Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                            X. A TANÍTÓK HELYZETE


                             1. A TANÍTÓK SZÁMA


   Az  1868-as  törvény  38.  tc.-ének  végrehajtását  a  történeti  Baranya
katolikus  kisiskoláiban  nehezen lehetett teljesíteni. Ennek egyik oka volt
csak  az  iskolák állapota, a tanítás tárgyi feltételeinek elégtelensége. A"
személyi  feltételek",  azaz  a néptanítók, akik vállukon viselték nemcsak a
tanítás,  de  a  falusi,  városi  népnevelés  ügyét  is, csak nehezen tudtak
életkörülményeiken túllépni, és üggyel-bajjal, legalább részben végrehajtani
az oktatási törvényt.

   Létszámukat vizsgálva a megyében 1868 és 1914 között, tapasztalható lassú
létszámnövekedésük,  ez  általában  is  elmondható,  és  a katolikus iskolák
tanerőiről is. A másik tendencia, mely a népszámlálási adatok, tanfelügyelői
jelentések,  illetve  a  schematismusok  alapján  kimutatható: a női tanítók
létszáma  -  nagyon lassú ütemben - emelkedett, pályára kerülésükben mintegy
lökést adtak azok az időszakok, amikor valamilyen hadi esemény miatt a férfi
tanítók  egy  részét  besorozták  (pl.  1878-ban,  1914-18-ban). Érzékelhető
javulás tapasztalható a vizsgált időszakban a tanítók képzettségét illetően,
az  évek  múlásával  egyre több és több tanító kezdte oklevéllel a kezében a
pályafutását. (1) (5. szöveges melléklet)



                            2. A TANÍTÓK FIZETÉSE


   Az  1868-as  XXXVIII.  tc.  a  rendes  tanító  fizetésének  minimumát 300
forintban,  a  segédtanítókét  200  frt-ban  állapította  meg, az iskolaszék
döntött a fizetés összegéről, a tankerületi iskolatanács jóváhagyásával és a
helyi viszonyokhoz igazítva. (2)

   Ez  utóbbi  kitételből következett, hogy - Baranyában is - falvanként más
és  más,  gyakran  óriási  különbségeket  tükröző  volt  a  tanító fizetése.
Általánosságban elmondható - a schematismusok feljegyzései alapján -, hogy a
városi  tanítók  és  a  nagyobb  községek  több osztályos iskoláiban tanítók
magasabb   fizetésben   részesültek.  A  római  katolikus  tanítók  fizetése
Baranyában  átlagát  tekintve  a  reformátusok  illetve  a  községi  iskolák
tanítóinak  fizetéséhez állt közel, és messze megelőzte a helvét ill. görög-
katolikus iskolák tanítóinak fizetését.

   Ha  a tanítói díjleveleket - vagy akár az újságokban megjelent pályázatok
szövegeit  -  vizsgáljuk,  megállapítható,  hogy  évtizedeken át a katolikus
iskolák  tanítóinak  jövedelme  jórészt  feudális  természetű  volt,  azaz a
fizetésüket csak részben kapták készpénzben (általában negyedéves előlegként
vagy  havi  utólagos részletekben), és nagyrészt természetbeni juttatásokban
részesültek.  Mind  a  készpénz, mind pedig a különböző termények, illetve a
tanítói  lakás  megszerzése,  "behajtása"  gyakran nehézségekbe ütközött. Az
iskolaszék  -  a  díjlevélben leírt - tanítói javadalmakat a legtöbb faluban
nem  tudta  begyűjteni  és  tanítójának  adni,  a  néptanító  egész vizsgált
korszakunkban  végtelenül  kiszolgáltatott  volt ebben a tekintet ben. Bár a
korszak  gazdasági  viszonyainak függvényében a tanítói fizetés is állandóan
változott,  a  javulás  tendenciái  inkább  csak  a XX. sz. első évtizedében
voltak  érezhetőek,  ám  az I. világháború ezt a folyamatot megakasztotta. A
javulás,  a korszakban többször is módosuló törvények a tanítók bérharcainak
is köszönhetőek, az oktatás fontosságának a felismerésén kívül.

   A  változások  ellenére  elmondható,  hogy  a  vizsgált korszak bármelyik
időszakára  találó  jellemzést  fogalmazott  meg  Sirisaka  Andor  a tanítók
fizetésével  kapcsolatosan 1896-ban, mely szerint jövedelmük "... sok helyen
a   megélhetésre  kevés  s  a  meghalásra  sok."  (3)  Hasonló  állapotokról
tanúskodott  egy  vers bizonyos "Hegyháti" tollából, mely a Pécsi Közlönyben
jelent  meg,  "Én tanító vagyok" címmel. A tanító nyomorán kívül ez a vers a
tanítói   önérzetet,   gondolkodásmódot  is  felvillantotta.  (18.  szöveges
melléklet)

                        "Kincsem, mi van, nem féltem,
                         Ha ajtóm tárva bár,
                         És tolvaj éj sötétben
                         Préda után ha jár:
                            Elkerüli az házam,
                            Én nyugton alhatok.
                         Nem lop meg engem senki,
                         Hisz tanító vagyok."  (4)

   A  római  katolikus iskolákban munkálkodó tanítók iskolai elfoglaltságaik
mellett  -  gyakran  azok  rovására is - a legtöbb faluban fizetéskiegészítő
tevékenységek  után  néztek.  Egyrészt gazdálkodással foglalatoskodtak, vagy
saját  földjükön  termeltek  különböző  haszonnövényeket,  vagy az iskolához
tartozó  gyakorlókertben,  néha  faiskolában  vagy  egyszerűen az udvarban -
mindezt  annak  ellenére,  hogy  fegyelmi  vétségnek számított. Foglalkoztak
méhészettel  (5)  és  selyemhernyótenyésztéssel,  ez  utóbbi  tevékenységnek
"élharcosai" voltak Baranyában a tanítók. (6)

   A legtöbb tanítói állást úgy írták ki az iskolaszékek, hogy a tanítónak a
kántori  teendőket  is  el  kellett látnia, valamint sekrestyési, harangozói
teendőket  láttak  el,  esketéseken  és  temetéseken  szerepeltek, ezenkívül
ostyasütést,  harangöntést  is  végeztek.  A  kántori  állást általában - az
erkölcsös  életmódon  kívül  -  egy  kritériumhoz kötötték: a tanítónak szép
énekhanggal és némi orgonálásban való jártassággal kellett rendelkeznie.

