Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                  XII. TANÍTÓK ISKOLÁZOTTSÁGA, TANÍTÓKÉPZÉS


   Az  1868:  XXXVIII.  törvénycikk  IX.  fejezetének  133.  paragrafusa úgy
rendelkezett,  hogy  "ezentúl"  csak képesítéssel bíró egyének választhatóak
tanítóvá,  ugyanakkor  türelmes  volt  a törvény a nem képesített tanítókkal
szemben  is,  hiszen ha "tanításbeli jártasságukat és ügyességöket" igazolni
tudták, vagy nyári póttanfolyamon vettek részt, megmaradhattak hivatalukban.
(1)

   E  törvény  megjelenése  után  Baranyában  is  kiemelt helyen szerepelt a
közoktatáspolitikai  tervek  között a képzett tanítók alkalmazása, illetve a
tanítóképzés    fejlesztése.    A    megvalósítás   azonban   nehezen   volt
kivitelezhető.  1868-ben  a  Kalauz c. lap szó szerint közölte Eötvös József
sorait,  melyeket  a  Néptanítók Lapjában írt - a helyzet ugyanis Baranyában
sem volt másmilyen, mint az ország többi részén:

   "A   népiskolákban   működő   tanítók   nagyrésze  nemcsak,  hogy  rendes
tanítóképezdei  tanfolyamot  nem  végzett,  hanem  az alsó elemi osztályokon
felül  semmi  nemű  középtanodai  oktatást sem nyert... az iskolában nemcsak
pedagógiai  képzettséget  nem  szerzett, de még azon tantárgyak némelyikéből
sem  tanult  semmit,  amelyeket  tanítania  kellene...  Tanítóink legnagyobb
részének  pedig a mindennapi kenyeret is alig biztosító csekély fizetésök és
társadalmi  elszigeteltségök  miatt  nem  volt sem módjuk, sem alkalmuk akár
olvasásból, akár más úton iskolai tanulmányuk hiányát utánpotolni." (2)

   A  Néptanoda még 1878 telén is gúnyos hangvételű cikkben számolt be arról
a  tényről,  hogy  sok  baranyai  iskolában  képezdei bizonyítvány nélküli a
tanító,  és  a legkirívóbb eseteket is felsorolta, úgymint: "... Szőkéden és
Átán,   a   népnevelés   veszélyére   s   a   tisztes   tanítói   kar  méltó
megbotránkozására  egy vagyonbukott aranyműves, illetve egy édes mesterséget
megunt  bábos kontárkodik. Hát Ráczpetrén? - ... ott a segédtanítói állást a
...  katonaságnál  a  közlegénységig felvitt trombitás fujja..." (3) Salamon
többször  is  kérte  a  Közigazgatási  Bizottságot,  hogy  hasson oda, és ne
engedélyezze   felekezeti   iskolákban   sem  a  képesítés  nélküli  tanítók
alkalmazását. (4)

   Szuly  József  a  Praeparandia  akkori  igazgatója 1878-ban levelet írt a
vallás- és közoktatásügyi miniszternek, melyben annak engedélyezését kérte -
az egyházmegyében érezhető nagy tanítóhiány miatt -, hogy azok a növendékek,
akik  a  képezde  3.  évfolyamát jó sikerrel végzik, az 1868-as törvény 102.
paragrafusa   ellenére   tanképességi   vizsgát   tehessenek.   Kérelmét   a
minisztérium engedélyzete. (5)

   Az  ilyen  -  és  más hasonló - intézkedések ellenére a tanítóhiány még a
századvégen  is  problémát  jelentett  a megyében, az újságokban néha évekig
hirdették  egy-egy  iskola tanítói állását.

