A szokásos gyűléseken kívül egy nagyon
fontos  eseményt  említett  meg  a tagság múltjából: az 1870-es évet, amikor
Eötvös  József  személyesen  látogatott el Pécsre, október 6-án. Klingenberg
részletes  leírást adott erről a napról, mely szerint a minisztert fogadta a
szentszék, a városi törvényhatóság, a megyei hatóság, a Pécsi Tanítóegylet a
Pécsi Dalárda és a Pécsi Dalkör. Este pedig fáklyásmenetet tartottak. Eötvös
beszédéből - többek között - az alábbi részt idézte:

   "...  azon  legnagyobb  kincset,  melyet  a Gondviselés adott, az észbeli
tehetséget  lehetőleg  fejlesszük,  mert  a  valódi szabadság, egyenlőség és
testvériség  csak  a  kulturában  s  minden tehetségünk egyenlő kifejtésében
fekszik." (36)

   A  baranya  megyei  katolikus  tanítók  nemcsak megyei, de valamennyi, az
időszakban  megrendezésre  került országos eseményen képviseltették magukat,
arra  azonban  ritkán nyílott lehetőség, hogy tömegesen vegyenek részt ilyen
rendezvényeken.  1907-ben  erre  sokaknak  nyílt  közülük lehetősége, hiszen
Pécsett  rendezték  meg  a  katolikus  tanítók  országos  bizottságának és a
dunántúli  tanitóegyesületeknek  a  kongresszusát.  A  helyi lapok szerint a
baranyai katolikus tanítóság óriási érdeklődést tanusított az esemény iránt.
Különösen   a   rendezvény   2.   napjának  programja  tartott  számot  nagy
érdeklődésre,  a  gazdag  kínálat  sok  érdeklődőt vonzott a budai-külvárosi
katolikus kör nagytermébe. A következő volt a program:

           1. Reggel közös szentmise.
           2. A közgyűlés megnyitása.
           3. Kitüntetések.
           4. Elnöki, pénztárosi és titkári jelentések.
           5. A nőnevelés korszerű kérdései.
           6. Az egyház és az iskola.
           7. Pedagógia és lélektan.
           8. Pedagógiai könyvtárak és tanszer múzeumok.
           9. A nép iskola a népjólét kifejezésének szolgálatában:
                 a)  a népiskola teendői, háziipari oktatás, slöjd
                 b)  gyakorlati födművelés, állattenyésztés,
                     munkaszeretet fejlesztése
                 c)  a tanítóképzés teendői.
          10. Folyó ügyek, inditványok. stb. (37)

   A  tanítóság  kirándulásokon  is  részt vett, melyek szintén önképzésüket
szolgálták.  1898-ban  például  a Pécsi Tanítóegylet tagjai meglátogatták az
abaligeti   barlangot.   (38)   Gyakoriak  voltak  a  Budapestre  szervezett
kirándulások,  és  nem  ritkák  a horvát, szlavón, illetve olasz területeket
végcélul  választó néhány napos utazások, ezeken azonban csak kevés baranyai
tanító  tudott  résztvenni,  a  csoportos  utazási kedvezmények ellenére sem
tudták ugyanis a szállás- és étkezési költségeket befizetni.


                                  JEGYZETEK

  (1)  "A tanítók önképzéséről" (In = Néptanoda 1867. dec. I/1.) 7-8. o.

  (2)  Praeparandia iratai 642/1871. márc. 22. PLT

  (3)  "Gazdasági  tanfolyam  a  tanítók  számára"  (In = PK  1902. máj. 15.
       X/48.) 6. o.

  (4)  Püspöki körlevél 1936/1898. 78. o.

  (5)  Lantos  István:   A  magyarhoni  tanítóegyletek  országos  szövetsége
       (1872-1874.)  (In  =  Tanulmányok  a  magyar nevelésügy XVII-XX. sz-i
       történetéből;   Budapest,  Akadémiai  Kiadó,  1980.  Szerk:  Mészáros
       István) 169-184. o.

  (6)  Uott.,  illetve  Pécs szabad királyi város összes községi népoktatási
       tanintézeteinek  értesítője  1908/09. tanév VI. o. (Továbbiakban PÉRT
       Schneider Istvánról szóló megemlékezés)

  (7)  "A tanítók önképzéséről" (In = Néptanoda 1867. dec. I/1.) 7-8. o.

  (8)  1908/09. tanév VI. o. i. m. PÉRT

  (9)  Komlósi  Sándor:  Az  Eötvös-féle  népnevelési  egyletek  alakítására
       irányuló  törekvések sora Baranyában (In = Baranyai Művelődés 1972/1.
       75-83. o.)

 (10)  Rubus: "Egyesüljünk" (In = Kalauz 1867. okt. 29. IV/1.) 5. o.

 (11)  Peres Sándor: A magyarországi tanitó-egyesületek története (Budapest,
       1896) 262.o.

 (12)  Uott.  262-263.  o.  és  "Márfi  Attila: Baranya vármegye egyesületei
       (1867-1914)" c. tanulmánya (In = BMTI 1985-86. Pécs) 193. o.

 (13)  Peres S. i. m. 277-278. o.

 (14)  Uott.

 (15)  In = PK. 1907. jún. 15. XV/135. 5. o.

 (16)  "Tanítóegyesületek  fuzionálása"  (In =  PK.  1907.  jún 11. XVÖ131.)
       4. o.