   Baranya tanítóira - csakúgy, mint az ország más vidékein is - mindezek az
elfoglaltságok  nagy  terhet  róttak,  és  gyakran  nem  állt ezzel arányban
díjazásuk.

   Az általam vizsgált - több száz - díjlevél szerint a tanítók kötelességei
nagyon  sokrétűek voltak iskolai működésüket illetően is. (óriási az eltérés
abban  a  tekintetben,  hogy  a  díjlevél megszövegezői mennyire pontosan és
részletesen  írták le a tanítóval szemben támasztott igényeiket. A pontatlan
fogalmazás esetenként vitákat is szült.) (6. és 7. szöveges melléklet)

   1894-ben  a  vallás-  és  közoktatásügyi  miniszter 59781/84. sz. leirata
értelmében  a plébánosok, mint iskolaszéki elnökök számára elrendelték, hogy
a    kántortanítói    pályázatok   kihirdetésénél   illetve   a   díjlevelek
megszövegezésénél  szem  előtt kell tartaniuk a Visita Canonicát és a vegyes
bizottság  által  megállapított  fizetést, és elkülönítve kell szerepelnie a
tanítói és a kántori fizetés tételeinek. (7)

   A  díjlevelek  egy  jelentős  csoportja  csak  annyit  írt  le, hogy mely
osztályokat  kell  a  tanítónak  vezetnie és hogy a kántoriakban segédkeznie
kell. (8)

   Más  esetekben  a tanítói teendőket részletezték, Bakócára 1900-ban olyan
tanítót  kerestek,  aki  köteles  "mindennapi- és ismétlő iskolás fiúkat ...
oktatni,  őket vasár- és ünnepnapokon, valamint - a téli hónapok kivételével
-  hétköznapokon  is  templomba  vezetni,  ott  reájok felügyelni ... (és a)
kántori teendőket elvégezni." (9)

   Izsépen  1900-ban  a tanító kötelességeként jelölték meg: az egyik vegyes
osztály  és  az  ismétlő  iskolások  oktatását  és  nevelését,  a k. teendők
elvégzését,   beszámítva   a  hétköznapi  orgonálást  és  ostyasütést.  Mint
iskolaszéki jegyzőnek feladata volt továbbá a hitközségi és iskolai írásbeli
teendők   elvégzése,   mint   pl.   a   hitközségi   és   iskolai   pótlékok
kivetése, elkönyvelése stb. (10)

   Berkesden   1904-ben  elvárták  a  tanítótól,  hogy  vezesse  a  kijelölt
osztályokat,  a  gazdasági ismétlő iskolát (elméletileg és gyakorlatilag), a
kántorságban  szorgalmi idő alatt segédkezzen; a felsőbb osztályokat egyházi
énekre oktassa, adminisztrációs teendőket végezzen díjtalanul. (11)

   Németbólyban  német  és  magyar  nyelven  kellett  elvégeznie  a  kántori
teendőket,  a  kijelölt  osztályokat  és  iparostanoncokat  lelkiismeretesen
oktatni,   vallás-erkölcsos   nevelésben  részesíteni  és  egyházi  énekekre
oktatni.  (12)  Megyefán  vallástant  is  kellett  tanítania, (13) Kisdárdán
szintén. (14) Baranyaszentlőrincen a tanítónő kézimunkát is oktatott. (15)

   Több  iskolában  kötötték  az  állás betöltését bizonyos nyelvismerethez,
képesítéshez  illetve a századelőn a Pécsegyházmegyei Tanítóegyesületbe való
belépéshez.

   A   katolikus   kisiskolák   tanítói   díjleveleiben   a   kántori   vagy
"stóla"-jövedelem  is szerves elemként szerepelt. Esetenként sokat tudhatunk
meg  a  tanítói  lakás  állapotáról  is,  hiszen  a díjlevelek és pályázatok
szövegében erre is kitértek.

   A baari iskola példája jól mutatja, hogy milyen lassú emelkedést mutatott
a  tanítói  fizetés  egy-egy község esetében, illetve jó példa arra is, hogy
milyen tételekből állt a javadalom.

   1. díjlevél (részint az 1829. évi Visita Canonica alapján, részint szokás
folytán behozott ... fizetés)

         "1, A községtől készpénzben                   21 frt
          2, A vasárnapi iskoláért                     21 frt
          3, Lélekpénzből körülbelül                   17 frt 20 kr
          4, 3 hold földnek használati jövedelme       24 frt
          5, Ezen földnek szántása és a gabona vagy
             egyéb termények behordása pénzértékben     8 frt
          6, 654 []  rét évi jövedelme                 15 frt
          7, 224 []  belsőség                           5 frt
          8, Legelő illeték: Donovried = 1296 [],
             Mühlbusch = 382 [], Gelsengipfel 148 []   12 frt
          9, Buza 14 mérő á 3 frt=                     52 frt
         10, Rozs 16 mérő á 2 frt 50 kr=               53 frt
         11, 400 liter bor á 6 kr=                     24 frt
         12, 4 öl kemény tüzifa helybe állitva
             és rakva                                  40 frt

         Összesen:                                    274 frt 20 kr

   Ezekhez járul:

 a) lakás
 b) malomfuvarok (2 frt)
 c) Legeltetési jog (2 frt) stola = 15 frt. Marad még az iskola részére 3 öl
    fa a fütésre." (16)


   2. Díjlevél (1893) (Ebner István) kántortanító fizetését módosították:)

            "1, Készpénzben a községttől 1/4 éves
                utólagos részletekben                    300 frt
             2, Az eddig élvezett földeknek használata    20 frt
             3, Ezen földeknek szántása vetése és a
                termész hazahordása                        8 frt
             4, 654 []  rét használata                    12 frt
             5, Legelőilleték                             12 frt
             6, Négy bécsi öl lágy hasábfa, melyet a
                község behord                             30 frt
             7, Lakás; malomfuvarok és legeltetési jog
             8, Stoláris illeték

            Összesen:                                    382 frt." (17)

   A  -  kissé  eltérő  megszövegezés ellenére - látható, hogy a 2. díjlevél
tételei között nagyobb összeg szerepelt, melyet a tanító készpénzben kapott,
hiányzott  viszont  a  gabona-  és  bor  illetmény. Az eltelt idő ellenére a
tanító fizetése Baarban alig emelkedett 100 frt-tal, és a századvég baranyai
katolikus  kiskiskoláiban  az  egyik legrosszabb fizetés volt. Ugyanakkor, a
gazdasági  visszaesést  tekintetbe  véve,  ez  a látszólag kis fizetésemelés
vásárlóértékét illetően jelentős volt.