   A nem képesített tanítók is szép számmal szerepeltek a kimutatásokban még
az  1890-es  években  is, a törvény és a tanügyi hatóságok minden igyekezete
ellenére. (21. táblázat)

   Salamon  József kir. tanfelügyelő a püspökhöz fordult a képesítés nélküli
tanítók ügyében, akik szerinte nagy kárára voltak az iskolaügynek. A csekély
fizetést  tartotta legfőbb oknak az áldatlan helyzet kialakulásában, és arra
kérte  a  püspököt,  hogy  esperesei  és  plébánosai munkáját felhasználva a
fizetéseket  a  szükségleteknek  megfelelő  módon  állapítsa meg és javítsa,
ugyanakkor   az   oklevéllel  nem  bíró  tanítókat  távolítsa  el.  (6)  (Az
elhatározott  intézkedési  formáról  a  táblázat áttekintést nyújt.) Javulás
történt  a tanítói állások betöltését illetően, de a probléma nem szűnt meg,
az  1901-es  átirat  szerint,  melyet  a  Közigazgatási Bizottság küldött az
egyházmegyei  tanfelügyelőnek, 11 község római katolikus iskolája még mindig
képesítetlen  tanítót  alkalmazott,  köztük  Bisztricze, Szatina, Okorvölgy,
ahol  már 1893-ban változtatásokat kellett volna eszközölni. (7) A VKM 17545
sz.  a.  rendelete  értelmében  ezek  az  állások - ha okleveles tanítók nem
jelentkeznek   -  okleveles  tanítónőkkel  esetleg  okleveles  óvónőkkel  is
betölthetőek voltak. (8)

   Sok  -  szegényebb  -  hitközség  tehát  éveken  át nem talált iskolájába
tanítót, vagy csak képzettség nélkülit. Az érem másik oldala volt ugyanakkor
az  a  jelenség,  hogy  a  gazdagabb  falvak - ahol esetleg az uradalom vagy
magánszemély  hozzájárult  a  tanítói  fizetéshez  -  több  jelölt  közül is
válogathattak    egy-egy    megüresedett    állás   meghirdetése   után.   A
tanítóválasztások  -  több,  de  legalább két jelölt esetében gyakran megyei
hírű   botrányokba   fulladtak,   de  legalábbis  községi  szinten  alaposan
felkavarták  a  kedélyeket.  Itt,  ezeken  a  választásokon a legkülönbözőbb
érdekek  csaptak  össze,  de  legritkább  esetben vették figyelembe a jelölt
rátermettségét, valódi felkészültségét az iskolaszéki jegyőkönyvek szerint.

   A  választások  kapcsán  helyenként fellángoltak nemzetiségi villongások;
máskor  rokoni- vagy egyéb kapcsolatok döntöttek egy-egy tanító javára, és a
többi  jelölt rovására. Nagy port kavaró újságcikkek, viták is megjelentek a
választásokkal  kapcsolatosan, például 1897-ben a Pécsi Közlöny hírt adott a
málomi  tanítóválasztásról,  aholis  Svarda  Gyula  "győzőtt",  Somsich ózdi
tanító  pedig  ezért  nem  kapta  meg  az  állást.  A Pécsi Naplóban Somsich
kirohanást  intézett  Andrin Gergely keszüi plébános ellen, akit a történtek
miatt  okolt.  A  Pécsi  Közlönynek  ez jó alapot szolgáltatott arra, hogy a
tanítói harcot "lapok harcává" duzzassza fel. (9)

   Szintén   a  Pécsi  Közlöny  jelentetett  meg  elgondolkodtató  cikket  a
tanítóválasztások tisztaságáról, melyben leleplezte az áldatlan állapotokat.

   "Tanitóink  igen jól tudják, hogy a minimumot felül haladó állásokra csak
termet  és  hang kvalifikálnak... városi iskolaszékeink legtöbbjénél pedig a
barátság,  az  érdek  és  a befolyás játsza a fő szerepet nagy dicsőségére a
tanügynek és a tanitói névnek." (10)

   A  cikk  -  névtelen - szerzője úgy vélte, a törvényhozás, az egyház és a
tanítóság  együttesen segíthetne ezen a helyzeten, a megoldás az lehet, ha a
nem  eléggé  művelt  falusi iskolaszékek kezéből kiveszik a választás jogát.
Addig   is,   amíg  nincs  változás,  javasolta  a  katolikus  kántortanítók
választásánál  szereplő  próbaéneklés  eltörlését,  mert "Aki volt már ilyen
próbaénekléssel  egybekötött  tanítóválasztáson,  undorral  kellett eltelnie
azon  erölködés  felett  melylyel  egyik  a  másikat  nem  éneklésben, hanem
orditásban  felülmúlni  törekedett.  (...) ... a pályázókat zenéhez nem értő
iskolaszék  vagy  nép  bírálata  alá  vetni,  első  sorban  bizalmatlanság a
tanitóképezde  tanári  kara  és  a  vizsgálóbizottság  iránt,  másodsorban a
tanitói önérzet megsértése, megalázása." (11)