 (17)  Halász István: Baranya megye tanügyi... i. m. 108-109. o.

 (18)  "Egyházmegyei  általános  tanítóegyesület"  (In  =  PK 1902. jún. 25.
       X/31.) 1. o. - vezércikk

 (19)  A  Pécsgyházmegyei  Római  Katolikus  Tanító-Egyesület  alapszabályai
       (Pécs, 1908. Püspöki Könyvnyomda) 17918. dz., Egyetemi Könyvtár, Pécs
       1. o.

 (20)  Tanfel. iratok, 1906. márc. 12. BMLT

 (21)  Pécsi  Tanítónők Egyesületének Alapszabályai 1913. (Tanítóegyletek c.
       csomag, szám nélkül BMLT)

 (22)  például:  Pécsi  Tanítóegylet  1902.  nov. 19-i  választmányi   ülése
       Tanfel. iratok 8/1902. és 1907. márc. 7. BMLT és Tanitói gyűlés (In =
       PK 1907. okt. 3. XV/226.) 4. o.

 (23)  "Tanító-egyleti  közgyűlés (Baranyavár-vidéki tanitóegylet)" (In = PK
       1900  márc.  22. VIII/23) 4. o. és "Tanitógyülés" (In = PK 1905. okt.
       7. XIII/210) 3. o.

 (24)  "Tanitói  gyűlés (Baranyavár-vidéki r. k. egylet kiskőszegi gyűlése)"
       (In = PK 1905. okt. 31. XIII/230) 4.o.

 (25)  "A németi esperes kerület" (In = PK 1907. jún 22. XV/141.) 4. o.

 (26)  "Egyleti  élet" (In = Pk 1904. nov. 3. XII/104.) 6. o. és "Siklósi r.
       kath. tan. egylet" (In = PK 1906. máj. 3. XIV./100.) 5. o. és Baranya
       megye  ált.  tan. egylet pécsváradi járáskörének gyűlése, 1906. márc.
       8. Olasz Jegyzőkönyv, Tanfel. iratok, 1906. BMLT

 (27)  "Siklósi" r. kath. tan. egylet (In = PK 1906. május 3. XIV/100) 5. o.
       és "Tanitó gyűlés" (In = PK 1906. máj. 3. XIV.100) 4. o.

 (28)  Uott  és  "Baranya megyei ált. tanitóegylet pécsváradi járáskörének
       gyűlése 1907. márc. 7-én Hidorban." (Tanfel. iratok, 1907 BMLT) és "A
       Baranyavidéki Tanító Egylet" (In = PK 1908. jún. 8. XVII/115.) 5. o.

 (29)  "Tanitógyűlés"  (In  =  PK 1905. okt. 7. XIII/210) 3. o. (értekezés a
       gyermekek  rossz  tulajdonságairól) és "A pécsegyházmegyei róm. kath.
       tanitóegyesület"  (In  =  PK 1908. jún. 11. XVI/133.) 5. o. (vallásos
       nevelésről  Wajdits  Gyula  megnyitója)  és  "Siklósi  r.  kath. tan.
       egylet"  (In  =  PK  1906.  máj.  3.  XIV/100.)  5.  o. (értekezés az
       alkoholellenes nevelésről)

 (30)  Bar.   megyei  ált,  tan.  egylet  olaszi  gyűlése   1906.  márc.  8.
       Tanfelügyelői  iratok,  1906.  BMLT (a gyümölcsfanevelésről) és 1907.
       márc. 7. (a tyúktenyésztésről) stb.

 (31)  "A németi esperes kerület..." (In = PK 1907. jún. 22. XV/141.) 4. o.

 (32)  "Tanítóegyleteink  reformálásáról"  (Somsich Sándor)  (In =  PK 1902.
       máj. 31.) X/60) 1-2. o.

 (33)  "Kedvezmény  tanítóknak"  (In  =  PK  1896. febr. 6.) 2. o. "Utazás a
       vasúton    harmadosztályú   jegygyel   a   második   osztályon;   fél
       másodosztályú  jegygyel  a  harmadik osztályon. 2. olcsó lakás; közös
       teremben  elfüggönyözött ágy teljes felszereléssel napi 30 krajcárért
       és  tisztogatási  díjért;  közös  teremben  elfüggönyözött ágy teljes
       felszereléssel   napi   30   krajcárért   és   tisztogatási   díjért;
       deszkafallal   elkülönített  szobák  egyenként  60  krajcárért  és  a
       tisztogatási díjért; 3. kedvezményes bemenet a kiállításra: 5 jegyből
       álló füzet 5 korona helyett 2 koronáért. 4. Kedvezményes étkezés..."

 (34)  A  siklósi  esperes  kerület  a  r.  kath.  tanítótestület  1893. évi
       tanácskozmányi  jegyzökönyve 944/1893. PLT, TFI. (Schully Károly esp.
       ker. tanfelügyelő)

 (35)  Klingenberg Jakab: A Pécsi Tan.egylet... i. m. 7. o.

 (36)  Uott.

 (37)  "A   katholikus   tanítók  országos   bizottságának  és  a  dunántúli
       tanitóegyesületeknek..." (In  =  PK  1907. jún. 8. XV/129 és PK 1907.
       jún. 11. XV/131.) 5. o.

 (38)  Klingenberg Jakab i. m. 10. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.