   Ezek  a  díjlevelek  nem  részletezték, mit is takar a "stoláris illeték"
címszó.  Egy  másik,  Rácz-Töttösön  1887-ben  felvett  jegyzőkönyv  szerint
díjlevélen a stóla-illeték az alábbi bontásban szerepelt:

   "Keresztelésnél  tett  szolgálatáért  kap  5  krajczárt;  avatásnál  tett
szolgálatáért  kap  5  krajczárt;  esketésért  ha  misével  van  60 kr; nagy
temetésért mise nélkül 65 kr; kistemetésért mise nélkül 48 kr; - minden nagy
miséért a községi ünnepekesn vagy kivánatra köznapokon 40 kr." (18)

   A  kántortanító  helyettese  mindenkor  jóval alacsonyabb javadalmazásban
részesült,  általában  gondoskodnia kellett lakásáról és önmaga ellátásáról.
(19)

   Néha  -  a  törvény  előírásaitól teljesen elrugaszkodva - egészen furcsa
kérelmek     futottak     be     az    iskolaszékektől    az    egyházmegyei
főtanfelügyelőséghez.  Szebényben  például  1900-ban  a  nagyfokú szegénység
miatt  nem tudták a megüresedett osztálytanítói hely jövedelmét biztosítani,
ezért  a  kérelmezték, hogy a kántortanító mellé Goda Rózsa okleveles óvónőt
választhassák  meg,  akit  a  k. tanító élelmezne, cserében azért, hogy az ő
fiát meg Mohácson az óvónő szülei élelmeznék és adnának neki lakást. (19)

   Az  osztálytanítói  állások  bérezését  az  1893.  26  tc.  nem rendezte,
valószínűleg  azért,  mert  ebben  az  időben  ez  még  nem  volt  elterjedt
állásforma.  Baranyában  is  -  éppen  ezért - nagy probléma volt ezeknek az
állásoknak  a  betöltése, gyakran cserélődött az iskoláknál az osztálytanító
személye, hiszen a jövedelem csekély volt, illetve bizonytalan. Éppen emiatt
a püspök 2018/1500-as körlevelében utasította a katolikus kisiskolákat, hogy
amennyiben  az  ilyen  fajta  állást  betöltik,  kötelesek  a  javadalmat az
1893:26. tc. 1. paragrafusa alapján adni. (20)

   A  tanítók helyzetére, javadalmi viszonyaira nemcsak a püspök figyelt oda
a  megyében,  hanem  maguk  a tanítók is sokat tettek saját életkörülményeik
megjavításáért.   Itt   -  az  iratok  tanúsága  szerint  -  elsősorban  nem
püspökükkel  illetve  egyházmegyei  főhatóságukkal  kellett szembeszállniuk,
hanem  -  egyrészt  közvetlen  környezetükkel  gyakran  diákjaik  szüleivel,
akiktől  nem  ritkán  sajátkezűleg szedték be járandóságaikat. (19. szöveges
melléklet)  Másrészt az országos politika alakulását próbálták befolyásolni,
szervezeteik  útján  vagy magánemberként memorandumokkal vagy újságcikkekkel
igyekeztek  a  törvényhozást  befolyásolni,  a  tanítóság pártjára állítani.
Ennek legközvetlenebb módja volt az, amikor az országgyűlési képviselőjükhöz
fordultak  a  tanítók.  Erre számos példát idézhetünk fel, az egyik ilyen az
1893-ban  - még a törvény meghozatala előtt kelt levél, melyet pécsi tanítók
írtak.  A  levél  elsősorban  a tanítói terhek felsorolásával próbált hatást
kelteni,    illetve    azzal,    hogy    összehasonlította   helyzetüket   a
tisztviselőkével.   A   tanítótól  elvárják  eszerint,  hogy  "...  a  népet
szellemileg  képezze, erkölcsileg nevelje, a magyart hazafiassá tegye, a más
nyelvűeket   magyarosítsa,   legyen   tanácsadója,   oktatója   az   okszerű
gazdálkodásnak,  fatenyésztésben,  a  szőllők  ujjáteremtésében, baromfi- és
selyemtenyésztésben,  méhészetben,  háziiparban,  tanitsa  az  egészségtant,
buzgólkodjék   járványok   esetében,   alapítson   népkönyvtárakat,  iskolai
takarékpénztárakat s.a.t.". (21) (20. szöveges melléklet)

   Ebben   a   levélben   a  300  forintos  minimum-fizetés  helyett  600-at
követeltek, és ezen felül lakást (ill. lakbért) a segédtanítók részére. (22)
Az  országos  nyomás eredményeként megszavazott fizetések is (1893) kevésnek
bizonyultak  hamarosan.  1902-ben  íródott egy memorandum a képviselőházhoz,
melyet országosan, nyomtatott formában terjesztettek, és melynek tartalmával
a  néptanítók  Baranyában  is azonosultak. Ez a dokumentum első részében azt
vizsgálta,  hogyan  élhet  meg  családjával  a  tanító  kevéske fizetéséből,
második   részében   összehasonlította  a  magyaroszági  tanítók  helyzetét,
bérezését  Európa  más országainak hasonló adataival, illetve az itthoni más
közalkalmazottak helyzetével. (23) (8. szöveges melléklet)