   Ez  a  tény,  hogy  a  kántori  "képességeket"  a  tanítói képességek elé
helyezték,  határt  szabott  a  női  tanerők  munkába állításának is. Számos
választási  jegyzőkönyvben szerepeltek női jelöltek is, de őket még abban az
esetben  sem  választották  tanítóvá,  ha  rajtuk kivül egyáltalán nem akadt
okleveles  jelölt. A tanítóválasztási huzavonák gyakran úgy elhúzódtak, hogy
a  tanítás  hónapokig szünetelt - tanító híján. (12) A XX. sz. elején számos
pályázatban  előre  kikötötték,  hogy a tanító tanév közben nem hagyhatja el
állását, a gyakorlat azonban azt mutatta, hogy amennyiben év közben találtak
jobb  állást,  pénzáldozatoktól  sem  riadtak vissza a tanítók, és elhagyták
korábbi álláshelyüket.

   A képzettségre, okleveles tanítók alkalmazására óriási igény volt Baranya
megyében  is,  és  a törvényes állapotok kielégítéséhez szükség volt a minél
magasabb szintű és szélesebb körű tanítóképzésre.

   A  Pécsi  Püspöki  Tanítóképző, mely nemcsak a megyét látta el képesített
tanítókkal,  már  a  XVIII.  század  végén  is  fönnállt,  3  hónapos  nyári
oktatásban  részesültek  a  magyar,  német  és horvát növendékek, évente kb.
negyvenen. Tanultak módszertant, ének-zenét és orgonálást. (13)

   1828-ban  bezárták  a  Pécsett  lévő intézményt, 1831-ben azonban Szepesy
Ignác püspök újjászervezte, 5 hónapossá bővítette a képzési időt. (14)

   Szántó Károly kimutatásai szerint az 1830-as években 386, a 40-es években
124,  az  50-es  években  183,  a  60-as  években  pedig 330 fő volt a képző
növekndéke.  (15)  Korszakunk  tekintetében  a  hallgatók létszáma az alábbi
módon  alakult: az 1870-es években 335, a 80-as években 385, a 90-es években
pedig 390 fő. (16) (22, 23. és 24. táblázat)

   Az  intézet 1848/49-ben ideiglenesen megszűnt (17), 1855-ben nyitotta meg
újra Girk György, pécsi püspök. (18)

   "Az oklevélnélküli tanítók képesítése czéljából időnként póttanfolyamokat
tartottak.

   Igy  1870-ben  Pécsett  rendezett  képezdei  póttanfolyamon résztvett 183
néptanitó,   kik   csekély   50   kr.   napidíjat  kaptak.  Az  1871-ik  évi
póttanfolyamon  részt  vett  228  és az 1872-iki évben 92 tanitó. Ez volt az
utolsó tanitóképesítő póttanfolyam." (19)

   A  Praeparandiát  1871-ben  szervezték  újjá, amikoris katolikus jellegét
nyomatékosan  megerősítették. Ez amiatt volt szükséges, mert így továbbra is
biztosítható  volt a katolikus népiskolák - így az elemi iskolák - katolikus
érzelmű tanitókkal való ellátása, és így a katolikus szellemiség, az iskolák
jellegének  megőrzése.  (20)  Kívánatos  volt  továbbá  a  képezde katolikus
jellegének  megőrzése  amiatt  is,  mert  nemcsak  a  pécsi, de a veszprémi,
székesfehérvári  és  szombathelyi  egyházmegyéket  is  elsősorban ez a képző
látta el tanítókkal. (21)

   Az  1870-es  értekezlet  így  összegezte  a  tanulmányi állapotokat: "...
minden  második  évben  nyittatik  egy,  két  évig tartó tanfolyam úgy, hogy
folyton  csak  egy  osztály  van,  minden  második  év  végén megtartatván a
törvényes képesítő vizsgálat, kikerülnek belőle a néptanítók." (22)