   Az  általam  vizsgált  időszakban  több  alkalommal  is készült kimutatás
arról,  hogy  mely  községek  r.  katolikus  iskoláiban nem éri el a tanítói
fizetés a törvény által előírt minimálisat. 1894-ben 10 ilyen tanítói állást
találtak.  (18. táblázat) Az egyházmegyei főtanfelügyelőség hiába utasította
a  hitközségeket  a fizetésrendezésre, a plébánosok és eseperesek csak a nép
elkeseredését  tolmácsolhatták.  (24)  Csak  később,  1896-ban  számoltak be
néhány községből fizetésjavításról. (25)

   A  tanítóságot  alacsony  fizetésén  és  számos  elfoglaltságain kívül is
sújtotta  több  rendelkezés.  1905-ben például a VKM. kimondta (államköltség
hiányára  hivatkozva),  hogy csakis úgy engedélyez szabadságot a tanítóknak,
ha  a  helyettes  díjat  maguk  fizetik. A Pécsi Közlöny egyik cikke azonnal
reagált  erre  az intézkedésre, és óva intette a tanítókat, hogy "... meg ne
betegedjenek,  mert  nemcsak  orvost  és  patikát,  de  helyettest is fognak
ezentul fizetni." (26)

   1906-ban  újabb  sérelem  érte  a tanítókat, egy körlevél - melyet a kir.
tanfelügyelőségekhez intéztek - ugyanis megtiltotta nekik, hogy a vallás- és
közoktatásügyi miniszterhez forduljanak magántermészetű ügyeikkel. (27)

   A  fentebb  már  említett Lex Apponyiba tartozott az az 1907: XXVII. tc.,
mely  a felekezeti elemi iskolák tanítóinak javadalmazásáról is intézkedett.
alapfizetésük  1200-1100 és 1000 koronában állapíttatott meg, attól függően,
hogy  a  község,  ahol  éltek,  milyen  lakbérosztályba  soroltatott,  és  a
szolgálati évek után korpótlékban is részesültek. (28)

   A kiváló eredményeket elért néptanítók (4. paragrafus) személyi pótlékban
részesülhettek,  katolikus  iskolák  esetében az egyházi főhatóság és a kir.
tanfelügyelő együttes javaslatára. Ha a hitközség 1910. jún. 30-ig nem tudta
a  szükséges  fedezetet előteremteni a tanító fizetésére, 1910. szept. 30-ig
államsegélyért  kellett fordulnia a VKM-hez (5. paragrafus). E folyamodásnak
azonban  feltételei  voltak,  több  kutató  Apponyi  erőszakos magyarosítási
törekvéseit látja érvényre jutni ezek megfogalmazásánál.

   A   15.   paragrafus   b,   pontja  a  tanító  képesítettségéhez,  magyar
állampolgárságához   és   magyar   nyelvtudásához   kötötte  az  államsegély
folyósítását, illetve eskű (32. paragrafus) letételéhez. A 19. paragrafus is
ezt  erősítette  meg,  hiszen  a  járandóságok  tárgyalásán túlmutat a benne
megfogalmazott kívánalom:

   "A  nem  magyar  tanítási  nyelvű  iskolában  ... a nem magyar anyanyelvű
gyermek  a  negyedik évfolyam bevégeztével gondolatait magyarul élőszóval és
írásban érthetően ki tudja fejezni." (29)

   A Püspöki Levéltár iratanyaga több tucat határozatot tartalmaz, melyekben
a  VK  miniszter baranyai katolikus tanítók- és tanítónők részére elrendelte
az államsegély folyósítását.

   A  tanítók  -  magánemberként  általában  nem  voltak képesek panaszaikra
orvoslást   nyerni,  érdekeik  érvényesítése  csak  bizonyos  csoportjaiknak
sikerült.  1910-ben  is  így  történt  Baranyában, amikor a Pécsegyházmegyei
Tanítóegyesület   Baranyavári  esperesi  köre  tagjainak  nevében  kérte  az
ostyasütési   kötelezettség   eltörlését.   Amit  nem  sikerült  elérniük  a
tanítóknak - egyenként - sok évtized alatt, az - mikor együttesen léptek fel
-  most  teljesült. A püspök, bár sajnálkozását fejezte ki a jelenség miatt,
mégis   eltörölte   -   ezt   a   tanítói   munkához  sehogyan  sem  tartozó
kötelezettséget. (30) (21. szöveges melléklet)

   Ez  a  levél  is  példa arra a küzdelemre, amelyet a katolikus kisiskolák
tanítói vívtak Baranyában (is) tanítói ügyködésük kiszélesítésére ugyanakkor
egyházi  kötelezettségeik  szűkítésére. A kérdés nem a hit, a vallásserkölcs
oldaláról   merült  fel,  hiszen  a  tanítók  nagy  többsége  az  iratok  és
újságcikkek  tanúsága  szerint - példás katolikus életvitelt folytatott és a
reá  bízott  gyermekeket  is ilyen szellemben nevelte. Alig-alig találhatunk
olyan  dokumentumot,  amely  ennek  ellenkezőjét  igazolta.  Ennek  ellenére
elmondható,  hogy  a  tanítók  és az egyház - egészen pontosan a tanító és a
község plébánosa közti viszony nem volt felhőtlen.

   A  falvakban  gyakorta  az  iskolában  "csak egy tanító volt, és ezeken a
helyeken  sem  igazgató,  sem  tantestület  nem volt. "Az igazgatói czímet a
kath. iskoláknál sok helyen az illető plébánosok maguknak vindikálják." (31)
A  tanító  és  a  plébános  közti  barátságtalan  viszony oka egyrészt ebben
keresendő, másrészt abban, hogy a tanítók próbálták iskolán kívüli terheiket
lerázni,  ezt a plébánosok azonban nehezen engedték, hiszen szükségük volt a
tanító   segédkezésére,  a  hagyományok  is  ezt  a  megoldást  kínálták.  A
hitközségek  lakosai  többször  fordultak  panaszos levéllel az egyházmegyei
főtanfelügyelőhoz,  például  1897-ben a kiskőszegiek, akik leírták, hogy "az
iskolánk  és  gyermekeinknek  tanulásaik  kellemetlen  és  hanyatlik" (32) a
tanító és a pap közötti rossz viszony miatt, ezért kivizsgálást kértek.

   Ugyanakkor  arra is volt példa, hogy a plébános a tanfelügyelővel szemben
is  kiállt  a  község  r. k.  iskolájának  tanítója mellett, például 1900-ban
Kisnyárádon,  ahol  a  jelentés  szerint  Faubl Alajos tanító elhanyagolta a
magyarosítást  és  általában gyatrák az eredményei, ezzel szemben a plébános
védelmébe vette az idős, jólelkű tanítót. (33)

   A  tanító  és  a  községi  elöljáróság  közti  kapcsolat  sem volt mindig
"rózsás",  ahogyan  ez  az  iratokban tükröződik. 1894-ben például a kátolyi
tanító  8 pontban kifogást emelt a község ellen, mivel szerinte - az 1886-os
díjlevelében  foglaltakhoz képest - a község megkárosította. Az iratanyagból
kiderül,   hogy   mindezt  azért  tette,  mert  a  község  feljelentette  őt
iszákossága  miatt. A tanító levelét tehát a bosszú motiválhatta, ugyanakkor
többszöri   megkárosításáról   olyan   részletességgel   számolt   be,  hogy
valószínűleg panaszainak volt alapja.

   Ha  a  község  nem  jelentette  volna  fel,  bizonyára  hallgatott  volna
sérelmeiről, melyeket az alábbi módon foglalt össe:

 1) 1886-ban fájából 1 ölt a bíró elvett         18 frt
 2) 6 pár elköltözött, így párbére               18 frt 50 kr-al    csökkent
 3) 1888-tól 1892-ig a juhász folyamatosan 
    700 birkát legeltetett a tanító kaszálóján,
    ezért csak fele szénája lett, mint másoknak
    ugyanekkora területen                        60 frt kár és 3 frt 50 kr.
                                                                     költség
 4) 1893-ban a bíró 2 m-t elvitetett a
    tanító fájából                                7 frt
 5) 1893-ban a község megtagadta a 
        trágya-kihordást                         20 frt
 6) a mulasztó gyermekek miatt a bírót
    büntették meg, erre ő a szolgabírónál
    feljelentette a tanítót, hogy az udvaron
    nyomtatott, pedig a tanító szerint a "fél
    falu" így tett                                3 frt 50 kr     perköltség
 7) 1894-ben a deputatum-fából megint 3 m-rel
    kevesebbet hoztak                            10 frt 50 kr
 8) 1889-1894 között "a kisbíró, a kanász, a 
    bákter, a juhász és a csordás" nem
    fizetett, mert a község felmentette őket
    a tanítói fizetés alól                       78 frt 20 kr.

    A tanító összes kára 1886-1894. között 219 frt 20 krajcár volt. (34)

   Fentebb sorolt esetekre másutt is akadt példa, gyakori volt többek között
az, hogy a falu pásztorai nem fizettek a tanítónak. (35)

   Másutt   a  borjárandóságot  nem  fizették  az  emberek  (mert  a  szőlők
pusztulása  miatt  erre  képtelenek voltak, ugyanakkor a tanító így jelentős
pénztől esett el.) (36)

   1913-ban  a  XVI. tc. újra rendezte a nem állami elemi iskolai tanítók és
tanítónők  illetményeit.  3  fizetési  osztályt  állapított meg a törvény, 6
fokozattal,  az 1907: XXVII. tc. által szabályozott alapfizetés és korpótlék
helyett. (19. és 20. táblázat)

   A  22.  paragrafus  utasította  a községeket és hitfelekezeteket is, hogy
tanítóik  járandóságát egészítsék ki. Amennyiben erre nem voltak képesek, az
1907: XXVII. tc. szerint a minisztériumhoz fordulhattak államsegélyért.



                             3. TANÍTÓI NYUGDÍJ


   A   tanítók,   bármennyire   is   problémát  jelentett  számukra  kevéske
járandóságukból megélhetést biztosítani önmaguk és családjuk számára, igazán
nehéz  helyzetben  nem  szolgálati  éveik  alatt voltak. Nyugdíjba vonulásuk
jelentette számukra az igazi megpróbáltatást.

   Az  1868:  XXXVIII.  tc.  nem  rendelkezett  megnyugtatóan  sem  az idős,
munkaképtelenné   vált  tanítók,  sem  az  elhalt  tanítók  árvái,  özvegyei
megélhetéséről. (37)

   A  rendes  tanítók  évi  fizetésének  2%-át  tartotta  vissza  a község a
segélyezési    pénztár    számára,   és   azt   beszolgáltatták   a   megyei
iskolatanácsnak. A miniszter kezelte a pénzt, segélyezésre fordíthatta.

   Szivér  János, a budai-külvárosi tanító levele, melyben 1869-ben a városi
tanácsi  közgyűléshez  fordult, tipikusnak mondható ebből az időszakból. 22.
év  szolgálat  után  52 Ft 50 kr. évi nyugdíjat kapott, "kérvényében leírta,
hogy  elmúlt  70 éves, nyomorúsága miatt csekély jövedelmet hozó szőlőjét el
kellett adnia, s ebből a nyugdíjból megélni lehetetlenség." (38)

   Az  1875: XXXII. tc. hatályon kívül helyezte az 1868-as XXXVIII. tc-t, és
rendelkezett  a  tanítói  nyugdíjak  ügyében,  illetve  az özvegyek és árvák
gyámolításáról.  (39)  A törvény 7. paragrafusa szerint nyugdíj járt annak a
tanítónak,  aki  65. életévét betöltötte vagy 40 éven át volt tanító (segéd-
vagy  rendes).  A  8.  paragrafus szerint a "szolgálati évek tanítókra nézve
21-ik,  a  tanítónőkre  nézve legalább 20-ik életévük betöltése után történt
alkalmaztatásuktól fogva számíttatnak." (40)

   A  nyugdíj-  és  gyámpénztár jövedelmeit a 27-37. paragrafusok határozták
meg,  minden  óvó-,  segédtanító és elemi rendes tanító(nő) évenként köteles
volt  a  nyugdíj-összeg 2%-át, azaz 6 forintot befizetni. Ezt az 1891. XLII.
tc. 16. paragrafusa hatályon kívül helyezte.