   1872-73-as  tanévben  Kovács  Zsigmond  pécsi  püspök  három  évfolyamúvá
bővítette  a  képzőt,  ugyanebben az évben nyílott meg "az önálló, osztatlan
négy  osztályú  gyakorló-iskola,  melyben  1885-ig ők maguk teljesítették az
oktatást." (23)

   1878-ban  Halász  István  is  összefoglalta  a  képző  addigi történetét,
eszerint  az intézménynek az alábbi igazgatói voltak: Dobszai Antal, Szauter
Antal  (3.  kép), Waldfogl Károly, Szuly József. (24) Az intézetnek 1878-ban
volt 4 tanterme, egy zeneterme, irodája, szertára és gazdasági gyakorlatokra
szánt kertészete. (25)

   A  képzőben  neves  tanáregyéniségek  tanítottak, és az órarendek alapján
változatos képzésben volt részük a hallgatóknak. (4. órarend)

   A gyakorlóiskolában a tanulók létszámviszonyai az iratok tanúsága szerint
1872/73  és  1895/96-os  úgy  alakultak,  hogy  a képezdei hallgatók jórészt
magyar anyanyelvű és katolikus vallású kisgyermekekkel  találkoztak. (26)  A
német   és   horvát   nemzetiségű   tanulók   száma   kevés  volt,  ezért  a
tanítójelölteket  a  képezde  nem  tudta kellőképpen felkészíteni arra, hogy
hogyan  tanítsanak  nem  magyar  nemzetiségű  diákokat  magyarra  -  illetve
neveljenek magyarrá -, pedig erre a képezdéből kikerülve nagy szükségük lett
volna a baranyai viszonyokat figyelembe véve. (25. táblázat)

   Schultz  Imre  1883-ban fordult a püspökhöz levélben, melyben kifejtette,
hogy  mi hátráltatja a tanítóképzés sikerét. Ennek legfőbb okát abban látta,
hogy  a  képezdébe  "a  középtanodák  alsó osztályaiból csak a legcsekélyebb
észtehetséggel  bíró  és  rendesen  erkölcsileg (főleg szorgalomra nézve) is
selejtes  elemek  lépnek,  kik  hozzá  még a leendő kántortanítóra nézve oly
fontos   zenében  sem  képesek  előismereteket  fölmutatni,  de  legtöbbször
hivatással  sem  birnak  a  tanítási  pályára." (27) Schultz úgy gondolta, a
problémákon  nem  segíthetne  a  képző  kibővítése  4  évfolyamra, de az sem
lehetett  megoldás,  hogy  a  tanítói állomás jövedelmét általánosan emelték
volna.  Szerinte  a  falusi  lelkészek  és  tanítók  alkalmasak  arra,  hogy
kiszemeljék  azokat  a  fiúkat,  akik  alkalmasak a tanítói pályára, és őket
képezdébe küldjék. (28)

   Eleinte   a   tanítónőjelöltek  is  ebben  a  képezdében  jelentkezhettek
"tanképesítési  vizsgálatokra",  ezekre  a  képezde  tanárai készítették fel
őket, magánúton. (29)

   A  tanítónők  képzése korszakunkban - eleinte - nem volt megoldott, ennek
is  köszönhető,  hogy nők - a múlt század végéig - alig tűntek fel a tanítói
pályán.

   Scitovszky   János   püspök  1851-ben  telepítette  Pozsonyból  Pécsre  a
"Miasszonyunk"  női  kanonokrend  apácáit,  és 1895. szept 1-jén nyílt meg -
Dulánszky Nándor és Hetyey Sámuel segítségével - a tanítónőképző. (30)

   1898/9.  tanévre  lett  a  képző  teljes  4  évfolyamú.  A tanítójelöltek
általában   "bentlakásra   vannak   kötelezve,   ...  a  házi  dolgokban  is
segédkeznek  s az idősebbek az internátus konyhájában a főzést is tanulják."
(31)

   1900-ban   Hetyei   rendelete  szerint  a  Praeparandiát  együtt  kellett
igazgatni   a   tanítónőképzővel,   ekkor   Döbrössy  lett  mindkét  intézet
igazgatója.  "...  a  pécsi Miasszonyunkról nevezett nőzárdabeli tanitóképző
intézet  első  osztályába  csak  olyan egészséges testalkatú lányok vétetnek
fel,  kik  14. életévüket már betöltötték, de 18 évesnél nem idősebbek, és a
polgári iskola négy osztályát, vagy a felső népiskola két osztályát sikerrel
elvégezték,  és  ezt  hiteles  bizonyítvánnyal  igazolni  tudják." (32) (22.
szöveges melléklet és 5. órarend)


                                  JEGYZETEK

  (1)  CIH  1868: XXXVIII. tc. IX. fej. 133.paragrafus 467. o.
   