   A  későbbi  módosítások sem elégítették ki a tanítóságot, ennek egyik oka
volt,  hogy  a kántori jövedelmet különválasztották a tanítói fizetéstől, és
nyugdíj csak ez utóbbi alapján járt. (41)

   A  sajtóban  is jelentek meg ezzel kapcsolatos cikkek, például 1903-ban a
következő:

   "...   nagy   hibája   az   1893-iki   nyugdíjtörvénynek   az,   hogy   a
kántortanitónak,  a kiknél a kántori fizetés külön meg nem állapítható, csak
fele  fizetésük  számittatik  nyugdíj  alá. Még csak megjárná ez a zsírosabb
kántortanitói  állomásokon,  hol a kántori mellékfoglalkozás jövedelmezőbb s
hol  ez  sokszor - valljuk meg - a tanítói kötelmek teljesítésében hátrányul
is  szolgál,  de  mit  szóljunk  a  kisebb,  filialbeli  tanitóknál, a hol a
kántorság  nem  áll  egyébből,  minthogy  vasárnap  délután  odatérdelnek  a
dobogóra,  rákönyökölnek  az  asztalra  és elmondják az iskolában összegyűlt
hivekkel a rózsafüzért s utána énekelnek velök egyet-kettőt." (42)

   A   tanítói   tanácskozmányok   egyes   jegyzőkönyvei  is  arra  engednek
következtetni,  hogy  nem minden esetben volt ez a fajta nyugdíjmegállapítás
igazságos.

   Siklóson például a tantestület 1893-ban Bunyevácz Ferenc, petárdai tanító
ügyét  tárgyalta,  akinek  a  nyugdíját  56  évi  buzgó  munkálkodás  után a
miniszter  -  fellebbezés  hatására  -  a fizetésének felében, 268 forint 50
krajcárban  állapította  meg.  A  testület  egybehangzó véleménye szerint ez
méltánytalanság volt öreg kartársukkal szemben. (43)

   A   megállapított   nyugdíjhányadot   tehát  a  "minisztérium  közölte  a
közigazgatási  bizottsággal, az pedig a járás vezetőjének feladatává tette a
tanító részére járó nyugdíj fizetésének biztosítását." (44)

   1894-ben   például   a   miniszter   utasítása   szerint   Báltin  János,
munkaképtelenné nyilvánított bodolyai tanító részére 1895. február 1-től 113
frt 52 kr-t kellett évente folyósítani. (45)

   A munkát abbahagyó, nyugdíjba vonuló tanítók számításai gyakran vallottak
kudarcot,  azaz  a  vártnál  kisebb  nyugdíjat  kaptak,  esetleg  elestek  a
nyugdíjtól.  így  járt  az  a  komlói  tanító  is  (Köberling  Nándor),  aki
nyugdíjaztatását  kérte.  Nyugdíj  helyett  csak  1600 korona végkielégítést
kapott, ezért elment a sásdi temetőbe és kilátástalan jövője miatt főbelőtte
magát. (46)



                             4. A TANÍTÓ LAKÁSA


   A   tanító   munkavégzése  szempontjából,  egészségének  megőrzése  miatt
egyáltalán  nem  volt  közömbös  számára az, hogy milyen és mekkora lakásban
élt.  Jövedelmének  egy  részét  képezte a lakása, illetve ennek hiányában a
lakbér,  bár  ez  utóbbira  Baranyában  alig akadt példa. A néptanító lakása
szinte  mindig  az  iskolaépület  szerves részét képezte, nagysága függött a
község  vagyoni  állapotától (és nem mindig a törvényes előírásokat követte,
ahogy a tanítók szerették volna).

   Az  1868:  XXXVIII.  tc. 124 paragrafusa alapján a tanítónak "... tisztes
lakás...  és  egy negyed holdnyi kert..." járt. (47) Egy későbbi rendelkezés
szerint:  "A  tanító lakása álljon legalábbis két tágas (25-30 mý) szobából,
konyhából,  (20  mý)  kamrából,  (12  mý) pinczéből, (20 mý) saját padlás és
külön  árnyékszékből;  a  szolgalakás: egy szoba (25-30 mý), konyha (15 mý),
kamra (10 mý), padlás és árnyékszék." (48)

   Az  1913:  XVI.  törvénycikk 17. paragrafusa is rendelkezett a nem állami
tanító lakásáról:

   "A természetben nyujtott lakásnak legalább két rendes padlózott szobából,
konyhából, kamarából, és a legszükségesebb mellékhelyiségekből kell állania.
Ezenfelül  ott,  ahol  az iskolafenntartó megfelelő ingatlannal rendelkezik,
egy  negyedholdnyi  kert  használatára,  kert  nem  létében pedig 20 K kert-
illetményre   van  a  tanítónak  igénye.  Természetbeni  lakás  hiányában  a
tanítónak  - az élvezett fizetésre való tekintet nélkül - a 4. paragrafusban
feltüntetett  és  állomáshelyének  megfelelő lakáspénzre van igénye. (...) A
tanító  abban a községben tartozik lakni, ahol állomáshelye (iskolája) van."
(49) (19. táblázat)

   A  tanítói  pályázatokból  és  díjlevelekből csak keveset tudhatunk meg a
tanítói  lakások állapotáról. Az iratokban erre vonatkozóan általában azt az
információt rögzítették, hány helyiségből állt a tanító lakása, illetve azt,
hogy bútorozott vagy bútorozatlan volt-e.

   Részletesebb  leírásra  csak  ritkán  bukkanhatunk,  a  tanító  lakásáról
íródott  -  fellelhető  -  iratok pedig gyakran az átlagosnál rosszabb képet
tükröznek lévén panaszos levelek vagy figyelemkeltő újságcikkek. Ez utóbbira
példa  a  kékesdi  tanító  lakásáról  1900-ban  íródott  cikk: "... a rozoga
istálló  padlásán  takarmánya  jó  része  elromlik az istállóból följáró gőz
által. A düledező gerendákat pedig saját költségén vett fával volt kénytelen
alátámasztani,  különben  már  régen  agyonütötte  volna szerves jószágait a
szuette  gerendákat. Az istállóból a ganélé a rossz (azaz semilyen) padlózat
miatt  lefolyt  a  pinczébe,  a hol a tanító kénytelen - éléstár hiányában -
többféle élelmi szereit tartani, pl. burgonyát, kenyerét, tejét stb. (...) A
tanítói lakáshoz nincs konyha." (50)

   A  kékesdi  tanító  tehát - minden törvény és rendelkezés ellenére (51) -
nem  kapta  meg  a  megfelelő  lakást,  hiányzott  a kamrája és konyhája, és
melléképületei  is  csak a papíron álltak, a valóságban inkább hátráltatták,
mint  előmozdították  a gazdálkodást. Ugyanez a tanító már 1896-ban levélben
fordult  a  királyi  tanfelügyelőhöz  különböző  problémáival, melyek között
fontos  volt az a kérése, hogy nyári konyháját télivé alakítsák át, mert azt
már  1894 óta sürgette a járásnál, és a főszolgabírótól ígéretet is kapott a
munkálatok megkezdésére.

   A  kékesdi  tanító  esete  jó  példája annak, milyen nehézkesen történtek
intézkedések  a  megyében  annak  ellenére, hogy a hatóságok is szükségesnek
tartották az intézkedéseket. (52)

   A  baari  iskola  tanítója a századvégen sokkal jobb lakásban lakott, két
szobája  volt,  melyeket a konyha választott el, ebből nyílt az éléskamrája.
"A szobák padlózottak, a konyha téglával burkolt" volt. (53)

   Több   község  r.  kath.  iskolája  biztosított  jó  állapotú,  törvényes
kívánalmaknak  is  megfelelő  tanítói  lakást. (Pl. Izsép - 2 szoba, konyha,
éléskamra,  félszer,  istálló,  disznóól,  baromfiól, pincze, házikert (54).
Kisdárda  (55),  Regenye  (56),  Bakócza (itt a kántortanítói lakot a község
meszeltette  és  tartotta  karban) (57), Kis-Budmér (58), Hosszúhetény (59),
Magyarszék  (60),  Dinnyeberki  (61),  Ivánbattyán (62), Baranya-Szentlőrinc
(63) stb.)

   A     tanítók     gyakran     fordultak    levélben    az    egyházmegyei
főtanfelügyelőséghez,  hogy lakásuk javítására, karbantartására utasíttassék
az  iskolaszék  illetve  a  község. 1898-ban például Laskafalun kántortanító
lakásában  143,30  frt-ért  végeztek  javítási  munkálatokat  (asztalos-  és
kőművesmunkát,   festést,   2   új   kályhát  vásároltak,  az  árnyékszékben
vízvezetéket szereltek be, és 1 ablakot befalaztak). (64)

   Udvardon  is  1898-ban  építették  át a tanítói lakást, a régi istállóból
mosó- és sütőkonyhát alakítottak ki, és megvastagították a túlságosan vékony
falakat. (65)

   Az   osztálytanítók  nem  lakásokat,  csak  bútorozott  szobát  kaptak  a
községektől,  a díjlevelek alapján leírható a korabeli bútorzat: Rácpetrén 1
asztal,  1  szék,  1  nyoszolya, 1 szekrény és 1 fali fogas volt a szobában,
(66) Vörösmarton 1 ágy (ágynemű nélkül), 1 ruhaszekrész, 1 asztal és 2 szék.
(67)

   Az  iratok  alapján megállapítható, hogy a tanítók elég szűkös lakásokban
éltek,  különösen  igaz  ez, ha arra gondolunk, hogy átlagosan 2-3 gyermekük
volt, ugyanakkor elmondható, hogy jobb körülmények között laktak, mint sokat
a korabeli Magyarországon.


                                  JEGYZETEK

  (1)  Például: Képezdei Bizonyítvány 1879-ből Közig. Biz. 1879/148. b. Rh.:
       21-911. BMLT

  (2)  CIH  1868: XXXVIII. tc. 142. paragrafus 468. o.

  (3)  Várady: BMJ I. k. i. m.

  (4)  "Hegyháti": Én  tanító  vagyok  c.  vers  (In =  PK  1905.  okt.  13.
        XIII/215. 2-3. o.)

  (5)  Méhészet - TFI, BMLT 1886 - 1907. 70640/1892.

  (6)  Erre  vonatkozó  adatoktalálhatóak pl. a következő kötetben: Jelentés
       Nagyméltóságú  Tallián  Béla  M. kir. földmívelésügyi miniszter úrhoz
       Baranya  vármegye  selyemtenyésztésének  állapotáról  az  1904. évben
       (Szekszárd, 1904.) és PK 1900. ápr. 1. VII/26. sz.

  (7)  In = PK 1894. dec. 23. 5. o.

  (8)  Például:  Ráczpetre  245/1893.,  Monostor 132/1893., Horvát-hertelend
       98/1896., Hosszúhetény 140/1897., Villány 96/1898., Izsép 1091/1894.,
       Gyűd   708/1900.,   Beremend   1153/1900.,  Németpalkonya  986/1900.,
       Somberek  1356/1900., PLT, TFI.  illetve  a  Pécsi  Közlöny pályázati
       kiírásai  alapján:  Görcsöny  1900.  márc. 1., Kis-Budmér 1900. márc.
       11.,  Nagy-Nyárád 1900. márc. 18., Somberek 1904. okt. 2., 1906. ápr.
       7. Kisfalud 1904. szept. 25.,  Véménd 1904. nov. 27.,  Martonfa 1904.
       nov.  13.,  Jágonak  1906. ápr. 20., Baranyakisfalud 1906. szept. 7.,
       Görcsöny 1906. okt. 2., Hosszúhetény 1906. okt. 30., Vasas 1906. okt.
       30.,  Baranyavár 1907. jan. 16., Himesháza, Mecsekszabolcs 1907. aug.
       14. stb.