  (2)  "A  nagyméltóságú  vallás-  és közoktatási miniszter úr nagyhorderejű
       vívmánya"  (In = Kalauz 1868. dec. 24. 9. sz. 140. p.) Idézi: Bernics
       Ferenc: Pécs város elemi népoktatása... i. m. 213. o.

  (3)  "Gyöngyállapotok  Baranyamegyében"  (In  =  Néptanoda  1878. febr. 9.
       XI/21.) 175-176. o.

  (4)  Vármegyei Közig Biz. általános iratai IV/418. 181/163-1877

  (5)  Praeparandia iratai, 876/1878. PLT Szuly József levele a VKM-nak

  (6)  Salamon József levele a püspöknek BMLT (szám nélkül) - 1892.

  (7)  1563/1901.   szept.   25.  (A  Közigazgatási  Bizottság  jegyzőkönyvi
       kivonata  a  képesítés  nélküli tanítókról, 671/2394. kl. 1901.) PLT,
       TFI.  "Azon  hitközségek,  melyekben  tanitók  igényeltetnek, ezek: A
       hegyháti  járásban:  Bános,  Orfü,  Szent-Katalin,  Okorvölgy,  Kaán,
       Bizstricze,  Gyümölcsény,  Szatina.  A  pécsváradi  járásban: Szellő,
       Birján. A mohácsi járásban: Doboka."

  (8)  Uott.

  (9)  "A málomi tanitóválasztás" (In = PK 1897. dec. 2. és dec. 5. és Pécsi
       Napló 1897. dec. 1.)

 (10) "A tanitóválasztások tisztasága" (In = PK 1894. szept. 9.) 2-3. o.

 (11)  Uott.

 (12)  A  főispán levele a miniszterelnöknek. K26/1678. cs. Baranya vármegye
       iratai 11/1913. Kl. OKT

 (13)  Várady: BMJ. i. m. I. k. 326. o.

 (14)  Szalon újság  1906. szept. 1. XI. sz.

 (15)  Szántó Károly: Adalékok a tanítóképzés történetéhez Pécsett, a 18. és
       a  19.  században  (Pécs, 1964. Pécsi Tanítóképző Főiskola Tudományos
       Közleményei, Klny.)

 (16)  Uott. 49. o.

 (17)  Petrovich Ede: Baranya megye népoktatása... i. m. (In = BHTI,1874-75)
       315. o.
 (18)  Várady: BMJ. i. m. 326. o.

 (19)  Uott. 326-329. o.

 (20)  Praeparandia iratai 438/1871. márc. 1. PLT

 (21)  Döbrössy  Alajos:  A  pécsi püspöki tanítóképző intézet történelmének
       rövid vázlata (Pécs, 1896.) 49-51. o.

 (22)  Uott.

 (23)  Várady F.: BMJ. i. m. I. k. 328. o.

 (24)  Halász István: Baranyamegye tanügyi állapota... i. m. 13. o.

 (25)  Uott.

 (26)  Döbrössy A.: A pécsi püspöki tanitóképző... i. m. 85. o.

 (27)  Praeparandia iratai 157/1883. PLT

 (28)  Uott

 (29)  Döbrössy A.: A pécsi püspöki tanitóképző... i. m. 38. o.

 (30)  Rajczi  Péter: A Miasszonyunkról nevezett női kanonok rend pécsi róm.
       kat.  Tanítóképző  Intézetének története 1895-1948. (In = BHTI 1989.)
       439-474. o.

 (31)  Várady F.: BMJ. I. k. 329. o.

 (32)  Rajczi Péter: A Miasszonyunkról... i. m. 441. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.