  (9)  Bakócza (In = PK 1900. márc. 1. VIII/17. 6. o.)

 (10). Izsép (In = PK 1900. aug. 12. VIII/65.)

 (11)  Berkesd (In = PK 1904. nov. 27. XII/111. 7. o.)

 (12)  Németbóly (In = PK 1906. okt. 5. XIV/226. 6. o.)

 (13)  Megyefa (In = PK 1907. febr. 28. XV/49.)

 (14)  Kisdárda (In = PK 1907. ápr. 7. XV/80.)

 (15)  Baranyaszentlőrinc (In = PK 1907. szept. 5. XV/202. 6. o.)

 (16)  Baar  379/1893. PLT, TFI.

 (17)  Uott.

 (18)  Rácz-Töttös  Kivonat  az  1887.  ápr.  26-án felvett egyházlátogatási
       jegyzőkönyvekből (az eredeti szöveg német)

 (19)  Szebény 972/1900 PLT, TFI.

 (20)  Püspöki  utasítás  az  osztálytanítói  állások  szervezése,  fizetés-
       rendezés   és   a  sűrű  cserék  megszüntetése  tárgyában  2018/1900.
       körlevél, vmint.: PK 1900. júl. 15. VIII/57. 6. o.

 (21)  TFI 1886-1907. 109. k. /1893.  BMLT

 (22)  Uott.

 (23)  "Magyarország  mélyen tisztelt Képviselőházának Budapesten A bent írt
       országgyülési   képviselőt   választó   kerület  tanitóinak  alázatos
       memoranduma  a  tanitói  fizetés  és  más  ügyek  méltányos rendezése
       tárgyában - 1902." BMLT

 (24)  568/1894. PLT, TFI.

 (25)  256/1896. PLT, TFI.

 (26)  "Nincs  szabadság  a  beteg  tanítók részére" (In = PK 1905. nov. 12.
       XIII/240. 4. o.)

 (27)  "Ismét a tanítókat!" (In = PK 1906. márc. 20. XIV/63. 4. o.)

 (28)  In = Dokumentumok a ... i. m. 349. o.

 (29)  Uott. 351. o.

 (30)  4625/1910.  püspöki körlevél (In = Litterae circulares ad Venerabilem
       Clerum Almae Diocesis Quinque-Ecclesiensis 1898 -1918) BMK

 (31)  Várady: BMJ I. k. i. m. 319. o.

 (32)  Kiskőszeg 132/1897. febr. 8. PLT, TFI.

 (33)  Kisnyárád 1224/1900. aug. 3. PLT, TFI.

 (34)  Kátoly 1894. ápr. 21. (1896-os csomag) PLT, TFI.

 (35)  Szabadszentkirály  145/1896.  PLT, TFI.

 (36)  Magyarhertelend  1816/1896.  nov.  26.  PLT,  TFI. (az r. k. tanító a
       főszolgabíróhoz fordult)
 (37)  CIH  1868: XXXVIII. tc. 145-146. paragrafus  468-469.o.

 (38)  Szivér  János   kérvénye  Pécs  szabad  királyi  város  közgyűléséhez
       IV/1106.  b. Pécs v. tan. I. kt. iratok 1869. 4958 - 8182. Rh.:I. 11.
       205.  BMLT  (In  =  Bernics  Ferenc:  Pécs  város elemi népoktatása a
       neoabszolutizmus  korában,  BHTI  1987-88. Pécs, 1988. 181 - 225. o.)
       217. o.

 (39)  CIH  1876: XXXII. tc. 1-48. paragrafus

 (40)  Uott.
 
 (41)  Várady: BMJ I. k. i. m.  319. o.

 (42)  "A  filiális  tanítók  nyugdíjügye"  (In =  PK 1903. jan. 23.  XI/18.
       2. o.)

 (43)  Petárda  szám nélkül /1893. PLT, TFI.

 (44)  Tegzes Ferenc: Baranya vármegye ... i. m. 474-475. o.

 (45)  Közig. Biz. jegyzőkönyve  566/1895. BMLT

 (46)  "Öngyilkos tanító" (In = PK 1908. jún. 10. XVI/132. 6. o.)

 (47)  CIH 1868: XXXVIII. tc. 142. paragrafus

 (48)  Magyar közigazgatási törvények Grill-féle kiadása ... i. m. 72370/97.
       sz. IX. 288.o.

 (49)  CIH  1913: XVI. tc. 17. paragrafus 284-291. o.

 (50)  "Levél Pécsvárad tájáról" (In = PK 1900. aug. 5. VII/63. 4. o.)

 (51)  Például:  VKM  73653/1898.  sz.  rend.:  "A tanítói lakás a javadalom
       kiegészítő  részét  képezvén,  az  éppen oly kevéssé rövidíthető meg,
       akár a tanítói javadalom maga."

 (52)  Kékesd  1104/1896. PLT, TFI.

 (53)  Baar  379/1893. PLT, TFI.

 (54)  Izsép  1091/1894. PLT, TFI.

 (55)  Kisdárda - Tanítói pályázat (In = PK 1894. jan. 23.)

 (56)  Regenye  777/1895. és 707/1900. PLT, TFI.

 (57)  Bakócza - Tanítói pályázat (In = PK 1900. márc. 1.)

 (58)  Kis-Budmér - Tanítói pályázat (In = PK 1900. márc. 18.)

 (59)  Hosszúhetény  3/1900. PLT, TFI.

 (60)  Magyarszék - Tanítói pályázat (In = PK 1904. okt. 6.)

 (61)  Dinnyeberki (In = PK 1906. febr. 25.)

 (62)  Ivánbattyán (In = PK 1907. nov. 17.)

 (63)  Baranya-Szentlőrinc (In = PK 1909. aug. 11.)

 (64)  Laskafalu  188/1898. PLT, TFI.

 (65)  Udvard   925/1898. PLT, TFI.

 (66)  Rácpetre  939/1896. PLT, TFI.

 (67)  Vörösmart  983/1896. PLT, TFI.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.